Tarquinder
Medlem
MTB för en nybörjare
Ni har säkert fått en massa av dessa trådar och hoppas det är okej med en till.
Jag är sugen på att skaffa MTB cykel. Har ingen erfarenhet förutom lite när man var 12-13 år gammal. Är 34 år gammal och är 183 cm lång och väger 100 kg(inte muskler som utgör varför jag väger så). Håller på att träna och gå ner i vikt och har redan gått ner 15 kg.
Jag bor i Mölndal precis nedanför Änggårdsbergen, jag ser det bopkstavligen från mitt köksfönster och är ett populärt område för folk med MTB. Nu kommer frågan om jag som nybörjarer som antagligen kommer cykla mest i Änggårdesbergen till en början vad för MTB bör man skaffa?
Hört lite olika om vilken slaglängd som är bra för området men verkar som många pratar om 140 mm på framgaffeln eller duger 100 mm då det är Hardtrail jag är ute efter då FS inte ligger i min budet just nu(studerar och jobbar vid sidan av). Men hade gärna velat komma undan billigt men jag förstår att man inte kanske ska skaffa en ny cykel för runt 5000 kr men jag vill inte heller lägga för mycket heller.
Jag kommer mest cykla på stigar till en början så inget extremt men vill sakta men säkert utmana mig själv. Sen kommer det bli lite asfalt ibland då jag har en elcykel redan men om man ska göra en snbbare ärende är det ganska skönt att inte behöve släpa med på batteriet så fort jag parkerar cykeln.
Men ska man skaffa en cykel som har dropper post eller är det smartare att skaffa en billigare cykel och installera en dropper post senare när man känner att det börjar bli nödvändigt?
Men cyklar jag har kollat på som kan va något att ha?
www.cykelkraft.se
www.cykelkraft.se
www.allebike.com
www.canyon.com
www.canyon.com
www.canyon.com
cykelhuset.se
alvangenscykel.se
alvangenscykel.se
är dessa cyklar något som borde passa mig eller är jag helt ute och cyklar?(Pun intended)
Jag är sugen på att skaffa MTB cykel. Har ingen erfarenhet förutom lite när man var 12-13 år gammal. Är 34 år gammal och är 183 cm lång och väger 100 kg(inte muskler som utgör varför jag väger så). Håller på att träna och gå ner i vikt och har redan gått ner 15 kg.
Jag bor i Mölndal precis nedanför Änggårdsbergen, jag ser det bopkstavligen från mitt köksfönster och är ett populärt område för folk med MTB. Nu kommer frågan om jag som nybörjarer som antagligen kommer cykla mest i Änggårdesbergen till en början vad för MTB bör man skaffa?
Hört lite olika om vilken slaglängd som är bra för området men verkar som många pratar om 140 mm på framgaffeln eller duger 100 mm då det är Hardtrail jag är ute efter då FS inte ligger i min budet just nu(studerar och jobbar vid sidan av). Men hade gärna velat komma undan billigt men jag förstår att man inte kanske ska skaffa en ny cykel för runt 5000 kr men jag vill inte heller lägga för mycket heller.
Jag kommer mest cykla på stigar till en början så inget extremt men vill sakta men säkert utmana mig själv. Sen kommer det bli lite asfalt ibland då jag har en elcykel redan men om man ska göra en snbbare ärende är det ganska skönt att inte behöve släpa med på batteriet så fort jag parkerar cykeln.
Men ska man skaffa en cykel som har dropper post eller är det smartare att skaffa en billigare cykel och installera en dropper post senare när man känner att det börjar bli nödvändigt?
Men cyklar jag har kollat på som kan va något att ha?
MTB Trek Roscoe 6 Grön/Blå - Trail - Mountainbikes (MTB) - Cyklar
MTB Cannondale Habit HT 3 svart - Trail - Mountainbikes (MTB) - Cyklar
MB31 Rescue | Deore / dropper Matt black
Grand Canyon AL 5
Allt annat än instegsnivå. Ta din offroad-upplevelse till nästa nivå – till ett oslagbart pris. Med smidig geometri, mångsidiga fästpunkter och en förstklassig luftfjädrad gaffel är Grand Canyon 5 en hardtail redo för alla dina äventyr.
Grand Canyon AL 6
Kiloför-kilo är detta en av de mest mångsidiga, kapabla och robusta hardtails i sin klass. Med en lätt aluminiumram, pålitliga komponenter från RockShox och Shimano samt alla monteringsfästen du kan behöva är du redo för ditt bästa äventyr hittills.
Stoic 2
Allkonstnären Stoic 2 är en hardtail som passar för cyklister som vill tänja på sina gränser och den klarar både att shredda singeltrack på morgonen och rippa på pumptracken på eftermiddagen. Progressiv geometri, bekväm konstruktion och en obeveklig ram låter dig ta dig an alla stigar du är...
Scott Aspect 760 Svart | Cykelhuset
Orbea Laufey H30 Extremt omtyckt hardtail med 140mm gaffel
Orbea Laufey H30 är lite av en framtids cykel för skogen. Den har fått 140mm framgaffel, bredare däck och man sitter lite mer upprätt. Ny ram 2024.
Orbea Onna 29 10 2023 - En MTB för dom enklare stigarna
Orbea Onna 29 10 är en mountainbike för enklare stigarna. Med Shimano växlar, hyrdauliska skivbromsar och luftdämpare. Livstid Garanti på ramen.
är dessa cyklar något som borde passa mig eller är jag helt ute och cyklar?(Pun intended)