[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Definitivt. Har aldrig bytt på nån Saab men mina Subarus har behövt nya. Det är exakt det symptom du beskriver och de är både lätta att byta och inte särskilt dyra.

Vi snackar alltså den här kamraten:
6355-zlp-pl-008_large_0.webp
Den borde ju vara lättbytt. Själva bussningarna på krängningshämmaren däremot sitter riktigt illa till....

Kan man hissa upp på ena sidan bara och ta en sida i taget eller blir det spänn på krängaren då?
Eller hela fronten upp, av med bägge hjulen och sen lossa en sida i taget?

Annat att tänka på?

Man bör väl upp med den på pallbock/pallbockar så att man har domkraften fri att lyfta/justera hjulupphängningen med. Om båda sidor behöver upp minns jag inte.

Man bör väl upp med den på pallbock/pallbockar så att man har domkraften fri att lyfta/justera hjulupphängningen med. Om båda sidor behöver upp minns jag inte.
Precis. Det går nog att göra med ett hjul uppe så länge man har domkraften fri att justera höjden på hjulupphängningen med men det går lättare om man lyfter hela den änden av bilen.
Men YMMV beroende på bil.

Vet inte med just krängningshämmare men ofta är det väl bra att lyfta hela framvagnen om man ska byta något. Så blir det mindre risk att det spjärnar emot.

Vill minnas att jag lyfte hela framvagnen på bilen med garagedomkraft under subframen fram. Hjulen behöver inte tas av.

OK tack!
Några märken som är "extra bra" eller man ska akta sig för?
Finns ju typ en miljon att välja på om man kollar t.ex. autodoc.se

Lemförder brukar väl anses vara top of the line när det gäller chassidelar. Men Meyle, Febi Bilstein, SWAG, Delphi, TRW brukar också anses bra. Finns säkert fler som är helt ok.

Går man på originalnummer fungerar skruvat oftast bra. Litar man på foto går det ofta sämre.
Litar man på lagersaldot går det ännu sämre.
Men finns allt brukar de vara någon dag snabbare än autodoc.

Kollat dämparna? Bytte klapperstag på bilen en gång med bara liten förbättring. Kollade dämparna och de glappade flera cm! Efter byte blev den tyst och rapp som en gocart.
…och besiktningsgubben hittade inte de dåliga dämparna…

Ny fråga:
Min Sprinter från 2009 som gått 30 000 ganska exakt känns lite slapp i växlarna. Det är helt ok men kan skrapa om man är oförsiktig eller så. Är det lönt att lägga de hundralappar biltema tar för en flaska växellådsolja eller är det länkaget jag måste ge mig på om det ska kännas lite bättre? Anar ju det sista men det är också väldigt mycket mer jobb..

Vad säger ni om detta. Jag plockade av mina dubbdäck förra helgen. De har bara gått en säsong nu, så jag tänkte man ville vårda däcken lite extra. Såg att det var en massa sådana här vasst smågrus som fastnat i "lameller" som finns på dessa dumma däck. Det är sådana Michelin Ice Frost Winter 4 eller vad de nu hette. De skulle vara bäst, men tror inte de är så bra i Göteborgsvinter ärligt talat.

De här lamellerna borde ju vara till för att det ska bli någon extra sugeffekt där mot is. Men om de fylls igen med smågrus funkar det ju inte så bra. Dessutom. Det lär ju äta upp däcken långsamt men säkert att lämna vasst smågrus kvar där.

Eller eventuellt fungerar det som extra dubb. Då det tenderar att vidga öppningen vartefter så större smågrus blir kvar där. I det läget försvinner även det mindre å andra sidan, det är nästan soprent för övrigt där det hänt. Så det kanske egentligen inte spelar någon roll!?

Hur som helst är det inget roligt jobb detta, tar bra lång tid alltså. Kommer nog inte hända till nästa gång.

20250331_163700.webp

Om du inte märkte några negativa effekter när du körde och den enda lösningen här är att plocka av däcken en gång i veckan och pilla grus, så tror jag absolut att du kan skita i att det är grus där!

Vad säger ni om detta. Jag plockade av mina dubbdäck förra helgen. De har bara gått en säsong nu, så jag tänkte man ville vårda däcken lite extra. Såg att det var en massa sådana här vasst smågrus som fastnat i "lameller" som finns på dessa dumma däck. Det är sådana Michelin Ice Frost Winter 4 eller vad de nu hette. De skulle vara bäst, men tror inte de är så bra i Göteborgsvinter ärligt talat.

De här lamellerna borde ju vara till för att det ska bli någon extra sugeffekt där mot is. Men om de fylls igen med smågrus funkar det ju inte så bra. Dessutom. Det lär ju äta upp däcken långsamt men säkert att lämna vasst smågrus kvar där.

Eller eventuellt fungerar det som extra dubb. Då det tenderar att vidga öppningen vartefter så större smågrus blir kvar där. I det läget försvinner även det mindre å andra sidan, det är nästan soprent för övrigt där det hänt. Så det kanske egentligen inte spelar någon roll!?

Hur som helst är det inget roligt jobb detta, tar bra lång tid alltså. Kommer nog inte hända till nästa gång.

Visa bilaga 760454
att köra en snabbare runda på motorvägen lär få en del av stenarna att släppa automagiskt.

brukar bara bry mig om att ta bort resterande stenar om hjulen skall få en ny balansering. efter 4000 mil eller så.

om du tvättar däcken med borste och varmt vatten innan du stoppar undan dem torkar inte ytan lika mycket inför nästa säsong.

Någon som testat reducera ljud från takstativ? Glömde ta av inför helgens långtur, och noterar att det brusar mycket över 100. Hemmavid kör jag sällan över 80, stativet är ganska nyinförskaffat så det var nytt för mig att det brusar så mycket. Vanligt thule squarebar. Tänker att kanske lite tejp på väl valda ställen kan hjälpa? Undertill längs det öppna spåret, kan det vara en dellösning?

Fyrkantsräcke är brusigt, så enkelt är det. Jag har lagt de extra slantarna på "wingbars" från t.ex. Thule på de senaste bilarna, det låter knappt alls. Har en uppsättning för rails ligger faktiskt, passar bland annat VW Touran men många andra bilar med. Borde sälja dem. De satt på året om på den bilen, störde inte alls.

Tjena!

Bland det bästa Subaru har gjort är dom inbyggda takräckena, så man enkelt kan fälla bort dom när man inte använder dom.

Tjena!

Bland det bästa Subaru har gjort är dom inbyggda takräckena, så man enkelt kan fälla bort dom när man inte använder dom.
Dom nya outback är inte speciellt snygg och det är just för dom där takräckena/railsen. Linjerna försvinner helt. Men visst är säkert praktiskt.

Fyrkantsräcke är brusigt, så enkelt är det. Jag har lagt de extra slantarna på "wingbars" från t.ex. Thule på de senaste bilarna, det låter knappt alls. Har en uppsättning för rails ligger faktiskt, passar bland annat VW Touran men många andra bilar med. Borde sälja dem. De satt på året om på den bilen, störde inte alls.
Köpte för att köra bräder, plywood etc, då kändes fyrkant bäst. De ska egentligen inte vara på på långkörning. Och så är jag smålänning 🤪
Tjena!

Intressant. Vilka modeller/år? Är ju återkommande sugen på subaru...

Svärmor fick två tvåor på besiktningen på sin Micra, en brusten fjäder och en spindelled. Hennes verkstad som hon anlitat i över 20 år ville ha 10k för jobbet. Så det blir till att kavla upp ärmarna och byta skiten under påsken.

Delarna kostade 620 från trodo inkl frakt. Verktygen har jag utom fjäderspännare men det kan jag nog låna av @Raggamuffin om ingen närmare har. 10k för 2-3 timmars arbete är befängt, ohederligt och jävligt taskigt mot en pensionär som inte kan fixa själv eller kan så mycket om bilar. Men det blir ett bra tillfälle att introducera 14-åringen till lite bilmek.

Delarna kostade 620 från trodo inkl frakt. Verktygen har jag utom fjäderspännare men det kan jag nog låna av @Raggamuffin om ingen närmare har. 10k för 2-3 timmars arbete är befängt, ohederligt och jävligt taskigt mot en pensionär som inte kan fixa själv eller kan så mycket om bilar. Men det blir ett bra tillfälle att introducera 14-åringen till lite bilmek.

2500 / h är inte ovanligt här i Stockholm att de större drakarna debiterar. Sen ska de ha marginal på delarna osv. men 10 k är brant alltså.....

Det är inte helt ovanligt att dom tar i när det gäller äldre personer. En kulled och en fjäder tar för en verkstad med kompetent personal inte allt för många timmar att byta.

Byte till sommarhjul tog hela dagen, slutade med att man tog isär bromsarna fram som visade sig vara nästintill fastärgade, inte riktigt men nästan, rostigt mellan bromsskivorna och "hjulspindeln".
IMG_20250412_172406316.webp

Jag behöver köpa ett nytt startbatteri. Av typ AGM. Prisskillnaden mellan det billigaste och dyraste jag hittar på prisjämförelsesajterna är nästan 100%, vilket föranleder viss villrådighet.

Hjälp mig: Vilka batterimärken är prisvärda? Är Biltema ok eller skräp?

AGM biltema 2012-2019 död
Banner Agm 2019-2022 död
Varta Agm 2022-2024 död
Vilket väljer man om det är 5 års garanti på ett batteri.

AGM biltema 2012-2019 död
Banner Agm 2019-2022 död
Varta Agm 2022-2024 död
Vilket väljer man om det är 5 års garanti på ett batteri.

Tjena!

Vad gör du med sina batterier? 😳
Varta AGM i Volvon, minst sex år gammalt och minst 13000 mil, start/stopp och använder värmaren titt som tätt på vintern.
Varta i Audin, bara tre år gammalt.
Biltema i Suzukin, tre år gammalt och får kablas igång titt som tätt. Men kan ha att göra med stor stereoanläggning som används när motorn inte är igång.

Mina AGM har hållit i 6 år. Först ett BMW original som satt i bilen 2009-2015, sedan ett Banner 2015-2021, och nu ett Exide som hittills varit helt problemfritt.

Jag har köpt fr Tyskland, senast fr autobatterienbilliger.de, men ev har frakten blivit dyrare nu så det är inte lika förmånligt längre.

Tillbaka
Topp