Ska jag byta originalhjulen?

• Trådstartare Trådstartare mod
  • Start datum Start datum

mod

Medlem
Törs knappt fråga… men vad är ett ”bra” hjul? Hur mycket får bra hjul kosta? Hur känns bra hjul att cykla på?

Cykeln i fråga är en Specialized Stumpjumper Expert 2022.

Är ingen hjulexpert men två viktiga egenskaper som generellt kommer med "finare" hjul är lägre vikt, framförallt i fälgen, samt fler greppunkter i navet, alltså att det greppar snabbare när man börjar trampa.
Hur viktig vikten är (pun intended) är väl lite av en smaksak. Vissa tycker mindre roterande massa är av stor vikt (pun intended igen) medan andra (som jag) inte bryr sig så mycket.
Navets grepp däremot kan göra stor skillnad (tycker jag). Att man inte behöver röra pedelerna 10-15-20 grader innan det börjar driva.

Nu verkar det vara MTB du frågar om men på grus eller landsväg tillkommer även aspekten djupa fälgar som dels är mer aerodynamiskt och dels låter coolt och ser coolt ut*.

* Andra åsikter kan förekomma

Strong, light, affordable. Pick two.

Hur mycket får de kosta? Inte så att du gråter om de går sönder, risken finns,
särskilt om köparen/användaren letar efter brytpunkten mellan lätt och hållbart.
Första frågan måste vara vilket det tilltänkta arbetsområdet är, xc/trail/enduro. Och tävling eller träning/lek.
Ju mer åt rowdy och ju mer åt lek ju mer viktar (@DarkMatter pun intended) "bra" åt hållbar över vikt. Ju mer åt xc och tävling och byta hjul efter varje race, ju mer kan "bra" vikta (se ovan) åt lätt.
Men när man sedan monterar däck så kan man förändra egenskaperna åt alla håll beroende på mönster, casing och gummiblandning...
Både @jonte987 och @Rattnalle träffar rätt, fast om man byter hjul efter varje race så kan @Rattnalle s definition böjas (pun intended, igen) på ett annat sätt än han och jag gör på våra cyklar....

Sen finns det nån ekvation med långsam * ge fan i att köra på skit = vanliga 1800-2000g hjul håller i park.
Så det är väl don efter person även inom samma tillämpning också.

Jag kör visserligen själv Nukeproof men det är väl inget speciellt med dem utom namnet. Kan inte tänk mig annat än att jag skulle kunna köra park på M1700 också. (som barnen har)

Det tycker jag är fina hjul om man inte vill kompromissa med bredd eller betala vad jag tycker är väldigt myckel pengar. De kostar väl 6-7000 spänn och ska man dubbla eller trippla det så tycker i alla fall jag att det är en vacker slant.

Sen finns det folk som fortfarande kan cykla på 25i och då finns det mer att välja på.

Din cykel har ju redan idag 30 mm fälgar vilket väl får anses vara normen nuförtiden, de flesta däck runt 2,4-2,5" är ju anpassade efter det.

Eftersosom du inte skrivit att du har problem utan främst är ute efter bättre så är väl det du främst kan vinna på "bättre" är ju främst vikt. Hur viktigt det är beror ju mest på vad du kör.

JAg har byggt ett par hjul till sonens XC hoj; DT 350 nav och kolfiberfälgar. Stannade på knappt 1300 g för runt 9000 sek i byggkostnad. Men med tanke på din cykel så är det nog inte rätt hjul men du skulle ju kunna bygga ett liknande med en starkare och tungre fälg och landa på ca 1500-1600g. Det som dessutom skulle bli bättre utöver vikt är enklare underhåll av nav, bredare fälgkanter som minskar risken för snake bites. Annars är det nog inte så mycket mer att hämta. Åker du främst utför är det inte värt det men kör du mest trail kan det absolut göra skillnad, speciellt kombinerat med ett lättare och följsammare däck.

@jonte987 bra och specifikt tips om M1700, det gör ju att jag kan förhålla mig till något.

Ser nu att jag dessutom har vilselett er med cykeln, det är en Comp så alltså MT400/MT510 med Specialized egna alufälgar.

Är det en rimlig uppgradering att byta dem till M1700 i så fall?

@jonte987 bra och specifikt tips om M1700, det gör ju att jag kan förhålla mig till något.

Ser nu att jag dessutom har vilselett er med cykeln, det är en Comp så alltså MT400/MT510 med Specialized egna alufälgar.

Jag begriper inte mycket mer än att väga o jämföra vikten.
Några 100g kan väl inte vara liv eller död men jag har nån fix idé att det ska ner en bit under 2kg

Tänkte byta bakhjul orginal däck 26x2.25 nya hjulet som är 24-584 fälgens mått med 27,5x2,20 däck.
Kan det vara risk att det tar i baksärm eller liknande.

Lite sen på bollen men, vikt på hjul är ju alltid viktigt men kanske inte lika utslagsgivande om man kör bike park och enduro. Jag hade samma hjul på min stumpjumper och tyckte dom var rätt kassa, flexade för mycket och höll inte så bra för utförs-åka. Bytte till ett par Mavic Dee Max Pro som kändes som en väldigt bra kompromiss mellan hållbarhet/vikt/pris.

Undrar hur brett däck man kan kränga på en fälg med 18mm innermått,det är plan B kan få tag i ett bakhjul som är 18-559.

Tillbaka
Topp