Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blev sugen på en plingis jag med nu. Finns det något lätt sätt att nå den från sina hoods eller måste man sätta ena handen i mitten av styret för att plinga?
Du kan göra som jag och köpa en Garmin 1050, som har inbyggd elektronisk ringklocka (låter som en vanlig ringklocka, ganska högt också), samt en cykel med Sram Red elektroniska växlar där man kan ställa in en av bonusknapparna på hoodsen till att plinga på den elektroniska ringklockan. Sjukt smidigt! Jag har aldrig haft ringklocka på racer förut men nu plingar jag nästan varje runda på rullskidåkare och liknande. :-)

Du kan göra som jag och köpa en Garmin 1050, som har inbyggd elektronisk ringklocka (låter som en vanlig ringklocka, ganska högt också), samt en cykel med Sram Red elektroniska växlar där man kan ställa in en av bonusknapparna på hoodsen till att plinga på den elektroniska ringklockan. Sjukt smidigt! Jag har aldrig haft ringklocka på racer förut men nu plingar jag nästan varje runda på rullskidåkare och liknande. :-)
Smart, men köpte precis en 1040. Har dock sett diverse ”hide my bell”-mounts med ringklocka under datorn!

kundens kontoret idag. Dubbelt så lång som vanligt (40min isället för 20). Var mycket grinig, jag skyller det på cykeln. Jag ska tar den goda cykeln på måndag.

Hehe, mitt i din elektroniska utläggning började jag tänka på när första generationens elektroniska autobroms för cykel blivit obligatorisk säkerhetsutrustning. Man råkar täcka avståndssensorn med handsken och plötsligt slår frambromsen till med full effekt och man får luft under vingarna för en stund..
#spanarn

Motvind

blåst.webp

Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Där stod fru polis och så snällt vinkade in mig för rödljuskörning (guilty as hell). Så fick stå där med 10st andra och bekänna våra synder. På andra sidan vägen hade de haffat betydligt fler, gissar uppemot 30st.

Nu är jag inte emot att polisen gör sitt jobb, men lite billigt av dem att välja rödljuskorsningar som är tungt trafikerade av cyklister samt där det väldigt sällan är korsande/annan trafik. Speciellt den vid slottet. Kommer man från kungsan är det alltid rött. Ljusen är inte i synk. Och det är väldigt sällan nån annan trafik just där vilket gör att många kör igenom.

Bredvid mig stod en stackars dam med invandrarbakgrund på en grön postkodslottericykel (hon kunde knappt svenska) som också fick böta. Den kändes lite sådär...

Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Där stod fru polis och så snällt vinkade in mig för rödljuskörning (guilty as hell). Så fick stå där med 10st andra och bekänna våra synder. På andra sidan vägen hade de haffat betydligt fler, gissar uppemot 30st.

Nu är jag inte emot att polisen gör sitt jobb, men lite billigt av dem att välja rödljuskorsningar som är tungt trafikerade av cyklister samt där det väldigt sällan är korsande/annan trafik. Speciellt den vid slottet. Kommer man från kungsan är det alltid rött. Ljusen är inte i synk. Och det är väldigt sällan nån annan trafik just där vilket gör att många kör igenom.

Bredvid mig stod en stackars dam med invandrarbakgrund på en grön postkodslottericykel (hon kunde knappt svenska) som också fick böta. Den kändes lite sådär...

Nu vet jag inte hur den korsningen ser ut. Men en korsning jag passerar (stora mossen i Sthlm) Har långa rödljusintervaller på GC övergången som lockar till rödljuskörning för cyklister. Där står polisen också i bland och plockar.

"problemet" är att det under en stor del av rödljusperioden inte passerar någon bil.
De borde gå att programmera om och göra bättre för cyklister, istället för att bötfälla. (det är dock en stor och komplicerad korsning)

Min workaround är att hoppa av cykeln och promenera.

Blå är aktuell GC-sträcka

Screenshot_20250430-092449~2.webp

@fhloston förstår dig helt. Känner igen den korsningen. Också stått där några gånger och tänkt varför det är rött då det inte kommer nån annan trafik över huvudtaget.
Stora utmaningen är väl att dagens trafik är till 110% planerat efter bilisterna.
Utanför kidsens förskola finns ett trafikljus som normalt alltid är grönt för bilar och rött för fotgängare/cyklister. Förr ändrade det snabbt till grönt när man var framme och tryckte på knappen. Vilket jag tyckte var en bra lösning som alla trafikslag vann på.
Otroligt nog har de ändrat om så att man nu får vänta i evigheter på att det blir grönt. Suger.

För att fortsätta min rant om polisens "billiga" taktik. Har då aldrig sett att polisen stått och mätt hastigheten exakt 1m efter att det ändrat från 100km/h till 80km/h...

Nu vet jag inte hur den korsningen ser ut. Men en korsning jag passerar (stora mossen i Sthlm) Har långa rödljusintervaller på GC övergången som lockar till rödljuskörning för cyklister. Där står polisen också i bland och plockar.

"problemet" är att det under en stor del av rödljusperioden inte passerar någon bil.
De borde gå att programmera om och göra bättre för cyklister, istället för att bötfälla. (det är dock en stor och komplicerad korsning)

Min workaround är att hoppa av cykeln och promenera.

Blå är aktuell GC-sträcka

Visa bilaga 765933
Här kör jag ofta mot rött. Helt ofarligt.
Speciellt när jag pendlade österifrån och skulle norrut Ulvsundaleden.

Motvind till jobbet. Svalt och mulet men uppehåll. Hem var det svalt och nästan vindstilla. En smal, smal månskära syntes på den klara och mörknade himlen. Våckert.

Kommer söderifrån där på morgonen och kör rakt igenom om det är grönt, men väljer Stallgatan om det är rött. Såg inga poliser i morse. På hemvägen kommer jag alltid från Kungsträdgårdsgatan och stannar när det är rött. Tycker det är bra att polisen visar sig och delar ut böter till de som bryter mot lagarna. Utan undantag för de som har invandrarbakgrund och/eller kör postkodcykel.

Vad kostar det?

Stod ni på kö för att få lapp alltså? Nu ska man inte uppmana till olagligheter men det kändes väl ändå lite onödigt..

Mycket varmt i solen idag. Många ute men ändå rätt lugnt. Några cyklister som inte lärt sig regeln om att racer går först och kör om en på vanlig cykel..

Kommer osökt att tänka på en händelse som jag tror ägde rum 2012. Västerbron i Stockholm, som jag minns det var det 50 km/h där då, jag körde i 73..... precis när man passerat nocken, från söder mot Kungsholmen, står polisen och "lasrar". Åkte på en käftsmäll, 3500:- i böter och nära att förlora körkortet. Hela lilla västerbron var som en parkeringsplats, 30-40 bilister som åkte dit en masse..... alla körde för fort.

Kommer osökt att tänka på en händelse som jag tror ägde rum 2012. Västerbron i Stockholm, som jag minns det var det 50 km/h där då, jag körde i 73..... precis när man passerat nocken, från söder mot Kungsholmen, står polisen och "lasrar". Åkte på en käftsmäll, 3500:- i böter och nära att förlora körkortet. Hela lilla västerbron var som en parkeringsplats, 30-40 bilister som åkte dit en masse..... alla körde för fort.
Får mig också att tänka på en händelse i New York tror jag det var? Där det var någon cykeltävling på amatörnivå och dom hade placerat ut trafik”vakter” (dom som organiserat tävlingen alltså) som skulle hålla koll på kommande trafik och visa om det var riskfritt eller om det kom bilar. Dom hade ju, som i Sverige, ingen auktoritet att stanna trafiken själva. Så dom hade frågat polisen snällt om dom hade kunnat tänka sig att ställa upp och hålla trafiken. Ja såklart, säger polisen. Vi kommer!

Polisen ställer sig precis bakom en stoppskylt (där organisatörernas vakter alltså håller koll) och bötfäller alla som inte stannade (läs: alla).

Blev nog en del donuts sen efter en hård dags arbete.

För cyklister: 1000 kr för gult, 1500 för rött. Det jobbiga är ju att man faktiskt får eller till och med SKA köra klart över vägen när det blir gult. Iallafall om det blir gult när du precis var på väg förbi ljuset/linjen, då är det mycket farligare att bromsa och börja stanna mitt i vägbanan. Det är nog många cyklister som inte har koll på detta pga saknar körkort och som polisen får några billiga pinnar på.

Peppar peppar har jag inte blivit stoppad än men min taktik i huvudet är neka neka neka, och hoppas att polisen inte orkar dyka upp i rätten för att vittna. Tyvärr kan polisen hitta på i princip vad som helst och deras vittnesmål räknas som bevis. Men då slipper man iallafall bli felaktigt dömd på plats av någon som egentligen inte är domare och har en chans att klara sig om man ändå har gjort rätt. För så är det, blir du bötfälld av polisen så har dom agerat domare och dömt dig till ett brott. Detta för att underlätta och snabba på processen. Det är inte rätt tycker jag.

Så här har jag gjort med plingis på insidan av vänster hood. Enkelt att komma åt med tummen. Stilpoliser göre sig icke besvär.
Ja, man kanske ska vika ner sig och skaffa lätt åtkomlig plingklocka. Att röra sig hej vilt i sidled helt utan att se sig för verkar vara norm hos massorna... Fick ropa lite idag och den omkörda kvinnan blev väldigt upprörd.

Vek mig också och blev street legal med min nya rekordknapp. Kände mig som Moses på cykelbanorna på hemvägen. Nytt PR på 20 minuters kraft också! Det måste vara turbo i plingisar eller nåt.

IMG_8056.webp

IMG_8058.webp

Detta med rena segelbåtsvinden. Tryckte 350+ watt på plan mark på vissa delar utan att ta mig fram så värst snabbt ändå. Det är Västerbron-siffror för mig annars.

Måste också ge credd till snubben (blå tröja/jacka? silvrig grå rund hjälm) på gammal vanlig dam/herr-tralla med ett ojämnt bakhjul som klippte kurvorna som att han var med i Isle of Man TT. Otroligt skickligt! Och bra jävla sprint upp för livsfarliga dödsbacken upp till Liljeholmsbron från Hornstull. Tog självklart kurvan i nära 90 grader vinkel, rätade upp sig och tryckte på utav bara helvete upp för resten av backen. Bra kraft i dom benen!!!

Ingen som jobbar idag förutom jag? Jo, det är det för det var inte bara jag som cyklade uppför Västerbron i hagel imorse, fy f*n vad det sög......
Blev rejält "eyeballad" av en snubbe, vet ej varför, kanske var det min Miyata som drog blickarna till sig, eller min stirriga blick......

Trevlig helg!

Ingen som jobbar idag förutom jag? Jo, det är det för det var inte bara jag som cyklade uppför Västerbron i hagel imorse, fy f*n vad det sög......
Blev rejält "eyeballad" av en snubbe, vet ej varför, kanske var det min Miyata som drog blickarna till sig, eller min stirriga blick......

Trevlig helg!
Jag brukar ha stirr i blicken men det är inte för att jag vill döda folk utan för att jag är superkoncentrerad, sliten, trött och fullt upp med tankarna i mitt egna huvud. Ta inte åt dig! Han tyckte säkert att cykeln var cool. Fräckt med Miyata som pendlare iallafall! Ska hålla utkik 👀

Sjuka vindbyar på vägen hem, gömde mig så mycket som möjligt i skogen men även där kommer det ibland öppna fält.

Cykelpendlade i onsdags från jobbet till vår favoritplats för att beskåda Cortegen. Möttes dock av ett tråkigt platt framdäck. Jag var redan sen och tänkte att om jag ska laga det där blir jag galet sen. Men sen ändrade jag strategi och valde att bara pumpa upp det och cykla på pyspunkan. Precis som förr i tiden. Det gick bra.
Cortegen innehöll för övrigt lite för mycket trump och väldigt få innovativa klimatlösningar.

Vill varna för ny omledning vid Rospten, Norra Hamnvägen mellan påfarterna till Norra Länken då de ska riva cisternerna. Omledningen är alldeles för smal närmast Ropsten. Den börjag (från Ropsten sett) med en tvär höger/vänster efter att man korsat Norra Hamnvägen så det blir totalstopp. Sedan löser det upp sig och när man ligger parallellt med Lidingövägen så blir cykelvägen bredare.

Skulle inte säga att jag har en så värst aero setup egentligen men får kämpa när vinden tar tag i mig ändå. Helt plötsligt styr jag utåt utan att jag märker att styret rubbats.. lite småläskigt ibland. Speciellt när en riktig ”fuck you”-vind tar tag i en och skakar om ordentligt. Det blir så tydligt att vi är så små och naturen är störst.

Gick ändå bra trots vinden och lyckades hålla jämnt tempo hela vägen hem med trötta ben så jag fick min träning ändå. Har börjat öka snittwatten mer och mer och förbrukar också ca 100 kcal mer per ”runda” vilket också känns bra. En objektiv siffra som inte ljuger.

En grej jag tycker är kul med pendlingen är att man får öva mycket på sina bike skills. Typ blicka över axeln har jag blivit bättre på nu. Kändes ovant innan och jag kände inte att jag såg något ändå. Nu blickar jag och uppfattar direkt vad jag letar efter. Eller känslan för utrymmen. Var lite feg innan och tänkte att det inte finns en chans att jag kommer förbi någon på cykelbanan på Västerbron tex. Den tiden är förbi nu! Mycket säkrare på allt känns det som. Men här hjälper också plingisen. Är det någon som vinglar framför rätar dom sig som ett streck med en vänlig pling och utrymmet blir 20 gånger bredare. Fantastiskt billig snittfarts-ökare!

På tal om snittfart och pendling, vad skulle ni säga är en bra/respektabel snittfart i Stockholmsrushen? Vet att poängen inte är fart, men för mig som ser pendlingen som daglig träning är det ändå något jag håller koll på och motiveras av. Kör inte i innerstan men ändå förbi Hornstull, över Västerbron osv där det blir mycket folk samt på lite tightare cykelbanor med höga kanter så jag hamnar ofta på rull bakom någon.

På tal om snittfart och pendling, vad skulle ni säga är en bra/respektabel snittfart i Stockholmsrushen?
Vet inte om det är särskill respektabelt men jag pendlar mellan (pun intended) 18 och 24 km/h.
Snabbaste turen hittillls var 26,8 km/h. Det går bara på hemvägen en vacker dag och utanför rusning (ca kl. 14 i det här fallet). De långsammare pendlingarna är när jag vet att jag hamnar i rusningen och då kör jag lugnt från start till slut. Bättre för den mentala hälsan så.
Halva min pendling ligger utanför "stan". Mittpunkten är ungefär på toppen av Tranebergsbron.

Förväntat svalt men jag blev ändå lite förvånad att se frost i några sänkor och så rullar reservhojen dåligt oxå, dhr 26 /27.5 medan den ordinarie väntar på krockbesiktning hos verkstaden (lååång väntetid) , det kändes lite bättre på hemvägen,
tio grader varmare och medvind bara att bita ihop bara åtta vändor kvar den här veckan 😜

Nä vad säger ni, är det dags att låta AI skapa innehållet även i denna kanal?

”Speedy morning commute! You crushed your 30-day average speed and hit your fastest pace in two weeks”

(Stravas AI glömde att ta hänsyn till att det var sjuk medvind i sin kommentar)

Tillbaka
Topp