Skadad ram samt storlek?

Snulfert

Aktiv medlem
Skadad ram samt storlek?
Hej,
Hade turen att få utöka cykelstallet igår igen. Denna gång en cykel med skadad ram som jag skulle vilja ha lite tankar kring.

Under-röret har en större bögel på undersidan enligt bild. Knackar man med handen så blir det lite annan resonans/ljud vid detta område. Vad kan jag förvänta mig av detta tror ni här på internet?

Nästa fråga är kring storleken. Jag har testat den lite men oklart om den är för liten?
Jag har försökt söka lite men hittar inget bra tycker jag.
Mått som jag tänker är till er nytta enligt nedan:
Överrör 51cm
Cc vevparti till sadelstolpen 58cm
Grenmått mig själv 90cm
Längd 189 cm

Jag har en annan ”racer” från 70-tal som är några cm längre på alla måtten.

Vilka mått bör en racer ha för en åkare på 189cm?

Just det.. Eventuellt söker jag efter en ny ram med så då kanske mina mått kommer till användning med :)
IMG_1617.webp
IMG_1616.webp

Skadad ram samt storlek?
gissar på den där inte har original framgaffel och utbytt framhjul numera? av bucklan att dömma så ser de ut som den blivit krockad/kraschad framtill så gaffeln gått av o mosat upp framhjul i ramen

om så är fallet skulle jag syna styrröret ut och invändigt med förstoringsglas efter sprickor innan ja ens satte mej på cykeln oavsett har du en rejäl försvagning på ramröret o har du otur har du en längsgående spricka innifrån i djupaste delen av bucklan.... så ja vetifasen om ja litat på o cykla med den ramen o ja e allt annat än kräsen med skador på ramen....

Skadad ram samt storlek?
gissar på den där inte har original framgaffel och utbytt framhjul numera? av bucklan att dömma så ser de ut som den blivit krockad/kraschad framtill så gaffeln gått av o mosat upp framhjul i ramen

om så är fallet skulle jag syna styrröret ut och invändigt med förstoringsglas efter sprickor innan ja ens satte mej på cykeln oavsett har du en rejäl försvagning på ramröret o har du otur har du en längsgående spricka innifrån i djupaste delen av bucklan.... så ja vetifasen om ja litat på o cykla med den ramen o ja e allt annat än kräsen med skador på ramen....
+1 på allt

Skadad ram samt storlek?
Den där ramen är inte säker att cykla på. Rör får sin styrka av sin form; stora bucklor gör att de förlorar sin styrka. En vanlig tom aluminiumburk är så pass stark att om du är riktigt försiktig kan du ställa dig på den utan att den kollapsar. Men om du gör en liten buckla i den tål den bara en tiondel av det.

Notera dock att belastningen i just det röret mestadels är i andra riktningen, så det är ganska troligt att den håller för att cykla till affärn och tillbaka utan några större problem. Men om du cyklar in i en trottoarkant eller bara bromsar kraftigt med framhjulet, så orskarar du kompression på röret, och då finns det risk att det böjer sig. Då viker gaffeln in sig under cykeln och du ramlar. 0/5 toast. Inte kanonkul.

Skadad ram samt storlek?
Tack för svar!
Det var väl ditåt det lutade men skönt att få input!

Vilka mått ska en ny ram ha då? Vad letar jag efter liksom?

Skadad ram samt storlek?
Ska väl tilläggas att Crescenten jag kör på idag är cirka 54cm mellan styre och sadelrör samt 62cm vevparti till sadelstolpe/överrör.
Jag pendlar på en MTB med bockstyre och den är stor i storleken så kanske har jag vant mig vid den sittställningen och därför tycker racercyklar är små men de mått Crescenten har funkar helt OK för de turer jag tar med den. Ska jag köpa en ny/annan ram vill jag ju gärna att den ska passa bra från start..

Skadad ram samt storlek?
Avråder för färd, med ett bygge baserat på denna ram. Har själv varit med om ett ramhaveri och detta är allt annat än kul!
Varför då detta? Svaret är att ett ramhaveri kommer som en knall, utan förvarning!

Skadad ram samt storlek?
Är du så lång (tio centimeter över medellängd), ska du nog ha en ram med c/c 58 eller 60 cm. Sedan kan du laborera lite grand med styrstammens längd och så vidare, för att hitta en position som passar dig.

Skadad ram samt storlek?
rejält mycket större mao.. Bara så jag förstår dig rätt. Är det från vevparti till överröret då som du menar?
Japp, med det brukar ändå lira något sånär med överrörets längd. Äldre landsvägscyklar brukade mest växa på höjden, inte på längden, dock.

Skadad ram samt storlek?
Tack för alla svar och input. Har lagt ut en köpesannons nu så får vi se vart det leder. Återkommer om något intressant dyker upp med frågor kring geometri osv :)

Skadad ram samt storlek?
Hej,
Trek Domane ram finns till salu i närheten. Strl 58. Skulle vilja be om er hjälp för att se ifall det kan vara rätt strl.

Nedan är länk till annonsen och även till Treks hemsida där jag tror att samma ram specas under geometry.

Jag är 189cm lång och innerbensmått på ca 90cm. Är det något annat som bör mätas?

Tacksam för svar.

/Oskar

Skadad ram samt storlek?
Trek Domane ram finns till salu i närheten. Strl 58. Skulle vilja be om er hjälp för att se ifall det kan vara rätt strl.

Nedan är länk till annonsen och även till Treks hemsida där jag tror att samma ram specas under geometry.

Jag är 189cm lång och innerbensmått på ca 90cm. Är det något annat som bör mätas?
Nu har jag inte läst hela tråden,
men har du tidigare haft ngn cykel som har passat dig och som du kan ta reda stack och reach på?
För då kan du ju jmf med Domane. Treks svenska sida har även översatt stack och reach:
M - Ramlängd : 38cm
N - Ramhöjd : 61,1 cm

Jag är några cm längre än dig men har ngn cm kortare innerbensmått och för mig skulle Domane i 58cm vara för kort. I somras köpte jag en Ridley Grifn i XL som passar mig bra med stack 63,3 cm och reach 41,2 cm och med 11cm styrstam, möjligen att jag upplever den som lite kort men jag gillar också att sitta utsträckt.

Men för dig kanske en Domane i 58cm passar bra? Om inte helt perfekt så borde det funka att byta till 1-2 cm längre styrstam utan problem. Men detta är självklart enbart en gissning.

Bäst är förstås om du, som jag skrev ovan, kan jmf med en cykel du har erfarenhet av.

Skadad ram samt storlek?
Nu har jag inte läst hela tråden,
men har du tidigare haft ngn cykel som har passat dig och som du kan ta reda stack och reach på?
För då kan du ju jmf med Domane. Treks svenska sida har även översatt stack och reach:
M - Ramlängd : 38cm
N - Ramhöjd : 61,1 cm

Jag är några cm längre än dig men har ngn cm kortare innerbensmått och för mig skulle Domane i 58cm vara för kort. I somras köpte jag en Ridley Grifn i XL som passar mig bra med stack 63,3 cm och reach 41,2 cm och med 11cm styrstam, möjligen att jag upplever den som lite kort men jag gillar också att sitta utsträckt.

Men för dig kanske en Domane i 58cm passar bra? Om inte helt perfekt så borde det funka att byta till 1-2 cm längre styrstam utan problem. Men detta är självklart enbart en gissning.

Bäst är förstås om du, som jag skrev ovan, kan jmf med en cykel du har erfarenhet av.
Tack för svar! Har egentligen bara pendlaren att jämföra med och det är en mtb med bockstyre så den är nog inte helt korrekt heller om jag skulle jämföra med hur en racer ska vara i måtten.
Den skadade ramen/cykeln jag har nu upplever jag som för liten så att börja med att jämföra med den är ju en ypperlig start! Tänkte inte på det.

Enligt cykelkraft borde jag ha strl över 58. Svårt detta och ännu trixigare när det inte går att testcykla eftersom det är en lös ram.

Skadad ram samt storlek?
Den skadade ramen/cykeln jag har nu upplever jag som för liten så att börja med att jämföra med den är ju en ypperlig start!
Hoppas att du kommer fram till ngt som funkar för dig
Är det den Red Bull som är på bild i #1? Red Bull såldes av Rose innan de 2011 började sälja cyklar under eget namn, enl https://www.rosebikes.se/om-rose/om-oss?sf=1

Enligt cykelkraft borde jag ha strl över 58.
Antagligen
Men Domane har lite konstiga "steg" mellan de tre största strl, särskilt i reach där det endast skilj 0,6cm men samtidigt skiljer det hela 4,5cm i stack
Svårt detta och ännu trixigare när det inte går att testcykla eftersom det är en lös ram.
+1

Skadad ram samt storlek?
Antagligen
Men Domane har lite konstiga "steg" mellan de tre största strl, särskilt i reach där det endast skilj 0,6cm men samtidigt skiljer det hela 4,5cm i stack

+1
Så cyklarna blir högre men inte längre om jag förstår rätt på reach och stack?
Jag får mäta och läsa på mer så får vi se hur det blir. Om jag åker och tittar på ramen, är det något annat jag kan mäta/göra osv då i verkligheten som kan ge en fingervisning om den passar eller ej?

Skadad ram samt storlek?
Så cyklarna blir högre men inte längre om jag förstår rätt på reach och stack?
+1

Jag får mäta och läsa på mer så får vi se hur det blir. Om jag åker och tittar på ramen, är det något annat jag kan mäta/göra osv då i verkligheten som kan ge en fingervisning om den passar eller ej?
Det som har betydelse för sittställningen är väl styrstam och sadelstolpe. Ingår det fler styrstammar? Osv, osv
Men det viktiga är väl som vid alla begagnade köp: Det skall kännas som ett bra köp för dig!

Skadad ram samt storlek?
+1

Det som har betydelse för sittställningen är väl styrstam och sadelstolpe. Ingår det fler styrstammar? Osv, osv
Men det viktiga är väl som vid alla begagnade köp: Det skall kännas som ett bra köp för dig!
Tack för input, jag ska ringa en lokal cykelaffär som säljer Trek och prata lite med dom också tänkte jag kring vad de brukar rekomendera osv.

Skadad ram samt storlek?
Hej,

Jag har inte nappat på någon ram ännu men har nu blivit erbjuden en ram från CUBE som ser intressant ut och är i rätt prisklass.
Strl 58 och som vanligt verkar det som att min längd är lite i vägen för cykel/ramköp..

Nedan finns tabell för cykeln. Ramen sluttar osv så lite svårt att jämföra med min Crescent från 70-talet.

189cm lång med 90 grenmått om det kan hjälpa någon att ge en fingervisning om ramen kan passa. Lös ram är ju svårt att testa tyvärr..

Skadad ram samt storlek?
Jag har inte nappat på någon ram ännu men har nu blivit erbjuden en ram från CUBE som ser intressant ut och är i rätt prisklass.
Strl 58 och som vanligt verkar det som att min längd är lite i vägen för cykel/ramköp.
189cm lång med 90 grenmått om det kan hjälpa någon att ge en fingervisning om ramen kan passa.
Jag är några cm längre än dig, men har samma (eller -1cm) grenmått och för mig skulle en ram med under 39cm reach och likaså låga ~56cm stack vara alldeles för liten.
För mig skulle 62cm ramen nätt o jämnt funka, men 64cm skulle vara bättre
Men det är jag det, du skall ju välja det som funkar för dig

Om 58cm ramen funkar för dig eller ej tror jag till stor del beror på hur du vill sitta;
Utsträckt med styret lågt, eller mer upprätt med styret närmare sadeln?
Har du ngn cykel med en sittställning som funkar för dig som du kan mäta upp och jmf med?
Dessutom brukar en-två cm ± i sittställningen gå att justera utan problem med styrstamslängd och distanser under den.
Men mer än 1-2cm bör man undvika, dels kan det påverka "styrbalansen" negativt och många tillverkare har en gräns på max 2cm distanser på gaffelröret.

Lös ram är ju svårt att testa tyvärr.
+1

Skadad ram samt storlek?
Jag är några cm längre än dig, men har samma (eller -1cm) grenmått och för mig skulle en ram med under 39cm reach och likaså låga ~56cm stack vara alldeles för liten.
För mig skulle 62cm ramen nätt o jämnt funka, men 64cm skulle vara bättre
Men det är jag det, du skall ju välja det som funkar för dig

Om 58cm ramen funkar för dig eller ej tror jag till stor del beror på hur du vill sitta;
Utsträckt med styret lågt, eller mer upprätt med styret närmare sadeln?
Har du ngn cykel med en sittställning som funkar för dig som du kan mäta upp och jmf med?
Dessutom brukar en-två cm ± i sittställningen gå att justera utan problem med styrstamslängd och distanser under den.
Men mer än 1-2cm bör man undvika, dels kan det påverka "styrbalansen" negativt och många tillverkare har en gräns på max 2cm distanser på gaffelröret.

+1
Så mindre ram = mer upprätt sittposition kan man sammanfatta ovan?
Jag är hellre lite mer utsträckt på cykeln och om du tänker både 2 och 3 strl större är det kanske bättre att leta vidare då..

Skadad ram samt storlek?
Så mindre ram = mer upprätt sittposition kan man sammanfatta ovan?
Nej, du får styret både lägre och närmare dig.
Men det viktiga för dig är att du får en cykel som passar dig och därför tycker jag fortf att du bör göra som jag tipsade om i #23 dvs samma som jag nu ser att jag tipsade om redan i #17 och som du då svarade med
Den skadade ramen/cykeln jag har nu upplever jag som för liten så att börja med att jämföra med den är ju en ypperlig start!

Skadad ram samt storlek?
Be någor riktigt van (och skadefri och sympatisk) cyklist att titta på dig, medan du cyklar bredvid. Något som tyvärr är väldigt vanligt, och som gör vilken cykel som helst dum och feldimensionerad, är att man kör på för tunga växlar. ...För att hänga med?

Skadad ram samt storlek?
Be någor riktigt van (och skadefri och sympatisk) cyklist att titta på dig, medan du cyklar bredvid. Något som tyvärr är väldigt vanligt, och som gör vilken cykel som helst dum och feldimensionerad, är att man kör på för tunga växlar. ...För att hänga med?
Med mina 2x5 växlar på nuvarande racer är de tunga växlarna något som jag ofta tänkt på när jag kör med andra. Vi har ganska olika kadens och jag skulle behöva lite fler utväxlingar för att orka med.
Får nog sluta leta ramar och istället sikta på färdig cykel. Känns mer troligt att jag hittar rätt då.

Tillbaka
Topp