Olagligt att cykla!

Olagligt att cykla!
Absolut. Det är ju så vårt politiska system fungerar, vi/politiker fattar beslut i demokratisk ordning och sedan är det upp till tjänstemännen att lösa det politiken har beslutat. Politikerna är och ska vara amatörer och folkets representanter.
Visst är det så. Politiker ska ge experterna möjligheter och verktyg. Dock händer det även inom privat verksamhet att experterna (av olika anledningar) inte vill lösa problem. Trots att det finns problem.
(Det är bland annat därför jag är tveksam till ministrar som har en utbildning i eller arbetat med det som de får i sin portfölj. Det följer inte sällan med en rigiditet och en uppsättning fasta uppfattningar då, som gör att det blir svårt att måtta Alexanderhugget som löser den gordiska knuten. Värst är finansministrar som är nationalekonomer, men det är en annan fråga än den vi diskuterar här, så vi lämnar den därhän.)
Jag lämnar utan att ge bu eller bä.
Men det finns en tendens, och den har blivit starkare upplever jag, att ”sunt förnuft” och ”jag vet hur det ska göras” ersätter professionalism och gråskala. Jag är rätt vaksam mot människor som tror att de kan göra andra människors arbete bättre. Ofta är det gubbar som ger uttryck för den typen av tröttsam tvärsäkerhet.
Jag håller med. Amatörer kan såklart också ha bra idéer, men det "sunda förnuftet" kan också vara Dunning-Kruger.
En klok amatör kan komma med klok input som experten kan ta till sig. Eller bemöta, om det inte är genomförbart. Att göra inget löser inga problem.
Gubbig/tröttsam tvärsäkerhet (den kan också bestå av "det går inte"-negativitet) kan man bemöta genom att testa saker. Svårare i infrastruktursammanhang, såklart.

Olagligt att cykla!
Du ska ge fan i att skriva den typen av grejer om mig och andra.

Förstör inte för dig själv och gör dig omöjlig ännu en gång. Jag diskuterar frågorna som lyfts i tråden, ingenting annat.

Det är ingen som är ute efter dig för att de har en annan uppfattning än du.
Du är ute efter bråk, tydligare än ovan kan det inte bli. Och du går verkligen i för att förstöra tråden. Läs vad du själv skriver, det är totalt virrigt och därför har jag flera gånger undrat varför du skriver i tråden men utan att få svar.

Och det är som sagt inte i första tråden du håller på så här.

Olagligt att cykla!
Och bara problem som hotar samhällets struktur kan/får lösas.

Att det inte går att cykla mellan Karlskoga till Örebro utan att DUBBLA sträckan är inte bra. Om man inte ens kan acceptera verkligheten är man ingen bra problemlösare.

Trots att det verkar som att man med enkla medel (en arbetsdag) kan lösa detta, verkar det ändå omöjligt (om man streetview'at från Uppsala).
När det är samhället som förväntas lösa det hela, vilket det är när det rör infrastruktur, måste det ju först visas att det är ett problem för tillräckligt många. Det aktuella fallet tror jag faller redan där. Potentiella cyklister på sträckan är alldeles för litet.
När det gäller ev lösning har då inte jag sett nånstans i tråden att de löses med ”enkla medel på en arbetsdag”. Att en random cyklist tycker det innebär inte att det är en acceptabel lösning när samhället ska ta ansvar för det hela.

Olagligt att cykla!
När det är samhället som förväntas lösa det hela, vilket det är när det rör infrastruktur, måste det ju först visas att det är ett problem för tillräckligt många. Det aktuella fallet tror jag faller redan där. Potentiella cyklister på sträckan är alldeles för litet.
När det gäller ev lösning har då inte jag sett nånstans i tråden att de löses med ”enkla medel på en arbetsdag”. Att en random cyklist tycker det innebär inte att det är en acceptabel lösning när samhället ska ta ansvar för det hela.
Det är inget problem alls (för de flesta), att det inte är rullstolsramper överallt. Ändå lägger vi pengar på just sånt. För att det är ett samhälleligt problem om inte alla kan ta sig till affären.

Du anstränger dig ju massor för att bagatellisera det aktuella fallet! :) Du anser att det inte är ett problem. Och antyder att lösningen kostar hur mycket dom helst (trots att en local säger att det inte alls krävs mycket).

Nä, du verkar inte sett att en cyklist med lokalkännedom (du nedvärderar denna kunskap till: "random cyklist") skrivit nåt i tråden öht.

En "random cyklist" med lokalkännedom eller en "högt aktad" uppsalabo (som kört streetview!), vem tror du polisen skulle anlita för att leta upp en försvunnen cyklist i de trakterna?

Olagligt att cykla!
Du är ute efter bråk, tydligare än ovan kan det inte bli. Och du går verkligen i för att förstöra tråden. Läs vad du själv skriver, det är totalt virrigt och därför har jag flera gånger undrat varför du skriver i tråden men utan att få svar.

Och det är som sagt inte i första tråden du håller på så här.

😂

Som man känner sig själv, känner man andra.

Olagligt att cykla!
En "random cyklist" med lokalkännedom eller en "högt aktad" uppsalabo (som kört streetview!), vem tror du polisen skulle anlita för att leta upp en försvunnen cyklist i de trakterna?
Det är en självklarhet att de med stor erfarenhet av något också har kunskap, den metadiskussionen är rent löjlig. Trådämnet är dessutom i huvudsak en politisk fråga.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Det är inget problem alls (för de flesta), att det inte är rullstolsramper överallt. Ändå lägger vi pengar på just sånt. För att det är ett samhälleligt problem om inte alla kan ta sig till affären.

Du anstränger dig ju massor för att bagatellisera det aktuella fallet! :) Du anser att det inte är ett problem. Och antyder att lösningen kostar hur mycket dom helst (trots att en local säger att det inte alls krävs mycket).

Nä, du verkar inte sett att en cyklist med lokalkännedom (du nedvärderar denna kunskap till: "random cyklist") skrivit nåt i tråden öht.

Jag tror inte polisen skulle anlita nån privatperson öht. De skulle leta själva med de resurser och verktyg de har. Efter att det konstaterats att cyklisten faktiskt är försvunnen, och inte bara nåt som nån påstår.

Olagligt att cykla!
Jag tror inte polisen skulle anlita nån privatperson öht. De skulle leta själva med de resurser och verktyg de har. Efter att det konstaterats att cyklisten faktiskt är försvunnen, och inte bara nåt som nån påstår.
Det var ett hypotetiskt scenario. Skulle polisen värdera en locals kunskaper om området eller fråga dig om du inte kunde göra analyser med streetview?

Olagligt att cykla!
Det är en självklarhet att de med stor erfarenhet av något också har kunskap, den metadiskussionen är rent löjlig. Trådämnet är dessutom i huvudsak en politisk fråga.
Inte så självklart för alla (även om det borde vara det).
Jag ser ämnet som bredare än politik (även om politiken givetvis påverkar allt i samhället). Vi ickepolitiker kan påverka politiken (och i detta fall förhoppningsvis ge enkla, billiga och genomförbara förslag till förbättringar).

Olagligt att cykla!
det blir tydligt om och om igen att det här är ett forum främst för bilister som gillar 1) att fästa cyklar på sina bilar 2) ? 3) cykla

och jag funderar på att börja kalla mig cykligan för att poängtera att jag inte är en sån där bilist i fårakläder.
Det var faktiskt lite kul, tack för ett skratt som avslutning på tråden för mig, känns som diskussionen nåtts vägs ände i hamnen och är på väg att tippa över kajkanten.

Själv ställde jag av bilen för att cykla mera och det ena ledde till det andra, numera slipper jag helst att åka bil, det är för jobbigt :)

Olagligt att cykla!
Det var ett hypotetiskt scenario. Skulle polisen värdera en locals kunskaper om området eller fråga dig om du inte kunde göra analyser med streetview?
Nr.1 för dem (och andra samhällsaktörer) är att fastställa om det är ett problem. Det räcker inte att nån local säger att det är ett problem, oavsett hur insatt denne är på sitt område. Det är där vi är i den här diskussionen.

Olagligt att cykla!
Nr.1 för dem (och andra samhällsaktörer) är att fastställa om det är ett problem. Det räcker inte att nån local säger att det är ett problem, oavsett hur insatt denne är på sitt område. Det är där vi är i den här diskussionen.
Blanda inte in mig i ditt "vi". "Vi" är inte det DU tycker. Du är inte talesperson för alla "samhällsaktörer". Du har ingen aning om hur det är att cykla mellan Karlskoga och Örebro (men ändå försöker du mästra nån som har mycket aning). Och du anser inte att behöva cykla dubbla sträckan är nåt att tala om (hade du behövt köra 16 mil i bilen för att ta dig till Stockholm hade du säkerligen haft en åsikt).
Är det ett problem att det byggs rullstolsramper?

Olagligt att cykla!
Är det ett problem att det byggs rullstolsramper?
Att du ens drar in tillgänglighetsanpassning för rörelsehindrade och jämför det med denna fråga är så lågt att det finns inga ord. Men det är ju typiskt dig och ditt ”argumenterande”, som alltid går ut på att tjafsa istf att diskutera problemet.

Olagligt att cykla!
Att du ens drar in tillgänglighetsanpassning för rörelsehindrade och jämför det med denna fråga är så lågt att det finns inga ord. Men det är ju typiskt dig och ditt ”argumenterande”, som alltid går ut på att tjafsa istf att diskutera problemet.
Fortfarande inget svar på om/varför din (avfärdande) kunskap slår en cyklande locals kunskap.

Magstarkt att du av alla (som avfärdar problemet!) skriver "tjafs". Men, det är ju typiskt dig. Du vet bättre. :) I detta fall slår ju ditt streetviewande (!) lokala kunskaper!

Jag tycker att det är bra med tillgänglighetsanpassning för rörelsehindrade.
Jag tycker också att det är bra att cyklister kan slippa en dubbelt så lång omväg om de vill cykla mellan K och Ö. Du ser inget problem med detta. Eftersom samhället rullar på.

Samhället rullar på även om rörelsehindrade tvingas till omvägar. Men ett sånt samhälle vill ju ingen (iaf inte jag) ha. Men om cyklister inte har ett reellt alternativ att ta cykeln från K till Ö, så är det inget problem, tycker/skriver du. På ett cykelforum. :)

Olagligt att cykla!
Kollektivtrafik, liksom annan infrastruktur, brukar vara anpassad efter behovet. Man måste liksom hushålla med resurserna som finns till förfogande.

Olagligt att cykla!
Och behovet och viljan till hushållning varierar (fast uppsalabor bestämmer egentligen). Vissa åker ensamma i sin bil, fastän de bor grannar med kollegan och har en busshållplats 100 m bort.

En dags volontärarbete är FÖR resurskrävande eftersom en omväg som dubblar sträckan inte är ett samhällshotande problem.

Olagligt att cykla!
Är det ett problem att ställa den där? Mer skyddad än om den hänger utanpå.

För mig är det inget problem med att ställa den i lastutrymmet. Det knepiga är att det inte är alla turer som är med godsbuss. De bussarna som inte kör med gods är det lite si och så med huruvida man får ta med sig cykeln. visst, de har lastutrymme men det är avsett för väskor och liknande, så i det fallet så är det beroende på chauffören.

Olagligt att cykla!
Sträckan vid E 18 över Kilsbergen är identifierad som en undermålig sträcka, i den regionala cykelplanen från 2022 (se nedan). Så det är fler än trådstartaren som har insett att nuvarande situation inte är idealisk. Men andra sträckor har prioriterats före Kilsbergssträckan. Vill man påverka den regionala cykelplanen eller länsplanen är det i första hand politikerna man bör bearbeta, på regional och kommunal nivå eftersom det är där prioriteringen görs som sedan Trafikverket arbetar efter. Gå på kommunens starke man, engagera byalaget/företagsföreningar, spela in synpunkter när saker som regionala cykelplaner tas fram, osv.

En annan möjlighet är att bearbeta kommunpolitiken till lokala initiativ utanför det statliga vägnätet. Laxå kommun har t.ex. anordnat en cykelled mestadels på grusvägar, mer eller mindre parallellt med 2+1-vägen E20, mellan centralorten och Finnerödja. Kommunen fick såvitt jag förstår där statlig medfinansiering av Trafikverket för uppskyltningen och de felande länkarna, men det är alltså inte en statlig cykelväg.

Västra Götalandsregionen har tagit fram ett kunskapsunderlag för utbyggnad av cykelvägar i kommunal regi, som kan vara intressant att spela in till lokala aktörer även om jag kan se att materialet är lite väl optimistiskt koncist ibland, särskilt om berörda markägare inte är sugna på att släppa till mark för vägbygge eller tillträde.

Olagligt att cykla!
Sträckan Karlskoga-Lekhyttan är det stora problemet, där det på vissa sträckor inte ens finns närbelägna grusvägar.
Hur kom du fram till det?

Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.
Tittar man på Strava Heatmaps så verkar det även ha varit en hel del som har cyklat den vägen
Lekhyttan_Karlskoga_Strava - 2025-04-13.webp

Så här ser rutten ut
Lekhyttan_Karlskoga - 2025-04-13.webp

Väster om Villingsberg finns stigar (som ej plogas på vintern),
De cykelvägar som finns verkar vara sommarcykelvägar för ffa långfärdscyklister, åtminstone de som inte är rädda för några km grusväg
Cyklvägarna verkar tyvärr inte vara ett alternativ för de som vill kunna cykelpendla året runt
ett problem som togs upp redan i inlägg #13 i denna tråd är att du på några ställen måste korsa motorvägen för att följa dessa stigar, vilket i princip är omöjligt med livet i behåll.
Följer du den rutt som många andra verkar ha följt, dvs den som visas i Strava Heatmaps behöver man bara korsa E18 en(1) gång och det verkar vara en markerad övergång, men det är inte ett markerat övergångsställe, det blir även ett par passager under E18.
Men det enda korsandet av E18 går enkelt att helt undvika genom att välja en annan väg från nordöstra hörnet av Våtsjön
En annan försvårande detalj är Villingsbergs Skjutfält, vilket innebär att t.ex. grusvägar som ser cyklingsbara ut på terrängkartan befinner sig på områden där tillträde är förbjudet, skjutfältsgränsen är på vissa platser i princip viltstängslet bredvid E18.
Inte enl Lantmäteriets terrängkarta, där går gränsen precis norr om grusvägen precis norr om E18 mellan Leken<=>Våtsjön

Sträckan Lekhyttan-Örebro är däremot inga problem, då gamla E18 (numera väg T-691) är lågtrafikerad landsväg parallellt med nya motorvägen.
+1

Olagligt att cykla!
Hur kom du fram till det?

Tittar man på Strava Heatmaps så verkar det även ha varit en hel del som har cyklat den vägen
Visa bilaga 762799

Så här ser rutten ut
Visa bilaga 762800

De cykelvägar som finns verkar vara sommarcykelvägar för ffa långfärdscyklister, åtminstone de som inte är rädda för några km grusväg
Cyklvägarna verkar tyvärr inte vara ett alternativ för de som vill kunna cykelpendla året runt

Följer du den rutt som många andra verkar ha följt, dvs den som visas i Strava Heatmaps behöver man bara korsa E18 en(1) gång och det verkar vara en markerad övergång, men det är inte ett markerat övergångsställe, det blir även ett par passager under E18.
Men det enda korsandet av E18 går enkelt att helt undvika genom att välja en annan väg från nordöstra hörnet av Våtsjön

Inte enl Lantmäteriets terrängkarta, där går gränsen precis norr om grusvägen precis norr om E18 mellan Leken<=>Våtsjön

+1
Strava, en app? Kostar pengar? Det är sant, man kan välja en omväg vid sjön och åka under vägen istället för över. Från mitt håll brukar det bli tre korsningar, en bit längs med vägen eller ner i diket med cykeln. Vägen längs militärstängslet är rätt så bra, jag skulle ha rättat det också, man är alltså på rätt sida skjutfältet.

Olagligt att cykla!

Bilagor

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Strava finns som både app och webbsida, bilden kommer från webbsidan
Jag har gratiskonto
Googla på "Strava Heatmaps" så kan du se en hel del, men du kan zooma in mer med ett gratiskonto.
Jag ruttade med https://gpx.studio/
Perfekt! Jag provade appen tidigare och den verkar kosta (free trial), men hemsidan var super. Revolutionerande! Även gpx.studio. Vidare från Karlskoga mot Kristinehamn verkar det kört desvärre. Ingen har någonsin cyklat där?

Olagligt att cykla!
Hur är det med cykel-led/väg-markeringen i Google maps? Är det väghållaren själv som rapporterar in typ ”här går rätt bra att cykla”? Känns inte alla gånger helt konsekvent vad som avgör om en sträcka ska föräras med en grön linje eller inte.

Olagligt att cykla!
Hur är det med cykel-led/väg-markeringen i Google maps? Är det väghållaren själv som rapporterar in typ ”här går rätt bra att cykla”? Känns inte alla gånger helt konsekvent vad som avgör om en sträcka ska föräras med en grön linje eller inte.
Nej, jag använder sällan den lilla cykeln i google maps, den visar ju enorma omvägar trots att det finns laglig rak väg. Och hur många gånger måste man ta fram och titta kartan då? Nej ofta funkar bil med "undvik motorvägar" eller gående gubbe bättre. Lustigt dock att google alltid visar gående gubbe längs motorväg, vilket skyltas som olagligt.

Olagligt att cykla!
Nej, jag använder sällan den lilla cykeln i google maps, den visar ju enorma omvägar trots att det finns laglig rak väg. Och hur många gånger måste man ta fram och titta kartan då? Nej ofta funkar bil med "undvik motorvägar" eller gående gubbe bättre. Lustigt dock att google alltid visar gående gubbe längs motorväg, vilket skyltas som olagligt.
Nja, jag tänkte mer på de gröna linjerna. Som jag ibland snokar på när jag planerar rundor i okända områden. Ofta har dom en bra vägledning, men jag har upplevt flera gånger att det är helt ologiskt där den gröna linjen är dragen på högtrafikerade vägar, när en närliggande väg i samma riktning inte är markerad men visar sig vara mer lämplig för cyklister. (Bilden nedan illustrerar bara vilka markeringar jag menar, just här på hemmaplan är det ganska bra och konsekvent.)

1776523215741.webp

Olagligt att cykla!
Trots den vaga inledningen till trådstarten så är det här ett intressant och viktigt ämne i samhällsdebatten.
Vill vi bygga ett samhälle där alla medborgare har rätt till frihet och rörlighet eller vill vi ha det som idag där bilen är en stor förutsättning och det trots att de flesta människor egentligen inte borde få framföra ett flera ton tungt fordon så som det gör idag, oavsett hur van förare man är så är vi fortfarande bara ett gäng hårlösa babianer med en minst sagt bristfällig spatial förmåga.
Hur menar jag nu?
Man kan stå helt stilla i gången på Ica och titta på varor för att plötsligt bli påkörd av personer som framför kundvagnar som om man varit helt osynlig, "hoppsan" får de ur sig, men någon ursäkt kan man glömma, man var ju en idiot som inte stod där med varselkläder, signalhorn och blinkande lampor.

Tänk dig sen också att dessa personer går ut och sätter sig i sitt massiva fordon för att köra 2km till sitt hem med en halv påse käk. Med tanke på hur dålig rumsuppfattning många har till fots så kan man inte riktigt förvänta sig att det är så mycket bättre i högre hastigheter.
Att inte fler människor dör eller skadas i trafiken än de hundratals som redan gör det och alla tiotusentals skadade per år är ett rent under.

Skulle vi ha ett samhälle där vi prioriterar rörelse för människan istället för bilen så slipper föräldrar vara taxi för sina barn (mindre trafik, bättre för bilister som "behöver" köra). Barn får uppleva frihet på riktigt, de kan ta sig själva till aktiviteter, som jag själv gjorde när jag växte upp i stan, det var inte en jävel som skjutsade mig, ville jag till andra sidan stan och repa med mitt band så fick jag sätta mig på cykeln och ta mig de 8km enkel resa som det krävde, jag föredrog det nog till och med, jag cyklade överallt och såg det aldrig som något jobbigt.

"Utan bilen stannar Sverige" är ett ironiskt mantra eftersom det är bilens framtåg som gjort oss så beroende av den, det är bilen som dödade livsmedelsbutikerna i byarna då stormarknaden i grannbyn som är lite billigare lockade dit kunderna istället. Det är bilen som gjorde det normalt att bo långt ifrån det liv man faktiskt lever och de fördelar vi fått av bilismen har spelat ut sin roll för länge sedan.

Sedan det eviga åkandet, så fort folk blir lite rastlösa så ska de ut och åka, inte för att de måste, utan för att "komma ut lite" och så åker de iväg till den där marknaden 8 mil bort i grannstan, precis som alla andra, svär över "all jävla trafik" och parkeringskaoset (som de är högst delaktiga i) för att totalt 16 mil senare komma hem med en sketen påse med lakritsremmar som de svullar i sig framför dumburken.

Bara för att det är en marknad på annan ort så måste du inte åka dit!

// Tjolahoppsan

Olagligt att cykla!
Trots den vaga inledningen till trådstarten så är det här ett intressant och viktigt ämne i samhällsdebatten.
Vill vi bygga ett samhälle där alla medborgare har rätt till frihet och rörlighet eller vill vi ha det som idag där bilen är en stor förutsättning och det trots att de flesta människor egentligen inte borde få framföra ett flera ton tungt fordon så som det gör idag, oavsett hur van förare man är så är vi fortfarande bara ett gäng hårlösa babianer med en minst sagt bristfällig spatial förmåga.
Hur menar jag nu?
Man kan stå helt stilla i gången på Ica och titta på varor för att plötsligt bli påkörd av personer som framför kundvagnar som om man varit helt osynlig, "hoppsan" får de ur sig, men någon ursäkt kan man glömma, man var ju en idiot som inte stod där med varselkläder, signalhorn och blinkande lampor.

Tänk dig sen också att dessa personer går ut och sätter sig i sitt massiva fordon för att köra 2km till sitt hem med en halv påse käk. Med tanke på hur dålig rumsuppfattning många har till fots så kan man inte riktigt förvänta sig att det är så mycket bättre i högre hastigheter.
Att inte fler människor dör eller skadas i trafiken än de hundratals som redan gör det och alla tiotusentals skadade per år är ett rent under.

Skulle vi ha ett samhälle där vi prioriterar rörelse för människan istället för bilen så slipper föräldrar vara taxi för sina barn (mindre trafik, bättre för bilister som "behöver" köra). Barn får uppleva frihet på riktigt, de kan ta sig själva till aktiviteter, som jag själv gjorde när jag växte upp i stan, det var inte en jävel som skjutsade mig, ville jag till andra sidan stan och repa med mitt band så fick jag sätta mig på cykeln och ta mig de 8km enkel resa som det krävde, jag föredrog det nog till och med, jag cyklade överallt och såg det aldrig som något jobbigt.

"Utan bilen stannar Sverige" är ett ironiskt mantra eftersom det är bilens framtåg som gjort oss så beroende av den, det är bilen som dödade livsmedelsbutikerna i byarna då stormarknaden i grannbyn som är lite billigare lockade dit kunderna istället. Det är bilen som gjorde det normalt att bo långt ifrån det liv man faktiskt lever och de fördelar vi fått av bilismen har spelat ut sin roll för länge sedan.

Sedan det eviga åkandet, så fort folk blir lite rastlösa så ska de ut och åka, inte för att de måste, utan för att "komma ut lite" och så åker de iväg till den där marknaden 8 mil bort i grannstan, precis som alla andra, svär över "all jävla trafik" och parkeringskaoset (som de är högst delaktiga i) för att totalt 16 mil senare komma hem med en sketen påse med lakritsremmar som de svullar i sig framför dumburken.

Bara för att det är en marknad på annan ort så måste du inte åka dit!

// Tjolahoppsan
Väl talat

Tillbaka
Topp