[OT] Elpump till Sup

jerkan

Aktiv medlem
[OT] Elpump till Sup
Medföljande manuell pump som följer med till Supen är inte så bra.
Letar efter en pump som inte kopplas till bilens 12 V uttag.
Dvs med eget batteri.

[OT] Elpump till Sup
Det är tydligen ett jävla meck att kombinera high volume och högre än lågt tryck.
Jag försökte hitta nån bosh eller liknande men tror det är tveksamt om det fungerar.

Det kan vara att man måste köpa en som är gjord för jobbet

[OT] Elpump till Sup
Billiga elpumpar brukar inte klara så högt tryck. Men kanske det mesta, sen måste man använda en manuell på slutet.

[OT] Elpump till Sup
Flextail har väl varit ganska populära med minipumpar för t.ex. luftmadrasser och däck. Har ingen erfarenhet av deras pumpar själv

[OT] Elpump till Sup
Jag har en sån här (med sladd för 12v uttag) https://www.soderkajak.se/butik/sup...gl5tKc--CRCJ84EjNX4UB8pEVNHTv1OoaAnclEALw_wcB .
Den har två olika pumpar i sig, en för hög volym i början och den andra för högre tryck. Det tar ca 6 minuter att pumpa en SUP och den låter så mycket att det är pinsamt.

En bekant köpte biltemas länkad ovan med batteri och den orkar inte alls pumpa en SUP men den länkade från flextail ser ju mer lovande ut.

[OT] Elpump till Sup
Denna funkar utmärkt till luftmadrasser och liknande, borde kunna funka till SUP också! https://www.biltema.se/fritid/frilu...drasser/elektrisk-luftpump-laddbar-2000038430
Jag har en sådan...

och en sådan här ändåmålsenlig:

Den billiga är snabb, mycket flöde, lågt tryck! Låter för jävligt. Men brukar ha den hemma för att fylla upp det mesta. Sedan använda handpumpen till det sista. Det är väldigt bra koncept tycker jag. För min handpump är väldigt bra också, den har två lägen, hög volym eller högt tryck.

Men den där OutdoorMaster kör jag i bilen. Den är smidig. Ganska långsam dock. Den har ju två lägen också. Högt flöde och högt tryck. Högt flöde-läget är den tyst och bra, men tyvärr klarar inte det läget så högt tryck så den går över i högt tryck läge ganska fort tycker jag. Sedan tar det en stund innan den kommit upp i förprogrammerat tryck. Det läget låter också ganska mycket.
Men smidigt är det. Jag brukar sitta och surfa eller plocka iordning grejjerna eller något under tiden. Det går inte jättefort så man får låta det ta den tid det tar.
Det går fortare att pumpa förhand och då får man ju dessutom träning på köpet :) men det gör jag bara om jag cyklar med SUP'en någonstans och inte har bilen.

[OT] Elpump till Sup
Jag har en sån här (med sladd för 12v uttag) https://www.soderkajak.se/butik/sup...gl5tKc--CRCJ84EjNX4UB8pEVNHTv1OoaAnclEALw_wcB .
Den har två olika pumpar i sig, en för hög volym i början och den andra för högre tryck. Det tar ca 6 minuter att pumpa en SUP och den låter så mycket att det är pinsamt.

:) Jag tänkte skriva nästan exakt samma. Kan tillägga att jag har ett par hörselkåpor i bilen och de åker på när den pumpen används....
Att ta med i beräkningen över nyttan är också att du med en elpump inte heller pumpar upp musklerna inför entren till det lokala badet ;)

[OT] Elpump till Sup
äger ingen sup eller raft, men en 18 volts makitablåsare das180z. var lite tveksam till den först efter inköp, men den har fått mycken användning. den här lilla rackaren är lätt få med sig, och påstås fylla och trycksätta en sup på under trettio sekunder. jag kan tänka mig att det stämmer. mycket volym och lufthastighet, måttligare tryck. dock tillräcklig verkan för att i praktiskt bruk mestadels ersätta tryckluft från kompressor. vilket var mitt ändamål med köpet.

så exempel på annan användning är blåsa bort boss från kläder och ur skor efter mtb-runda. den värmer likt kraftiga dammsugare också luften en aning, och man blir torr på nolltid efter ett bad i den kalla sjön. att ta bort damm som samlat sig på trädgårdsmöbler är ett sekundjobb.

den är tyvärr åt det dyra hållet, men liknande finns i andra ekosystem av skruvdragare, och även kopior. finns lättillgängligt idag adapters så man behöver inte nödvändigtvis hålla sig till sitt eget system. har själv t ex nyligen införskaffat tabless 8,0-batterier från metabo som med framgång får driva mina kraftigare makitamaskiner som t ex den gränslöst starka lövblåsaren dub362.
.
.
.

Senast ändrad:
[OT] Elpump till Sup
äger ingen sup eller raft, men en 18 volts makitablåsare das180z. var lite tveksam till den först efter inköp, men den har fått mycken användning. den här lilla rackaren är lätt få med sig, och påstås fylla och trycksätta en sup på under trettio sekunder. jag kan tänka mig att det stämmer. mycket volym och lufthastighet, måttligare tryck. dock tillräcklig verkan för att i praktiskt bruk mestadels ersätta tryckluft från kompressor. vilket var mitt ändamål med köpet.

så exempel på annan användning är blåsa bort boss från kläder och ur skor efter mtb-runda. den värmer likt kraftiga dammsugare också luften en aning, och man blir torr på nolltid efter ett bad i den kalla sjön. att ta bort damm som samlat sig på trädgårdsmöbler är ett sekundjobb.

den är tyvärr åt det dyra hållet, men liknande finns i andra ekosystem av skruvdragare, och även kopior. finns lättillgängligt idag adapters så man behöver inte nödvändigtvis hålla sig till sitt eget system. har själv t ex nyligen införskaffat tabless 8,0-batterier från metabo som med framgång får driva mina kraftigare makitamaskiner som t ex den gränslöst starka lövblåsaren dub362.
.
.
.

Den där klarar nog inte att pumpa upp tryck i en SUP. Den är ju gjord för att blåsa mycket luft snabbt, inte pumpa tryck. Det de visar på sin filmsnutt är ju bara att fylla med luft tills man behöver börja trycka på. Det funkar även biltemas pump till även om det säkert tar dubbelt så lång tid men till en sjundedel av priset =D

[OT] Elpump till Sup

.
.
.
Precis som vi tidigare konstaterat senast det här var uppe kommer det där inte fungerar.
Du kan glra lågtrycksdelen av pumpandet med den där. Det jobbiga är högtrycksdelen. Det är den man vill slippa ta för hand.

[OT] Elpump till Sup
Den här ser ju rätt intressant ut ändå. Tvåstegspump som skall klara ända upp till 11 bar och kan köras med dewalts batterier. Någon som testat?

Eller såg nu att den har två olika slangar så man kanske inte kan pumpa upp en SUP utan att byta manuellt mellan låg och högtrycksdelen.

[OT] Elpump till Sup
Precis som vi tidigare konstaterat senast det här var uppe kommer det där inte fungerar.
Du kan glra lågtrycksdelen av pumpandet med den där. Det jobbiga är högtrycksdelen. Det är den man vill slippa ta för hand.
ja man kan ju avsluta med en högtryckande pump.

vad är det för tryck som gäller?

[OT] Elpump till Sup
15-20 PSI brukar vara normalt. Det är ju sista biten som är jobbigt att pumpa manuellt så att köpa en dyr pump för att göra det lätta arbetet låter bakvänt.

[OT] Elpump till Sup
15 PSI övertryck är 1 bar, för att jämföra med cykeldäck.

Jag skulle gärna skippa pumpen till SUPen, dels för att det är lite segt att stå och pumpa som en tok, dels för att pumpen låter, vilket inte är så charmigt när man ligger i en naturhamn med andra båtar runt om.

Med tanke på ljudet på de elektriska pumpar som länkats känns det inte som ett rimligt alternativ. Hur mkt snabbare/effektivare är en fotpump jämfört med en sån där "cykelpump" som man får med när man köper en SUP?

[OT] Elpump till Sup
15 PSI övertryck är 1 bar, för att jämföra med cykeldäck.

Jag skulle gärna skippa pumpen till SUPen, dels för att det är lite segt att stå och pumpa som en tok, dels för att pumpen låter, vilket inte är så charmigt när man ligger i en naturhamn med andra båtar runt om.

Med tanke på ljudet på de elektriska pumpar som länkats känns det inte som ett rimligt alternativ. Hur mkt snabbare/effektivare är en fotpump jämfört med en sån där "cykelpump" som man får med när man köper en SUP?
Skulle spontant gissa att det tar längre tid med en fotpump, man kan ju variera mellan att använda ben/armar och rygg med en "handpump" och de flesta är väl dubbelverkande, en fotpump känns ganska statisk och belastande för låren. Lyckas inte hitta några rimliga fotpumpar marknadsförda för SUP heller. Antingen är det en konspiration eller så är det mindre smidigt =D

[OT] Elpump till Sup
om man ska nå 1 bar övertryck i supen innebär det att från läget när den är utfylld till sin fulla volym men utan att den på minsta sätt vara hård; skall det i lika mycket volym luft ytterligare.

man vet sedan att det är 1 bar, när halva pumpslaget åtgår till att komprimera luften, varpå man känner att backventilen öppnar och luften åker in. precis som på en cykelpump.

om det deklarerade trycket på makitatingesten ovan på 0,3 bar stämmer kommer den att minska antalet nödvändiga pumptag med give or take två tredjedelar. gjorde en provtryckning mot manometer med reservation för begränsad noggrannhet i det lägre området och det verkar stämma.

om man nu behöver nå 1 bar, vilket tycks vara ett förekommmande maxtryck. en bra funktion oavsett om man gillar den i övrigt, är att apparaten sedan kan användas att tömma ut luften. kan annars vara rätt tålamodsprövande...

som sagt har de andra stora tillverkarna motsvarande grej i sortimentet.
.

[OT] Elpump till Sup
det är bara tvek på ljudnivå, tid och att det ändå inte blir klart. För mig är behovet störst om vi ska ha två sup och visst, pumpen kan blåsa lite i #2 medan man gör klart #1.
Eller så barnen pumpa sina egna = gratis

[OT] Elpump till Sup
det är ett svårlöst problem att kombinera först volym, sedan tryck på det här sättet.

två pumpar kan synas meckigt, men en fördel att överväga är då tillgång till alternativa användningsområden.

den snabba initiala pumpen som fyller supen på en halv minut kan då som beskrivits dubbla som renblås i största allmänhet och efter badet som torrblås och tömning. en långsammare avslutare kan dubbla som t ex cykelpump.

har även en sådan, används hela året till cyklarna och bilen. den duger vanligtvis även att poppa med:) den jag har kan man förinställa trycket med, så den stänger automatiskt.

med sådant upplägg blir det mer allmän, ska vi säga miljömässigt sundare användning av maskinparken. liksom även batterierna, som kan användas till skruvdragare, vinkelslipar, gräsklippare och what have you:)

[OT] Elpump till Sup
Jag har också drömt om elpump till SUPen, men har lagt ner det. Ställt in mig på att pumpandet är en bra uppvärmning innan paddlingen (och lite träning samtidigt). Att anstränga sig lite med pumpande borde väl inte avskräcka Happyiter?

[OT] Elpump till Sup
Jag har också drömt om elpump till SUPen, men har lagt ner det. Ställt in mig på att pumpandet är en bra uppvärmning innan paddlingen (och lite träning samtidigt). Att anstränga sig lite med pumpande borde väl inte avskräcka Happyiter?
Har du nån bra handpump som inte visslar och viner när du pumpar? Ljudet är värre än ansträngningen.

[OT] Elpump till Sup
Jag har två, en från Blackfin och en som heter Shark nånting. De klarar 20psi vilket räcker till en SUP av bättre kvalisort. Man ställer in trycket och trycker på start.

Båda kör på 12V via ”cigarettuttag” och jag använder dem med bilen, båten, löst blybatteri, lös starthjälp och en kraftig 220-12V converter.

De börjar med att blåsa luft med nån fläkt och sen går de över till en kolvpump.

Båda låter högt. Lagren i ”vevaxel och vevstake” är simpla glidlager och på den första har vevaxeln bara ett ramlager (billigare) och det smäller där, till det kommer tryckpulserna som fortplantas i slangen och resonerar i själva brädan. Jag brukar ha pumpen i bagaget och drar ut slangen genom bakluckan på glänt. Ljudets intensitet avtar rätt fort när man går iväg en bit så det blir uthärdligt.

Sista biten, från kanske 17 till 20 psi är tuffast.

Tillbaka
Topp