Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

1740582491295.webp

Undrar vad som händer med Specialized, Trek m fl USA-baserade cyklar (m a p tariffer). Har inte så mkt koll men sätts de samman i USA? Gissar att en del av modellerna gör det.

Undrar vad som händer med Specialized, Trek m fl USA-baserade cyklar (m a p tariffer). Har inte så mkt koll men sätts de samman i USA? Gissar att en del av modellerna gör det.

Tjena!

Antingen i Asien eller Europa. Bygger säkert cyklar i USA också, men dom kommer inte hit. Onödigt dubbelskeppande eftersom i princip alla komponenter tillverkas i Asien.

Tjena!

Antingen i Asien eller Europa. Bygger säkert cyklar i USA också, men dom kommer inte hit. Onödigt dubbelskeppande eftersom i princip alla komponenter tillverkas i Asien.
Europa får lite konkurrensfördel nu jämfört med Taiwan. Bara 20% tull från EU jämfört med 32% för varor från Taiwan som ska in i USA. Det kanske kan bli ett lyft för europeisk cykelexport till USA. 😁

Addendum: Frågan är vilket ursprungsland cykeln räknas som och vilken tullsats som ska gälla om komponenterna kommer från olika asiatiska länder men cykeln byggs ihop i EU.

Europa får lite konkurrensfördel nu jämfört med Taiwan. Bara 20% tull från EU jämfört med 32% för varor från Taiwan som ska in i USA. Det kanske kan bli ett lyft för europeisk cykelexport till USA. 😁

Addendum: Frågan är vilket ursprungsland cykeln räknas som och vilken tullsats som ska gälla om komponenterna kommer från olika asiatiska länder men cykeln byggs ihop i EU.
Det finns nog en kalkyl. Minns att jag för länge sedan läste om hur sneakers-delar skickas runt jorden och gradvis monteras ihop för att optimera efter olika tullverks definitioner kring vad som är en sko och inte, och det var en rätt rörig struktur på den logistikkedjan.

Antingen i Asien eller Europa.
Är det inte så att EU har skyddstullar på import av kompletta cyklar från åtminstone Kina/Sydostasien/Världen?
Och att dessa tullar är anledning till att Nishki åtminstone tidigare skrev att deras cyklar var byggda i Göteborg (jag hittar inte ngn sådan formulering hos https://nishiki.se/ nu)

Frågan är vilket ursprungsland cykeln räknas som och vilken tullsats som ska gälla om komponenterna kommer från olika asiatiska länder men cykeln byggs ihop i EU.
Jag har ett svagt minne av "förädlingsvärde på 30%(50%?)" men det är ett svagt och dåligt minne.
Om det stämmer är alla mina cyklar svenska, oavsett var i världen delarna är tillverkade.

Stackars amerikaner om de ska bli tvingade att köpa inhemskt producerade prylar. Finns det nånting de bygger med kvalitet?

Är det inte så att EU har skyddstullar på import av kompletta cyklar från åtminstone Kina/Sydostasien/Världen?
Och att dessa tullar är anledning till att Nishki åtminstone tidigare skrev att deras cyklar var byggda i Göteborg (jag hittar inte ngn sådan formulering hos https://nishiki.se/ nu)

Tjena!

Visst är det så, det är därför Crescent, Nishiki, Trek, Canyon m.fl. monterar cyklarna i EU. Finns rätt stora fabriker i Portugal, Frankrike och Nederländerna som monterar cyklar.

Mindre trevlig läsning från Borealis, samt Rene Herse (dock intressant)

Mindre trevlig läsning från Borealis, samt Rene Herse (dock intressant)

Väldigt intressant från Rene Herse, tack för den.

Angående Team Sportia / Cykelgiganten

1744627917203.webp

Oye, Oye, men jag kan ialla fall beställa 30mm foam rings på bikester för hämtning på Wessels. Moderna tider. (och det är nära till bolaget)

Pierer Mobility (KTM, Husqvarna, Felt e t c) lägger ner cykeltillverkningen helt o hållet. Satsningen "New Mobility" verkar inte ha varit hållbar.

Pierer Mobility överlag ligger ganska risigt till finansiellt och har nyligen genomgått en rekonstruktion där en stor del av skulderna (70%) har skrivits av under förutsättning att resterande skulder betalas av. 800 miljoner euro har satsats totalt på rekonstruktionen, där ca 300 miljoner euro gått till uppstart av den stoppade tillverkningen. Gissar att det blir skakiga månader framöver.

Motorcykel- och cykelbranschen ser ut att följa samma mönster tycker jag.

Canyon går 400 miljoner back, hur är det ens möjligt?
Enligt länken ovan: "increased discounting across the sector and quality issues in certain electric mountain bike models, forcing Canyon to temporarily suspend sales of these models"

Är första delen att de missbedömt hur mkt kunderna är villiga att betala för cyklarna, eller hur många kunder som är villiga att betala ordinarie priser, och att de fått sälja för många cyklar rabatterat?

Del två med kvalitetsproblem för e-mtb låter det som att det å ena sidan borde vara möjligt att fixa men å andra sidan ge badwill vilket kan påverka framtiden.

Personligen undrar jag lite hur mkt deras proffslagssatsningar/sponsringar kostar resp. ger.

Tycker att när man läser att försäljningen har sjunkit med t ex 25% så ska man komma ihåg att det från tidigare år varit frågan om 100%-iga uppgångar, sett över ett fåtal år.

Så även om försäljningen går ner är det förmodligen andra faktorer som t ex lån o höjda räntor som spelar stor roll. Expansion med lånta pengar i en vikande marknad verkar ha varit mångas fall.

Senast ändrad:
Ja, om man tittar på Movistar så verkar ju inte Canyon-cyklar så jättebra. Men det kanske inte behövs resultat för att få spanjorerna att vilja ha cyklarna.

Personligen undrar jag lite hur mkt deras proffslagssatsningar/sponsringar kostar resp. ger.
Läste någon intervju med han Storck gubben för några år sedan. Han slängde såklart lite skit på Canyon. Har för mig att han drog till med att han uppskattade merkostnaden på sponsorprogrammen till minst 2-3000 kr per cykel

Tycker att när man läser att försäljningen har sjunkit med t ex 25% så ska man komma ihåg att de från tidigare år varit frågan om 100%-iga uppgångar sett över ett fåtal år.

Så även om försäljningen går ner är det förmodligen andra faktorer som t ex lån o höjda räntor som spelar stor roll. Expansion med lånta pengar i en vikande marknad verkar ha varit mångas fall.
Så baksmälla från för aggressiva expansionsplaner baserad på pandemidopade försäljningssiffror?

Läste någon intervju med han Storck gubben för några år sedan. Han slängde såklart lite skit på Canyon. Har för mig att han drog till med att han uppskattade merkostnaden på sponsorprogrammen till minst 2-3000 kr per cykel
Om jag tittar tillbaka när jag köpte (lvg-)Canyoncyklar (ett bra tag sen) så känns ett påslag i den storleksordningen inte som att det hade varit en dealbreaker. Jag upplevde dem då som mer prisvärda än jag tycker de verkar nu.

För nåt år sen hade väl canyon en extremt hög andel av pallplatserna och hur många lag som helst. Mtb då.

Undrar hur väl det slår igenom på försäljningen. Jag har aldrig fått för mig att springa att köpa en cykel för att Jenny R fått spons av random märke. Och hur mycket av volymen säljs till folk som någonsin sett ett lopp?

Skulle kanske kunna påverka de som börjar titta på cykel och blir inspirerade att själva börja cykla.

Marknadsföring känns för mig i stora delar som en bransch som inte är superenkel att utvärdera. Kanske beror på okunskap men jag ser ganska många problem som gör det svårt att riktigt veta vad som är vad när det handlar om koppling mellan marknadsföringsinsats och effekt. Med detta inte sagt att marknadsföring inte kan ha en positiv inverkan på resultatet.

Det låter kankse lite hög, men skulle tänka att Canyon tjänar det tillbaka, framförallt genom högre volym men också med att kunna fråga högre priser.

Skulle kanske kunna påverka de som börjar titta på cykel och blir inspirerade att själva börja cykla.

Marknadsföring känns för mig i stora delar som en bransch som inte är superenkel att utvärdera. Kanske beror på okunskap men jag ser ganska många problem som gör det svårt att riktigt veta vad som är vad när det handlar om koppling mellan marknadsföringsinsats och effekt. Med detta inte sagt att marknadsföring inte kan ha en positiv inverkan på resultatet.
Hade en gammal chef som en gång sade ”det enda jag vet om marknadsföring är att minst 50% av pengarna jag lägger på det är pengar i sjön”. Detta var innan det fanns en relativt pålitlig mätbarhet.

Enligt länken ovan: "increased discounting across the sector and quality issues in certain electric mountain bike models, forcing Canyon to temporarily suspend sales of these models"

Är första delen att de missbedömt hur mkt kunderna är villiga att betala för cyklarna, eller hur många kunder som är villiga att betala ordinarie priser, och att de fått sälja för många cyklar rabatterat?

Del två med kvalitetsproblem för e-mtb låter det som att det å ena sidan borde vara möjligt att fixa men å andra sidan ge badwill vilket kan påverka framtiden.

Trodde att folk hade lärt sig vid det här laget att inte köpa MTB från Canyon. Inte första gången som det är QC-problem, liksom.

Tillbaka
Topp