Graveldäck - vilket är er favorit?

För referens: min gravel väger 8,7kg komplett, har 42mm höga kolfiberhjul, 47mm Pathfinder, 40cm styre och 48t klinga som är parad med 10-42 bak.

Jag är nyfiken på hur graveln med lvg däck gör sig i klungan, gissar att man önskar att man satt på lvg hojen på dom hetsigare passen.
Provade med pathfinder runt 40mm (minns inte) uppsatta slanglöst på lättaare mtbhjul (1500g) förra våren. Orkade Strax över en timme sen fick jag köpa coca cola och cykla hemåt själv :) Hade inget i den landsvägsgruppen att göra med min lätta och sportiga kolgravel. Utväxlingen räckte till, men stegen var lite stora för övrigt. hade 40 eller 42 med en 11-28... Det var en hemsk upplevelse iaf.

Jag gillar ju bredden, men tycker 45mm eller bredare på 700c känns klumpigt, framförallt på en lite mindre ram. Tåöverlappet är också värre på 700c.
Jag kör 43-622 och det funkar till 95% av allt jag cyklar. Men ibland stöter man på vägar där lite bredare vore att föredra och då tror jag också att 622 blir för stort.

650b är kul. Om man även har en uppsättning 700c och ramen rymmer typ 40mm på den hjulstorleken rekommenderar jag vekligen att maxa bredden på 650b. 2” och uppåt. Perfekt med lätta xc-däck till exempel. Däremot blir det lätt stötigt/hoppigt om man trycker i för mycket luft. I en helt ovetenskaplig jämförelse provade jag Pathfinders i 47mm och Thunder Burt 2.1”. De senare var betydligt mer lättrullade och bekvämare på alla sätt och vis.

Provade med pathfinder runt 40mm (minns inte) uppsatta slanglöst på lättaare mtbhjul (1500g) förra våren. Orkade Strax över en timme sen fick jag köpa coca cola och cykla hemåt själv :) Hade inget i den landsvägsgruppen att göra med min lätta och sportiga kolgravel. Utväxlingen räckte till, men stegen var lite stora för övrigt. hade 40 eller 42 med en 11-28... Det var en hemsk upplevelse iaf.
Med tanke på hur stark du är så vill man knappt veta hur starka dina kompisar i landsvägsgruppen är :D

Nej, det är ju inte det längre om man följer snacket nu kring mtb-däck på gravel, det är ju alltid bara 29" som snackas.
Nu finns det dessutom de som propagerar för gravel 750d-hjul, verklig strl: 660.
Det har varit uppe här tidigare
https://happyride.se/forum/threads/ny-standard-igen.3698318/#post-4356892

En cykel som 660-hjul passar på
side_bike_2.png

Men om geometrin stämmer i verkligheten misstänker jag att den även med ~40mm däck riskerar att kännas som en traktor.
Men den kanske kan vara mer intressant som ett alternativ till monstergravel för den som tycker att racerinspirerade gravelcyklar känns nervösa och osäkra. Men vad vet jag.
Vad jag vet däremot är att jag inte kommer att köpa ngn.

Jag personligen är otrendig eftersom jag kör 50mm 650b och tycker som ovan att det är synd att 650b knuffas lite åt sidan
+1

650b är kul. Om man även har en uppsättning 700c och ramen rymmer typ 40mm på den hjulstorleken rekommenderar jag vekligen att maxa bredden på 650b. 2” och uppåt.
För den som har en ram för 622-hjul kan det vara idé att mäta om 584-hjul med tillräckligt feta däck får plats innan köp.
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från

Jag har en cykel som klarar ~40mm däck med 622-hjul och jag har mätt och det får inte plats 584-hjul med tillräckligt feta däck på den, hade jag vetat vad jag vet nu när jag köpte den hade jag köpt ngn annan :cry:
Några av de ramar som jag känner till som skall funka med både 622 och 584-hjul är polska Rondo Ruut, som finns i många olika varianter men alla ramvarianter skall ha en gaffel med justerbart läge för hjulet.
Salsa Warbird som skall klara 622-45 och 584–53 (650b x 2.0")
och kanske mest intressant Salsas mer "allroad" inriktade ram
salsa-warroad-c-ultegra-dark-red-BK9540-1920x1080-uc-1.png

Salsa Warroad, med en ännu mer lvg-inriktad geometri, som ändå skall klara 622-35 och 584-47 med en riktigt bra geometri

Men det finns förstås väldigt många fler.

Senast ändrad:
Gerard Vroomen är ju en stark förespråkare för 650b så många av de cyklar han designat på Open och 3T har utformats för att fungera bra med två hjulstorlekar. Lyssnade nyligen på en pod där han intervjuades inför att Open nu släppt sin V2 av UP där officiellt stöd för 650b tagits bort och han motiverade det med att branschen inte längre trodde på det även om han personligen fortfarande är en förespråkare. Tycker man kan se det på att många nya däck och hjulmodeller som släpps inte längre finns i 650b storlek även om föregångarna funnits i den storleken. Tänker t.ex. på DT-Swiss, Zipp samt Schwalbe som inte längre verkar släppa sina topprodukter i 650b. Som sagt synd, funderar på om jag ska köpa på mig ett lager av RaceKing 2.2"x27.5" för att vara säker om de skulle sluta tillverka dem :)

För den som har en ram för 622-hjul kan det vara idé att mäta om 584-hjul med tillräckligt feta däck får plats innan köp.
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från

Jag har en cykel som klarar ~40mm däck med 622-hjul och jag har mätt och det får inte plats 584-hjul med tillräckligt feta däck på den, hade jag vetat vad jag vet nu när jag köpte den hade jag köpt ngn annan :cry:
Några av de ramar som jag känner till som skall funka med både 622 och 584-hjul är polska Rondo Ruut, som finns i många olika varianter men alla ramvarianter skall ha en gaffel med justerbart läge för hjulet.
Salsa Warbird som skall klara 622-45 och 584–53 (650b x 2.0")
och kanske mest intressant Salsas mer "allroad" inriktade ram
salsa-warroad-c-ultegra-dark-red-BK9540-1920x1080-uc-1.png

Salsa Warroad, med en ännu mer lvg-inriktad geometri, som ändå skall klara 622-35 och 584-47 med en riktigt bra geometri

Men det finns förstås väldigt många fler.
Även ”gamla” Open U.P. och Wi.D.E tar 2.1” resp. aningen bredare på 650b. Det kommer ju uppdaterade Open-ramar inom kort så de nuvarande finns att hitta till rätt bra priser på vissa ställen. Har själv en U.P. och är supernöjd med den som ”only bike”.

Om tråden rört sig lite mot hur breda däck vilka ramar klarar så kan jag meddela att det är hyfsad marginal även för bakdäcket med 50 mm 622 i en Rose Backroad 2024. Även om de säger Max 45 mm på hemsidan. (47 mm 650b).

Ja jag vet inte om jag håller med eller inte då jag inte testat en gravel som rymmer bredare däck och har ett mindre tåöverlapp, i sak har du dock helt rätt.

Ett bredare vevparti antar jag inte är något problem för oss som till stor del roar oss med mtb cykeln också :).

När det kommer till geometrin så förstår jag att det blir en skillnad i känsla, som såklart också är väldigt beroende på hur man använder cykeln och vad som värderas.

Enligt mig så är vikten på ett däck en av dom sista sakerna jag beaktar nuförtiden, punkteringar och däck som upplevs ostadiga (otrygga/oförutsägbara gällande grepp) har lett mig till att generellt gilla något tyngre däck.
Förr sökte man ofta efter XC däck som vägde 500-600g medans idag ligger däcken ofta runt 750g och dagens däck är enligt mig ljusår bättre.
Själv jagar jag lätta däck...

Själv jagar jag lätta däck...
nu ska jag svära i kyrkan. igen:)

vill du utan ansträngning spara ett par hundra gram och ändå behålla det feta rullet på grovt och mjukt underlag överväg (host) 559-fälgar. gärna breda sådana, och med t ex 55mm-däck.

att folk diggat 584 är ju mest för att de i standardfeta däckdimensioner säg 40-45 mm passar optiskt i ramar tänkta för 25-622. men dels motsvarar 25-622 bara 26,5 tum så det blir snart trångt på höjden, dels som nämnts i tråden blir det gärna trångt på bredden invid vevpartiet. 559 kan lösa båda problemen. så att överväga på en äldre cykel som inte sväljer det man önskar.

nu kör jag inte speciellt mycket grus annat än transporter, men just transporter är guldläge att testa rullfart på mer eller mindre grova grusvägar.

och då kan jag berätta att den här klassiska men plussifierade 559-cykeln från 2006 med måttliga 70 kg mig på ändå rätt grovmönstrade 2,4-däckupsättningen numera ardent fram och gamla nobby nic bak med ett tryck kring 1 bar; visat sig mycket svårslagen. kan inte riktigt minnas att det på grovt grus hänt faktiskt.

så sakernas tillstånd är inte alltid som man tror.

som några påpekat är dock rull inte allt, gärna inte så många watts skillnad, och ligger man bakom klarar man sig oftast bra trots lite rullhandikapp . men klättring med tunga däck och hjul gäller på..

så håller med dig om vikten:)
.
.

IMG_6974.webp

Senast ändrad:
nu ska jag svära i kyrkan. igen:)

vill du utan ansträngning spara ett par hundra gram och ändå behålla det feta rullet på grovt och mjukt underlag överväg (host) 559-fälgar. gärna breda sådana, och med t ex 55mm-däck.

att folk diggat 584 är ju mest för att de i standardfeta däckdimensioner säg 40-45 mm passar optiskt i ramar tänkta för 25-622. men dels motsvarar 25-622 bara 26,5 tum så det blir snart trångt på höjden, dels som nämnts i tråden blir det gärna trångt på bredden invid vevpartiet. 559 kan lösa båda problemen. så att överväga på en äldre cykel som inte sväljer det man önskar.

nu kör jag inte speciellt mycket grus annat än transporter, men just transporter är guldläge att testa rullfart på mer eller mindre grova grusvägar.

och då kan jag berätta att den här klassiska men plussifierade 559-cykeln från 2006 med måttliga 70 kg mig på ändå rätt grovmönstrade 2,4-däckupsättningen numera ardent fram och gamla nobby nic bak med ett tryck kring 1 bar; visat sig mycket svårslagen. kan inte riktigt minnas att det på grovt grus hänt faktiskt.

så sakernas tillstånd är inte alltid som man tror.

som några påpekat är dock rull inte allt, gärna inte så många watts skillnad, och ligger man bakom klarar man sig oftast bra trots lite rullhandikapp . men klättring med tunga däck och hjul gäller på..

så håller med dig om vikten:)
.
.

Visa bilaga 757576
Feta däck! Närmar sig fatbike. Utrymmet i gaffeln ser ut att vara minimal.

Om det gäller för alla deras däckmodeller vet jag inte, men kan intyga att även deras däck med Endurance-casing är väldigt följsamma. Jag har ett par Bon Jon Pass som jag parat med lite högre kolhjul och de är fantastiska på mixat underlag = asfalt och relativt smooth grus. Blir nästan 39mm på fälg med 25mm innerbredd.

är det inte extralight som gäller? Allt annat känns ju som en kompromiss?
Hade inte tagit risken med det prisläget, men givetvis valfritt. Kom över mina till halva priset så blev vad det blev. Min poäng är att även de ”kralligare” varianterna ger finare komfort än alla andra däckmodeller jag kört (Pathfinder, G-One, div. WTB etc).

Edit: även hört att de kan vara luriga att sätta tubeless pga de tunna väggarna, men det är enbart hörsägen.

Vilket RH däck ska man ha då? Känns lite som att säga: köp ett Maxxis däck.
Finns ju en uppsjö av varianter

Jag tycker deras guide är rätt pedagogisk.

Har själv kört standard och extralight casing, 38-48mm, mestadels slicks men nu senast köpte jag Juniper Ridge i standard casing. Ångrar att jag inte slog till på EL.

Jag tycker deras guide är rätt pedagogisk.

Har själv kört standard och extralight casing, 38-48mm, mestadels slicks men nu senast köpte jag Juniper Ridge i standard casing. Ångrar att jag inte slog till på EL.

Fan va dumt. Jag som trott varje namn har varit olika modeller och inte enbart bredd 😅

tror däckbreddsdiskussionen följer samma logik som när sixten fors sa att mountainbikes med omodern geometri var ocyklingsbara, så blev folk sårade för de älskade sina fina gamla cyklar. vi vet vi ju att han hade rätt, men uttryckte sig klumpigt.

jag tror det är samma med omoderna gruscyklar som inte tar 55 mm däck. ni älskar era gamla hojar, och med all rätt, de är säkert jättebra på många sätt, men inte avseende däck, vilket är en stor grej. däck under 50 mm är inte bäst allround på realistiskt grus med en blandning av material.

rene herse 44 mm extralight kräver typ att en rekar rundan på race king innan eller ringer runt till alla bönder innan och frågar om de grusat eller sladdat nyligen. en större sten som träffar fel och det är genomslag och gonatt, 200 meter sprängsten och det är fiftyfifty om det blir sidoväggsreva eller inte. men visst, jättekul och mysiga däck på superfint torrt betonggrus och asfalt.

edit: igår monterade jag dessa som verkar ha börjats produceras igen, som att någon hört mina böner. intressant att klämma på dem sida vid sida med race king protection. tjockare slitbana på speed king men mysigare sidoväggar. och helt tysta på asfalt. hade varit intressant om de hade haft samma följsamma slitbana som race king protection, men då kanske de hade slitits ut för fort.
P3288596.webp

Senast ändrad:
tror däckbreddsdiskussionen följer samma logik som när sixten fors sa att mountainbikes med omodern geometri var ocyklingsbara, så blev folk sårade för de älskade sina fina gamla cyklar. vi vet vi ju att han hade rätt, men uttryckte sig klumpigt.

jag tror det är samma med omoderna gruscyklar som inte tar 55 mm däck. ni älskar era gamla hojar, och med all rätt, de är säkert jättebra på många sätt, men inte avseende däck, vilket är en stor grej. däck under 50 mm är inte bäst allround på realistiskt grus med en blandning av material.

rene herse 44 mm extralight kräver typ att en rekar rundan på race king innan eller ringer runt till alla bönder innan och frågar om de grusat eller sladdat nyligen. en större sten som träffar fel och det är genomslag och gonatt, 200 meter sprängsten och det är fiftyfifty om det blir sidoväggsreva eller inte. men visst, jättekul och mysiga däck på superfint torrt betonggrus och asfalt.

edit: igår monterade jag dessa som verkar ha börjats produceras igen, som att någon hört mina böner. intressant att klämma på dem sida vid sida med race king protection. tjockare slitbana på speed king men mysigare sidoväggar. och helt tysta på asfalt. hade varit intressant om de hade haft samma följsamma slitbana som race king protection, men då kanske de hade slitits ut för fort.
Visa bilaga 757653
Gillar referensen - den hänger säkert inte alla med på!😊

Men tror du inte man behöver ha flera olika saker i huvudet då? Jag hör ditt raljerande och förstår vad du menar till viss del, men är det inte lite väl enkelspårigt att bara kräva att alla gruscyklar ska ha plats för mtb-däck, punkt?

Jag gör flera kompromisser i däckvalet. Lever med en större punkarisk för att få ett snabbare och följsammare däck. Flyter inte ovanpå geggan som plötsligt dyker upp på grusvägen eftersom jag valt ett smalare och lättare däck än den kräver. Och om det är riktigt geggigt och eländigt och jag egentligen skulle velat ha mtb-däck så får de inte plats i ramen, men i gengäld har jag en gruscykel som i nästan alla aspekter är som en lvg-cykel i känsla när gruset är som vanligt igen.

Jag vill påstå att jag optimerar utifrån en massa olika aspekter, och väger in känsla och fart högt, men samtidigt anpassar jag mig till vad jag cyklar till 95% och då innebär det att jag inte behöver så breda däck som trenden påstår att jag behöver. Har aldrig cyklat i USA och har ingen aning om vad de vägarna består av, men de däck jag rullar på nu funkar fint nästan överallt. Emellanåt råkar man ut för en grusväg där skogsägaren lagt på makadam och då får man ta det lite lugnt en kilometer eller så, men det tillhör ovanligheterna för mig där jag mestadels cyklar.

Andra har säkert både andra förutsättningar och preferenser!

Visa bilaga 757653
Har sneglat på dessa i 650b, men stämmer det verkligen att de inte är skapta för tubeless?
Gör continental däck i mtb-storlek med premiumprislapp som kräver slang?

Som tillägg till ovan så är det ju stora skillnader i behov för oss motionärer och tävlingscyklisten.

Jag väljer gärna följsamma tunna däck och tar det lite piano när underlaget är som värst för att kunna njuta och cykla fort de övriga kilometerna. Under tävling vill man kunna köra på max under alla förhållanden. Ibland i klunga när man inte ser ett jota.

Men att gå från traditionella 42mm däck till 48-50 är ändå en stor vinst tror jag. Även för oss dödliga. Ju bredare däck desto tunnare stomme kan man komma undan med. Huvudanledningen till varför proffsen väljer XC däck. Kanske håller det på att förändras men grusdäck har ju länge varit rebrandande touringdäck med ett annat ”tuffare” mönster. Detta till skillnad från Janne Hs däck som lanserades långt före sin tid.

Som tillägg till ovan så är det ju stora skillnader i behov för oss motionärer och tävlingscyklisten.

Jag väljer gärna följsamma tunna däck och tar det lite piano när underlaget är som värst för att kunna njuta och cykla fort de övriga kilometerna. Under tävling vill man kunna köra på max under alla förhållanden. Ibland i klunga när man inte ser ett jota.

Men att gå från traditionella 42mm däck till 48-50 är ändå en stor vinst tror jag. Även för oss dödliga. Ju bredare däck desto tunnare stomme kan man komma undan med. Huvudanledningen till varför proffsen väljer XC däck. Kanske håller det på att förändras men grusdäck har ju länge varit rebrandande touringdäck med ett annat ”tuffare” mönster. Detta till skillnad från Janne Hs däck som lanserades långt före sin tid.

Proffsen i amerika åker "xc-däck", men är det verkligen representabelt för oss svenskar då? Fina grusvägar med vasst grus är väl det vanligaste.

Har sneglat på dessa i 650b, men stämmer det verkligen att de inte är skapta för tubeless?
Gör continental däck i mtb-storlek som kräver slang?
helt klart inte slanglösredo, men hoppas och tror att det går med armbågsfett. fick använda kompressor och 10 pumppauser igår, 2 idag, förhoppningsvis 0 imorgon :) men tror ändå de kommer funka bättre slanglöst än rene herse som tillverkaren påstår är ett slanglösredo däck.

jag glömde också tvätta rent speed king invändigt från det omtalade "släppmedlet" som conti hävdas lämna i däcken. kanske därför de är sega att täta ordentligt. men de sitter inte lika tajt på fälgen som race king protection, så det kanske är det.

Proffsen i amerika åker "xc-däck", men är det verkligen representabelt för oss svenskar då? Fina grusvägar med vasst grus är väl det vanligaste.

Enligt tester förlorar man ingen fart på att välja ett snabbt XC däck typ Thunder Burt. Då även på väldigt släta grusvägar.

Sen kan man ju välja smalare däck av andra skäl. Typ att det känns bättre på asfaltssträckorna.

Enligt tester förlorar man ingen fart på att välja ett snabbt XC däck typ Thunder Burt. Då även på väldigt släta grusvägar.

Sen kan man ju välja smalare däck av andra skäl. Typ att det känns bättre på asfaltssträckorna.

Jag har inte jättemånga mil mina på TB än men blev faktiskt förvånad över hur bra dom rullade.
IMG_9182.webp

helt klart inte slanglösredo, men hoppas och tror att det går med armbågsfett. fick använda kompressor och 10 pumppauser igår, 2 idag, förhoppningsvis 0 imorgon :) men tror ändå de kommer funka bättre slanglöst än rene herse som tillverkaren påstår är ett slanglösredo däck.

jag glömde också tvätta rent speed king invändigt från det omtalade "släppmedlet" som conti hävdas lämna i däcken. kanske därför de är sega att täta ordentligt. men de sitter inte lika tajt på fälgen som race king protection, så det kanske är det.
Spännande. Vad har du för gucka?
Rapportera gärna hur bra/dåligt de håller trycket när du kört lite mera.

kom från cyclingnews ett omfattande test av olika däckbredder vs olika fälgbredder vs olikt grova underlag vs luftmotstånd som bekräftar det åtminstone jag redan upplevt.

på grovt underlag innebär både brett däck och bred fälg alltså var för sig avsevärd förbättring av rullmotstånd.

men att det på gatsten totalt sett skulle bromsa upp till 80 watt att köra 26 mm på smalfälg vs 40 mm sammalika sorts landsvägsdäck på bred fälg var kanske mer än till och med jag räknat med.

bör påpekas att på slät asfalt var skillnaderna i rullmotstånd högst måttliga, och där presenterar sig feta däck med uppåt ett tiotal watt ökat luftmotstånd. den tyngre klättringen vill man tona ned, men undrar egentligen om det är riktigt?
.
.
IMG_1694.webp

Det kan säkert stämma det där med att en bred fälg ger lägre rullmotstånd men det är fortfarande något som jag inte begriper.

Om jag tar en bit flexibel plats (eller annat flexibelt material) mellan tumme och pekfinger och klämmer så är det lättare att ändra form på materialet om det redan från början har en mer konvex form (röd) till skillnad från om det har en mindre konvex form (blå).

Om detta stämmer borde en smalare fälg med brett däck ge lägre rullmotstånd då däcket då kan ändra form över underlaget med mindre kraft och borde vara mer extremt på ett däck med mer rigid stomme än ett däck med följsam stomme.

Vad är det jag missar?

(Ignorera prickar och linjer på handen, va bara en representativ bild jag hittade)

1742544928167.webp

Det kan säkert stämma det där med att en bred fälg ger lägre rullmotstånd men det är fortfarande något som jag inte begriper.

Om jag tar en bit flexibel plats (eller annat flexibelt material) mellan tumme och pekfinger och klämmer så är det lättare att ändra form på materialet om det redan från början har en mer konvex form (röd) till skillnad från om det har en mindre konvex form (blå).

Om detta stämmer borde en smalare fälg med brett däck ge lägre rullmotstånd då däcket då kan ändra form över underlaget med mindre kraft och borde vara mer extremt på ett däck med mer rigid stomme än ett däck med följsam stomme.

Vad är det jag missar?

(Ignorera prickar och linjer på handen, va bara en representativ bild jag hittade)

Visa bilaga 758137
Det är exakt min spontana känsla också (även om inte heller jag påstår att eventuella mätningar visar fel).

Man märker till exempel en väldigt stor skillnad mellan smala och breda fälgar med mtb-däck där smal fälg ger ett mycket sladdrigare däck som inte håller emot i svängar. Jag har alltid trott att sidoväggsstabilitet (som är en bra grej vid stigcykling) kostar i rullmotstånd.

ren spekulation nu: bred fälg innebär mindre gummi per däckvolym, mindre gummi som ska ändra form för att absorbera ett gupp, sten och det önskade sagget i däcket. ju mer mängd gummi som ska ändra form, desto mer förluster.

men jag är också tveksam till att rullet är någon väsentlig del av det bra med breda fälgar.

ren spekulation nu: bred fälg innebär mindre gummi per däckvolym, mindre gummi som ska ändra form för att absorbera ett gupp, sten och det önskade sagget i däcket. ju mer mängd gummi som ska ändra form, desto mer förluster.

men jag är också tveksam till att rullet är någon väsentlig del av det bra med breda fälgar.
Det hade förutsatt att vi höll volymen konstant och testade brett däck på smal fälg mot smalare däck på bredare fälg. I @kais01 roll out tester är däcket det samma men jämförelsen görs mellan olika fälgbredder (om jag nu har förstått det rätt). Total volym varierar.

Vad är det egentligen som gör att ett bredare däck rullar lättare på ojämnt underlag? Är det enbart det lägre trycket som det bredare däcket möjliggör eller är det andra mekanismer som spelar in?

Säg att man tar samma däckmodell i 40mm och 50mm (och samma fälg för tydlighetens skull). Vilken rullar bäst om man har samma tryck?

Om det främst är trycket som spelar in så undrar man ju vad man ska ha för tryck. De olika snurrorna där ute ger ju stor variation. Själv gillar jag att köra så lågt det bara går utan att få (allt för många) genomslag på MTB men är det det snabbaste? På graveln är det svårare, man skulle ofta kunna komma undan med väldigt lågt tryck men sen kommer man farande i 40 blås och så blir det plötsligt kross och så är man körd så där har jag marginaler.

Senast ändrad:

Vad är det jag missar?

Visa bilaga 758137
för min del haft tänket att det lättare rullet vid mindre krökning av däcksidan i första hand beror på mindre akut deformation mellan kontaktyta och däcksida, inte att däcksidan i sig böjs mer eller mindre.

(mindre deformerande krökning kan uppnås genom högre tryck, bredare däck, eller bredare fälg, skit samma vilket)

tesen stöds av att jag tweakat trögrullande däck till ändå hyfsat lättrullande genom att slipa däckskuldrans mönster tunnare. har flera egna exempel på detta. har inte rört däcksidan.

för min del haft tänket att det lättare rullet vid mindre krökning av däcksidan i första hand beror på mindre akut deformation mellan kontaktyta och däcksida, inte att däcksidan i sig böjs mer eller mindre.

(mindre deformerande krökning kan uppnås genom högre tryck, bredare däck, eller bredare fälg, skit samma vilket)

tesen stöds av att jag tweakat trögrullande däck till ändå hyfsat lättrullande genom att slipa däckskuldrans mönster tunnare. har flera egna exempel på detta. har inte rört däcksidan.
Nu blev det intressant!

Tillbaka
Topp