Sökes: Hemmagjort (DIY) drip-on wax lube recept

Hej! Ledsen för svengelsk titel.
TLDR; jag söker ett natursnällt DIY-recept för drip-on vax.

Jag har börjat vaxa mina kedjor på budget, alltså bulkköpt paraffin, hittat landets billigaste crock pot på 2L osv.

Har börjat kolla lite på drip-on produkter såsom squirt, silca super secret och de andra. Vill som med vaxbadet försöka göra något själv. Har någon här gjort egen produkt? Från vad internet har lärt mig så är Lacknafta ett vanligt lösningsmedel som använd i liknande produktion, primärt för att hålla paraffinet i en emulsion (lösning) och inte en mix (separerat).

Jag värnar om vår grönska och välfärd, så håll era additiv utanför denna tråd, och om någon har hittat ett bättre lösningsmedel än Lacknafta så är det superintressant. Biltema har ett stort utbud av lösningsmedel men jag kan inte gå igenom samtliga faktablad för att förstå vad de innehåller och kolla upp dessa ingrediensers löslighet med vax haha..

Squirt påstår ju själva att deras är vattenbaserad om jag inte minns fel, sen hur se löser det praktiskt vet jag inte.

Squirt påstår ju själva att deras är vattenbaserad om jag inte minns fel, sen hur se löser det praktiskt vet jag inte.
Nej det verkar vara lite hokuspokus, antagligen ett lösningsmedel med i bilden, eller något så enkelt som diskmedel för att få vaxet och vattnet att bli vänner. Nej jag vet faktiskt inte, därav tråden! 😅

Jo men vi hade ju någon som gjorde eget droppvax här om nyssens, var det i vaxningstråden? Jag har missat att bokmärka.

Inspirerad av frågan testade jag just att blanda pingvinvax (miljövänligt men etiskt korrekt?, tror inte de är utrotningshotade) med bivax och lacknafta, ca1/3 av varje ingrediens. Det stelnar inom 20 min efter vattenbad i kokande vatten så det funkar ej att applicera utan uppvärmning. Men jag ska ge det ett försök. 30-60 sek i mikron kan jag leva med om det funkar bra. Luktar gott om inte annat.

Tja! Jag löser bivax i paraffinolja och hade provat samma sak till att börja med, dvs tillverka en tjockare paraffinolja. Ren paraffinolja använder jag till egentillverkade skärbrädor osv, så det ska nog vara dugligt naturvänligt som produkt. Tror jag.

Inspirerad av frågan testade jag just att blanda pingvinvax (miljövänligt men etiskt korrekt?, tror inte de är utrotningshotade) med bivax och lacknafta, ca1/3 av varje ingrediens. Det stelnar inom 20 min efter vattenbad i kokande vatten så det funkar ej att applicera utan uppvärmning. Men jag ska ge det ett försök. 30-60 sek i mikron kan jag leva med om det funkar bra. Luktar gott om inte annat.
Whawhuwhaaaat? Pingvinvax? Det var som fan.

Etik åsido, ”jag cyklar på pingviiin”.. 1/3 är för hårt. Du vill nog sikta på absolut minst 2/3 rent lösningsmedel. ChatGPT har summerat frågan åt mig med en djup forskning, för att få en riktig emulsion med lacknafta och paraffinvax, som högst del vax 20%. En emulsion skiljer sig från en mixtur, men så länge man har något som inte är klumpigt, liknar vatten i konsistens, så är man golden. Om du nu faktiskt testar detta, cross-chaina så mycket det går när du droppar på och kör minst 2 lager, låt torka innan du cyklar. Och gör detta på kliniskt ren kedja. Målet är ju att då in vaxet i dina så kallade rollers, inte ”på kedjan”.

Tja! Jag löser bivax i paraffinolja och hade provat samma sak till att börja med, dvs tillverka en tjockare paraffinolja. Ren paraffinolja använder jag till egentillverkade skärbrädor osv, så det ska nog vara dugligt naturvänligt som produkt. Tror jag.
Bivax och paraffinolja (enbart?)?

För att slippa att värma upp vaxet varje gång så behlver det vara lättflytande vid rumstemp. Jag misstänker också att bivax kan ha en lite ”klibbigare” karaktär? Inte önskvärt om så är fallet. Dammet ska säga bye, inte hej. Jag kan ha fel!

Whawhuwhaaaat? Pingvinvax? Det var som fan.

Etik åsido, ”jag cyklar på pingviiin”.. 1/3 är för hårt. Du vill nog sikta på absolut minst 2/3 rent lösningsmedel. ChatGPT har summerat frågan åt mig med en djup forskning, för att få en riktig emulsion med lacknafta och paraffinvax, som högst del vax 20%. En emulsion skiljer sig från en mixtur, men så länge man har något som inte är klumpigt, liknar vatten i konsistens, så är man golden. Om du nu faktiskt testar detta, cross-chaina så mycket det går när du droppar på och kör minst 2 lager, låt torka innan du cyklar. Och gör detta på kliniskt ren kedja. Målet är ju att då in vaxet i dina så kallade rollers, inte ”på kedjan”.
Ok, jag fyller nog på med lacknafta då. Men poängen för mig med detta är att få till nåt funktionellt vax som inte kräver att kedjan plockas av och vaxas i bad. Jag kanske lever i en fantasi som hoppas att det ska funka, men det momentet vill jag slippa.

Ok, jag fyller nog på med lacknafta då. Men poängen för mig med detta är att få till nåt funktionellt vax som inte kräver att kedjan plockas av och vaxas i bad. Jag kanske lever i en fantasi som hoppas att det ska funka, men det momentet vill jag slippa.
Nej men det är precis tanken med min fråga. Vi lever inte i en drömvärld, måste bara acceptera att lacknafta kanske får vara ens guilty pleasure. Jag är dock nyfiken på om det finns något lika bra, eller bättre, som kanske är lite skonsammare att jobba med. Har läst mig till att folk får bra resultat med någon typ av flytande tändvätska. Hade ju varit trevligt om det gick att köpa på biltema så man slipper 500kr/L -priset på många kemikalier

Vatten kan väl rosta kedjan i värsta fall? Så tänkte först isopropanol eller liknande så att det dunstar snabbt men utan att rosta. Men tydligen används det för att ta bort vax..

Om du är försiktig kanske xylen funkar annars? Med risk för att du svimmar av ångorna, så använd skydd och vädra bra. Lösningsmedel är inte att leka med. Jag hade lämnat det till proffsen och bara köpt färdigt.

Bivax och paraffinolja (enbart?)?

För att slippa att värma upp vaxet varje gång så behlver det vara lättflytande vid rumstemp. Jag misstänker också att bivax kan ha en lite ”klibbigare” karaktär? Inte önskvärt om så är fallet. Dammet ska säga bye, inte hej. Jag kan ha fel!
Nej nej, menar att du ska lösa ditt vax i paraffinolja. Bivax tål inte att användas som kedjesmörj. Eller egentligen tycker jag ingenting eftersom jag tror du är ute och cyklar med droppvax, utan det var mest ett förslag till vad du kan göra för att få flytande konsistens på vaxet.

Jag kanske, kanske tror en aning på vaxade kedjor, men förstår inte bevekelsegrunderna bakom att använda det istället för en bra olja. Men ett stort gäng människor letar efter en helig graal som andra redan hittat, så det är väl bara att köra på.

Egentligen tror jag inte öht att vax skulle palla verkliga cykelförhållanden om man inte är beredd att arbeta jättemycket för att få det att funka. Man får en "ren" kedja, men förlorar massor av andra egenskaper till priset av det, och jag ser bara fåfänga som anledning till att välja vax av den anledningen. Börjar man då slabba med droppvax faller hela systemet.

Nej nej, menar att du ska lösa ditt vax i paraffinolja. Bivax tål inte att användas som kedjesmörj. Eller egentligen tycker jag ingenting eftersom jag tror du är ute och cyklar med droppvax, utan det var mest ett förslag till vad du kan göra för att få flytande konsistens på vaxet.

Jag kanske, kanske tror en aning på vaxade kedjor, men förstår inte bevekelsegrunderna bakom att använda det istället för en bra olja. Men ett stort gäng människor letar efter en helig graal som andra redan hittat, så det är väl bara att köra på.

Egentligen tror jag inte öht att vax skulle palla verkliga cykelförhållanden om man inte är beredd att arbeta jättemycket för att få det att funka. Man får en "ren" kedja, men förlorar massor av andra egenskaper till priset av det, och jag ser bara fåfänga som anledning till att välja vax av den anledningen. Börjar man då slabba med droppvax faller hela systemet.
Intressant syn på det hela! Mja alltså det är ju omöjligt att veta vad som är vad då alla som gör dessa ”tester”, på något sätt är betalda eller tjänar på att säga A och inte B. Antagligen även de som säger att så inte är fallet.

Jag tror på vax, men min hjärna har svårt att greppa hur det faktiskt funkar. Jag kommer att börja vaxbada mina kedjor från och med nu, med primärt syfte att hålla drivlinan ren. Min cykel går bara i sol, så övriga cykeln behöver en babywipe per 4 månader för att se fabriksny ut. Jag är enormt trött på att kedja med drev och kassetter är svart efter 3 rundor när man har kliniskt rengjort precis allt 1 vecka tidigare. Det är liksom mitt driv.

Om det då innebär att bada kedjorna i vax någon gång i månaden så känns det helt helt helt okej, nästan trevligt. Trevligt fram tills någon säger ”Jag oljade in din kedja lite, den såg så ren å torr ut”

Jag har kört Squirt och nu Smoove på mina MTBs i snart tio år. Det funkar. Man slipper kladd. Slipper fundera över smutsiga händer om man behöver ta i cykeln. Kedjorna håller plus minus lika länge som övrigas jag cyklar med. Jag ser inga nackdelar för en fincykel. Droppa på så det hinner torka innan man ska ut bara, typ efter turen före t ex. Det är t o m mindre jobb än olja eftersom man inte behöver bry sig om att torka bort överskottet eftersom det torkar och ramlar av utan kladd.

Ja, jag är frälst kanske. Men av egen empiri.

Pendlaren däremot, som står ute och körs i snömodd, den går på Finish Lines gröna. Men så är den också kladdig som bara den så jag rör helst inte kedjan alls.

Enda anledningen för vax för mig är renheten. Eventuellt mindre slitage vore en (osannolik) bonus i och med att kedjekostnaden är en sån minimal del av totala kostnaden för en cykel att även en dubblering av hållbarheten är värt väldigt lite. Otroligt skönt med okladdig kedja cykeln ska in i bilen, när man mekar eller nåt osnutet barn pillar på cykeln.
Men en torr kedja är inte värt några större insatser för mig. Enkelt ska det vara annars blir det fortsatt olja.

Jag känner själv att jag nästan börjat nåt slags alkemi-projekt som jag hånat tidigare, men lite intressant är det ändå, även om jag väl snart står där med olja på fulcyklarna och Squirt på fincykeln igen som förut.

min take: lite paraffinolja funkar fint, men för mycket så kommer slutresultatet bli klibbigt. Paraffinolja må vara ett lösningsmedel, men det dunstar inte (iallafall inte på väldigt, väldigt länge). Slutresultatet blir en variant av en kedjeolja med löst paraffin i. Paraffinoljas måste värmas upp till vaxets smältpunkt för att få de att mixas.

Jag har kört Squirt och nu Smoove på mina MTBs i snart tio år. Det funkar. Man slipper kladd. Slipper fundera över smutsiga händer om man behöver ta i cykeln. Kedjorna håller plus minus lika länge som övrigas jag cyklar med. Jag ser inga nackdelar för en fincykel. Droppa på så det hinner torka innan man ska ut bara, typ efter turen före t ex. Det är t o m mindre jobb än olja eftersom man inte behöver bry sig om att torka bort överskottet eftersom det torkar och ramlar av utan kladd.

Ja, jag är frälst kanske. Men av egen empiri.

Pendlaren däremot, som står ute och körs i snömodd, den går på Finish Lines gröna. Men så är den också kladdig som bara den så jag rör helst inte kedjan alls.
Så Squirt och Smoove funkar bra för dig? Hur är det med renligheten? Har förstått att de båda kan vara lite för klibbigs för sitt eget bästs och bete sig lite som olja. Är väldigt nyfiken på fin åsikt mellan de två också

Så Squirt och Smoove funkar bra för dig? Hur är det med renligheten? Har förstått att de båda kan vara lite för klibbigs för sitt eget bästs och bete sig lite som olja. Är väldigt nyfiken på fin åsikt mellan de två också
Squirt är klart renare. Men Smoove håller mycket bättre ffa när det är blött och kan bli lite klet om man har på för mycket. Men kletet är aldrig som olja att man blir smutsig utan det är mer segt och torrt kladd.

Jag tycker Pingvinvax är avsevärt bättre än Squirt och Smoove. De senare stelnar inte så överskottet blir till kladd. Pingvin bildar en torr, blank yta helt fri från skitigt kladd. Två påsar för tre tior för upp till 6-8 kedjebad slår allt prismässigt. Blött grus har inga av de vax jag har testat klarat.

Jag badar kedjorna i kastrull men att smälta i micron låter smidigare.

IMG_8680.webp

Jag tycker Pingvinvax är avsevärt bättre än Squirt och Smoove. De senare stelnar inte så överskottet blir till kladd. Pingvin bildar en torr, blank yta helt fri från skitigt kladd. Två påsar för tre tior för upp till 6-8 kedjebad slår allt prismässigt. Blött grus har inga av de vax jag har testat klarat.

Jag badar kedjorna i kastrull men att smälta i micron låter smidigare.

Visa bilaga 762161
Jag är lat så mitt krav är att kedjan ska vara kvar på cykeln.

Jag cyklar också i skogen men tvättar nästan aldrig cykeln så det rent visuella är inte heller enligt det jag bryr mig om.

Men lyckas ni här koka ihop nån fin emulsion utan starka lösningsmedel så.. 😉

En teori.. kan man inte göra som med kolstålpannan. Stryka på en värmetålig olja, kasta in skrotet på en plåt i grannens ugn på 250c, vänta tills röken avtar och brandlarmet slutat.
Färdigt och inbränd nonstick i regnbågsfärger så man slipper köpa det från fabrik för 1600 pix.

Kanske lika illa som lacknafta? Isopropanol löser upp paraffin . Använder det själv till klockor. Löser paraffin i isopropanol som sen dunstar. Används som en film på vissa klockdelar så att oljan man lägger på inte sprider sig.Tror jag har en hel påse paraffin nånstans köpt på Ebay.

En teori.. kan man inte göra som med kolstålpannan. Stryka på en värmetålig olja, kasta in skrotet på en plåt i grannens ugn på 250c, vänta tills röken avtar och brandlarmet slutat.
Färdigt och inbränd nonstick i regnbågsfärger så man slipper köpa det från fabrik för 1600 pix.
Säljs de så nya alltså? Inbrända som gjutjärnspannor? Är rädd att resultatet blir för torrt, och om du oljar för att undvika torrheten så oljar du inte direkt på kedjan utan på en yta bränd olja (känns det som)

Kanske lika illa som lacknafta? Isopropanol löser upp paraffin . Använder det själv till klockor. Löser paraffin i isopropanol som sen dunstar. Används som en film på vissa klockdelar så att oljan man lägger på inte sprider sig.Tror jag har en hel påse paraffin nånstans köpt på Ebay.
Isopropanol är nog betydligt snällare än lacknafta. Jag vet ju vilken jag helst hade druckit en sipp av så att säga.

Isopropanol har enligt mina forskningar framstått som Inte lösligt med Paraffin, eller i väldigt små proportioner, men jag hade väldigt gärna testat detta i lite större batch! Billigt, nedbrytbart och låg toxicitet. Molto bene!

Isopropanol är nog betydligt snällare än lacknafta. Jag vet ju vilken jag helst hade druckit en sipp av så att säga.

Isopropanol har enligt mina forskningar framstått som Inte lösligt med Paraffin, eller i väldigt små proportioner, men jag hade väldigt gärna testat detta i lite större batch! Billigt, nedbrytbart och låg toxicitet. Molto bene!
Kan göra ett test imorgon. Och se om det löser sig i isopropanol . Luktar gott isopropanol. Men man ska nog inte dricka det .

Om du är försiktig kanske xylen funkar annars? Med risk för att du svimmar av ångorna, så använd skydd och vädra bra. Lösningsmedel är inte att leka med. Jag hade lämnat det till proffsen och bara köpt färdigt.

Varför inte trikloretylen med en gång? :-) På min pappas jobb hade dom en "tri-kok" som dom kallade den, man sänkte ner saker i varm trikloretylen och allt som kom upp var skinande rent. Men det var extremt giftigt och jag tror det är helt förbjudet numera.

Xylen är väl inte heller helt nyttigt, fanns i frikostiga mängder på ett raffinaderi där jag gjorde praktik på labbet då det löste bitumen väldigt effektivt.

Men att generalisera och säga att lösningsmedel inte är att leka med är inte riktigt rätt. Vatten ju ett av våra vanligare och mera effektiva lösningsmedel och det finns ju andra som inte heller är så farliga som olika sorters sprit som redan är aktuella i tråden. Tanken med tråden är väl att hitta de som INTE är dödsfarliga men ändå fungerar.

Blir ju lite sugen på att göra kedjevax om inte annat. Jag har kört med finish lines wetlube (eller motsvarande från andra) och drylube i alla år av gammal vana.

Varför inte trikloretylen med en gång? :-) På min pappas jobb hade dom en "tri-kok" som dom kallade den, man sänkte ner saker i varm trikloretylen och allt som kom upp var skinande rent. Men det var extremt giftigt och jag tror det är helt förbjudet numera.

Xylen är väl inte heller helt nyttigt, fanns i frikostiga mängder på ett raffinaderi där jag gjorde praktik på labbet då det löste bitumen väldigt effektivt.

Men att generalisera och säga att lösningsmedel inte är att leka med är inte riktigt rätt. Vatten ju ett av våra vanligare och mera effektiva lösningsmedel och det finns ju andra som inte heller är så farliga som olika sorters sprit som redan är aktuella i tråden. Tanken med tråden är väl att hitta de som INTE är dödsfarliga men ändå fungerar.

Blir ju lite sugen på att göra kedjevax om inte annat. Jag har kört med finish lines wetlube (eller motsvarande från andra) och drylube i alla år av gammal vana.
1 Januari 1996 förbjöds trikloretylen för vanliga konsumenter, tyvärr!! Xylen är en contender, absolut! Men om solros-saken med vatten eller rent isopropanol fungerar så är det absolut av intresse!

Det är jag som lagt in receptet på vattenlösligt droppvax i den andra tråden som refereras här.

Lecithinet köpte jag här: https://www.apotea.se/helhetshalsa-lecitin-250-g?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=[PB] [GSC] - Generic&utm_term=Mat-och-dryck&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw--K_BhB5EiwAuwYoynRNNeTvgYX5NlK1Grc6z2EbfejJJ6ac5_k0ixzzvrgyJnL8m2eloRoC6JIQAvD_BwE

En utmaning är att få droppvaxet att behålla sin flytande form. Det funkade de första veckorna men sedan blev det mer och mer fast och slutligen separerade det från vätskan (vattnet) i flaskan. Provade att addera mer Lecithin men fick hjärnsläpp och fyllde på med rent pulver istället för att lösa upp det först i H2O, vilket resulterade i en grynig gröt...

Experimentet fortsätter!

Nästa batch blir med större andel vattenupplöst Lecithin.

Liksom trådstartaren är jag ute efter en lösning utan en massa illaluktande kemikalier. IPA (alltså inte ölen) är väl det närmaste man kan komma i Sverige men mina försök visar att det inte löser vaxet något vidare.

Senast ändrad:
1 Januari 1996 förbjöds trikloretylen för vanliga konsumenter, tyvärr!! Xylen är en contender, absolut! Men om solros-saken med vatten eller rent isopropanol fungerar så är det absolut av intresse!

Ja jag tycker både Trikloretylen och Xylen är jättedåliga förslag faktiskt :-)

IPA tillsammans med något emulgerinsmedel borde funka. Lecitin är både konserverande och emulgerande och både soja- och solrosvarianterna är vanliga i livsmedel så det borde vara rätt ofarligt. Verkar gå att köpa från kitchenlab och andra specialaffärer för matlagning, E322.

Tillbaka
Topp