Olagligt att cykla!

Olagligt att cykla!

Kanske ett extremt exempel men vi har ett sommarställe i släkten som ligger i Dalsland och närmaste tätort är Mellerud. Jag kan ta mig dit med cykel men det drygt 50K att cykla och bara 20K med bil via E45 som blivit uppgraderad med 2+1 för något år sedan. Visa bilaga 762033Visa bilaga 762035Visa bilaga 762034
Jag visste att nån skulle komma med mycket värre exempel. Det borde vara absolut förbjudet att bygga sådär. Med så mycket vatten omkring, det är verkligen den enda vägen. 45:an är dessutom en hederlig väg för alla mellan Gällivare och Göteborg. Den kan man inte bara inskränka. Det blir inte bättre med denna regering. Du får börja med dressin, jag såg att det gick en järnväg i närheten.

Olagligt att cykla!
Mellan Hästveda och Hässleholm har man avsatt en smal bit åt cyklister när man byggde om till 2+1, det behöver inte bli så dyrt och det underlättar mycket.

Vilken syn! Tänk att det finns hjärnor. Likadant mellan Degerfors och Karlskoga, fast den är bredare.

Olagligt att cykla!
Jag tittade på Karlskoga-Örebro på googlemaps och även om man tar med grusvägar så måste man väl ut på E18 vissa bitar för att inte behöva cykla långa omvägar?
Sträckan Karlskoga-Lekhyttan är det stora problemet, där det på vissa sträckor inte ens finns närbelägna grusvägar. Sträckan Lekhyttan-Örebro är däremot inga problem, då gamla E18 (numera väg T-691) är lågtrafikerad landsväg parallellt med nya motorvägen.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Sträckan Karlskoga-Lekhyttan är det stora problemet, där det på vissa sträckor inte ens finns närbelägna grusvägar. Sträckan Lekhyttan-Örebro är däremot inga problem, då gamla E18 (numera väg T-691) är lågtrafikerad landsväg parallellt med nya motorvägen.
Vad är syftet med att kunna cykla på sträckan? Om det inte ens finns plogade grusvägar, lär det ju inte heller finnas några boende längs sträckan. Det är en försvinnande liten del av befolkningen som ser cykling längre än 10km rimligt som pendling, utan då är det som träning eller semester/touring.

Olagligt att cykla!
Det finns många exempel på det jag tog upp om att cykelvägar byggs onödigt dyrt och att det används för att inte bygga alls och mer eller mindre helt strunta i säkerheten för cyklister, ett exempel i mängden:

Ja när du säger det så förstår jag det, det är ett typiskt svenskt syndrom. Självklart ska folk ha betalt, vi är inte Kina. Men all miljöpolitik som kostar mycket kommer att användas mot den av många makthavare. Varför kan man inte främja billiga och smarta lösningar mer? Ofta finns lösningarna och de är näst intill gratis, men jag gissar att det är okunninghet, eller rent av lobbyintressen/korruption som sätter käppar i hjulen. Att man bygger om landets vitala leder till motorvägar som utestänger cyklar, mopeder, traktorer, barnvagnar, rullatorer mm. är diskriminering och odemokratiskt, det är att bygga klassamhälle. Och det görs för att det ska bli säkert för alla bilister att färdas i 120km/t, som ett led i att från början tillåta för höga hastigheter på vägarna, så att de snabbt kan åka längre till skola, butik och jobb, så de lokala kan lägga ner. Man tvingar folk att åka bil, sedan säger man att vanligt folk vill åka bil. Vi har 70 på vår supersmala väg med barn på. Jämför cyklisten med funktionsnedsatta. Jag vill inte säga att vi står lägre i rang, för dom har nog inte alltid så lätt med myndigheterna. Men vi står riktigt lågt. Det hjälper tyvärr inte att det pratas varmt om cyklism. Verkstad måste ske, inte 20 år efter motorvägsbygget. Karlskoga visar gärna upp dig som cykelstad, men de verkar tro som så många, att cyklism är en trevlig semesteraktivitet i skogen dit vi tar oss med bil. En billig lösning, jag vet inte, kan vara plogning av vissa vägar, reklam och information, inte bara för semestercyklism. Kartor med linjerade konsekventa leder där hinder åtgärdas. Det är svårt att hitta på skitvägarna, varför man också vill välja "bilvägen".

Olagligt att cykla!
Jag tittade på Karlskoga-Örebro på googlemaps och även om man tar med grusvägar så måste man väl ut på E18 vissa bitar för att inte behöva cykla långa omvägar?
Ja. Jag kommer ofta in söderifrån från en annan skogsväg och korsar vägen. Sedan hojar jag längs dödsvägen en liten kort bit för att inte behöva leda ner cykeln i ett brant dike, hojen är tung och jag har alltid packning. Det behövs tydligen en cyklist för att upptäcka var anslutningarna fullständigt saknas.

Olagligt att cykla!
Vad är syftet med att kunna cykla på sträckan? Om det inte ens finns plogade grusvägar, lär det ju inte heller finnas några boende längs sträckan. Det är en försvinnande liten del av befolkningen som ser cykling längre än 10km rimligt som pendling, utan då är det som träning eller semester/touring.
Det är inte så mycket framtidstänk att säga så. Hela idén med mitt inlägg var ju att man borde kunna ta sig MELLAN orter i Sverige. Eller ska vi säga att buss 500 finns ju och går ofta och sen pratar vi inte mer om cyklism? Ursäkta sarkasmen men det är där vi befinner oss just nu. Mitt problem när jag cyklar mot Karlskoga börjar vid motorvägen. Att komma till motorvägen går jättebra. Fin väg som plogas varje snödag.

Olagligt att cykla!
Ser ut att gå hur fint som helst mellan Kalmar > Norrköping

295 km och nästan 2000 höjdmeter någorlunda rak väg

Vad klagar du på? Fantastisk fin rutt! Du har inte ens försökt rita upp rutten i Strava. Jag valde bara Kalmar som startpunkt och Norrköping som slutdestination
Visa bilaga 761823
Det var en sommar för rätt länge sen, ett rent infall. Jag skulle cykla från Öland till Stockholm på en lånad cykel utan växlar och jag hade ingen karta, ingen sovsäck, inte ens långbyxor. Jag tänkte att E22 längs kusten var raka vägen, visste inte att det var olagligt att cykla förrän jag såg skyltar med en överstruken cykel och överstruken människa. Så jag provade en sidoväg mot gamleby, men det ångrade jag djupt. Det var vackert men backe upp och backe ner, jag fick kramp och bestående muskelproblem av strapatsen. Resten av färden mot norrköping tog jag längs E22. Det gick fint. Jag klagade inte då. En sovsäck hittade jag förreten utslängd i vägdiket, kanske just för att jag behövde den. En fin och ren haglöfs, använder den än idag.

Olagligt att cykla!
Ofta finns lösningarna och de är näst intill gratis, men jag gissar att det är okunninghet, eller rent av lobbyintressen/korruption som sätter käppar i hjulen.
En billig lösning, jag vet inte, kan vara plogning av vissa vägar, reklam och information, inte bara för semestercyklism. Kartor med linjerade konsekventa leder där hinder åtgärdas. Det är svårt att hitta på skitvägarna, varför man också vill välja "bilvägen".

Det är troligen mer involverat än att bara bygga, för du skall ta hänsyn till stadsplanering, ordna medgivanden från markägare osv osv.
Sen det där med plogning, så är oftast prio 1 att hålla bilvägar rena så att trafiken flyter något sånär.
Sen är det en kostnadsfråga med snöröjningen dessutom, vill minnas att Skellefteå kommuns budget för årets säsong tog slut redan förra året (och så har det varit de senaste åren)

Olagligt att cykla!
Det är inte så mycket framtidstänk att säga så. Hela idén med mitt inlägg var ju att man borde kunna ta sig MELLAN orter i Sverige. Eller ska vi säga att buss 500 finns ju och går ofta och sen pratar vi inte mer om cyklism? Ursäkta sarkasmen men det är där vi befinner oss just nu. Mitt problem när jag cyklar mot Karlskoga börjar vid motorvägen. Att komma till motorvägen går jättebra. Fin väg som plogas varje snödag.
Och hela min poäng är att det finns begränsat med resurser, samhället måste prioritera. Att bygga hundratals mil cykelvägar som en försvinnande liten andel av befolkningen, ja t.o.m. av de som cyklar, kommer att utnyttja, är knappast klok prioritering. Om det finns underlag för cykelpendling finns det samhällsnytta, men att bygga enkom för de som vill cykla långa sträckor för nöjes skull kan inte vara rätt prioritering. Då går det utmärkt med de omvägar som ibland uppstår.

Olagligt att cykla!
Och hela min poäng är att det finns begränsat med resurser, samhället måste prioritera. Att bygga hundratals mil cykelvägar som en försvinnande liten andel av befolkningen, ja t.o.m. av de som cyklar, kommer att utnyttja, är knappast klok prioritering. Om det finns underlag för cykelpendling finns det samhällsnytta, men att bygga enkom för de som vill cykla långa sträckor för nöjes skull kan inte vara rätt prioritering. Då går det utmärkt med de omvägar som ibland uppstår.

Vill bara flika in med att vi har ett rejält nät av grusvägar som är perfekta för cykling, som inte många använder.
Visst, det är inte asfalterat, och det är inte raka vägen, men man tar sig fortfarande dit man skall, och man slipper (nästan) all trafik. Om det nu är den som är stötestenen...

Olagligt att cykla!
Det går inte utmärkt när det inte går. Eller är tredubbel sträcka en utmärkt väg mellan två stora orter?

Olagligt att cykla!
Vill bara flika in med att vi har ett rejält nät av grusvägar som är perfekta för cykling, som inte många använder.
Visst, det är inte asfalterat, och det är inte raka vägen, men man tar sig fortfarande dit man skall, och man slipper (nästan) all trafik. Om det nu är den som är stötestenen...
Precis, och om det nu primärt är touring som diskussionen gäller så ser jag inte problemet att sträckan blir lite längre. Tid kan ändå inte vara ett problem då. Ska man frakta sig längre sträckor snabbt väljer man andra transportmedel än cykel.

Olagligt att cykla!
Precis, och om det nu primärt är touring som diskussionen gäller så ser jag inte problemet att sträckan blir lite längre. Tid kan ändå inte vara ett problem då. Ska man frakta sig längre sträckor snabbt väljer man andra transportmedel än cykel.
Om du får bestämma "hur man ska cykla" så får vi aldrig nån förändring.

Olagligt att cykla!
Förresten, det där med tåg/buss och cykel-giftemålet som vi var inne på är en riktig utvecklingsfråga. Och billigt att ordna med cykelskjul, bra låsplatser, krokar bak på bussen mm, mälartågs fantastiska cykelplatser (lyx)!

Olagligt att cykla!
Från satellitbilden ser det ut att totalt bara vara några km där man tvingas ut på E18 och ett typexempel på där man med relativt små medel skulle kunna förbättra framkomligheten väldigt mycket för cyklister genom att anlägga en enklare gång- och cykelstig vid sidan av E18 på de få kilometer det handlar om. Om viljan funnit hade det varit en enkel sak att ordna när vägen byggdes om.

Olagligt att cykla!
Det går att frakta sig lite längre sträckor på cykel, även när man har bråttom. Det kräver dock lite framförhållning i form av planering alternativt att man är väldigt bekant med området/områdena man skall transportera sig till.

Olagligt att cykla!
Om du får bestämma "hur man ska cykla" så får vi aldrig nån förändring.

Förändringen behöver inte alltid komma från de styrande. Ibland så börjar den förändringen med en själv. Det kan räcka med en sådan sak som att fler människor börjar att cykla, så kanske en sådan förändring sker.
Med tanke på hur saker och ting ser ut, så är det inte helt omöjligt att en sådan förändring är på väg...

Olagligt att cykla!
Syftet är att göra det möjligt att cykla, bilvägen E18 visar på transportbehovet för sträckan och varje enskild person som väljer cykeln istället för bilen är en stor vinst för samhället och för miljön så även om det bara är en liten andel som kommer cykla har det stor betydelse och det man bör arbeta för är att öka den andelen inte tvärtom att försöka minska cyklandet genom att försvåra eller omöjliggöra.

Olagligt att cykla!
Undrar hur det känns att cykla där, när snösvängen blåser förbi med plog-bladet på körbanan för bilar?
Säker typ hundra gånger bättre än om det inte fanns någon cykelbana alls och man var tvingad att cykla på bilvägen, snöplogen måste följa trafikregler liksom alla andra och ser föraren en cyklist på cykelvägen intill tar denne det lugnare, precis som på alla andra vägar.

Har cyklat den här biten många gånger och under alla årstider och jag upplever den som säker.

Olagligt att cykla!
Syftet är att göra det möjligt att cykla, bilvägen E18 visar på transportbehovet för sträckan och varje enskild person som väljer cykeln istället för bilen är en stor vinst för samhället och för miljön så även om det bara är en liten andel som kommer cykla har det stor betydelse och det man bör arbeta för är att öka den andelen inte tvärtom att försöka minska cyklandet genom att försvåra eller omöjliggöra.
Hur många av de som åker Stockholm-Karlstad tror du skulle välja cykeln om det gick?
Hur många ens av de som åker Karlskoga-Örebro?
Sträckan Karlskoga-Lekhyttan hade det hypotetiskt kunnat finnas några som kunde tänka sig cykelpendla, om det bott några där. Nu gör det inte det.
Vi kan inte hålla på och bygga hundratals mil cykelvägar som nyttjas av ett mycket litet fåtal långcyklare.

Olagligt att cykla!
Sedan tror jag det är en viss skillnad i kompetens för trafikplanerare på vägverket och av dem anlitad konsult jämfört med kommunanställda trafikplanerare, så där håller vi nog med varandra.
Trafikverkets planerare kan nästan inget om trafik på färre än fyra hjul och är _experter_ på att inte läsa handböcker, framför allt sin egen handbok VGU. VGU används mest som ett slagträ i diskussioner - "vi kan inte göra si"/"vi måste göra så" p.g.a. "vi måste följa VGU", väl medvetna om att övriga parter ändå inte vet vad som står i VGU vilket innebär att en diskussion alltid kan dödas med ett "vi måste följa VGU". Det är en fungerande bluff som aldrig synas.

De flesta kommuner har ingen trafikplanerare utan trafikfrågorna hanteras med vänsterhanden av någon vars egentliga arbetsuppgifter är detaljplaner, gatudrift, byggprojektledning eller trafikföreskrifter.

Olagligt att cykla!
Inte omöjligt, det var på väg ned längs Norrlandskusten och ungefär mittpå, kommer inte ihåg ortsnamnen men cykelvägen kommer jag ihåg hur den gick så skall se om jag hittar platsen på kartan.
Den cykelvägen skulle kunna utnämnas till Sveriges finaste. Påkostad nånting. Jag tror också att folk går på den (massor med högakustenleder i området). Har för mig att jag såg några med ryggsäck i de krokarna. Så, inte bara cyklister. Och inklämd mellan vattnet och berget finns inget alternativ. Så, de tänkte kanske att de kunde göra den extra fin?

Olagligt att cykla!
Att göra sträckan Karlskoga - Örebro bättre (genom att eliminera de värsta kilometrarna, som inte verkar vara många) gör man den sträckan cykelbar. Det är inte hundratals mil med cykelmotorvägar det handlar om. Det är cykelbar väg.

Olagligt att cykla!
Den cykelvägen skulle kunna utnämnas till Sveriges finaste. Påkostad nånting. Jag tror också att folk går på den (massor med högakustenleder i området). Har för mig att jag såg några med ryggsäck i de krokarna. Så, inte bara cyklister. Och inklämd mellan vattnet och berget finns inget alternativ. Så, de tänkte kanske att de kunde göra den extra fin?
De lär inte ha gjort det för att ha som skräckexempel och sedan förstöra för cyklister i alla fall. Den konspirationsteorin känns rätt orimlig.

Olagligt att cykla!
Kan man inte få vara selektiv i sitt konspirationsteoretiserande? Måste t.ex. en konspirationsteoretiker som tror att mässlingsvaccin orsakar autism också tycka att det är rimligt att jorden är platt?

Olagligt att cykla!
Resurserna att bygga cykelvägar är som skrivits begränsade, och jag upplevde att behovet är stort på flera sträckor av norrlandskusten längs E4:an när jag cyklade där. Trafikverket uppskattade att det är 10-20 cyklister per dag under sommarsäsongen på Docksta-Ullånger och man kan ställa frågan om det då är rimligt med den typen av cykelväg? Eller om det hade varit bättre att bygga en enklare och kunna förbättra på andra ställen också för det vägen kostade?

Sen fin och fin, jag gillade den inte särskilt, naturen där är fin men den här cykelvägen är inte lika fin, mötte inte en enda på den milen och bred asfalt och grova metallräcken höjer inte upplevelsen att cykla.

Olagligt att cykla!
Resurserna att bygga cykelvägar är som skrivits begränsade, och jag upplevde att behovet är stort på flera sträckor av norrlandskusten längs E4:an när jag cyklade där. Trafikverket uppskattade att det är 10-20 cyklister per dag under sommarsäsongen på Docksta-Ullånger och man kan ställa frågan om det då är rimligt med den typen av cykelväg? Eller om det hade varit bättre att bygga en enklare och kunna förbättra på andra ställen också för det vägen kostade?
Med tanke på terrängen just där är det nog svårt att bygga en enkel/billig cykelbana. Den klättrar ju på en bergssida. Och då det är enda vägen (för vandrare och cyklister) tog man kanske i. Vad vet jag.
Sen fin och fin, jag gillade den inte särskilt, naturen där är fin men den här cykelvägen är inte lika fin, mötte inte en enda på den milen och bred asfalt och grova metallräcken höjer inte upplevelsen att cykla.
Jag gillade den. Utsikten, sträckningen (följde bergssidan) och kvaliteten. Det var lyxigt. Och lyx är man inte bortskämd med som cyklist (omväxling förnöjer) Att jag inte mött många där gör mig absolut ingenting.

Olagligt att cykla!
Hålla oss till ämnet kanske? Jag har inte sett någon komma med konspirationsteorier, trådstarten är medvetet överdriven och tillspetsad men problemet med framkomligheten för cyklister när vägar byggs om till en högre vägklass och främst 2+1 som är det som görs mest är högst reellt på flera platser. Finns det rimligt bra alternativvägar är det ett litet problem men saknas det kan det vara ett stort hinder för cyklister som tvingas till långa, omotiverade omvägar.

Det här är något som uppmärksammats under lång tid, säkert i tio år av olika cykelorganisationer och andra men läget har inte förbättrats trots att det i del fall med små medel skulle kunna lösas ganska enkelt. Varför finns det flera orsaker till.

Olagligt att cykla!
Med tanke på terrängen just där är det nog svårt att bygga en enkel/billig cykelbana. Den klättrar ju på en bergssida. Och då det är enda vägen (för vandrare och cyklister) tog man kanske i. Vad vet jag.

Jag gillade den. Utsikten, sträckningen (följde bergssidan) och kvaliteten. Det var lyxigt. Och lyx är man inte bortskämd med som cyklist (omväxling förnöjer) Att jag inte mött många där gör mig absolut ingenting.
Men inte lika roligt sen kanske när den korta biten tog slut och man skall försöka tråckla sig vidare antingen via långa omvägar eller på en livsfarlig E4.

Vill man ha riktig lyx som cyklist är det när cykelvägen är en gammal banvall, där kan man tala om få cykla på vägar som var påkostade när de anlades.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Det här är något som uppmärksammats under lång tid, säkert i tio år av olika cykelorganisationer och andra men läget har inte förbättrats trots att det i del fall med små medel skulle kunna lösas ganska enkelt. Varför finns det flera orsaker till.
Jag stör mig på att de enkla och relativt billiga sakerna (som ger stor förbättring) inte görs. Och att det inte görs rätt från början.

Jag påpekade för kommunen en sträcka (rätt bra cykelbana) att det varit bättre att cykelbanan fått gå rakt fram istället för att göra en "chikan" in i varje korsning. Det var irriterande för cyklister och svårt för dem som plogade.
Rätt snabbt byggde de om korsningarna och den rätades ut. Det blev kanon! De skulle såklart ha gjort så från början. Der blev dyrare såhär.

Som cyklist är det ju lätt att se hur det borde vara, men det borde ju ALLA förstå. Speciellt de som sysslar med det. Det är lite nedslående.

Olagligt att cykla!
Men inte lika roligt sen kanske när den korta biten tog slut och man skall försöka tråckla sig vidare antingen via långa omvägar eller på en livsfarlig E4.
Just Höga kusten är ju en mardröm för infrastrukturbyggen. Vi tog ju bägge två "genvägen" genom Skuleskogen (för att slippa den långa omvägen inåt landet). Det finns liksom inga bra alternativ där.
Vill man ha riktig lyx som cyklist är det när cykelvägen är en gammal banvall, där kan man tala om få cykla på vägar som var påkostade när de anlades.
Jag tycker banvallar är jättetråkiga (har bara cyklat på en, norr om Karlstad nånstans, och det var en mental pärs)! Jag gillar när det svänger. Men, i fina miljöer är det såklart helt okej med alla sorters vägar/underlag.
Tur att man får tycka olika!

Olagligt att cykla!
Hålla oss till ämnet kanske? Jag har inte sett någon komma med konspirationsteorier, trådstarten är medvetet överdriven och tillspetsad men problemet med framkomligheten för cyklister när vägar byggs om till en högre vägklass och främst 2+1 som är det som görs mest är högst reellt på flera platser. Finns det rimligt bra alternativvägar är det ett litet problem men saknas det kan det vara ett stort hinder för cyklister som tvingas till långa, omotiverade omvägar.

Du skrev ju själv att du trodde den var medvetet dyrt byggd för att slippa lägga pengar på att anlägga andra cykelvägar? Det menar jag är en ganska konspiratorisk tanke.

Olagligt att cykla!
Du skrev ju själv att du trodde den var medvetet dyrt byggd för att slippa lägga pengar på att anlägga andra cykelvägar? Det menar jag är en ganska konspiratorisk tanke.
Det är ju skrivet med ironi. Det finns många exempel på cykelvägar som trots stort behov stoppats för att kostnaderna skenat och blivit alldeles för höga likaså är i stort sett alla som arbetar med cykelfrämjande eniga om att Trafikverket visar ett ointresse i de här frågorna, man är också ganska ense om varför.

Tråden handlar om hur framkomligheten för cyklister begränsas när vägar byggs om till mötesfria. Vad är det du vill bidra med i dina inlägg?

Olagligt att cykla!
Det är ju skrivet med ironi. Det finns många exempel på cykelvägar som trots stort behov stoppats för att kostnaderna skenat och blivit alldeles för höga likaså är i stort sett alla som arbetar med cykelfrämjande eniga om att Trafikverket visar ett ointresse i de här frågorna, man är också ganska ense om varför.

Tråden handlar om hur framkomligheten för cyklister begränsas när vägar byggs om till mötesfria. Vad är det du vill bidra med i dina inlägg?
Ironi? Ok, det framgick inte. Jag tyckte att det lät heeelt crazy, men då vet jag. 👍🏻

Senast redigerad av en moderator:
Olagligt att cykla!
Trafikverkets planerare kan nästan inget om trafik på färre än fyra hjul och är _experter_ på att inte läsa handböcker, framför allt sin egen handbok VGU. VGU används mest som ett slagträ i diskussioner - "vi kan inte göra si"/"vi måste göra så" p.g.a. "vi måste följa VGU", väl medvetna om att övriga parter ändå inte vet vad som står i VGU vilket innebär att en diskussion alltid kan dödas med ett "vi måste följa VGU". Det är en fungerande bluff som aldrig synas.

De flesta kommuner har ingen trafikplanerare utan trafikfrågorna hanteras med vänsterhanden av någon vars egentliga arbetsuppgifter är detaljplaner, gatudrift, byggprojektledning eller trafikföreskrifter.
Men det är väl ändå så att majoriteten av Trafikverkets projekt genomförs av upphandlad kompetens, eller hur?
Och detsamma i de kommuner jag känner till, när det ska projekteras infrastruktur. Kanske är annorlunda just i din kommun, men efter mina dryga 30 år i konsultbranschen, så minns jag inte ens när jag snubblat över projekt där beställaren projekterat själv. Jag har numer huvudfokus på husbyggnad, men har jobbat med tex anbudssamordning mot tex Trafikverket och kommuner, så lite insikt inbillar jag mitt narcissistiska jag att jag har.

Tillbaka
Topp