[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Denna har kanske varit uppe? Vågar man ta risken kommer man kanske snart att kunna fynda Teslor:

Knappast. Det enda som händer är att exporten accelererar ytterligare. Finnarna är inte lika bajsnödiga, tex.

Nu har ju dock kronan stärkts en hel del, förhoppningsvis bromsar det exporten som hittills hållit upp beg.priserna orimligt mycket. Det normala är ett värdetapp på 50% första 3 åren, och förhoppningsvis är vi där snart igen. Och då alltså priset för beg.köparen.

Nu har ju dock kronan stärkts en hel del, förhoppningsvis bromsar det exporten som hittills hållit upp beg.priserna orimligt mycket. Det normala är ett värdetapp på 50% första 3 åren, och förhoppningsvis är vi där snart igen. Och då alltså priset för beg.köparen.
Den främsta orsaken till att det är så dåliga begpriser på elbilar i sverige är den stora förmånsrabatten på nya elbilar och att en 3 år gammal bil har samma förmånsvärde som en ny.
Det finns inget incitament att köra en lite äldre bil som tjänste/förmånsbil. Därför byter alla till en ny bil så fort dom kan, och marknaden översvämmas av 3 år gamla elbilar.
Så länge det systemet är kvar, kommer svenska skattebetalare fortsätta att subventionera grannländernas flotta av begagnade elbilar.

Den främsta orsaken till att det är så dåliga begpriser på elbilar i sverige är den stora förmånsrabatten på nya elbilar och att en 3 år gammal bil har samma förmånsvärde som en ny.
Det finns inget incitament att köra en lite äldre bil som tjänste/förmånsbil. Därför byter alla till en ny bil så fort dom kan, och marknaden översvämmas av 3 år gamla elbilar.
Så länge det systemet är kvar, kommer svenska skattebetalare fortsätta att subventionera grannländernas flotta av begagnade elbilar.
Det här har väl hållit Volvo Cars vid liv i hur många år som helst? :) Det är absolut inget unikt för elbilar...

Det här har väl hållit Volvo Cars vid liv i hur många år som helst? :) Det är absolut inget unikt för elbilar...
Ja, ursprungligen var modellen där gamla bilar har samma förmånsvärde som nya, ett förtäckt stöd av volvo och saabs nybilsförsäljning. Det funkade ju bra när bara ett fåtal hade tjänstebilar. Då kunde andrahandsmarknaden suga upp utbudet av begagnade 3 år gamla tjänstebilar. Fast idag har ju "alla" tjänste-/förmåns-/personalbilar. Då blir utbudet på 3-årsbilar alldeles för stort.
Finns det anledning att behålla den modellen idag? Är det hållbart att uppmuntra folk att byta bil så ofta?

50%/350000kr nedsättning av förmånsgrundande värdet på nya bilar är unikt för elbilar. Som bekant- :)

Senast ändrad:
Om utbudet är "för stort" på begagnatmarknaden så borde ju priserna rasa. Vilket gör att fler kan/vill köpa begagnad elbil privat. Men vad jag kan se är det apdyrt med begagnad elbil. Beror kanske mest på att de var apdyra^2 när de var nya i och för sig.

Satsa på en Audi istället!

Screenshot_20250328-080005~2.webp

Om utbudet är "för stort" på begagnatmarknaden så borde ju priserna rasa. Vilket gör att fler kan/vill köpa begagnad elbil privat. Men vad jag kan se är det apdyrt med begagnad elbil. Beror kanske mest på att de var apdyra^2 när de var nya i och för sig.
Priserna rasar inte pga att handlarna tjänar bättre på låta bilarna gå på export.

Verkar som den Toyota vi hyrt inte öht har förvärmning tyvärr.
En annan grej den inte hade var en navigator som öht tog hänsyn till laddning. (eller snabbladddning över typ 75kw, kan ju vart relaterat till nämnda förvärmning 150kw stod det i nån spec jag såg )
Kul första upplevelse.
Bz4x verkar inte riktigt vara en mogen produkt.
Tråkig detalj med kinto är att bilen har okänd laddning när man hämtar upp den. Men vi kom till fjällen tillslut.

Senast ändrad:
det stämmer, och man kan också se effekterna från sas andra hållet.

de fortfarande astronomiska nybilspriserna på elbilar är de facto möjliga att upprätthålla iom det konstgjort låga förmånsvärdet. när bilen efter tre år skall köpas av någon ofrälse med skattade pengar kommer den närmare sitt 'riktiga' försäljningsvärde.

fortfarande är det dock högre än om inte cirkusen med konstgjort låga förmånsvärden funnits. vilket kommit att smitta av sig ända ned till enklare fossilbilar, som i vissa fall helt orimligt kommit att behålla nästan sitt nybilspris i flera år.

Rubrikerna om prisfall och lågt begagnatvärde är mest en clickbaitgrej. Tesla är bra för klick! Det finns andra bilar som är klart värre, 50% är det normala efter tre år.

Rubrikerna om prisfall och lågt begagnatvärde är mest en clickbaitgrej. Tesla är bra för klick! Det finns andra bilar som är klart värre, 50% är det normala efter tre år.
Det stämmer säkert. Nu är emellertid problemet att ingen längre vill befatta sig med Teslabilar!
Försäljningen störtrasar i hela Europa! Så nu tar inte längre ens våra grannländer emot beg Tesla, utom till rena skämtpriser!
Varför! svaret ger sig självt! Kanske dags att spreja över loggorna?!

Det stämmer säkert. Nu är emellertid problemet att ingen längre vill befatta sig med Teslabilar!
Försäljningen störtrasar i hela Europa! Så nu tar inte längre ens våra grannländer emot beg Tesla, utom till rena skämtpriser!
Varför! svaret ger sig självt! Kanske dags att spreja över loggorna?!
Kan du inte hålla din tröttsamma propaganda i en tråd?

Det verkar ju stå fler bilar på den där uppfarten, så inte nödvändigtvis Saaben de är ute efter. Varför skulle de öht vara ute efter den? Så tappade kan de väl inte vara? 🤣

Kan du inte hålla din tröttsamma propaganda i en tråd?
Om du kallar konkreta fakta, om prisrasen på Tesla bilar och deras aktiekurs, som propaganda från min sida!
Så tycker jag uppriktigt synd om dig "ooms".
Lever du "ooms" i en pseudovärld? Aktien på Tesla har minskat på kort tid över 50%.
Den säljs nu i panik över hela jordklotet. Då väljer du att anklaga mig för att sprida propaganda!
Har inte spridit någon som helst propaganda om Teslas aktiekurser, eller prisraset på deras bilar. Bara konstaterat. Detta är något som aktiemarknaden helt sköter om själv. Jmf gärna internationell handel på Jordens aktiebörser Köp/Sälj. Där investerarna helt drar öronen åt sig. Går du omkring med skygglappar?
Genom att du öppet anklagar mig för att sprida missvisande propaganda, vill jag säga följande:

Aktiemarknaden bygger på förtroende. Inte bara på eget kapital, utan även på framtida projekt. Detta i form av innovationer, redovisade resultat, samt försäljningsresultat. Kan gå vidare här men avstår!

Brukar sällan opponera mig mot kritik mot mig som person. Men väljer här att göra ett undantag. Varför? Jo att öppet bli anklagad för att sprida missvisande propaganda, något jag är helt oskyldig till, blev denna gången droppen som fick bägaren att rinna över!

Tycker att du åtminstone kunde be om ursäkt!

Senast ändrad:
Om du kallar konkreta fakta, om prisrasen på Tesla bilar och deras aktiekurs, som propaganda från min sida!
Så tycker jag uppriktigt synd om dig "ooms".
Lever du "ooms" i en pseudovärld? Aktien på Tesla har minskat på kort tid över 50%.
Den säljs nu i panik över hela jordklotet. Då väljer du att anklaga mig för att sprida propaganda!
Har inte spridit någon som helst propaganda om Teslas aktiekurser, eller prisraset på deras bilar. Bara konstaterat. Detta är något som aktiemarknaden helt sköter om själv. Jmf gärna internationell handel på Jordens aktiebörser Köp/Sälj. Där investerarna helt drar öronen åt sig. Går du omkring med skygglappar?
Genom att du öppet anklagar mig för att sprida missvisande propaganda, vill jag säga följande:

Aktiemarknaden bygger på förtroende. Inte bara på eget kapital, utan även på framtida projekt. Detta i form av innovationer, redovisade resultat, samt försäljningsresultat. Kan gå vidare här men avstår!

Brukar sällan opponera mig mot kritik mot mig som person. Men väljer här att göra ett undantag. Varför? Jo att öppet bli anklagad för att sprida missvisande propaganda, något jag är helt oskyldig till, blev denna gången droppen som fick bägaren att rinna över!

Tycker att du åtminstone kunde be om ursäkt!
Varför ska jag be om ursäkt? Det var din sista mening i inlägget jag citerade som jag syftade på. Eller vad menade du med den?

F.ö. är ju Tesla upp ca 20% sen lägsta noteringen i mitten på mars. Det går upp, det går ned. Aktien är fortsatt övervärderad, men inte pga den anledning jag antar du syftar på.

Senast ändrad:
Om den gick upp 50% och sen ner 50% så borde den gått ner 25?

Finns inte "presidentval" med som intervall men den har i all fall gåt ner 39% sen de stegade in i ovala rummet men upp 50% på 12 månader

1743180664741.webp

Om vi antar att Musk satte in pengarna på mutkontot 21 oct så han upp 21% idag.
Killarna i chatten köpte väl 17 dec och är ner 45%

Varför ska jag be om ursäkt? Det var min sista mening i inlägget jag citerade som jag syftade på. Eller vad menade du med den?

F.ö. är ju Tesla upp ca 20% sen lägsta noteringen i mitten på mars. Det går upp, det går ned. Aktien är fortsatt övervärderad, men inte pga den anledning jag antar du syftar på.
Hm... Jag försökte ärligt förklara för dig, när du öppet går ut och anklagar mig för att sprida falsk propaganda!
Men det var tydligen helt meningslöst. Tror helt enkelt att du saknar förmågan att läsa innantill.
"Uno non peto est imposible" = Man kan inte begära det omöjliga!

Hm... Jag försökte ärligt förklara för dig, när du öppet går ut och anklagar mig för att sprida falsk propaganda!
Men det var tydligen helt meningslöst. Tror helt enkelt att du saknar förmågan att läsa innantill.
"Uno non peto est imposible" = Man kan inte begära det omöjliga!
Skillnad på falsk propaganda och tröttsam propaganda. 😝
Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip

En annan grej den inte hade var en navigator som öht tog hänsyn till laddning. (eller snabbladddning över typ 75kw, kan ju vart relaterat till nämnda förvärmning 150kw stod det i nån spec jag såg )
Kul första upplevelse.
Bz4x verkar inte riktigt vara en mogen produkt.
Tråkig detalj med kinto är att bilen har okänd laddning när man hämtar upp den. Men vi kom till fjällen tillslut.
Ja Toyota tog väl fram den högst motvilligt när de insåg att det inte funkade att ignorera elbilstänket. Och då skulle det gå snabbt. Samtidigt som de inte hade någon rejäl grundutveckling eftersom elbilar ju var en fluga enligt herr Toyota

För ett år sen kostade TSLA $142. Idag kostar den $263. Att den tappat allt värde är i vanlig ordning (när det gäller Tesla) en tidningsanka. Det har alltid varit en volatil aktie.

Att leveranserna varit kraftigt minskade jämfört med förra året är för att de stoppade all produktion i Berlin i december och började leverera "nya" Model Y för ett par veckor sedan först.

I Mars är det en av de bäst säljande bilarna även i Sverige (om man ser till registreringssiffrorna).

Det här ovan är inga åsikter utan enkelt kontrollerbara fakta som man sedan kan tycka vad man vill om.

Sen TYCKER jag också att det är en gravt övervärderad aktie. Och jag skulle inte köpa en ny Tesla idag men behåller utan att tveka min.

En riktig köpa bil-fråga 🙂

Det har uppstått ett lite halvakut behov av en bil i familjen. Liten och ekonomisk, men helst inte bortkommen på motorväg och längre turer.
Kan följa upp min fråga med facit. Efter ett drygt tiotal provkörningar av diverse bilar i veckan (inkl tyskt, japanskt, koreanskt och "svenskt") slutade det ändå med en 208. Sonen gillade den bäst helt enkelt. What could possibly go wrong :)

20250326_181432.webp

/J

Efter ett drygt tiotal provkörningar av diverse bilar i veckan slutade det ändå med en 208.
Grattis!

What could possibly go wrong :)
Elektroniken 🙈

What Car sa:
Used Peugeot 208 hatchback 2012-2019 reliability

Is a used Peugeot 208 hatchback reliable?

The 208 is not reliable, according to the latest What Car? Reliability Survey. It finished in second to last place in the small car class, scoring just 87%. Electrical gremlins afflicted more than 15% of 208s, centred around the infotainment system and the switches. Peugeot as a brand finished in 18th place out of 31 manufacturers.
(Förra generationen. Nuvarande såldes i för få exemplar för att vara med i studien)

What Car sa:
Used Peugeot 208 2019-present reliability

Is a used Peugeot 208 hatchback reliable?

Peugeot as a manufacturer finished a fairly disappointing 19th place out of 31 in the 2024 What Car? Reliability Survey. Its score was 90.3%. That places them below BMW, Dacia and Skoda. In fact, of its obvious rivals, Peugeot only managed to finish above Audi, Mercedes and Vauxhall.

There were too few examples of the 208 for accurate data so it didn't feature in the survey. Previous 208s have had a fairly middling reliability record.
ViBilägare Begtest Smått komfortabla Peugeot 208 (Låst artikel)

Senast ändrad:
Teslas aktie är galet övervärderat den bör ner med ca 90% för att ligga i linje med övriga biltillverkare.

Tillbaka
Topp