Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Det blev trainercykel av min triple cross med rosthål I överröret.
Tänkte plocka bort allt som inte behövs för trainer inför sommarförvaring. Någon som har behov av skärmar pakethållare bakhjul, bromsar?
Finns i Trollhättan.

Bilagor

• 20250331_171804.webp
    20250331_171804.webp
    645.8 KB · Besök: 72
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Ska beställa styrlager till min On/Off, men har inte koll på måtten och cykeln står på annan ort. Har jag sån tur att nån här vet vilken styrlager jag ska ha?

Visa din Miyata!
Ska beställa styrlager till min On/Off, men har inte koll på måtten och cykeln står på annan ort. Har jag sån tur att nån här vet vilken styrlager jag ska ha?
Entums gängat styrlager/1 inch threaded headset tror jag att de brukar heta. Slå en signal till Anders på Veloform och fråga om han har något Tange Seiki eller något liknande hemma. Hans utbud är större än butikens storlek skvallrar om och priserna är otroligt bra för att vara en riktig lbs.

Roligt med nytt bygge. Har du någon ny teaser att bjuda på?

Visa din Miyata!
Entums gängat styrlager/1 inch threaded headset tror jag att de brukar heta. Slå en signal till Anders på Veloform och fråga om han har något Tange Seiki eller något liknande hemma. Hans utbud är större än butikens storlek skvallrar om och priserna är otroligt bra för att vara en riktig lbs.

Roligt med nytt bygge. Har du någon ny teaser att bjuda på?
Det som förvirrar mig är om lagerskålarna ska ha en yttre diameter på 30.0mm eller 30.2mm och om crown race har en innerdiameter på 27.0mm eller 26.4mm. Tack för tipset om Veloform, får nog kanske slå en pling dit för att reda ut det.

Visa din Miyata!
Det som förvirrar mig är om lagerskålarna ska ha en yttre diameter på 30.0mm eller 30.2mm och om crown race har en innerdiameter på 27.0mm eller 26.4mm. Tack för tipset om Veloform, får nog kanske slå en pling dit för att reda ut det.
På fruns on/off från nådens år 1990 passade ett Tange lager med diamanter 30.2 mm.
Toppen! Vill minnas att det var 30.2mm när jag bytte på min Sportrunner för nåt åt sen, men jag var inte säker

Crown race 26,4 och skålarna 30,2.

Visa din Miyata!
Tips från grannlandet:

Visa din Miyata!
Tog en runda med Ridgerunnern idag med "nya" hjul och däck.
Blev helt klart ett lyft för utseendet men famförallt för känslan med bredare däck.

1000000440.webp

Får helt klart motivation för att fixa till den i bättre skick.
Behöver lacka om det vita men den blåa delen räcker med uppfrächning och vax.
Ska även försöka få tag i nya dekaler om jag hittar någorlunda likt original.

Visa din Miyata!
Tog en runda med Ridgerunnern idag med "nya" hjul och däck.
Blev helt klart ett lyft för utseendet men famförallt för känslan med bredare däck.

Visa bilaga 760818
Får helt klart motivation för att fixa till den i bättre skick.
Behöver lacka om det vita men den blåa delen räcker med uppfrächning och vax.
Ska även försöka få tag i nya dekaler om jag hittar någorlunda likt original.
Jesus så vackert🤩
Vad är det för kedja?
Det är Bonkers med dem däcken
eBay = där finns dekaler för underröret och sittröret

Visa din Miyata!
Fan, hade hoppats ingen såg den vanvårdade kejdan. Men inget undgår tränade ögon.
Men vi kan väl säga att det är en speciell "Rat Bike Edition". Hårt eftertraktad då det tar lång tid att få den i sånt "oskick".

Ja, Ebay har jag spanat på. Blir nog att hitta åtminstone till de platser du nämner.

Visa din Miyata!
Underbart vårväder den här veckan.

Sportrunnern fick sig en välbehövlig sanering:
0B00D534-0BA0-42BB-87FA-2994FF2C4239.webp

Framväxeln har den senaste månaden varit permanent konverterad till kedjestyrare med en murken pinne:
45AA6446-25E0-4DEC-B392-BB85CCD91438.webp

Den blev nu bytt till en mer funktionell framväxel.

Bytte också mina blytunga 36 ekrade Ryde Andra mot ett par 32 ekrade hjul som jag krängde på 2 missmatchande, mer än välanvända mtb-sulor:
E26F77A2-A51C-4053-8B56-37D635C6F324.webp

Ser betydligt mindre tysk-touring och mer monstercross ut med stöddigare däck och racigare hjul.

Slängde även på ett par SPD-pedaler för att jag var nyfiken, inte cyklat spd på åtminstone ett år.

Och igår blev det en 4-milare:
AE093F32-6F4B-4B0A-A42F-69F80556C063.webp

Rundloge 1:
BBE55847-9BB0-4776-A840-B91DC65ADEA7.webp

Rundloge 2:
E387306C-CB3B-49DD-878A-56B23B430C01.webp

Kyrka 1:
288228D5-89D9-426B-8D9C-B2817867073B.webp

Rundloge 3:
A2CB88F1-2C96-4B37-9BF9-D54F2FFD1271.webp

Kyrka 2:
B2D75871-CA7E-47E9-9BB5-ABE917871CD1.webp

Jag byggde cykeln för snart ett år sen, men den har aldrig känts helt hundraprocentig. Överröret måste vara långt för jag har tidigare knappt nått fram till hoodsen, men för ett tag sen bytte jag från en 80 till en 60 stam och jag kör nu mycket vinkel neråt på bocken. Äntligen börjar jag bli nöjd med sittställningen. Styret må vara fult och stammen för kort för att vara estetiskt rätt, men reachen känns vettig och jag spenderade nästan lika mycket tid i hoodsen som i kröken av bocken och blir det stökigt får man bra kontroll längst ut i bocken där det är riktigt brett.

Lättare hjul och däck och SPD gjorde också enormt mycket för känslan. Jag höjde nog min snittfart med ett par km/h också, även om jag inte är särskilt intresserad av statistik och siffror.

Började även växla bakväxeln på friktion för ett litet tag sen, känslan och upplevelsen är helt klart en uppgradering från att köra dessa Dura-Ace indexerat och jag kommer inte byta tillbaka nån gång snart.

Bara positivt med andra ord. Eller är det kanske bara solen och värmen som skapar euforin?

Finns fortfarande saker att göra, ska bland annat labba runt lite med på reglagen på styret. Sen är ju frågan om ska snickra ihop någon udda bastarddrivlina nu när man ändå växlar på friktion? För lite kul hade det vart att köra 11-delat ändå

Visa din Miyata!
Nu är våren ändå här på riktigt, åtminstone till i helgen. Detta i kombination med @westinchristoffer fina bygge och en diskbråcksoperation har gjort att det kliat något oerhört i byggfingrarna. Jag har dock lovat mig själv och min omgivning att det inte blir något nytt cykelbygge i vår(eller, jo det blir det ju, men det är till ett av barnen och då räknas det inte).

Men en liten uppdatering av cockpit på trippelkryssaren ska ändå till.
Lär återkomma med fler bilder men slänger in någon form av programförklaring så länge.

Bilagor

• PXL_20250404_084930706.webp
    PXL_20250404_084930706.webp
    398.1 KB · Besök: 69
Visa din Miyata!
Nu är våren ändå här på riktigt, åtminstone till i helgen. Detta i kombination med @westinchristoffer fina bygge och en diskbråcksoperation har gjort att det kliat något oerhört i byggfingrarna. Jag har dock lovat mig själv och min omgivning att det inte blir något nytt cykelbygge i vår(eller, jo det blir det ju, men det är till ett av barnen och då räknas det inte).

Men en liten uppdatering av cockpit på trippelkryssaren ska ändå till.
Lär återkomma med fler bilder men slänger in någon form av programförklaring så länge.
Snajsigt styre! VO?

Visa din Miyata!
Jasså det är så! Det har jag tittat på. Har ett Salsa som jag inte minns vad det heter som är närapå identiskt på lastcykeln. Sjukt bra att få händerna vinklade utåt utan att få dem i knät!

Visa din Miyata!
Cykel-muling nr 2 för den här veckan klar iom att 3x:en från Östergötland har landat i Småland på sin väg mot västkusten.

Ska jag åka och hämta även den här åt någon när jag ändå har byxorna nere?

Visa bilaga 761016
Är det jag som ska ha den och göra-om-göra-rätt med skivbromsfästen måntro? Fyra cykelprojekt på en gång varav tre ska byggas om medelst metallslöjd....? Vem behöver debiteringsbar tid och familjeansvar...?

Visa din Miyata!
Cykel-muling nr 2 för den här veckan klar iom att 3x:en från Östergötland har landat i Småland på sin väg mot västkusten.

Ska jag åka och hämta även den här åt någon när jag ändå har byxorna nere?

Visa bilaga 761016
Har två bröder som börjar vika sig för mitt Miyata-tjat! Men med längder närmare 1,90 så är det antagligen 22,5" som är det korrekta valet, eller vad säger du som har testat hela urvalet?

Tillbaka
Topp