[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

från en onormalt låg nivå att relatera till i tillägg till alla mediala faktorer även modellskifte. ändå nu 40 procent ned jämfört förra året, trots en n(y) modell..
Men överlägsen 1:a på försäljningslistan...
1743581704292.webp

Tesla Model Y är alltså bittelitt populärare än Toyotas hatade b4xz eller vad den heter. Den där artikeln är kanske mest clickbait?

BZ4X måste ju ha gått på väldigt bra deal (tror en uppdatering är presenterad) i grannlandet med tanke på siffrorna. Här är den rätt... ja ovanlig.

Svenska modellen bygger ju på att väldigt lite är lagstadgat, utan det avgörs mellan parterna i avtal.
Alternativet är ju att mycket mer är lagstadgat (dvs bestämt av politiker), skulle det vara bättre?
Nä, alternativet är att man har rätt att ingå/skapa kollektivavtal om man vill. Nu är det den socialdemokratiska modellen som, utan lagstöd, påtvingas ALLA. Facken använder det för att utöva politiskt motiverad makt över arbetsgivare, ibland uppenbarligen emot de anställdas vilja. Vilket är helt vidrigt.

Tyvärr får man bara diskutera politik om man tillhör "rätt" sida, så vi får sluta här. Man får återgå till att nazi-kleta Musk lite, det är okej trots att det är emot reglerna.😊

Nä, alternativet är att man har rätt att ingå/skapa kollektivavtal om man vill. Nu är det den socialdemokratiska modellen som, utan lagstöd, påtvingas ALLA. Facken använder det för att utöva politiskt motiverad makt över arbetsgivare, ibland uppenbarligen emot de anställdas vilja. Vilket är helt vidrigt.

Tyvärr får man bara diskutera politik om man tillhör "rätt" sida, så vi får sluta här. Man får återgå till att nazi-kleta Musk lite, det är okej trots att det är emot reglerna.😊
Nej, den svenska modellen är brett accepterad över den politiska skalan, och av både fack- och arbetsgivarorganisationerna. De senare ser ju värdet att snabbt kunna förhandla med motparten istället för att ha mycket mer lagstadgat som det är i andra länder och som är alternativet till den svenska modellen. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

Jag tycker den ser helt OK ut, men den försvinner pga pris och teknik i min värld :)
Hyrde som sagt en sån i helgen. Insåg efter lite läsande att laddning under 10 grader, och ännu värre 0 grader gick skitlångsamt. Skall nog gå fortare på sommaren verkar det som. Men detta gick alltså att läsa om i Toyotas egna dokument. Ingen batterivärmare och ingen navigering baserat på laddning.

Var inte nöjd med nästan något med den bilen ärligt talat. Möjligen bra drag, klart bättre än jag förväntat mig med specade 200hk.
Allt som hade med UX att göra var rätt hopplöst. Inte helt men delvis var det nog Android autos fel. Det har jag inte fått att fungera enl önskemål i någon bil öht.

Utseendet hade jag kunnat leva med. Det är långt ner på min priolista.

Tjena!

Har du någon länk om detta, för hur jag än söker så hittar jag inte en enda artikel.
Gissar att han tänker på

Gissar att han tänker på
ja dessa två fall har det refererats kring senaste tiden.

Gissar att han tänker på
Vad är det egentligen de blir stämda för? Alltså, vad anser Tesla att personerna gjort som skadar företaget på ett omagligt sätt?

BZ4X måste ju ha gått på väldigt bra deal (tror en uppdatering är presenterad) i grannlandet med tanke på siffrorna. Här är den rätt... ja ovanlig.
Toyota har som varumärke (om möjligt) ännu bättre kvalitetsrykte i Norge än i Sverige, så trots att BZ4X är en medioker elbil så säljer den bra, bara för att det är en Toyota.

Toyota har som varumärke (om möjligt) ännu bättre kvalitetsrykte i Norge än i Sverige, så trots att BZ4X är en medioker elbil så säljer den bra, bara för att det är en Toyota.
Nja, det måste ha varit en väldigt speciell deal som gjorde att den plötsligt kommer så högt upp. Den modellen har rykte om sig att vara ganska dålig, här i Norge också.

Nja, det måste ha varit en väldigt speciell deal som gjorde att den plötsligt kommer så högt upp. Den modellen har rykte om sig att vara ganska dålig, här i Norge också.
Jag provkörde den i höstas och den når definitivt inte upp till VW / Skoda -nivå någonstans. Finns helt enkelt inget skäl att välja den.

Vad är det egentligen de blir stämda för? Alltså, vad anser Tesla att personerna gjort som skadar företaget på ett omagligt sätt?
De agerar amerikanskt. Syftet med stämningen är så klart att man i första hand skall lägga ner som privatperson, då man måste vara beredd att riskera hundratusentals kronor för att ta det vidare. På det sättet är ARN och deras norska motsvarighet, som syftar till att undvika sådana situationer, helt satta ur spel.
I andra hand får man till en förlikning, och då kan man skriva in tystnadsplikt.
_Vad_ de stämmer kunden för är underordnat för en amerikansk jurist, det är _att_ man använder stämning som hot som är det intressanta.

Det verkar konstigt, frågan är om det inte är carup som rapporterar lite bakvänt, dvs att det är kunden som stämmer Tesla för att få ut det belopp motsvarigheten till ARN dömt. Det är ju fritt fram för ett företag att strunta i beslut fr ARN och då återstår bara för konsumenten att stämma företaget, vilket ju naturligtvis är en chansning då man vid förlust riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader. Så jag ser ingen anledning för företaget att stämma för att slippa betala, det räcker ju med att bara strunta i att betala och isf låta kunden stämma.

De agerar amerikanskt. Syftet med stämningen är så klart att man i första hand skall lägga ner som privatperson, då man måste vara beredd att riskera hundratusentals kronor för att ta det vidare. På det sättet är ARN och deras norska motsvarighet, som syftar till att undvika sådana situationer, helt satta ur spel.
I andra hand får man till en förlikning, och då kan man skriva in tystnadsplikt.
_Vad_ de stämmer kunden för är underordnat för en amerikansk jurist, det är _att_ man använder stämning som hot som är det intressanta.
Sensmoral: Undvik ondskefulla amerikanska bolag.

Det verkar konstigt, frågan är om det inte är carup som rapporterar lite bakvänt, dvs att det är kunden som stämmer Tesla för att få ut det belopp motsvarigheten till ARN dömt.
Medier har ofta fel, och Carup är kanske inte den som ligger allra högst i trovärdighet. Men i det här fallet är de ju mycket tydliga, det finns inget utrymme till misstolkning som jag ser det. Om det inte hade varit Tesla som tagit initiativet hade de nog fått "tydlig återmatning" (läs stämning) från Tesla på halsen.

Medier har ofta fel, och Carup är kanske inte den som ligger allra högst i trovärdighet. Men i det här fallet är de ju mycket tydliga, det finns inget utrymme till misstolkning som jag ser det. Om det inte hade varit Tesla som tagit initiativet hade de nog fått "tydlig återmatning" (läs stämning) från Tesla på halsen.
Det kan vara som du säger, nu när jag läser på om Förbrukerklageutvalget verkar det skilja sig från ARN. ARN:s beslut är ju bara rådgivande medan beslut fr Förbrukarklageutvalget är bindande om det inte överklagas till domstol inom en månad. Så om Tesla vill slippa betala har de inget annat val än att stämma i domstol.

I Sverige däremot kan de bara strunta i att betala och lämna åt kunden att stämma om man vill få rätt.

I Sverige däremot kan de bara strunta i att betala och lämna åt kunden att stämma om man vill få rätt.
Vilket ju även det får effekten att de flesta lägger sig, för stämmer du Tesla riskerar du få betala deras kostnader om du förlorar. ARN är ju inte bindande, men tanken är ju att seriösa företag skall följa deras utslag. Därmed kommer de som inte gör det straffas av att kunderna väljer bort dem. Tesla bidrar ju till att sänka värdet med sitt agerande.
När man dessutom kräver tystnadsplikt vid en uppgörelse blir det ju ännu tydligare. Du behöver vara rätt rik för att säga nej när Tesla föreslår en uppgörelse mot tystnadsplikt, och välja att i stället riskera att betala deras kostnader.

Så i praktiken agerar de ju likadant här, bara det att här behöver de inte stämma utan tar smällen att hamna på svarta listan istället.

Det kan vara som du säger, nu när jag läser på om Förbrukerklageutvalget verkar det skilja sig från ARN. ARN:s beslut är ju bara rådgivande medan beslut fr Förbrukarklageutvalget är bindande om det inte överklagas till domstol inom en månad. Så om Tesla vill slippa betala har de inget annat val än att stämma i domstol.
Det är ju rätt stor skillnad mellan att överklaga beslutet från Förbrukarklageutvalget och att stämma den enskilda konsumenten.

Suck.

Det är ju rätt stor skillnad mellan att överklaga beslutet från Förbrukarklageutvalget och att stämma den enskilda konsumenten.
Det är där jag tolkar att journalisterna är lite sloppy i sina texter, det är själva överklagandet de kallar stämning. Men i praktiken står ju du som konsument då inför valet att droppa hela kravet, eller stå på dig och vid förlust riskera stå med Teslas rättegångskostnader. Så som jag fattade att processen via Förbrukarklageutvalget går till, med brasklapp för att jag kan ha missförstått norskan.

Våran V70 III håller på att ge upp.

Det är jäkligt nice och lagom bilar, med lite dyra servicebehov, var dock ganska billig i inköp för snart 4 år sedan.

Nu verkar dom dock ha ökat 50-100% i begagnatpris.
Vad kan man kika på istället?
Är man van vid tidigare generations volvokombi så känns allt pyttelitet, eller enormt stort utvändigt.

Våran V70 III håller på att ge upp.

Det är jäkligt nice och lagom bilar, med lite dyra servicebehov, var dock ganska billig i inköp för snart 4 år sedan.

Nu verkar dom dock ha ökat 50-100% i begagnatpris.
Vad kan man kika på istället?
Är man van vid tidigare generations volvokombi så känns allt pyttelitet, eller enormt stort utvändigt.
Allt har gått upp 50-100% i begagnatpris. Likadan som vi köpte två år gammal för sex år sedan ligger ute för samma pris nu, trots att de nu är åtta år gamla. Helt sjukt.

På tal om framtida priser på bilar och att gå på gränsen till politik:

När kraschar begagnatpriset på ICE?

- väldigt höga priser sedan pandemin? (Har ingen statistik, bara en känsla av vad folk säger)
- kommande ökande bränslepriser (utsläppsrättshandel kickar snart in ordentligt)

Är det som med ”bensin var jättebilligt på 80-talet” eller ”vårt hus i Småköping kostade nästan inget när vi köpte det för trettio år sedan och nu är det värt miljoner”. alla tycker det känns otroligt dyrt nu men om man räknar med inflation är allt ganska samma.

Eller kommer en krasch?

- väldigt höga priser sedan pandemin? (Har ingen statistik, bara en känsla av vad folk säger)
- kommande ökande bränslepriser (utsläppsrättshandel kickar snart in ordentligt)

Är det som med ”bensin var jättebilligt på 80-talet” eller ”vårt hus i Småköping kostade nästan inget när vi köpte det för trettio år sedan och nu är det värt miljoner”. alla tycker det känns otroligt dyrt nu men om man räknar med inflation är allt ganska samma.

Eller kommer en krasch?
Det verkar ju som att politikerna gör vad de kan för att skjuta på kraschen (ingen värdering i det nödvändigtvis).

Men om/när priset för en elbil närmar sig priset för en ice-bil lär ju de senare bli orimliga att äga ekonomiskt.

Eller kommer en krasch?
Jag har också trott att man kommer sitta med svarte Petter om man har en relativt ny ICE de senaste åren. Men tvärtom har ju priserna hållit emot väldigt bra, ja, t.o.m. ökat. Det är ju en brist i utbud som håller uppe beg.priserna på bättre beg ICE, och utbudet lär inte öka då i princip alla förmånsbilar idag är elbilar pga skatteregler. Så jag är tveksam till om det kommer nån krasch.
Ang bränslepriser till följd av utsläppshandel råder det delade meningar kring vad det kommer innebära. En del talar/hoppas på +10kr/liter men de mer seriösa analyser jag sett landar väl mer på +1-2 kr. Dessutom lär inte en explosion av bränslepriserna tillåtas politiskt, då det eldar på inflationen nåt enormt.

Jag provkörde den i höstas och den når definitivt inte upp till VW / Skoda -nivå någonstans. Finns helt enkelt inget skäl att välja den.
inte själva bilen. den är ful, riktigt ful och därtill tekniskt antikverad.

skälet att välja den är väl snarare att ha att göra med en säljorganisation som på riktigt värderar relationen med kunden?

vag har ju efterhand en pallett av alternativ, men varför de säljer måttligt vet jag inte riktigt. kanske är det alla buggar i inledningen??

vag har ju efterhand en pallett av alternativ, men varför de säljer måttligt vet jag inte riktigt. kanske är det alla buggar i inledningen??
Dåligt rykte i början.
Id.4:an är för ful, och inte alla vill åka runt i en Skoda för det är inte "premium" (även om bilen är snyggare och inredningen känns bättre än i id4). Q4:an är för dyr, framför allt om man vill få med både fyra hjul och en ratt, och levererar inte så mycket extra mer än 4 nollor. Nu har jag en sådan, men med dagens konkurrens hade jag nog köpt något annat.

Fast man ser ju en hel del ID4/5 och Enyaq på stan tycker jag så helt dåligt kan de inte sälja. Senare iterationer verkar ju fungera OK också.

Fast man ser ju en hel del ID4/5 och Enyaq på stan tycker jag så helt dåligt kan de inte sälja. Senare iterationer verkar ju fungera OK också.
Man ser rätt många vita tubsockor i loafers tillsammans med för korta byxor också. Eller öronen instoppade under kepsen.

---------

Edit: Angående priserna på förbränningsmotorbilar är det ju helt naturligt när 99% av alla elbilar har helt vansinnig designfilosofi (pekskärm och "hjälpmedel" som man inte vill ha), samt är sjukt dyra i förhållande till vad man får.

Tillbaka
Topp