[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

speciellt inte bromssystemet😬

bilprovningen tycks se det annorlunda. och när man underlåtit byta bromsvätska regelbundet kommer efter några år fuktskador i esp-hydraulblocket. det brukar kosta några tiotusentals kronor att byta...

Här är en ”balanserad” analys av Teslas status:

Lägg därtill kvalitetsproblem och begränsat utbud på verkstäder.
Tesla gör aldrig fel. Det är ägarna. Så när bilarna rasar stämmer man ägarna.

Snyggt...

Tsla är mer än bilar enligt anal ytikerna. Därav en värdering tillsammans m utsläppsrätter som är uppe i det blå. Kursen var på $140 för ett år sen innan musken påbörjade sin galna politikerkarriär på högerkanten tillsammans med den kontroversielle trump. Toppade ur på $490 när bromancen var som hetast sen kom verkligheten ikapp och har blivit många youtubeanalytikers favoritbolag då det ger clicks
Finns ingen substans i värderingen på kort sikt så Q1 bör skicka aktien mot 200 eller lägre(om inte nån lyckas prata upp den) Eldrift kan trots allt ha en framtid så vändning från fossilt kan gå snabbare.
Några somrar med skogsbränder globalt skyndar ev på elektrifieringen så har man inte köpt aktien på topp är det bara att behålla
IMG_0014.webp

Senast ändrad:
Ja, Tesla är mer än bilar. Men när Teslas värdering var som högst var den högre än alla andra biltillverkare tillsammans. I princip behöver man väl förse varenda Indier och Kines med bilar, dessutom med bra marginal, för att försvara värderingen. Tesla har absolut ett värde och en del bra produkter, men värderingen kan bara försvaras om USA får världsherravälde och förbjuder alla bilar utom Tesla. Det är väl dit man vill förvisso...

Ett bilmärkes Aktiekapital, bygger inte bara på kronor och ören. Utan handlar desto mer om förtroende!
Investerare kommer aldrig att satsa kapital i ett företag, dom inte ser positivt analytiskt på.
Så fungerar marknaden. Det finns 100tals ex. Men om vi nu håller oss till bilmärket Tesla, så har Elon Musk, gjort ett gigantiskt misstag. Varför? Står man som VD öppet och gör "Hitlerhälsningar", framför kamerorna och berömmer nazistpartier i ord, (vilket han gjort), kommer detta på sikt bli helt förödande för bilmärket Tesla.

Varför? Tillbaka till punkt 1.= Marknadens förtroende för bilmärket Tesla.
Man ligger inte längre i framkant när det gäller utveckling av elbilar. Detta pga satsningar, framför allt inom den sk "rymdindustrin", som tvingat investeringar att utebli.
Tesla har öppet gått ut och hånat kinesiska Elbilstillverkare. Tyvärr för Teslas del, har nu dessa kört ikapp och passerat. Detta med hästlängder! Vad sägs om att ladda bilen på en "Bensinstation" på 5minuter?

Om Tesla fått behålla fokus inom produktutveckling, skulle förmodligen aldrig detta kunnat ske i nutid. Men nu har det alltså redan hänt. Att backa bandet är helt enkelt inte möjligt. Hur mycket Teslavän man än är...

Hur löser man då detta dilemma? Ja en tanke är naturligtvis en "Nyemmision", för att dra in aktiekapital. Sedan satsa stenhårt på utveckling för att komma ikapp.
Men detta är i nuläget en tveksam metod. Varför? Jo om vikande försäljningssiffror kommer att fortsätta, (vilket dom 100%, kommer fortsätta att göra), med Elon Musk vid rodret, riskerar detta leda till att USA, tvingas pumpa in pengar för att rädda märket! Vilket hänt förr, inte minst i Europa.
Med borttagna laddstationer i USA och 25% tullar, lär bilmärket Tesla, gå en mycket oviss och dyster framtid till mötes...

Senast ändrad:
Tack för korrekta och sakliga bemötande. Tyvärr total avsaknad av logik och fakta. Det verkar som väldigt många fått fram flaskan och supit till rejält. Man glömmer då tyvärr lätt att uppträda med normal hövlighet. Vilket borde vara ett minimumkrav på ett Forum. Men ack icke!

Tycker att alla här på "Happy", bör läsa dessa 2 senaste inlägg och dess belackare, i form av gillande. För det är så här det ser ut på många fler forum. Inte för att någon har fel eller rätt. Inte för att någon angripit i ord någon personligen. Det spelar ingen som helst roll. För det här är något helt annat...

Men när orden tryter. Vad göra? Mitt inlägg ang Teslas framtid grundar sig inte på något som helst sätt på min personliga uppfattning. Utan på bilmärket ur ett globalt perspektiv. Vars framtida utvecklingsmöjligheter ser ut att gå om intet. Har all förståelse om man vill försvara dess grundare och innovatör Elon Musk. Men att göra detta genom att angripa mig personligen, utan argument, är inte bara lågt, utan dessutom utom allt man kan förvänta sig här på "Happy"!

För den som undrar: Läs inläggen på den här tråden.

Tesla vill vara så mycket mer än en biltillverkare men i mångas ögon så tror jag att Musks förtroende är förbrukat och det är inte bra om man är i en förtroendebransch. Tänker på tex på FSD som aldrig har levererats, Optimus som styrdes av människor plus hans politiska engagemang.

Man kan ju undra vad Teslas status hade varit om Elon inte hade blivit Hugo Drax/Elliot Carver.

Jag har i alla fall äntligen blivit av med T3:an och jag rullar V90 igen. Körupplevelsen och komforten är så mycket bättre. Den är så tyst att jag har kört utan radio/musik bara för att njuta av tystnaden. Drivlinan på Volvos hybrider är fenomenal.

Det är så klart subjektivt och vi har alla olika behov och preferenser. För samma peng har jag nu en bil som har både bensinmotor och elmotor. Jag kan köra veckor utan att fylla på bränsle och jag kan köra låååångt utan att behöva tanka. Detta trodde inte jag skulle spela någon roll för mig men det gör det. Jag har ändå kört med endast eldrift i mer än två år och med en bil som är i topp när det gäller räckvidd. Laddstoppen har inte alltid varit särskilt roliga. I södra till norra Norrland så stannar jag hellre på någon trevlig rastplats eller p-ficka, ställer ut en stol, tar fram termosen och matsäcken än vid någon laddplats.

Sedan uppskattar jag total kontroll i cockpiten med ”riktiga” reglage. Jag gillar också att skärmen är mycket mindre och att jag har Apple Carplay. Nu är jag lite färgad eftersom jag hade Volvo innan Teslan och känner igen mig, det sitter i ryggmärgen sedan många år i Volvo. Men ändå.

Sist men inte minst, bilen har riktiga sensorer, inga jävla kameror som tolkar omgivningen.

Så säger dom att Tesla har dålig kvalitet och inte sköter sina kunder.. :-)

Varning för: Alfa Romeo 159 (2005–2011) och Brera (2005–2010).
Varning för: Opel Zafira B (2005–2010) och Vectra C (2002–2008).
Varning för: BMW 1-, 3-, 5-, 6-, 7-serie, X1, X3, X4, X5, X6 och Z4 (2001–2015 beroende på motor).
Varning för: Peugeot, Citroën, DS och Mini med 1,6-liters VTi-motor. Problemen har främst gällt Peugeot 207 (2007–2011).
Varning för: Chrysler Voyager, Grand Voyager (2001–2011) och Lancia Voyager (2011–2016).
Varning för: Opel Zafira (2002–2018), Combo (2005–2016) och Astra (1999–2005), Volkswagen Touran (2006–2015), Passat (2010–2014) och Caddy (2004–2011) med gasdrift.
Varning för: Mercedes C/E/S/ML 350 (2005–2008), CLK 200 (2002–2010), C 180/200/230 (2000–2006), C180 200–250 (2007–2014) och E200 (2002–2008).
Varning för: 1,2- och 1,4-liters TSI-bensinmotorer i Volkswagen Polo, Golf, Beetle, Jetta, Touran, Tiguan och Passat, Audi A1 och A3, Skoda Fabia, Octavia och Superb, Seat Ibiza och Leon (2008–2015). 2,0-, 3,0- och 3,2-liters TFSI-bensinmotorer i Audi A4, A5, A6 och Q5.

Och då är inte ens Audi med 2.6 liters V6 i C6-bilarna där kamkedjesträckarna koksade igen om man servade enligt longlife-intervall (fanns nog i andra också?) och Subarus dieselmotorer med :-)

Disclaimer: Som vanligt så vet säkert inte pressen vad de skriver om men en hel del av casen ovan är rätt välkända.

VAG och kamkedjorna var intressant, enligt artikeln var det kedjor från en leverantör som var dålig men VAG visste inte vilka bilar de hamnat i så de "kunde inte återkalla". Ägarna får iställte betala reparationen..

VAG och kamkedjorna var intressant, enligt artikeln var det kedjor från en leverantör som var dålig men VAG visste inte vilka bilar de hamnat i så de "kunde inte återkalla". Ägarna får iställte betala reparationen..
VAG tog det på goodwill. Iallafall på vår och många andras.

Precis det som var fallet med kamkedjeproblemen i BMW:s N47-motor också (vilket troligen är den varning de har på BMW). Kan säkert varit samma leverantör som till VAG. Med tiden lyckades BMW ringa in felet till denna leverantör och vissa batcher av kedjor och då återkallades berörda bilar. Min var inte en av dem.
Var faktiskt väldigt länge sen jag läste om eller hörde om nån havererad N47 nu, så de dåliga är nog havererade eller åtgärdade vid det här laget, är ju ändå 10 år sen de sista N47 tillverkades nu.

VAG tog det på goodwill. Iallafall på vår och många andras.

Frågan är bara hur länge en sån goodwill gäller, det känns ofta rätt godtyckligt. Det var nog mycket det som gjorde att vi sålde Forester-dieseln trots att vi trivdes bra med den - Subaru lovade att de tog allt på goodwill men vår bil närmade sig 15000 mil och var 5-6 år gammal, tror dessutom nån service varit ett par hundra mil sen innan vi köpte den.

Forestern är f.ö. skrotad nu, den skrotades vid 30 000 mil (mer än genomsnittet iofs) och var då 11 år gammal.

Precis det som var fallet med kamkedjeproblemen i BMW:s N47-motor också (vilket troligen är den varning de har på BMW). Kan säkert varit samma leverantör som till VAG. Med tiden lyckades BMW ringa in felet till denna leverantör och vissa batcher av kedjor och då återkallades berörda bilar. Min var inte en av dem.
Var faktiskt väldigt länge sen jag läste om eller hörde om nån havererad N47 nu, så de dåliga är nog havererade eller åtgärdade vid det här laget, är ju ändå 10 år sen de sista N47 tillverkades nu.

"Att kamkedjan sträcks ut har förekommit på dieslar med motorerna N47 (2007–2012) samt M57 och N57 (2006–2012). Bensinmotorerna som är berörda är N42 och N43 (2001–2011) samt N20 (2011–2015)."

De avråder främst köp av bilar med dålig servicehistorik.

En bekant fick betala kamkedjan på sin vw själv. Som tur var hade han kvar vagnskada på försäkringen som tog kalaset och jämkade med vw så det var ett så vanligt fel...

Så säger dom att Tesla har dålig kvalitet och inte sköter sina kunder.. :-)
Ja alla tillverkare har sina problembilar. Ibland sköts det snyggt, ibland inte. VAG är ju varken kända för bra kvalitet eller kundhantering tyvärr...

Men har någon av dessa satt i system att ignorera ARN? Eller har någon av deras kunder blivit stämda för att de skall tvinga betala ersättning? Har någon av dem haft direkt trafikfarliga brister och skyllt på kunderna när framhjulen trillar av efter något tusental mil? I så fall är jag nyfiken på att höra mer. Tills dess fortsätter jag tror att Tesla sticker ut negativt vad gäller att aktivt motarbeta sina kunder.
(Själv har jag bra erfarenhet av BMW och dålig av Mercedes vad gäller kundhantering. Volvo var inte heller toppen. Men de stämde mig i alla fall inte)

Ja alla tillverkare har sina problembilar. Ibland sköts det snyggt, ibland inte. VAG är ju varken kända för bra kvalitet eller kundhantering tyvärr...

Men har någon av dessa satt i system att ignorera ARN? Eller har någon av deras kunder blivit stämda för att de skall tvinga betala ersättning? Har någon av dem haft direkt trafikfarliga brister och skyllt på kunderna när framhjulen trillar av efter något tusental mil? I så fall är jag nyfiken på att höra mer. Tills dess fortsätter jag tror att Tesla sticker ut negativt vad gäller att aktivt motarbeta sina kunder.
(Själv har jag bra erfarenhet av BMW och dålig av Mercedes vad gäller kundhantering. Volvo var inte heller toppen. Men de stämde mig i alla fall inte)

De har ignorerat ARN i några fall, men följer utslagen för det mesta enligt vad jag läst.

Jag försvara dem inte på något vis, men det nuvarande drevet är rätt löjligt. Det handlar mer om den svenska avundsjukan som tar sig märkliga vägar ibland. Det man läser i tidningen stämmer ofta till 10%, resten är hittepå. Antagligen även i Vi Bilägare-artikeln som jag länkade till.

Länka gärna till en källa på att "framhjulen trillat av" efter "något tusental mil", för det är inget jag hört talas om.

Att stämma hit och dit är väl en ganska amerikansk företeelse, vet inte om jag läst att de stämt någon men det har de säkert?

De har ignorerat ARN i några fall, men följer utslagen för det mesta enligt vad jag läst.

De går emot i 8 av 22 fall under 2024
Jag försvara dem inte på något vis, men det nuvarande drevet är rätt löjligt. Det handlar mer om den svenska avundsjukan som tar sig märkliga vägar ibland. Det man läser i tidningen stämmer ofta till 10%, resten är hittepå. Antagligen även i Vi Bilägare-artikeln som jag länkade till.
Håller med om att det är mycket fel i nyheter om man är insatt i verkligheten, det har jag sett många exempel på.
Länka gärna till en källa på att "framhjulen trillat av" efter "något tusental mil", för det är inget jag hört talas om.
Trilla av bar en överdrift ja, men har du läst något om Tesla vet du att de viker sig på S och Y. Behöver du verkligen källa på det?
Att stämma hit och dit är väl en ganska amerikansk företeelse, vet inte om jag läst att de stämt någon men det har de säkert?
Ja det har de, åtminstone i Norge. De agerar ju amerikanskt

Senast ändrad:
Trilla av bar en överdrift ja, men har du läst något om Tesla vet du att de viker sig på S och Y. Behöver du verkligen källa på det?

Både trilla av och efter tusen mil är fel. Vad var syfte med att skriva så? Model Y är också fel, för den delen. Du blandar ihop två fel.

Det händer på äldre Model X och S, och det som händer är att länkarmens bussningsfäste spricker. Det gäller främst äldre långmilade bilar, det verkar dock som att de börjar återkalla det i vissa länder.

Grejen med Tesla är att de följer lokala lagar och ARN är ingen myndighet och inget tvingande att följa. Grufman Bil som brukar vara populära att referera till när det gäller felet du pratar om ovan är också med på deras Svarta Lista precis som de flesta svenska banker och teleoperatörer.

En parentes, att ansluta sig till kollektivavtal är "frivilligt" och inget lagkrav så de följer samma linje där.

Varför skulle det handla om ”den svenska avundsjukan”? Vad är det som är speciellt med Tesla att vara avundsjuk på?

I enligt med samma lokala lagar så blir de därför satta i blockad.
Fuck around and find out.

NB, det vore kanske bättre att ha ordentlig lagstiftning men det är inte upp till utländska företag att ha synpunkter på.

Precis, om det nu är lagen och inget annat som gäller så ska ju Tesla och Teslaägare inte heller grina över fackens motåtgärder. De är ju helt lagenliga, dessutom förväntade.

Vet inte riktigt, men håll med om att det skrivs orimligt mycket rubriker med företagsnamnet i? Sådant som aldrig blivit riksnyheter med andra bilmärken blir det med Tesla.
Delvis ja. Numera när Musk är ute och raidar demokratin får Tesla en del av sleven. Men de sticker ut så delar är välförtjänt.

Jag försvara dem inte på något vis, men det nuvarande drevet är rätt löjligt. Det handlar mer om den svenska avundsjukan som tar sig märkliga vägar ibland.
Lite some Happydrevet mot VAG, kanske? Om VAG vore så usla, så skulle nog inte företaget ligga i toppen av försälningsligan år efter år.

Vet inte riktigt, men håll med om att det skrivs orimligt mycket rubriker med företagsnamnet i? Sådant som aldrig blivit riksnyheter med andra bilmärken blir det med Tesla.
Förr var det för att det klickades när alla fossilvurmare gottade sig åt el-ändet. Nu för att det klickas när alla som önskar Musk allt ont som kan upppringas gottar sig åt eländet.

Både trilla av och efter tusen mil är fel. Vad var syfte med att skriva så? Model Y är också fel, för den delen. Du blandar ihop två fel.
Jag blandade inte ihop två fel, men skrev däremot fel modell. S och X skall det så klart vara, helt sant.
Syftet är att ge fakta till en diskussion?

Det händer på äldre Model X och S, och det som händer är att länkarmens bussningsfäste spricker. Det gäller främst äldre långmilade bilar, det verkar dock som att de börjar återkalla det i vissa länder.

Främst långmiöare ja. Men ett omtalat exempel hände efter 17 (!!) mil. Och ja, Tesla försökte komma undan, vet inte hur det gick.
Min egen spekulation är att den bilen skadats i transport och Tesla försökte komma undan. Men det är bara en killgissning.
Källa bl a Tesla owners UK. Tror inte de är Teslahatare generellt.
Så jag får ge dig rätt, om du tolkade 1000 mil bokstavligt var det ju fel.
Grejen med Tesla är att de följer lokala lagar och ARN är ingen myndighet och inget tvingande att följa. Grufman Bil som brukar vara populära att referera till när det gäller felet du pratar om ovan är också med på deras Svarta Lista precis som de flesta svenska banker och teleoperatörer.
Ja, men jag frågar igen. Vilka biltillverkare eller nybilssäljare är med?
ARN är inget tvingande nej.
En parentes, att ansluta sig till kollektivavtal är "frivilligt" och inget lagkrav så de följer samma linje där.
Ja, det är fakta.

Senast ändrad:
Så kan det vara, men det är nog för att det inte är ett företag som andra. Först var det ju ny produkt och ny affärsmodell, senare strejken och numera även Musks förehavanden. Det första tror jag lagt sig nu, och om de inordnat sig i ledet och tecknat KA och Musk hade hållit sig på mattan tror jag de setts på som ett ganska normalt bilföretag numer.

Vi är nog många som hoppas på att Musk hoppar av, men jag tror inte det ligger i närtid tyvärr.

Om det sker lär ju aktiekursen rasa eftersom det är hans främsta talang, att prata upp den. Men för företaget som sådant tror jag det är bättre.

Vi är nog många som hoppas på att Musk hoppar av, men jag tror inte det ligger i närtid tyvärr.

Om det sker lär ju aktiekursen rasa eftersom det är hans främsta talang, att prata upp den. Men för företaget som sådant tror jag det är bättre.
Företaget skulle må bra på sikt av att bli ett ”vanligt” företag utan upprepade lögner som blir löften om leveranser och produkter.
Och aktien skall ju ner rejält på sikt, frågan är bara när luftslottet rasar. Om Musk lämnar skulle kunna bli en sådan faktor, men jag är inte säker på om han håller kursen uppe längre.

Rättade för övrigt en kommentar ovan. Det är faktiskt korrekt att Tesla följer ARN i de flesta fall, dock har de struntat i det i 8 av de 22 de förlorade under 23-24. Tycker det räcker för min del, men rätt skall vara rätt.

Nu är Mars över, och det verkar som om den månaden heller inte var så bra för Tesla. 🔥🔥🔥

Model Y rasade med 61,9 procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol.

Nu är Mars över, och det verkar som om den månaden heller inte var så bra för Tesla. 🔥🔥🔥

Model Y rasade med 61,9 procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol.
Det intressanta är att även övriga modeller noterar kraftiga tapp. Model 3 är -71% t.ex. YoY

Det är fortfarande så att de bara levererat sin mest populära modell i sen 15 Mars, dvs 1/6 av kvartalet.

Facit får vi inte förrän efter Q2. Tror inte nedgången kommer vara lika dramatisk, men säkert stor.

Det är fortfarande så att de bara levererat sin mest populära modell i sen 15 Mars, dvs 1/6 av kvartalet.

Facit får vi inte förrän efter Q2. Tror inte nedgången kommer vara lika dramatisk, men säkert stor.
Fast -61% gällde mars 2024 vs mars 2025, inte hela Q1. Men visst, det är väl troligen bara ”launch edition” som hunnit börja levereras. Å andra sidan verkar det på andra marknader ha återhämtats betydligt mer i mars än i Sverige.

Folk har ju minne som guldfiskar och Musk verkar ju ha blivit tillsagd att hålla käft och sluta heila offentligt, så nu kanske försäljningen börjar återhämta sig. Vi får väl se.

Mmm. Vem kunde tro att heilande och drev mot woke, owning the libs osv inte funkade i Europa? Vi ser vad han håller på med och håller i unison med varandra om att han är en idiot.
allvarligt nog, men rekordet måste väl vara att de i norge efter att ha förlorat i deras arn, satt i system att stämma bilägarna på hårresande belopp.

helt otroligt.

Tillbaka
Topp