[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Möjligt. Grymt svårt att veta när man är tvungen att vada i sjuka teorier om att en gest vid ett tal var en hitlerhälsning och sånt. Går ju inte att lita på nåt alls tyvärr.

Sen kan man väl tänka sig att det var nån slags personlig besvikelse i fallet med sonen, snarare än att han är emot HBTQ i allmänhet. Jag vet inte om jag skulle bli jätteglad om jag hade en son som nödvändigtvis ville spela kvinna, även om jag struntar i om okända människor gör det.

Jag har en släkting som bytt från tjej till kille.

Du kanske blir förvånad över att det faktiskt är samma trevliga person där inne i skallen även om utseende och klädsel har ändrats. Möjligtvis en gladare person eftersom åtminstone familj och släkt inte gör någon skillnad på att han är han nu.

Du kanske blir förvånad över att det faktiskt är samma trevliga person där inne i skallen även om utseende och klädsel har ändrats. Möjligtvis en gladare person eftersom åtminstone familj och släkt inte gör någon skillnad på att han är han nu.

Whatever makes you happy makes me happy, skulle jag äga. Det finns få saker jag kunde bli mindre upprörd över. Har svårt att förstå att det ska behöva luftas negativa åsikter om sånt här, varken i bastun eller på högsta politikernivå. Men många verkar bli väldigt upprörda!

Varför skulle jag bli förvånad över det? Eller upprörd för den delen.

Jag skrev att jag kan förstå om herr Musk inte blev så glad när hans barn ville vara av annat kön. Det betyder inte att jag tycker han skulle ha rätt i det. Väldigt märkligt att det ska var så enormt svårt att skilja på sak och person.

Varför skulle jag bli förvånad över det? Eller upprörd för den delen.

Jag skrev att jag kan förstå om herr Musk inte blev så glad när hans barn ville vara av annat kön. Det betyder inte att jag tycker han skulle ha rätt i det. Väldigt märkligt att det ska var så enormt svårt att skilja på sak och person.

Du skrev också

Jag vet inte om jag skulle bli jätteglad om jag hade en son som nödvändigtvis ville spela kvinna, även om jag struntar i om okända människor gör det.

Vilket är det jag syftade på.

Du skrev också

Vilket är det jag syftade på.
Jag ser inte varför du drar slutsatsen att jag skulle bli förvånad över att nån som bytt kön skulle fortsätta att vara glad och trevlig, för att jag förmodligen (åtminstone tillfälligt) inte skulle hurra om mitt eget barn bestämde sig för detta. Förmodligen skulle ohurrandet gå över ganska snabbt och jag skulle i alla fall acceptera det. Men det hade ju förstås varit betydligt enklare och bekvämare om barnet var som de flesta andra istället. Det är jag säker på att nästan alla håller med om, även om de kanske inte vågar erkänna det.

Så fort dylika ämnen diskuteras verkar det sluta med VM i feltolkning. Måste det verkligen vara så enormt svårt att läsa vad jag faktiskt skriver istället för att försöka hitta varenda mikroskopisk flaga av anledning att bli kränkt å andras vägnar? :rolleyes:

Gonatt. Diskutera nu bilar istället.

Tresits säten i Peugeot partner? Smal fråga men ska kolla på några. Årsmodell 2014-18. Är passagerarstolarna för obekväma för långresor? Framförallt hur obekväma? Spårvagn eller dåligt baksäte? Vi är unga och härdade :)
Vi har en Toyota Proace som inte är identisk, men skulle tro att det inte skiljer jättemycket. En passagerare funkar, känsla är baksäte. Två passagerare är nödlösning och inget man vill åka långt i. Är det två passagerare är det dessutom bra att inhämta samtycke från mittenplatsen innan man växlar för att slippa åtal för ofredande. ;-)

Tresits säten i Peugeot partner? Smal fråga men ska kolla på några. Årsmodell 2014-18. Är passagerarstolarna för obekväma för långresor? Framförallt hur obekväma? Spårvagn eller dåligt baksäte? Vi är unga och härdade :)

Nödsoffa för att få plats med två ungar till förskolan, så är min känsla :)
Hatar dom... men nog kan man sitta där allt!

Fast det är väldigt få bilar som har Lidar idag å andra sidan. Inte som försvar för Teslas val att skippa radar dock, jag tror de kommer få backa på den punkten. Kamerabaserade bilarna kommer aldrig bli helt självkörande.

Man ska aldrig köpa något av anledningen att det går att uppgradera en funktion senare. Köp den grej idag som gör det du vill.

Spelar ingen roll om det är tv, klocka, telefon eller bil. Vill du ha AI i din telefon, köp en som har det. Vill du ha en dammsugare som går att styra med Matter och Thread, köp det istället för en som kanske går att uppdatera senare.

Innan det ens är tillåtet med självkörande bilar här, så har du tröttnat på bilen du har och vill köpa något annat. Dom som bestämmer har under tiden kommit på att bilen måste ha en speciell sensor/manick installerad som inte ens finns påtänkt just nu.

Känns som om Tesla håller värde dåligt?

Ja, det är nog många av de som köpt till 0-ränta senaste åren som kommer sitta med svarte Petter när de tänkt byta om ett par år. Undrar om de ens tänkt på värdeminskning?
Och det har gått fort, det är väl bara 3-4 år sedan folk kunde gå plus eller jämt upp på att äga en Tesla 1-2 år, nu tappar de 10-20k per månad. Läste en ganska insatt på Teslaforumet som sålt sin Y i september, han bedömde att den tappat 20-25k per månad sen dess.

Känns som om Tesla håller värde dåligt?

Gäller nog dom flesta laddbara bilar. Svennebanan som köper begagnad bil vill ha diesel.

Jag ser inte varför du drar slutsatsen att jag skulle bli förvånad över att nån som bytt kön skulle fortsätta att vara glad och trevlig, för att jag förmodligen (åtminstone tillfälligt) inte skulle hurra om mitt eget barn bestämde sig för detta. Förmodligen skulle ohurrandet gå över ganska snabbt och jag skulle i alla fall acceptera det. Men det hade ju förstås varit betydligt enklare och bekvämare om barnet var som de flesta andra istället. Det är jag säker på att nästan alla håller med om, även om de kanske inte vågar erkänna det.

Så fort dylika ämnen diskuteras verkar det sluta med VM i feltolkning. Måste det verkligen vara så enormt svårt att läsa vad jag faktiskt skriver istället för att försöka hitta varenda mikroskopisk flaga av anledning att bli kränkt å andras vägnar? :rolleyes:

Gonatt. Diskutera nu bilar istället.
Du har dig själv att skylla, med tanke på allt du har vräkt ur dig genom åren. Människor skapar sig en uppfattning och denna leder till ett tolkningsraster, vilket sedan är det de lägger på dina uppfattningar för att försöka förstå vad det är du menar.

(Om du inte förstår detta är du mer ideologiskt blind än vad jag trodde.)

Varje gång jag mot bättre vetande öppnar den här tråden numera händer en av två saker:
Jag blir förvånad över att den faktiskt handlar om vilken bil någon vill köpa
Jag blir förvånad över vilken ny riktning den spårat ur i.

Men det är bra, håll det i en tråd :)

Statistik är intressant, man måste alltid fundera på vad olika källor vill förmedla med sin statistik.

Tex denna som kom för snart 2 veckor sedan:

Att antalet Teslor ökar på bagagnat marknaden är väl inte särskilt förvånande, deras storsäljare i Sverige modell Y började levereras/registreras i Sverige augusti 2021 och har sin typiska kvartalstoppar i leveranserna vilket medför att många Model Y senaste månaderna precis passerat 3 år vilket för de flesta är standard längd på leasing/privatleasing avtal. Om man tar data från Carinfo så är det 11% av alla inregistrerade Y i Sverige som såldes fram till mars 2022 (ca 5.000 av 45.000 inregistrerade totalt), under samma tid så sålde Tesla totalt ca 8.000st bilar av alla modeller mellan aug 21 till mars 22. Vilket utgör ca 11% av totala registrerade flottan sedan första model S registrerades i Sverige, registrerat idag ca 75.000 teslor, varav ca 58.000st är registrerade efter aug 21. Detta medför att vi kommer se mer och mer begagnade Teslor på marknaden vilket medför större utbud och då måste även behovet öka för att inte beg priserna ska gå ner. Frågan är om behovet ökar på beg Tesla med en del som aktivt väljer bort Tesla pga nuvarande världshändelser, en allt större nybilsmarknad med betydligt konkurrenskraftigare priser än för några år sedan. Där man till och med kanske kan hitta en ny elbil som passar ens egna behov för billigare pris än en begagnad.

Varje gång jag mot bättre vetande öppnar den här tråden numera händer en av två saker:
Jag blir förvånad över att den faktiskt handlar om vilken bil någon vill köpa
Jag blir förvånad över vilken ny riktning den spårat ur i.

Men det är bra, håll det i en tråd :)
Det är faktist nästan unikt i happys historia.

Jag är mest fascinerad över det otroligt stora intresset som finns kring Tesla, och hur många som tycker det är viktigt att posta negativa nyheter, trots att de varken har eller tänker köpa någon, och väldigt sällan ens kört en. Och att man utmålas som fanboy om man rättar rena felaktigheter. Det finns absolut brister i vissa detaljer, men det är också en otroligt enkel bil att leva med till vardags.

99% är clickbait, tyvärr är det så media fungerar idag. T.ex. JerryRigEverything som överlastar dragets kulvikt mer än 10 gånger och sen gör en grej av att dragbalken lossnar från bilen.

Mark Robers video är dock inte en av dem, ska jag säga. Han är saklig och vettig.

Gäller nog dom flesta laddbara bilar. Svennebanan som köper begagnad bil vill ha diesel.
Nu inkluderade siffran i detta fall även laddhybrider så det är inte bara rena elbilar. Men de har ändå rätt att exporten har ökat då handlare får mer betalt utomlands. Delvis pga svag svensk krona, vi får se om exporten minskar lite om förstärkningen av kronan fortsätter.

Men som kuriosa så exporterades det nästan 1,1miljoner fordon från Sverige sedan januari 2016 varav då en bit över 10% är plugin/elbilar. Relaterar man dock exportsiffran till hur många som finns kvar registrerade i Sverige så är export siffran nästan 15% av alla plugin/elbilar som sålts i Sverige. Störst export är pluginhybrider som ligger på nästan 20% och elbilar är på 10%.

99% är clickbait, tyvärr är det så media fungerar idag. T.ex. JerryRigEverything som överlastar dragets kulvikt mer än 10 gånger och sen gör en grej av att dragbalken lossnar från bilen.

Mark Robers video är dock inte en av dem, ska jag säga. Han är saklig och vettig.
Har inte orkat se Jerrys video, men vad jag förstår så missade han väl förklara tekniska egenskaperna hos aluminium vs stål, aluminium blir "utröttat", stål blir inte det på samma sätt. Någon metallurg får gärna rätta mig om det jag hört är helt fel. Skulle vara intressant att se hur värdena ser ut på en CT som varit i trafik x antal år och ofta dragit tungt med godkänd släpvikt och se om det fortfarande håller upp till 10ggr då.

Mark missade tyvärr blinkande ljus, var rubriker om blinkande ljus från uttryckningsfordon kunde "störa" kamerorna i Telsa och varit involverade i olyckor, vet dock inte hur utredningen gått (se nedan artikel från 2022). Hade varit intressant att få det bekräftat/dementerat.

Gammal artikel

En artikel om studie på kameror och blinkande ljus, ej Tesla relaterad.

Senast ändrad:
Jag är mest fascinerad över det otroligt stora intresset som finns kring Tesla, och hur många som tycker det är viktigt att posta negativa nyheter, trots att de varken har eller tänker köpa någon, och väldigt sällan ens kört en. Och att man utmålas som fanboy om man rättar rena felaktigheter. Det finns absolut brister i vissa detaljer, men det är också en otroligt enkel bil att leva med till vardags.

Det konstiga är att det nästan aldig yttras något om alla kinesiska bilar som svenskar köper. En nation som stödjer Ryssland, är en diktatur och som på många olika sätt hotar västvärlden. Varför är det så få som reagerar på det?

Personligen tycker jag lite illa om Tesla på grund av funktionaliteten (bilen ska köra istället för jag), inte på grund av Musk eller nån annan politisk anledning.

Det konstiga är att det nästan aldig yttras något om alla kinesiska bilar som svenskar köper. En nation som stödjer Ryssland, är en diktatur och som på många olika sätt hotar västvärlden. Varför är det så få som reagerar på det?

Personligen tycker jag lite illa om Tesla på grund av funktionaliteten (bilen ska köra istället för jag), inte på grund av Musk eller nån annan politisk anledning.

Fast självkörningen är helt valfri. Jag använder det på motorväg, aldrig annars. Förarstöden i övrigt är samma på alla nya bilar, det mesta är lagkrav.

Farthållaren är en av de sakerna som är sämre än på andra bilar, framför allt på mindre vägar med mötande trafik.

Volvo är ju Geely-ägt men det verkar det inte som att vi ska bojkotta :-)

Fast självkörningen är helt valfri. Jag använder det på motorväg, aldrig annars. Förarstöden i övrigt är samma på alla nya bilar, det mesta är lagkrav.

Farthållaren är en av de sakerna som är sämre än på andra bilar, framför allt på mindre vägar med mötande trafik.

Jo, men Tesla var ju långt före kraven med sina uppfostringsfunktioner.

Jag kommer aldrig köpa en ny bil oavsett märke om det inte går att permanent stänga av alla dessa riskskapande "säkerhetsfunkioner". Det kommer jag i och för sig troligen inte göra ändå eftersom det är helt orimligt dyrt med ny bil om man inte sitter med nån mille på banken. Och det gör inte jag. Låna till bil kommer inte på fråga.

Edit: För att inte tala om att jag aldrig i helvete skulle ens fundera på att köpa en bil där fundamentala funktioner nås med en pekskärm. Hur är det ens lagligt?

Vi lever i en internationell värld, än så länge i alla fall. Att bojkotta länder som Kina eller USA är svårt och kräver en rejäl uppoffring. Som den växande fb-gruppen som alla lovat att de skall bojkotta amerikanskt. Ja, på fb. Fler än jag som ser ett problem där... ;-)?
Bojkottar du alla bilar som innehåller Kinesiskt finns det ingen ny bil att köpa, det vågar jag nog lova. Knappast en 10 år gammal heller.

Sen nästa problem. Vill du köpa svenskägt och svenskutvecklat finns ett märke att välja på, men jag tror inte de lastar cyklar så bra. Och de går inte heller in i så många tjänstebilsreglementen.
Vad är annars kinesiskt? Zeekr, kinesiskkägt men svenskutvecklat? Polestar, svenskutvecklat på kinesisk plattform men kinesiskägt? Volvo, blandade plattformar och delvis svenskägt men också Geely-styrt? Var och en måste följa sitt eget samvete, men tro inte att ni kan bojkotta någon utan uppoffring.

Även om jag har synpunkter på Musk är mina främsta anledningar att bojkotta Tesla att det är ett extremt oseriöst företag. Att t ex strunta i ARN men betala ut till de kunder som riskerar sina egna pengar genom att dra Tesla till rätten, mot tystnadslöfte, är ett av flera exempel som räcker för mig. Sådana företag får inte mina pengar. Även om jag hade gillat bilarna.

ARN-grejen är också lite rolig, det blåses upp väldigt trots att det är ett fåtal ärenden, normalt sett följer de ARN. Och i princip alla svenska banker är svartlistade på ett eller annat vis, liksom de som säljer konsumentelektronik. Men det är inte alls lika intressant att skriva om.

Säger inte att det är rätt (eller fel) att ignorera deras utslag, men de är på samma sätt intressant att det skrivs om Tesla och ARN men inte de andra.

ARN-grejen är också lite rolig, det blåses upp väldigt trots att det är ett fåtal ärenden, normalt sett följer de ARN. Och i princip alla svenska banker är svartlistade på ett eller annat vis, liksom de som säljer konsumentelektronik. Men det är inte alls lika intressant att skriva om.

Säger inte att det är rätt (eller fel) att ignorera deras utslag, men de är på samma sätt intressant att det skrivs om Tesla och ARN men inte de andra.
Jodå det skrivs allt om andra företag som inte följer ARN. Men det har väl inte i denna tråden att göra. Finns det några andra bilmärken eller nybilsförsäljare på listan?

Tesla har förlorat i 22 fall och vägrat följa det i 8 under 23-24. Alltså mer än en tredjedel. Om du med ”normalt sett” menar precis över hälften har du rätt, men det är en vääääldigt snäll tolkning IMHO.

Senast ändrad:
Dessutom är att köpa en ny bil en ganska stor affär för många, ofta den näst största efter bostad, så jag ser det inte som nåt konstigt att det skrivs när ett sånt företag hamnar på svarta listan.

Det är dessutom inte helt rationellt att lägga så mycket pengar på bil. Jag ser inte att jag behöver motivera 100% rationellt om jag undviker ett eller flera märken då

Det är onekligen rätt unikt i världshistorien att en VD för ett bilföretag kommer ut som en fullblodsnazist. Och alla intressanta stories om krig mot organiserade arbetare och en kundservice parat med extrema kvallitetsbrister. Lägg prispolitik som gjort befintliga ägare förbannade så är det inte konstigt att det skrivs om det. Världshistorien har nog aldrig haft en uslare biltillverkare.

Åh, jag glömde alla fondägare som sett och kommer att se stora delar av sitt kapital försvinna i Tezla bubblan.

Det är onekligen rätt unikt i världshistorien att en VD för ett bilföretag kommer ut som
... att agera som en tioåring som vill vara cool i skolan, köper sig spelprogress och låtsas att han är världsbäst trots att han knappt vet vad spelet går ut på.
Åh, jag glömde alla fondägare som sett och kommer att se stora delar av sitt kapital försvinna i Tezla bubblan.
Just det anklagar jag inte Tesla för. Har varit en uppenbar bubbla ganska länge, att den skulle spricka var uppenbart för alla som inte låter sig förblindas.

Nu blev jag ju tvungen att titta. Ja det är nog lite överdrivet, för lyckligtvis överlastade han mycket mer än 10 ggr. Om en bil hade gått sönder vid en statisk last som är endast 10 ggr högre än definierat kultryck borde den definitivt förbjudas omgående.
Den gick sönder i trakten av tillåten lastvikt, som är ganska rejält tilltagen. Problemet med materialet är ju, som jag tror han försöker säga, hur det går sönder. Många andra bilar/lastbilar hade antagligen också blivit skrot vid liknande prov - men genom att bilen (ramen om sådan finns) deformerats och inte kunnat lagas. Den som kör märker det genom att bilen blir svårkörd, du går in och stannar, svär lite och ringer bärgaren. Men en Sybertruck märker du det genom att du blir omkörd av ditt 5 ton tunga släp, oavsett hur väl du säkrat det. Då hoppas jag verkligen du inte får möte samtidigt. Detta kommer hända i trafiken, det är bara en tidsfråga, då aluminium dessutom blir utmattat.

Det är onekligen rätt unikt i världshistorien att en VD för ett bilföretag kommer ut som en fullblodsnazist. Och alla intressanta stories om krig mot organiserade arbetare och en kundservice parat med extrema kvallitetsbrister. Lägg prispolitik som gjort befintliga ägare förbannade så är det inte konstigt att det skrivs om det. Världshistorien har nog aldrig haft en uslare biltillverkare.

Fast Tesla-clickbaitandet har pågått sen 2012 ungefär. Sen stapar du ett gäng clickbaitpåståenden på varandra i vanlig ordning vilket gör att din trovärdighet i resten av inlägget hamnar på 0%.

Har du själv ens kört en eller bara läst på aftonbladet eller än värre CarUp? Det är just det här som är så fascinerande, massa extrema påståenden som inte håller för en närmare granskning.

Elons politiska kovändning helt lämnad därhän, den gör inte bilen objektivt varken bättre eller sämre. Och börsvärdet är oerhört uppblåst, det räcker att titta på P/E-talet för att se det.

Jag skulle själv inte köpa en ny Tesla idag, bland annat pga Elons agerande, men det gör inte att bilen som vi har plötsligt blir värdelös eller att vi som kör dem håller med honom. Det MÅSTE vara möjligt att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp