Akasha
Medlem
Efter Sahara-öknen på hybrid... vilken beg MTB skall jag köpa ?
Hej, avslutade januari en rejäl trip genom algeriska Sahara från Alger i norr till Tindouf i söder på min relativt billiga Bergamont Vitesse 6. Den har varit oerhört hållbar, köptes för tre år sedan och har var en fin följeslagare genom tusentals kilometer .. Danmark, Tyskland, Sverige, Polen och nu senast då Algeriet. Ingenting har faktiskt gått sönder på den bortsett från två byten av kassett, kedja och bromsklossar, och inte en enda punka !, tack vare mina Schwalbe Marathon Plus. Dock har jag blivit mer och mer trött på att den egentligen i första hand är en bike för slät asfalt... Och nu senast blev det väldigt jobbiga underlag ibland, ...rejält skakigt och obekvämt så fort det blir lite offroad. Funderar nu på en begagnad MTB , med maxpris 5000 secondhand. Vill ha dämpad gaffel och tänker sätta på dämpad sadelstolpe. Fick testa en sådan hoj nere i södra Sahara där det var stenigt, ojämt, superjobbigt... Min Bergamont kändes som en stelopererad häst jämfört med denna dämpade 26-tummare. Inga smärtor i handled etc. Har en plan för att cykla genom Jordanien, Saudi ner mot Yemen nästa höst/vinter och vill nog ha något mjukare att sitta på då, fyller ändå 66 år i år. Så alla tips på vilket märke och modell som är hållbar, väldämpad och ändå inte för dyr second-hand mottas med djup tacksamhet. Har googlat runt ordentligt, men hittar så mycket motsägelsefullt och allmänt tyckande, jag tänker att här på Happyride finns det mer initierad kunskap , Tack på förhand !