Pendla Tyresö-Sundbyberg

Fredrik Å

Aktiv medlem
Pendla Tyresö-Sundbyberg
Funderar på att cykla till och från jobbet en dag i veckan för att få lite träningstid.
Ni som cyklar från söderort till västerort vilken är den bästa vägen?
Komoot och Strava föreslår Nynäsvägen,Ringvägen och Västerbron.
Just den sträckan lockar inte jättemycket med tanke på hur folk kör med både bilar och cyklar.
Ett annat alternativ är Sockenvägen ,Liljeholmen,Gröndal,Stora Essingen och Ulvsundavägen.
Finns det någon annan väg som är bättre och är det senare alternativet bättre än det som Komoot och Strava föreslår?

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Funderar på att cykla till och från jobbet en dag i veckan för att få lite träningstid.
Just den sträckan lockar inte jättemycket med tanke på hur folk kör med både bilar och cyklar.
Ett annat alternativ är Sockenvägen ,Liljeholmen,Gröndal,Stora Essingen och Ulvsundavägen.
Finns det någon annan väg som är bättre och är det senare alternativet bättre än det som Komoot och Strava föreslår?
Sockenvägen, Liljeholmen, Gröndal, Stora Essingen och Ulvsundavägen är den vägen jag föredrog när jag pendlade från Tyresö till Kista. Mycket trevligare än att köra genom stan. Använd cykelbanan vid sidan om tvärbanespåret till Alvik.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Beroende på var du bor i Tyresö: Antingen till Älta via trafikplats Hedvigslund eller Storkällans kyrkogård. Sen Ältavägen till Danvikstull alternativt Sickla/Gullmarsplan. Övriga alternativ till denna rutt kommer inte ens i närheten trivsel- och säkerhetsmässigt.

Från Södermalm finns det andra som har bättre koll.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Jag har pendlat mycket Farsta -Sundbyberg och Farsta- Spånga. Jag rekommenderar Sockenvägen - Årstafältet - Liljeholmsbron - Västerbron - S:t Görans sjukhus - Karlbergsbron - Ulvsunda sjö. Beroende på var i Sundbyberg du jobbar antingen Huvudsta alle eller fortsätta utefter sjön till Solna strand.
Liljeholmsbron, Södermalm och Västerbron kan verka tråkig men det fungerar riktigt bra då nästan alla rör sig i en riktning.
Om du är ute riktigt tidigt kan det vara skoj att cykla i sydkant på Södermalm via Eriksdalsbadet. Det är vackert men så snart hundägarna kommer ut är det kört.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Jag har pendlat mycket Farsta -Sundbyberg och Farsta- Spånga. Jag rekommenderar Sockenvägen - Årstafältet - Liljeholmsbron - Västerbron - S:t Görans sjukhus - Karlbergsbron - Ulvsunda sjö.
Det kan vara en bra rutt, jag har själv pendlat en likn väg Högd => NV Sumpan
Problemet de närmaste åren är att Västerbron skall renoveras fram till -28

@Stumpy förslag i #2 är kanske en omväg, men kan bli bättre ändå

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Var det inte Västerbron som asfalterades utan vält så folk fick punka och asfalten blev lika slät som Östersjön under en höststorm.
Dom fick väl aldrig ordning på det eller är det fixat nu?

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Var det inte Västerbron som asfalterades utan vält så folk fick punka och asfalten blev lika slät som Östersjön under en höststorm.
Dom fick väl aldrig ordning på det eller är det fixat nu?
Det var Västerbron. Det blev väl inte så bra och är ungefär lika dåligt fortfarande. Men nu verkar det handla om brons konstruktion som ska renoveras för att förlänga livslängden.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Pendlar mellan Bromma och Globen flera dagar i veckan, kör Skanstullsbron, Ringvägen, Zinkens väg, Västerbron, Tranebergsbron. Funkar oerhört bra, bara tre-fyra trafikljus på den sträckan så man kan hålla farten uppe och gott om plats att köra om andra cyklister. Väldigt lite del som delas med bilar, nästan aldrig upplevt några problem de år jag cyklat.

Asfalten på Västerbron i södergående färdväg är fortfarande skit, förra veckan breddade de dock cykelbanan så man nu kan köra på slät asfalt som tidigare var gångbana (där alla ändå körde när det inte går fotgängare där). Mindre bra för fotgängare nu men sköt som cyklist.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Drottningsholms- och Ulvsundavägen är en effektiv väg. Men jättemycket bilar bredvid, dammigt, och många cyklister i rusningstid. Stressade människor. Andra sidan av Ulvsundasjön längs vattnet, nedanför Huvudsta, är liiite längre men så mycket lugnare och trevligare. Du borde prova den någon dag då har tid.

Pendla Tyresö-Sundbyberg
Pendlar Stureby-Solna business park vilket ju typ är Sundbyberg. Vägen ovan är trevligare än genom stan. En kan köra lite fint grus vid vattnet runt Årstadal och Alvik också

Tillbaka
Topp