Graveldäck - vilket är er favorit?

Hur har du verifierat det?
Kan det vara genom att först teoretiserar fram en hypotes som man önskar stämmer tillräckligt mycket för att man sedan ska dra slutsatser som ligger i linje med hypotesen utan att man gjort några verkliga tester?

Jag är 100% övertygad om att jag blir både gladare och snabbare av att göra saker jag tror är bra. Snakeoil och sockerpiller - det funkar för mig (och kais!)!😉

men att det på gatsten totalt sett skulle bromsa upp till 80 watt att köra 26 mm på smalfälg vs 40 mm sammalika sorts landsvägsdäck på bred fälg var kanske mer än till och med jag räknat med.
Cobbles är kullersten, 26 mm däck och +30 km/h på kullersten är inget man (jag) cyklar frivilligt.

Edit. Fast det skulle iofs kunna kännas jämnare ju fortare man cyklar?

Senast ändrad:
Hur har du verifierat det?
genom rulltest mot en referens före/efter. lätt och repeterbart att genomföra.

här ses ett exempel. det helt oerhört trögrullande conti city ride blev närmast bra efter denna operation. massor av gummi slipades bort, säkert 3 mm.
.
IMG_2534.webp
IMG_2533.webp

Kan det vara genom att först teoretiserar fram en hypotes som man önskar stämmer tillräckligt mycket för att man sedan ska dra slutsatser som ligger i linje med hypotesen utan att man gjort några verkliga tester?

Jag är 100% övertygad om att jag blir både gladare och snabbare av att göra saker jag tror är bra. Snakeoil och sockerpiller - det funkar för mig (och kais!)!😉
jag håller inte på med sånt snömos.

visst krävs ett visst tankearbete ibland.

men.sedan.testar.jag.själv.

detta borde väl framgått vid det här laget, men det kommer liknande kommentarer förespeglande overifierade önskedrömmar varje gång jag berättar om faktiskt utprovade irl-erfarenheter.

liknande resultat som i undersökningen vi här diskuterar kom jag fram till 2017, och har berättat om upprepade gånger här på happy.

samma thunder burt/ nobby nic 2,25 på då rådande modet 21i respektive 40i. tydlig skillnad i bredd och volym. liksom tydlig skillnad i jämförbar rullfart och rollout.

det låg iofs inget djuplodande teoretiskt tänk bakom, jag passade på att göra tillämpliga utvärderingar när jag ändå hade skaffat två uppsättningar 40i-fälgar för att köra plus, och tog chansen att göra några tester.

inte för att övertyga tvivlare här, utan för att själv få veta hur saker egentligen förhåller sig. åtta år senare är det ändå kul att en av allt att döma seriös och omfattande undersökning bekräftar det jag redan kommit fram till.

men måste erkänna skillnaderna i watt var större än jag kunnat föreställa mig. både när det gäller däckbredd och fälgbredd.
.

IMG_3265.webp
IMG_3383.webp

du kan läsa mer här. thunder burt 2,1 är ett högst förföriskt alternativ...
.

Någon som har nån åsikt om Schwalbe G-One RS Pro? Läst mycket positivt om dom.
Kör med RS 45mm som bakdäck. Rullar väldigt lätt och saknar bara grepp i såpig lera.
Fram vill jag ha något greppigare o kör med ett Rene Herse Oracle Ridge 48mm.
Schwalbe har G-one R som ett komplement till R.
Annars är ju dagens trend att använda mtb-däck som Schw. Thunder Burt o Conti Race King.

Kör med RS 45mm som bakdäck. Rullar väldigt lätt och saknar bara grepp i såpig lera.
Fram vill jag ha något greppigare o kör med ett Rene Herse Oracle Ridge 48mm.
Schwalbe har G-one R som ett komplement till R.
Annars är ju dagens trend att använda mtb-däck som Schw. Thunder Burt o Conti Race King.
Funderar på samma lösning för cykling på snabbt sportgrus - få låga dubb fram och slicks bak.

Senast ändrad:
Imorgon blir de en liten testrunda 🤟
Visa bilaga 761061
Blev en testrunda på 11 mil asfalt igår då cykelksällskapet var sugen på en landsvägstur.
Tyckte det var bra rull, upplever dom som mer styva än tufodäcken då jag körde samma lufttryck som på dom, så jag skall testa att gå ner lite på nästa tur.

Har 42 mm varianten men faktiskt bredd på mina 24mm fälgar är 45 mm.
Vikten landade på 420 gram per däck 10 gram lättare än mina tufo thundero.

Återkommer här igen efter att jag kört grus med dom

Blev en testrunda på 11 mil asfalt igår då cykelksällskapet var sugen på en landsvägstur.
Tyckte det var bra rull, upplever dom som mer styva än tufodäcken då jag körde samma lufttryck som på dom, så jag skall testa att gå ner lite på nästa tur.

Tack. Låter lovande.

S-works finns väl bara i 42, eller?

Vad är det egentligen som gör att ett bredare däck rullar lättare på ojämnt underlag? Är det enbart det lägre trycket som det bredare däcket möjliggör eller är det andra mekanismer som spelar in?

Säg att man tar samma däckmodell i 40mm och 50mm (och samma fälg för tydlighetens skull). Vilken rullar bäst om man har samma tryck?

Om det främst är trycket som spelar in så undrar man ju vad man ska ha för tryck. De olika snurrorna där ute ger ju stor variation. Själv gillar jag att köra så lågt det bara går utan att få (allt för många) genomslag på MTB men är det det snabbaste? På graveln är det svårare, man skulle ofta kunna komma undan med väldigt lågt tryck men sen kommer man farande i 40 blås och så blir det plötsligt kross och så är man körd så där har jag marginaler.
På löst underlag rullar ett tjockare däck snabbare även vid samma tryck, eftersom ett större däck kan rulla underlaget mer tack vare sin större kontaktyta. Ett smalare däck skär in mer i underlaget. Det märks väldigt tydligt om man kör på mjuk sand och liknande.

Om det handlar om ojämnt men någorlunda stabilt underlag tror jag mest det handlar om att större däck kan ha större stötdämpande effekt.

Dagens feberfundering. Nu när det blivit allt populärare med snabba MTB-däck på gruscyklar, tack vare MTB-däckets uppbyggndad. Kan det då vara en ide att slipa av alla dubbar för att få ett lättare däck, med ännu lägre rullmotstånd. Även om däcket blir ömtåligare, så kanske det fungerar på sportgrus?

Om jag fattat saken rätt blir då ett avslipat MTB-däck lite som Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extralight. Vad tänker ni om det? Ska jag ta en Ipren och somna om eller är jag något intressant på spåren?

1744194690592.webp

Hur ser det ut? Har du plats för lite flex/gegga? Vilken innerbredd har du på fälgarna? Väldigt sugen på att testa själv, men de verkar vara omöjliga att få i tag på! @Sudden19
Jamen jag tycker det finns bra med plats.

Jag kör ju också på Yishunbike efter rekommendation av dig :D Jag har 25mm Innderdiameter.

Jag såg 2 st ute till salu här på Happy för någon dag sen, kanske är borta redan?

Hur ser det ut? Har du plats för lite flex/gegga? Vilken innerbredd har du på fälgarna? Väldigt sugen på att testa själv, men de verkar vara omöjliga att få i tag på! @Sudden19
Jag har också ett par nya thunder burt som jag köpte för att utvärdera bredare däck, just nu försöker jag sätta upp dom tubeless med lite blandad framgång och motgång, köpte här där de fortfarande verkar finnas i lager:

... på en 696?:O
Nu ska jag börja leta smala mtbdäck...
För ett tag sedan ville ingen ha de smalare mtbdäcken (2,0-2,1)... nu jäklar ska alla ha dom :)

Haha japp, på en 696:a!

Ja alltså, jag köpte dessa i höstas med tanke på att ha dem på en pendlar MTB, 3 st för 200kr tror jag de var.. sen nu ska alla ha dem 😂

Åkte på en smäll kring det här med däcktryck när man inte kör överfeta däck. Cyklade min vanliga runda med asfalt till grussektionerna och hade dryga 2 bar fram och bak. Rullade kanonfint. Inför gruset tog jag ur lite (för mycket) luft. Plötsligt tungrullat. Särskilt på asfalten där cykeln började ”åla sig”, men jag körde på. Stannade och insåg snabbt att däcken släppt från fälgkanten (hooked) och fick tillkalla servicebil. Med tidigare 38mm breda däck kunde jag köra riktigt lågt tryck. Nuvarande 35mm, som dock mäter 38-39mm klarade uppenbarligen inte det. Sannolikt pga. konstruktion, men kan även den mindre totalvolymen spela in trots samma verkliga bredd. Eller gör jag en tankevurpa?

Bilagor

• IMG_8747.webp
    IMG_8747.webp
    165.7 KB · Besök: 55
Inför gruset tog jag ur lite (för mycket) luft. Plötsligt tungrullat. Särskilt på asfalten där cykeln började ”åla sig”, men jag körde på. Stannade och insåg snabbt att däcken släppt från fälgkanten (hooked) och fick tillkalla servicebil.
Jag kanske missförstår ngt i raderna ovan,
men varför pumpade du inte upp däcken?

Om du nyligen bytt däck, kan det inte vara så enkelt att däcket fortfarande gradvis läckt luft speciellt när du släppt ut?

Tillbaka
Topp