Gravelcykel för nybörjare.

• Trådstartare Trådstartare Cjo
  • Start datum Start datum

Cjo

Medlem
Hej,

Jag har börjat cykla endel, just nu mest på en helt okej hybridcykel på asfalt. Jag är dock sugen på att ge mig in på lite mer grusvägar/motionsspår och tänker att en gravelcykel verkar kul. Jag vill kunna cykla till jobbet, cirka 15km samt turer på 20-50 km landsväg, samt en och annan tur på grusväg och i motionsspår. Jag kan inte särskilt mycket om cyklar, men jag kikar på två

Rock Machine gravelride 200

White GX lite 24

Är det rimliga val? Vilken är bäst? Jag tilltalas ju av tanken på att bara ha en klinga, men 8 växlar är något få kanske? Budget är väl mellan 10 och 12.000 typ.

Hej,

Jag har börjat cykla endel, just nu mest på en helt okej hybridcykel på asfalt. Jag är dock sugen på att ge mig in på lite mer grusvägar/motionsspår och tänker att en gravelcykel verkar kul. Jag vill kunna cykla till jobbet, cirka 15km samt turer på 20-50 km landsväg, samt en och annan tur på grusväg och i motionsspår. Jag kan inte särskilt mycket om cyklar, men jag kikar på två

White GX lite 24

Är det rimliga val? Vilken är bäst? Jag tilltalas ju av tanken på att bara ha en klinga, men 8 växlar är något få kanske? Budget är väl mellan 10 och 12.000 typ.
Singelklinga och 8-delat blir inte kul på landsvägsrundorna.

Kör du hybrid idag och vill köra grus och motionspår så skulle jag nog fundera på helstel MTB. En sådan ger bättre balans och blir mer lättkörd.

Kör du hybrid idag och vill köra grus och motionspår så skulle jag nog fundera på helstel MTB. En sådan ger bättre balans och blir mer lättkörd.
Okej. Ja det är kanske ett alternativ, men vill helst ha en cykel som funkar okej till allt. Är inte helt nöjd med hybriden jag har idag heller, så vill gärna byta ut den.

Jag är
Hej,

White GX lite 24

Jag är också ny i cykelvärlden, och kollade mest på de två cyklarna som du verkar kolla på också, men landade i samma som:
Singelklinga och 8-delat blir inte kul på landsvägsrundorna.
Och jag valde i slutändan en Nishiki Detour, efter att ha varit på min LBS (Local bike shop), på grund av två anledningar, dels att dessa två cyklar du valt ut inte fanns i min storlek (XL) i hela sverige när jag kollade efter en gravel/cx (okt-nov -24) och sen delas att den hade något flera växlar, 10 om jag inte minns fel? Den är det dock singelklinga på , men upplever att jag kan trampa bra på landsvägar på 9onde växeln, men att jag inte får bli mycket starkare och snabbare, för då kommer jag trampa ur cykeln, är dock väldigt nöjd efter 60+ mil på den de senaste 1,5 månaderna sen snön försvann

Jag är

Jag är också ny i cykelvärlden, och kollade mest på de två cyklarna som du verkar kolla på också, men landade i samma som:

Och jag valde i slutändan en Nishiki Detour, efter att ha varit på min LBS (Local bike shop), på grund av två anledningar, dels att dessa två cyklar du valt ut inte fanns i min storlek (XL) i hela sverige när jag kollade efter en gravel/cx (okt-nov -24) och sen delas att den hade något flera växlar, 10 om jag inte minns fel? Den är det dock singelklinga på , men upplever att jag kan trampa bra på landsvägar på 9onde växeln, men att jag inte får bli mycket starkare och snabbare, för då kommer jag trampa ur cykeln, är dock väldigt nöjd efter 60+ mil på den de senaste 1,5 månaderna sen snön försvann
Den ser ju ganska trevlig ut faktiskt. Nishiki Detour.

Personligen föredrar jag 2x istf singelklinga, men det beror bara på att jag nöter på en stund och vill ha bra kadens, dvs varken för lätt eller för tungt.
Stänkor kanske man vill ha på...de kan man alltid ta av.
Provcykla innan köp...det är mitt tips.

Jag skulle också rekommendera 2x. Det ger tätare steg mellan växlarna så att det, som antytts ovan, blir lättare att hitta rätt växel. Det är alltså inte för att få lättare och/eller tyngre växel än med singelklinga. Omfånget kan vara detsamma.
Min upplevelse är att ju slätare vägarna är (sportgrus/asfalt) desto skönare att ha de täta stegen.

Generellt har GX LTD ansetts mer prisvärd.

Höjdpunkterna är bättre växelgrupp och bättre bromsar samt genomgående axlar för hjulen.

Det sista tycker jag nästan är viktigast, att hitta bättre hjul för gruskörning med QR eller fixa med adaptrar kan inkräkta onödigt mycket på plånbok eller värdefull cykeltid.

Hjulen på cyklar i den här prisklassen är oftast den första uppgraderingen med bäst bang/buck förhållande.

Som brukstid hade jag sagt att GX Lite räcker, men för mer cykling tycker jag man kan unna sig en LTD.

Med det sagt så är det inte en spännande cykel. Det har kommit en del utmanare på senare tid som inte gör den till det självklara valet, men man får leta lite.

XXL brukar köra lite rea på cyklarna och då kan man knipa en med 20% rabatt.

Jag hade investerat lite till för att få hydrauliska skivbromsar med bättre bromsverkan och inga bromsvajrar som fryser, samt moderna genomgående through axle (TA) axlar istället för utaderade quick release (QR) axlar.

Önskas singelklinga så typ Cube NUROAD PRO CUES U600 1x11s 12x100/142mm 1.199,00 € ≈ 13 145,50 SEK

Här är en lista över tillverkarnas billigaste gravels med hydrauliska skivbromsar:

Cube Nuroad ONE har bättre specs för samma pengar
CyklarCube Nuroad ONENishiki Detour
RRP11490 SEKSEK 11.495
Pris899+69,99=968.99€≈10 594,63 SEKSEK 11.495
BakväxelMicroshift Sword RD-G7005M 1x10sMicroshift Advent M619M 1x9s
VäxelreglageMicroshift Sword SB-G7000Michroshift Advent
KasettMicroshift CS-H104, 11-48TMichroshift Advent CS-H093 9s 11-42T
VevpartiACID Gravel Pro, 40TAluminium svart 46T
VevlagerShimano BB-RS500PBFSA TH-BB7420 STSQ, 110,5mm
BromsarTektro MD-C510 160/160mmMekanisk skivbroms
HjulCUBE GR 2.5 CUBE Alloy Light, QR, 6-Bolt
DäckSchwalbe G-One Comp, 40-622Panaracer GravelKing SK 700x38C
Vikt11,2 kg11,3kg

Senast ändrad:
Några skäl till att INTE köpa Rock Machine 200
- mekaniska skivbromsar, dessutom med idiotkonstruktionen där vatten kan komma in och bakbromsen frysa
- Claris 1*8. Det blir för glest mellan växlarna och växelomfånget för litet omfång
- aluminiumframgaffel (materialet avgör i sig inte om det är en bra gaffel eller inte, men på en budgetcykel kan vi utgå från att det är en enkel stum gaffel)

Av de två är White GX lite det bättre alternativet om dess geometri passar dig.

Som @Juhlin är inne på så är White GX LTD för 15 tkr på XXL mer prisvärd om du tyckar att geometrin passar dig. Om du kan bedöma skicka så skulle jag även leta efter en begagnad White GX LTD av 2022 års modell. Den har en bra neutral geometri. Jag har använt den både till pendling, grusvägscykling och tagit med den på en alpresa istället för en finare cykel pga den hade en snällare utväxling. Den gjorde inte bort sig på något sätt. Den är grå, blå och svart. OBS! 2021 års modell har samma lackering, men mycket sämre geometri (den är alldeles för lång).

Jag har även möjlighet till en förmånscykel via jobbet, och efter att ha kollat runt lite så finns Cube Nuroad pro till ett pris som passar min budget. Det verkar vara ett alternativ som fyller mina behov.

Cube Nuroad Pro

Jag har även möjlighet till en förmånscykel via jobbet, och efter att ha kollat runt lite så finns Cube Nuroad pro till ett pris som passar min budget. Det verkar vara ett alternativ som fyller mina behov.

Cube Nuroad Pro
2144,5 SEK mer än ifrån Bike Discount...
Minskat pensionsgrundande belopp.
Okänt restvärde.
M.m.

Håller förvisso till viss del med angående att det konkret ekonomiskt generellt inte är en bra deal att leasa cykel.

Men ställer man det i kontrast till alla förmånsbilar för någon halv miljon kronor som plockas ut till höger och vänster så tycker jag cykel är en okej ekonomisk suboptimering, dessutom utsätter man sig för risken att det blir en riktig hobby och bättre kondition så man lever längre.

Håller förvisso till viss del med angående att det konkret ekonomiskt generellt inte är en bra deal att leasa cykel.

Men ställer man det i kontrast till alla förmånsbilar för någon halv miljon kronor som plockas ut till höger och vänster så tycker jag cykel är en okej ekonomisk suboptimering, dessutom utsätter man sig för risken att det blir en riktig hobby och bättre kondition så man lever längre.

Jag förstår inte resonemanget. Om förmånscykel är ett ekonomiskt sämre alternativ än köp så gör man inte det. Det innebär att ta av framtida inkomster, dvs en form av lån. Att låna till konsumtion är idiotiskt. Har man inte råd så får man köpa en billigare cykel. Även den ger kondition så att man lever längre. De som har dyra förmånsbilar har sannolikt råd med det, annars är det också ett korkat beteende.

Jag förstår inte resonemanget. Om förmånscykel är ett ekonomiskt sämre alternativ än köp så gör man inte det. Det innebär att ta av framtida inkomster, dvs en form av lån. Att låna till konsumtion är idiotiskt. Har man inte råd så får man köpa en billigare cykel. Även den ger kondition så att man lever längre. De som har dyra förmånsbilar har sannolikt råd med det, annars är det också ett korkat beteende.
Jag ser inte världen riktigt så svartvitt.

Ekonomiskt är det bättre att avstå att cykla för att gå, samt stoppa alla pengar på börsen, det är ett bättre alternativ än ditt förslag, varför rationaliserar du bara ner det till att det är okej att köpa en hälften så dyr cykel? Ingen cykel är bäst.

Håller med om att man bör tänka igenom saken noga innan man lånar, men det tycker jag är upp till var och en, inte någon här på forumet att stå med pekpinnar och kalla en annan för idiot.

Vill du utveckla vad du menar med att man är idiot om man leasar/lånar 16k till en cykel men om man leasar en dyr bil så "har man förhoppningsvis råd"?

När har man råd att låna till en cykel utan att vara idiot?

Det verkar missförstå hela min poäng. Jag kallar inte någon idiot. Läs en gång till - det står "Att låna till konsumtion är idiotiskt.". Det är mao ett idiotiskt beteende. Det står jag fast vid. Har man inte råd med en cykel för ett visst pris så ska man avstå den och köpa en som man har råd med utan att låna. Det gäller enligt min uppfattning även allt annat som har med konsumtion att göra.

Du läser in saker som jag inte har skrivit. Har man råd och anser att cykel är något man vill ha ska man givetvis köpa en cykel. Det kan vara den bästa investering man gör och betydligt bättre än att investera på börsen. Hälsa är svårare att mäta, men har självklart även ett ekonomiskt värde.

Ja nu efter att ha kikat lite mer på kalkylen så måste jag nog ge er rätt. Det är mer värt att köpa cykeln bara.
+1
Med det sagt så känns ju Cube Nuroad Pro som en gedigen cykel som jag kommer bli nöjd med.
-1
Det är du som skall bli nöjd med det du köper, men att just Cube Nuroad Pro skulle vara en cykel som skulle passa bra för ditt användningsområde håller jag inte med om.
Det är baserat det du skrev i #1
Jag vill kunna cykla till jobbet, cirka 15km samt turer på 20-50 km landsväg, samt en och annan tur på grusväg och i motionsspår.
Om du kan tänka dig att betala ~15kSEK för en sådan cykel tycker jag att du bör kolla närmare på
Rose Blend Gravel för 15.577,10 SEK
DE4659578FF3CF582025CCC10C9115DE.png

Det är en mkt mer allroundinriktad cykel jmf med Cube Nuroad Pro, som även har bättre utrustning.
Rose Blend blir ännu bättre för ditt tänkta användningsområde om du byter kassetten från 11-34 => 12-28. Rose säljer precis en sådan kassett för endast 244,40 SEK

Men oavsett vilken cykel du skaffar hoppas jag att du blir nöjd med den.

Den ser ju också fin ut. Det där med att byta kassett dock, jag är än så länge helt okunnig gällande mekande av cykel, så det vet jag inte om jag skulle våga mig på.

En annan fråga, om man beställer en cykel från Bikediscount, måste man då montera ihop den själv eller hur levereras den?

Den ser ju också fin ut. Det där med att byta kassett dock, jag är än så länge helt okunnig gällande mekande av cykel, så det vet jag inte om jag skulle våga mig på.
Det är enklare än att laga en punktering, men som så mkt nytt verkar det svårt innan man vet hur man bör göra. Det behövs några specialverktyg, men de säljs tom på Biltema

En annan fråga, om man beställer en cykel från Bikediscount, måste man då montera ihop den själv eller hur levereras den?
"Alla" postordercyklar kräver mer eller mindre montering eftersom cykeln kommer i en kartong, det brukar vara att montera framhjulet (ibland även bakhjulet), skruva fast pedalerna och vrida rätt styret.
De enda verktyg som brukar behövas är insex eller torx-nycklar, vissa leverantörer skickar tom med de verktyg som krävs.
Men inget av detta är ngt oöverkomligt hinder, den kunskapsnivå som krävs är att man skall kunna läsa innantill, titta på bilder/video-film och veta vilken ände av en skruvmejsel man skall hålla i.
Alltså att läsa, eller titta på, och följa monteringsinstruktionerna och klara av att skruva åt de skruvar som behöver skruvas åt.
När det gäller just Rose Blend finns det en pedagogisk video

När du köper en cykel postorder så kan det vara bra att samtidigt även beställa en del andra delar som man behöver och som du kanske inte redan har, jag tänker då tex på
  • Pedaler
  • Flaskställ
  • Flaska
  • Minipump
  • Reservslang, helst två
  • Däcksverktyg
  • En sadelväska att ha punkalagningsgrejerna i
  • En golvpump med manometer att använda hemma, men det kanske du redan har?
Allt detta säljer "alla" postorderhandlare även Rose.

Tack för input. Det låter ju som något man ska klara av. Rimligt att lära sig lite om man köper en cykel för 15k också kan jag tycka.
Ja att ha lite grundläggande verktyg och kunskap är ett stort +. Dels eftersom att lämna in till LBS stup i kvarten blir dyrt i längden, samt att cykeln måste fraktas dit och man blir utan cykel några dagar. Det mesta går ju dessutom väldigt enkelt att googla eller youtuba fram

Rose Blend Gravel för 15.577,10 SEK
DE4659578FF3CF582025CCC10C9115DE.png

@Cjo Nämnvärt är att det också finns den billigare Rose Blend Road Tiagra 13 350,21 kr. Likadan som Rose Blend Gravel, fast med Tiagra istället för GRX (alltså ingen clutch som håller kedjan på plats i stökig terräng samt LVG vevparti med 50/34T) och landsvägsdäck i form av Continental Ultra Sport. Även den kommer att klara av grusvägar utan några problem. Även om det inte är en "riktig gravel" med GRX med clutch.

Rose Blend blir ännu bättre för ditt tänkta användningsområde om du byter kassetten från 11-34 => 12-28. Rose säljer precis en sådan kassett för endast 244,40 SEK

@Cjo Vilken utväxling som passar bäst är individuellt. 11-34T kassetten som sitter monterad innehåller ju redan växelomfånget 12-28T (dock med större hopp/skillnad mellan växlarna). Vid användning framkommer om alla växlar används (till och med 34T) eller inte. Används inte alla så kan en mindre 32T, 30T eller 28T kasett monteras när den ursprungliga är utsliten och ändå behöver bytas ut så blir det då tätare/mindre skillnad mellan växlarna.

Se mer om utväxling här:
Visa bilaga 764296

Det är en mkt mer allroundinriktad cykel jmf med Cube Nuroad Pro, som även har bättre utrustning.
Vilken del av utrustningen på ROSE Blend Gravel är nämnvärt bättre än på Cube Nuroad PRO? 🤔

Cube NUROAD PRO med CUES U600 har LINKGLIDE som håller längre.

Vissa däck ur Schwalbe G-One serien presterar inte riktigt lika bra som de motsvarande i Continental Terra serien. Men eftersom att Cubens G-One är av Allround varianten passar de väl ändå bättre till användningsområdet än Rosens Terra Trail som har mer mönster. Schwalbe G-One Allround är mer likt det slätare Continental Terra Speed med mindre nobbar. (G-One Speed i sin tur är ännu slätare)

På så sätt har Cube NUROAD PRO utrustning bättre lämpad för användningsområdet.

CyklarCube Nuroad PROROSE Blend Gravel
RRP15290 SEK15 577,10 kr
Pris1.199,00 € ≈ 13 145,50 SEK15 577,10 kr
Bakväxel
Shimano Cues RD-U6000 1x11s
Shimano GRX RD-RX400
VäxelreglageShimano Cues ST-U6030Shimano GRX RX400
KasettShimano Cues CS-LG400, 11-50TShimano HG500-10 11-34T
VevpartiACID Gravel Pro, 40TShimano, FC-RX600 46-30T
VevlagerShimano BB-RS500PB
Bromsar
Shimano Cues BR-U6030 180/160mm
Shimano GRX RX 400 160mm
HjulCUBE GR 2.5 CUBE Alloy Light, 12x100/142mmROSE (FW) G20 622 Fade R J-Bend CL 28"
DäckSchwalbe G-One Allround, 40-584 / 40-622Continental Terra Trail 700x40C
Vikt10,9 kg10,0 kg

Senast ändrad:
Även den kommer att klara av grusvägar utan några problem. Även om det inte är en riktig gravel.
Jag kör Tiagra på grus utan problem.
Det är fortfarande en riktig gravel. Det är inte växelserien som avgör utan snarare däckval och geometri (om ens det).

Angående kasett så skulle jag rekommendera att köra på den som kommer på cykeln tills du vet vad du vill ha eller behöver. Jag bytte till 12-28 för att jag aldrig använde 11T och för att jag hellre hade lite tätare steg i den lätta änden än det stora 32T. Ibland är 28T på gränsen men det är sällan och hittills har jag kunnat ståcykla mig upp för de brantaste backarna jag stött på.

Det är fortfarande en riktig gravel. Det är inte växelserien som avgör utan snarare däckval och geometri (om ens det).
Båda Rose Blend har samma ram och geometri.

Jag menade "riktig gravel" i att den inte har gravel drivlina (vilket antagligen troligtvis inte behövs för @Cjos användning).
Omöjligt att hålla alla användare nöjda... 😅
Som tidigare nämnt, spela roll vad vi kallar Rose Blend Road, den duger fint till grusväg och pendling.
Vad spelar det för roll vad vi kallar cykeln för? Kanske bättre att fokusera på att hitta någon lämplig cykel som uppfyller det istället för att specificera vilken kategori olika cyklar är i?
Cyklar som passar kan heta både gravel, all-road, endurance eller touring...

Angående kasett så skulle jag rekommendera att köra på den som kommer på cykeln tills du vet vad du vill ha eller behöver.
+1

Senast ändrad:
Nämnvärt är att det också finns den billigare Rose Blend Road Tiagra 13 350,21 kr. Likadan som Rose Blend Gravel, fast med Tiagra istället för GRX (alltså ingen clutch som håller kedjan på plats i stökig terräng samt LVG vevparti med 50/34T) och landsvägsdäck i form av Continental Ultra Sport. Även den kommer att klara av grusvägar utan några problem.
Nja, för pendling och grusväg är den helt klart sämre, pga utväxling och däck

11-34T kassetten som sitter monterad innehåller ju redan växelomfånget 12-28T.
Det är inte omfånget som är problemet med en 10-delad 11-34 kassett
det är de onödigt stora "hoppen" mellan utväxlingarna som är problemet.
Alla, eller åtminstone de allra flesta, som själva har provat föredrar täta steg.
Det är enkelt att se själv här
Utvx_jmf_2x50_34-11_34_jmf_46_30-12_28.webp

Prova själv här: https://www.gear-calculator.com/?GR...46&RZ2=12,13,14,15,28,17,19,21,23,25&UF2=2170

46-12 som tyngsta utväxling ser inte tillräckligt tungt ut, men det är bara i teorin. I praktiken är 46-12 en tillräckligt tung utväxling för de allra flesta motionärer och den räcker till för att hålla en bra bit över 45 km/h. Den är även tyngre än den tyngsta utväxlingen för de tävlingscyklister som har utväxlingsbegränsningar och medelhastigheten i deras lopp kan vara över 43 km/h.

Vid användning framkommer om alla växlar används (till och med 34T) eller inte. Används inte alla så kan en mindre 32T, 30T eller 28T kasett monteras när den ursprungliga är utsliten och ändå behöver bytas ut.
Varför ha utrusning som inte används fullt ut? Det medför bara en helt onödig begränsning.

Jag har 50-12 som tyngsta växel på racern. Har cyklat en del i grupp, där har det gått upp mot 70 nerför (finns säkert många som håller högre hastighet, det är inte poängen). Har aldrig varit med om att jag saknat 50-11 eller ännu tyngre. Ligger dom längst fram i 70 så är det bara att rulla med, då lutar det rätt bra.

Själv kommer jag sällan över 60, då snackar jag 5% lutning, medvind, solen i nacken och hemlängtan. Så hade förmodligen klarat mig bra även med 46-12 som tyngsta, iaf när jag cyklar själv.

Problemet vad jag sett är väl att kassetter med stort omfång ofta går från 11, inte 12.

Och snackar vi ensamcykling utan långa nerförsbackar på asfalt så räcker definitivt 46-12 IMHO.

Det är inte omfånget som är problemet med en 10-delad 11-34 kassett
det är de onödigt stora "hoppen" mellan utväxlingarna som är problemet.
Jag förstår det. Jag har redan nämnt det i mitt inlägg ovan (som du citerar)
11-34T kassetten som sitter monterad innehåller ju redan växelomfånget 12-28T (dock med större hopp/skillnad mellan växlarna).
Vad jag försökte framföra är att med en 11-34T kasett så går det enkelt att få förståelse för vilket växelspann som används. Därmed vilken kasett som är lämplig att byta till, när det väl blir dags för det. Lite dumt att direkt byta till 12-28T om det skulle visa sig att det är för tungt och 30T eller 32T kommer till användning.

Jag har redan i mitt inlägg ovan (som du citerar) länkat den ifrån tidigare tråden...

Varför ha utrusning som inte används fullt ut? Det medför bara en helt onödig begränsning.
För att cyklarna (som är väldigt lämpliga i övrigt) levereras med den kassetten. Lite onödigt att plocka av en helt ny kasett (i bästa fall sälja den för en liten summa pengar) och sen spendera en större summa pengar på ytterligare en ny kasett. Kassetten är inte optimal, men det kan vara okej till träning och pendling. På en ny runda kanske en väldigt brant backe påträffas eller någon dag kanske cykeln är tungt lastad, benen slutkörda och en förkylning försämrar flåset och då kanske 34T till och med kommer till användning. Inte optimalt, men inte fel heller.

Senast ändrad:
Önskad utväxling är individuellt och styrs av ett antal faktorer. Jag håller med @HåkanC om att 11-34 innebär ett onödigt omfång (i synnerhet med tex 30 som minsta klinga fram, den utväxlingen räcker långt i Alperna) och därmed för stora steg mellan växlarna. Jag skulle dock inte byta ut det på en ny cykel. Först när det är dags för byte pga slitage skulle jag byta till en kassett med ett mindre största drev, tex 11-28.

Ännu sämre kassett och däcksval för den som precis som @Cjo vill ha en cykel för
Jag vill kunna cykla till jobbet, cirka 15km samt turer på 20-50 km landsväg, samt en och annan tur på grusväg och i motionsspår.
Men både bättre kassett, däck och annat som behövs, tex pedaler o flaskställ går också att beställa från Bike24 samtidigt med cykelbeställningen.
Men oavsett däck, kassett och andra detaljer är ju det viktigaste för @Cjo att hen köper precis den cykel hen vill ha.

Jäklar vad jag har velat och funderat över detta. Stort tack för all input! Jag tror att det blir en Nuroad Pro, dock verkar den vara slut överallt i min storlek. Det blir ett köp i alla fall, inte förmånscykel.

Edit: korrektur

Senast ändrad:
Jäklar vad jag har velat och funderat över detta. Stort tack för all input! Jag tror att det blir en Nuroad Pro, dock verkar den vara slut överallt i min storlek. Det blir ett köp i alla fall, inte förmånscykel.

Edit: korrektur

Klokt att du köper.

Jag vill tyvärr ge dig lite mer huvudbry. För den typ av cykling du beskriver med bla turer på 20-50 km på landsväg skulle jag hellre välja en cykel med dubbelklinga fram. De två Rose cyklarna som har föreslagits och BMC:n är nog alla vettiga alternativ. BMC:n har en mycket lätt lättaste utväxling, men om jag köpte en sån hade jag slitit ut kassetten och sen bytt kassett något mer Sverigeanpassat.

Klokt att du köper.

Jag vill tyvärr ge dig lite mer huvudbry. För den typ av cykling du beskriver med bla turer på 20-50 km på landsväg skulle jag hellre välja en cykel med dubbelklinga fram. De två Rose cyklarna som har föreslagits och BMC:n är nog alla vettiga alternativ. BMC:n har en mycket lätt lättaste utväxling, men om jag köpte en sån hade jag slitit ut kassetten och sen bytt kassett något mer Sverigeanpassat.
Vad tror du jag skulle stöta på för problem med den typen av cykling med Cube-cykeln, om du skulle utrycka dig i lekmannatermer?

Tillbaka
Topp