Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du kan göra som jag och köpa en Garmin 1050, som har inbyggd elektronisk ringklocka (låter som en vanlig ringklocka, ganska högt också), samt en cykel med Sram Red elektroniska växlar där man kan ställa in en av bonusknapparna på hoodsen till att plinga på den elektroniska ringklockan. Sjukt smidigt! Jag har aldrig haft ringklocka på racer förut men nu plingar jag nästan varje runda på rullskidåkare och liknande. :-)Blev sugen på en plingis jag med nu. Finns det något lätt sätt att nå den från sina hoods eller måste man sätta ena handen i mitten av styret för att plinga?
Smart, men köpte precis en 1040. Har dock sett diverse ”hide my bell”-mounts med ringklocka under datorn!Du kan göra som jag och köpa en Garmin 1050, som har inbyggd elektronisk ringklocka (låter som en vanlig ringklocka, ganska högt också), samt en cykel med Sram Red elektroniska växlar där man kan ställa in en av bonusknapparna på hoodsen till att plinga på den elektroniska ringklockan. Sjukt smidigt! Jag har aldrig haft ringklocka på racer förut men nu plingar jag nästan varje runda på rullskidåkare och liknande. :-)
Hehe, mitt i din elektroniska utläggning började jag tänka på när första generationens elektroniska autobroms för cykel blivit obligatorisk säkerhetsutrustning. Man råkar täcka avståndssensorn med handsken och plötsligt slår frambromsen till med full effekt och man får luft under vingarna för en stund..Du kan göra som jag och köpa en Garmin 1050, som har inbyggd elektronisk ringklocka (låter som en vanlig ringklocka, ganska högt också), samt en cykel med Sram Red elektroniska växlar där man kan ställa in en av bonusknapparna på hoodsen till att plinga på den elektroniska ringklockan. Sjukt smidigt! Jag har aldrig haft ringklocka på racer förut men nu plingar jag nästan varje runda på rullskidåkare och liknande. :-)
+1
Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Där stod fru polis och så snällt vinkade in mig för rödljuskörning (guilty as hell). Så fick stå där med 10st andra och bekänna våra synder. På andra sidan vägen hade de haffat betydligt fler, gissar uppemot 30st.
Nu är jag inte emot att polisen gör sitt jobb, men lite billigt av dem att välja rödljuskorsningar som är tungt trafikerade av cyklister samt där det väldigt sällan är korsande/annan trafik. Speciellt den vid slottet. Kommer man från kungsan är det alltid rött. Ljusen är inte i synk. Och det är väldigt sällan nån annan trafik just där vilket gör att många kör igenom.
Bredvid mig stod en stackars dam med invandrarbakgrund på en grön postkodslottericykel (hon kunde knappt svenska) som också fick böta. Den kändes lite sådär...
Här kör jag ofta mot rött. Helt ofarligt.Nu vet jag inte hur den korsningen ser ut. Men en korsning jag passerar (stora mossen i Sthlm) Har långa rödljusintervaller på GC övergången som lockar till rödljuskörning för cyklister. Där står polisen också i bland och plockar.
"problemet" är att det under en stor del av rödljusperioden inte passerar någon bil.
De borde gå att programmera om och göra bättre för cyklister, istället för att bötfälla. (det är dock en stor och komplicerad korsning)
Min workaround är att hoppa av cykeln och promenera.
Blå är aktuell GC-sträcka
Visa bilaga 765933
Kommer söderifrån där på morgonen och kör rakt igenom om det är grönt, men väljer Stallgatan om det är rött. Såg inga poliser i morse. På hemvägen kommer jag alltid från Kungsträdgårdsgatan och stannar när det är rött. Tycker det är bra att polisen visar sig och delar ut böter till de som bryter mot lagarna. Utan undantag för de som har invandrarbakgrund och/eller kör postkodcykel.Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Där stod fru polis och så snällt vinkade in mig för rödljuskörning (guilty as hell). Så fick stå där med 10st andra och bekänna våra synder. På andra sidan vägen hade de haffat betydligt fler, gissar uppemot 30st.
Nu är jag inte emot att polisen gör sitt jobb, men lite billigt av dem att välja rödljuskorsningar som är tungt trafikerade av cyklister samt där det väldigt sällan är korsande/annan trafik. Speciellt den vid slottet. Kommer man från kungsan är det alltid rött. Ljusen är inte i synk. Och det är väldigt sällan nån annan trafik just där vilket gör att många kör igenom.
Bredvid mig stod en stackars dam med invandrarbakgrund på en grön postkodslottericykel (hon kunde knappt svenska) som också fick böta. Den kändes lite sådär...
Vad kostar det?Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Stod ni på kö för att få lapp alltså? Nu ska man inte uppmana till olagligheter men det kändes väl ändå lite onödigt..Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Kommer osökt att tänka på en händelse som jag tror ägde rum 2012. Västerbron i Stockholm, som jag minns det var det 50 km/h där då, jag körde i 73..... precis när man passerat nocken, från söder mot Kungsholmen, står polisen och "lasrar". Åkte på en käftsmäll, 3500:- i böter och nära att förlora körkortet. Hela lilla västerbron var som en parkeringsplats, 30-40 bilister som åkte dit en masse..... alla körde för fort.Jahaps. Vacker solig morgon idag igen. Blev grushjulen igen. Suveränt fin pendling fram till 50m efter slottet.
Får mig också att tänka på en händelse i New York tror jag det var? Där det var någon cykeltävling på amatörnivå och dom hade placerat ut trafik”vakter” (dom som organiserat tävlingen alltså) som skulle hålla koll på kommande trafik och visa om det var riskfritt eller om det kom bilar. Dom hade ju, som i Sverige, ingen auktoritet att stanna trafiken själva. Så dom hade frågat polisen snällt om dom hade kunnat tänka sig att ställa upp och hålla trafiken. Ja såklart, säger polisen. Vi kommer!Kommer osökt att tänka på en händelse som jag tror ägde rum 2012. Västerbron i Stockholm, som jag minns det var det 50 km/h där då, jag körde i 73..... precis när man passerat nocken, från söder mot Kungsholmen, står polisen och "lasrar". Åkte på en käftsmäll, 3500:- i böter och nära att förlora körkortet. Hela lilla västerbron var som en parkeringsplats, 30-40 bilister som åkte dit en masse..... alla körde för fort.
För cyklister: 1000 kr för gult, 1500 för rött. Det jobbiga är ju att man faktiskt får eller till och med SKA köra klart över vägen när det blir gult. Iallafall om det blir gult när du precis var på väg förbi ljuset/linjen, då är det mycket farligare att bromsa och börja stanna mitt i vägbanan. Det är nog många cyklister som inte har koll på detta pga saknar körkort och som polisen får några billiga pinnar på.Vad kostar det?
Ja, man kanske ska vika ner sig och skaffa lätt åtkomlig plingklocka. Att röra sig hej vilt i sidled helt utan att se sig för verkar vara norm hos massorna... Fick ropa lite idag och den omkörda kvinnan blev väldigt upprörd.Så här har jag gjort med plingis på insidan av vänster hood. Enkelt att komma åt med tummen. Stilpoliser göre sig icke besvär.
Jag brukar ha stirr i blicken men det är inte för att jag vill döda folk utan för att jag är superkoncentrerad, sliten, trött och fullt upp med tankarna i mitt egna huvud. Ta inte åt dig! Han tyckte säkert att cykeln var cool. Fräckt med Miyata som pendlare iallafall! Ska hålla utkikIngen som jobbar idag förutom jag? Jo, det är det för det var inte bara jag som cyklade uppför Västerbron i hagel imorse, fy f*n vad det sög......
Blev rejält "eyeballad" av en snubbe, vet ej varför, kanske var det min Miyata som drog blickarna till sig, eller min stirriga blick......
Trevlig helg!
Vet inte om det är särskill respektabelt men jag pendlar mellan (pun intended) 18 och 24 km/h.På tal om snittfart och pendling, vad skulle ni säga är en bra/respektabel snittfart i Stockholmsrushen?