[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Man bör också räkna in säkerhetspolitiska faktorer, skall vi göra oss ännu mera beroende av tekniker som domineras av våra fiender?

Då får vi nog sikta på att köra bilar som är veteranklassande, nyare än så har väl alltid rätt mycket halvledare? :-)

Där kan man ju väga in beroendet av fossila bränslen också om man ska göra det mer relevant. Och komplicerat. Redan innan det säkerhetspolitiska läget blev som det är nu så tyckte jag främsta argumentet för att gå över til el var att göra oss mera oberoende av mer eller mindre odemokratiska länders olja.

(Ja, sen kan man ju fundera varifrån en del av vår inhemska energi kommer, var köper vi uran till kärnkraftverken t.ex?)

Förutom det att Ronny Svensson talar i eget intresse, så undrar jag om någon verkligen räknat på detta. Skulle man på totalen verkligen göra en miljövinst genom att forcera fram skrotning av "äldre" bilar? Och förresten, var skulle gränsen för "äldre" gå?
Trovärdigheten på honom är absolut noll. Han har jobbat som tjänstebilslobbyist i 30 år. Om man månade om miljön borde man göra tvärtom. Tex ändra dagens system för beskattning av förmånsbilar där gamla bilar har samma höga förmånsvärde som nya. Förmånsvärdet borde skrivas ner i takt med bilens marknadsvärde. Det skulle minska incitamenten att byta till en ny bil hela tiden, och stoppa överkonsomtionen (och exporten) av tre år gamla bilar.

Förutom det att Ronny Svensson talar i eget intresse, så undrar jag om någon verkligen räknat på detta. Skulle man på totalen verkligen göra en miljövinst genom att forcera fram skrotning av "äldre" bilar? Och förresten, var skulle gränsen för "äldre" gå?
Lobbysemantik, finns aldrig någon miljövinst med att skaffa ny bil, kanske kanske en mindre miljöförlust. Jag är ledsen men det går åt h-vete. Vi kommer inte att "fasa ut" fossila bränslen, vi har aldrig fasat ut nånting, bara adderat. Bra artikel i SvD här om dagen (https://www.svd.se/a/0V7QeG/seglivad-myt-om-hur-energiomstallning-fungerar), eller så tar man bara en titt på valfri graf som visar världens energianvändning, tex:

1744697817577.webp

Senast ändrad:
Det hade ju varit bra om man sen länge hade kunnat sluta sälja nya lika törstiga bilar som de gamla. Nu börjar det hända saker med snittförbrukningen med fler elbilar. Men hela diskussionen om gamla bilar känns lite fånig när man kör runt en gammal bil som fram tills nyss inte varit törstigare än mycket av det nya som säljs bara för att bilarna blivit enorma..

Sen de giftigaste bilarna, klart de måste bort. Men det känns inte som den största frågan längre eftersom det var ett tag sen bilar var riktigt giftiga.

Då får vi nog sikta på att köra bilar som är veteranklassande, nyare än så har väl alltid rätt mycket halvledare? :-)

Där kan man ju väga in beroendet av fossila bränslen också om man ska göra det mer relevant. Och komplicerat. Redan innan det säkerhetspolitiska läget blev som det är nu så tyckte jag främsta argumentet för att gå över til el var att göra oss mera oberoende av mer eller mindre odemokratiska länders olja.

(Ja, sen kan man ju fundera varifrån en del av vår inhemska energi kommer, var köper vi uran till kärnkraftverken t.ex?)
Ja om det nu verkligen blir aktuellt med svensk kärnkraft igen, så borde man ju definitivt undersöka om det skulle vara ett fungerande alternativ med inhemskt kärnbränsle. Not in my backyard-filosofin stinker ganska ordentligt.

Sant att äldre bilars drivmedel (bensin och diesel) är ett problem både miljömässigt och säkerhetspolitiskt. Jag undrar varifrån Sverige importerar merparten av den bensin och diesel vi använder. När man googlar saken verkar det som att det till stor del är okänt!

Lobbysemantik, finns aldrig någon miljövinst med att skaffa ny bil, kanske kanske en mindre miljöförlust. Jag är ledsen men det går åt h-vete. Vi kommer inte att "fasa ut" fossila bränslen, vi har aldrig fasat ut nånting, bara adderat. Bra artikel i SvD här om dagen (https://www.svd.se/a/0V7QeG/seglivad-myt-om-hur-energiomstallning-fungerar), eller så tar man bara en titt på valfri graf som visar världens energianvändning, tex:

Visa bilaga 762992
Har läst liknande påståenden tidigare och ja, det är deprimerande. Känns lite dubbelt att trycka på gilla-knappen till johan44s inlägg.

Att ha en skrotningspremie som förutsätter nybilsköp är ju så puckat så klockorna stannar. Vem går från att köra en skrotfärdig bil till att gå rakt in hos bilhandlaren och köpa en ny elbil för 300+ tkr? Ja, vi gjorde det nästan när vi sålde vår gamla Aygo för 23000 kr och ersatte med en XC40 elbil på leasing. Men det är nog inte ett vanligt fall. Och med den gamla premien hade det ju ändå varit dåligt att skrota Aygon eftersom vi fick mer för den när vi sålde den.

Med den nya premien är det däremot intressant, för det betyder att det hade varit mer fördelaktigt för oss att skrota en fullt fungerande och extremt bränslesnål bil istället för att sälja den. Men köparen hade ju inte försvunnit utan hade antagligen tvingats köpa något dyrare. Vem vinner på det?

Det är ju också så att regeringens utformning av skrotningspremien är synnerligen korkad. Stödet gäller alltså för den som skrotar en äldre bil och samtidigt köper eller leasar en elbil. Gissa vad? Personer som kör skrotningsfärdiga bilar är inte riktigt samma personer som står i begrepp att köpa/privatleasa en (ny) elbil (ens om de fick ett stöd på 10 eller kanske 25 kkr)...

[äsch, @H. hann före]

På tal om skrotbilar. För typ 10 år sedan väntade en kollega på en nybeställd bil som drog ut på tiden i nästan ett år och köpte en Volvo 740 för typ 2000 kr som fått underkänt på frambromsar. Vi fixade bromsarna med biltemadelar för några hundralappar. Sen pendlade han 4 mil om dagen med den i 10 månader utan att något strulade. Den var rätt rostig så han lämnade den till skroten och fick 2500kr för den.

Trovärdigheten på honom är absolut noll. Han har jobbat som tjänstebilslobbyist i 30 år. Om man månade om miljön borde man göra tvärtom. Tex ändra dagens system för beskattning av förmånsbilar där gamla bilar har samma höga förmånsvärde som nya. Förmånsvärdet borde skrivas ner i takt med bilens marknadsvärde. Det skulle minska incitamenten att byta till en ny bil hela tiden, och stoppa överkonsomtionen (och exporten) av t

På tal om skrotbilar. För typ 10 år sedan väntade en kollega på en nybeställd bil som drog ut på tiden i nästan ett år och köpte en Volvo 740 för typ 2000 kr som fått underkänt på frambromsar. Vi fixade bromsarna med biltemadelar för några hundralappar. Sen pendlade han 4 mil om dagen med den i 10 månader utan att något strulade. Den var rätt rostig så han lämnade den till skroten och fick 2500kr för den.
Återbruk?
Recycling?
Vad kan man kalla det för att tillfredsställa alla intressen?

Varför inte göra det lättare att elkorvertera sin gamla bil, typ rot-avdrag? https://eveurope.eu/en/ev-projecten/volvo-244-dls/
Finns nog några anledningar. Rost, bristande aerodynamik, hög timkostdnad för arbetskraft i europa, bristande säkerhet i äldre bilar.
Paketet du länkade till kostar 25.300 euro (utan moms) med en räckvidd på 25-30 mil. Sen tar det nog ett par hundra timmar att montera.
Men jag hade gärna kört runt i en elkonverterad äldre bil personligen =D

Att ha en skrotningspremie som förutsätter nybilsköp är ju så puckat så klockorna stannar. Vem går från att köra en skrotfärdig bil till att gå rakt in hos bilhandlaren och köpa en ny elbil för 300+ tkr? Ja, vi gjorde det nästan när vi sålde vår gamla Aygo för 23000 kr och ersatte med en XC40 elbil på leasing. Men det är nog inte ett vanligt fall. Och med den gamla premien hade det ju ändå varit dåligt att skrota Aygon eftersom vi fick mer för den när vi sålde den.

Med den nya premien är det däremot intressant, för det betyder att det hade varit mer fördelaktigt för oss att skrota en fullt fungerande och extremt bränslesnål bil istället för att sälja den. Men köparen hade ju inte försvunnit utan hade antagligen tvingats köpa något dyrare. Vem vinner på det?
Det som händer i praktiken är väl att priset för begagnade besiktigade bilar sätts till >25 tkr.

Min bil ökade precis typ 10 tkr i värde 😁
Men inte fan kommer jag byta den för det, den är extremt ekonomisk att äga tills den går sönder.

Ja om det nu verkligen blir aktuellt med svensk kärnkraft igen, så borde man ju definitivt undersöka om det skulle vara ett fungerande alternativ med inhemskt kärnbränsle. Not in my backyard-filosofin stinker ganska ordentligt.

Tjena!

Med nya generationens kärnkraft så har Sverige bränsle i typ 100 år framöver då man kan använda avfallet som nu ligger och väntar på att få åka ner i berget vid Forsmark.

Jag förutsätter att alla tänker som jag att ju högre de sätter den här skrotpremien ju mer intresserad och mer resurser lägger man på att laga alla sina gamla bilar ;)

Situationen blir ju märklig iom att det plötsligt kan bli värt att lägga 10 000 kr på en skrotbil för att få den igenom besiktningen så att den sedan kan skrotas.
Eller hur. Jag har morsans gamla Skoda Felicia -00 stående (rostig, men går som en klocka och besiktigad). Den fick just ett potentiellt användningsområde som "rabattcheck".

/J

Bidragen för nya elbilar kostar väl ändå en del eftersom det används. Detta med skrotningspremie används ju inte så kostar väl iaf inget.

Grattis ändå. Konsumentskadekostnaderna då det gäller bilköp är bara näst högst. Det är värre om du köper ett hus. Man får vara glad för det lilla.
Edit:
Råkade länka till fel artikel. Fast det tokiga är att den artikel jag länkade till visst anger att bilköp och inte fastighetsköp, ger högst konsumentskadekostnader!

Det luktar elcykelbidrag - symbolpolitik på skattebetalarnas bekostnad, mkt liten om ens någon miljönytta.
Förutom adminproblem så var ju elcykelbidraget ett av de få lyckade bidragen som utfördes under en begränsad tid, träffade rätt personer spridda över landet och fick igång en bransch som faktiskt kan göra nån nytta... Gräv hellre i en evighet av enormt mycket större bidrag inom bilbranschen... Men det är lätt att raljera över så som många kolumnister och andra har gjort över tiden.

Förutom adminproblem så var ju elcykelbidraget ett av de få lyckade bidragen som utfördes under en begränsad tid, träffade rätt personer spridda över landet och fick igång en bransch som faktiskt kan göra nån nytta... Gräv hellre i en evighet av enormt mycket större bidrag inom bilbranschen... Men det är lätt att raljera över så som många kolumnister och andra har gjort över tiden.
Jag har ännu inte lyckats hitta information som visar att elcykelbidraget gjorde någon avgörande miljönytta, men tar gärna del av sådant material så länge det inte antar formen av förklädd politik.

Elcykelförsäljningen ökar så vitt jag vet stadigt och det är väl bara är någon med magiska förmågor som säkert kan säga att det sker tack vare elcykelbidraget. Många verkar tro att elcykelbranschen skulle ha gjort det ändå.

Och sen är det frågan om miljönyttan med elcyklar, jag tycket inte att det går att hitta tydliga och bra svar där heller. I teorin kan det säkert finnas en miljönytta, men hur blev det i praktiken?

Och sist men inte minst själva principen med skattefinansierade bidrag till viss slags privatkonsumtion. Det skall man vara mycket återhållsam med öht.

Det går ju bra att sänka moms på kultur och restaurang. Har inte förstått varför man inte gjorde samma med elcyklar om man tyckte det var så viktigt. Måste ju bli väldans mycket mindre admin än att låta folk skicka in ansökningar om bonus i efterhand.

Det går ju bra att sänka moms på kultur och restaurang. Har inte förstått varför man inte gjorde samma med elcyklar om man tyckte det var så viktigt. Måste ju bli väldans mycket mindre admin än att låta folk skicka in ansökningar om bonus i efterhand.
Verkligen. Som så ofta så är admin-bitarna inte så genomtänkta när politiker tar tag i saker. Elbidraget nyss var inte kul för de som jobbade med frågorna.

Jag har ännu inte lyckats hitta information som visar att elcykelbidraget gjorde någon avgörande miljönytta, men tar gärna del av sådant material så länge det inte antar formen av förklädd politik.

Elcykelförsäljningen ökar så vitt jag vet stadigt och det är väl bara är någon med magiska förmågor som säkert kan säga att det sker tack vare elcykelbidraget. Många verkar tro att elcykelbranschen skulle ha gjort det ändå.

Och sen är det frågan om miljönyttan med elcyklar, jag tycket inte att det går att hitta tydliga och bra svar där heller. I teorin kan det säkert finnas en miljönytta, men hur blev det i praktiken?

Och sist men inte minst själva principen med skattefinansierade bidrag till viss slags privatkonsumtion. Det skall man vara mycket återhållsam med öht.
Ang det sista: Då borde vi också sluta subventionera privat bilåkande så kraftigt.

Huruvida elcykelbidraget satte igång utvecklingen eller om det hade hänt ändå kan man väl säkert diskutera, men att varje person som elcyklar istället för att köra bil är en nytta är rätt lätt att räkna hem på ett antal plan. Även om det flyttar från kollektivtrafiken i rusning när det är trångt finns en viss nytta eftersom andra som inte vill cykla får plats istället.

Har man med hur mycket elnätet släpper ut i dessa beräkningar? Aldrig orkat sticka ner näsan i en. Hade varit intressant att se lite siffror.
Bygga, underhålla och utsläpp.

Med nya generationens kärnkraft så har Sverige bränsle i typ 100 år framöver då man kan använda avfallet som nu ligger och väntar på att få åka ner i berget vid Forsmark.
Finns det sådana reaktorer i drift idag som även går att beställa?
Och hur lång tid tar det då att bygga dem och till vilken kostnad?

Är det inte de reaktorplanerna i verkligheten i samma läge som de för fusionskraft?
Dvs: frågar man de som forskar om fusionskraft så har de sedan slutet av 60-talet varje gång de har blivit tillfrågade sagt att en fungerande fusionsreaktor ligger 50 år fram i tiden.

De aktuellaste planerna för kärnkraftsutbyggnad här i Sverige är väl för fyra traditionella stora reaktorer (ej SMR) för 400 miljarder och som nu planeras att kunna tas i drift först närmare 2040 än 2035.
Men det är långtifrån både kontrakt och byggstart, ännu finns väl inte ens ngt beslurt så långt även till anbudsunderlag.

Finns det sådana reaktorer i drift idag som även går att beställa?
Och hur lång tid tar det då att bygga dem och till vilken kostnad?

Är det inte de reaktorplanerna i verkligheten i samma läge som de för fusionskraft?
Dvs: frågar man de som forskar om fusionskraft så har de sedan slutet av 60-talet varje gång de har blivit tillfrågade sagt att en fungerande fusionsreaktor ligger 50 år fram i tiden.

De aktuellaste planerna för kärnkraftsutbyggnad här i Sverige är väl för fyra traditionella stora reaktorer (ej SMR) för 400 miljarder och som nu planeras att kunna tas i drift först närmare 2040 än 2035.
Men det är långtifrån både kontrakt och byggstart, ännu finns väl inte ens ngt beslurt så långt även till anbudsunderlag.

Tjena!

China har en testanläggning av generation IV igång (som är kopplad mot elnätet) och håller på att bygga nästa som ska vara klar om fyra år. Det ska väl byggas en mini traktor för test i Oskarshamn också har jag för mig.
Så det känns inte som att det är femtio år bort direktm

Tjena!

China har en testanläggning av generation IV igång (som är kopplad mot elnätet) och håller på att bygga nästa som ska vara klar om fyra år. Det ska väl byggas en mini traktor för test i Oskarshamn också har jag för mig.
Så det känns inte som att det är femtio år bort direktm

Mini”reaktorn”som ska byggas av blykalla? Den ska inte vara laddad med uran alls, utan istället ett element drivet av elnätet med samma effekt som tänkt reaktor, så att de ska få testa blykylningen praktiskt, inte teoretiskt.

Mini”reaktorn”som ska byggas av blykalla? Den ska inte vara laddad med uran alls, utan istället ett element drivet av elnätet med samma effekt som tänkt reaktor, så att de ska få testa blykylningen praktiskt, inte teoretiskt.
"Elda för kråkorna" blev plötsligt ett föråldrat talesätt

Frågar man Strålsäkerhetsmyndigheten så är det långt borta innan de godkänner ny kärnkraft. De har varken resurser, processer eller kompetens för det längre eftersom det var så länge sen de gjorde det sist. Men in och sök vettja, finns kanske någon som kan bidra: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/om-myndigheten/jobba-hos-oss/lediga-jobb/
Pluggade maskin på kth under 90-talet. Rektor var ingen het inriktning då och antar att det inte blivit bättre. På min tid var det en del orkester/kårvrak som hamnade där. Nu verkar det mest vara utlandsstudenter som är intresserade.

Det kan inte vara att politiken påverkade då?
Och förändras politiken så får nog i alla fall tjänstemännen lyfta på röven oavsett vad de själva tycker.

Kanske får man t.o.m göra som i privata sektorn och lyssna på de som kan och vill.
Om absolut inget annat alternativ finns så får vi väl fråga finnen hur man gör.

Det kan inte vara att politiken påverkade då?
Och förändras politiken så får nog i alla fall tjänstemännen lyfta på röven oavsett vad de själva tycker.

Kanske får man t.o.m göra som i privata sektorn och lyssna på de som kan och vill.
Om absolut inget annat alternativ finns så får vi väl fråga finnen hur man gör.
Tjänstemannaaktivism kan nog vara ett problem när det är bråttom att få ngt gjort. Helt klart något att ta med i beräkningen numera, tyvärr.

Frågar man Strålsäkerhetsmyndigheten så är det långt borta innan de godkänner ny kärnkraft. De har varken resurser, processer eller kompetens för det längre eftersom det var så länge sen de gjorde det sist. Men in och sök vettja, finns kanske någon som kan bidra: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/om-myndigheten/jobba-hos-oss/lediga-jobb/
Var på utbildning hos Strålsäkerhetsmyndigheten i höstas, dock inte om kärnkraft, och en av kompetenserna, med lång erfarenhet av arbete med kärnkraft, deltog en av dagarna. Han pratade lite om detta när han presenterade sig. Stämmer säkert att det är långt bort innan det godkänner något men den bollen ligger nog inte hos dom. Men har du verkligen frågat dom?
De saknar resurser i form av kompetens map. fler kompetenta, därav annonsen, men övriga resurser och kunskap om processer fick jag inte uppfattning om det är någon brist på. Inte heller kompetensen hos de som jobbar med detta nu.
Konspirationsteorier om tjänstemannaaktivism på den myndigheten kan jag bara gissa var det kommer ifrån... (och hur hamnade vi här i en biltråd?) Jag fick uppfattningen av de jag träffade på myndigheten att de är neutrala och objektiva, möjligen positiva. Kanske var det du menade med tjänstemannaktivism? ;-)

Var på utbildning hos Strålsäkerhetsmyndigheten i höstas, dock inte om kärnkraft, och en av kompetenserna, med lång erfarenhet av arbete med kärnkraft, deltog en av dagarna. Han pratade lite om detta när han presenterade sig. Stämmer säkert att det är långt bort innan det godkänner något men den bollen ligger nog inte hos dom. Men har du verkligen frågat dom?
De saknar resurser i form av kompetens map. fler kompetenta, därav annonsen, men övriga resurser och kunskap om processer fick jag inte uppfattning om det är någon brist på. Inte heller kompetensen hos de som jobbar med detta nu.
Konspirationsteorier om tjänstemannaaktivism på den myndigheten kan jag bara gissa var det kommer ifrån... (och hur hamnade vi här i en biltråd?) Jag fick uppfattningen av de jag träffade på myndigheten att de är neutrala och objektiva, möjligen positiva. Kanske var det du menade med tjänstemannaktivism? ;-)
Att det förekommit och förekommer tjänstemannaaktivism i Sverige är nog ett ganska okontroversiellt påstående.

Idealtjänstemannen låter inte sina privata intressen styra då han eller hon skall utföra det jobb de är satta att göra. Om jobbet går emot den personliga moralen och övertygelsen får man sluta och sedan kan man vara aktivist så mycket man vill (om inte tystnadsplikt eller liknande begränsningar finns). Konstigare än så är det inte.

Tjänstemannaaktivism kan nog vara ett problem när det är bråttom att få ngt gjort. Helt klart något att ta med i beräkningen numera, tyvärr.
Självklart är inte alla perfekta i sitt utövande men att detta skulle vara något annat än en högerextrem konspirationsteori känns osannolikt. Det finns ju en stark vilja att underminera förtroendet för samhället i en del falanger. Vad skulle det finnas för belägg för att det skulle vara ett seriöst problem?

"högerextrem konspirationsteri" men nu jäklar :D Är det familjeliv man hamnat på?

För övrigt stängdes ringhals 1 och 2 genom påverkan av politiska beslut från S/MP 2015. Elpriserna var till deras försvar låga då.
"Vad skulle det finnas för belägg för att det skulle vara ett seriöst problem?" aktivism i olika former brukar ju just underminera förtroende, öka problematiken med korruption och liknande per deifinition.

Hela inlägget luktar SKR-internutbildning.

MEN inget mer politikprat.

Nån säger att kärnkraft är omöjligt pga tjänstemän. Oklart för mig om det gällde inkompetens eller ovilja.
Att påpeka att så fungerar det inte i Sverige är knappast extremism

Tillbaka
Topp