Retro mtb:s!!!

Lågpris narrow wide till annat än BCD104 var hittar ni det? 500kr + är inga problem att hitta.
Finns en uppsjö på amazon som är billiga. Jag köpte en sån här, 130 bcd 50T, har inte cyklat särskilt långt så kan inte säga något om kvaliten. Den har försänkta hål för bultarna, jag har köpt en ny klinga av någon annan försäljare/fabrikat för jag ville ha lite lättare utväxling, där var hålen inte försänkta. Har du 110bcd finns det verkligen att välja på.

Jag ser inte riktigt 50t som mountainbike, 42t bättre. 110 kanske jag kan bygga adapter till. De vevpartier jag har är mindre, 94 och sen vet jag inte vad de två andra har, men det är inte vanligt. Tänkte bygga en adapter till 104x4, men fembultat är bättre.

Sett i påsk: En GT av något slag, och en Marin Muirwood, den blå styrstammen verkar betyda ca -96. Trasiga sadlar och rostiga av saltbrisen. Tyvärr har jag till slut fått förbud att köpa fler cyklar, men jag kanske kan få gömma ett par hos någon snäll...?

20250418_162109.webp

En GT Zaskar som stått övergiven på samma plats sen augusti åtminstone. Sitter nu en gul lapp på den från fastighetsägaren och den lär bli bortplockad snart.

Bilagor

• 7A0B3C12-5F8A-41FD-844F-F31BE71B2245.webp
    7A0B3C12-5F8A-41FD-844F-F31BE71B2245.webp
    765.8 KB · Besök: 146
  • 6F43F63F-861A-4C2E-9F4F-3EE7FD57DAB5.webp
    6F43F63F-861A-4C2E-9F4F-3EE7FD57DAB5.webp
    740.3 KB · Besök: 140
Såg denna sköna överlevare från 80-talet. Jaco Stomper. Någon som känner till märket?

Gillar detaljer som styret och pedalerna. Såldes för en tusing på Tradera.
Visa bilaga 764341
Jag är den lyckliga köparen! Säljaren skriver såhär om historien:
En bekant
till mig, då amerikansk medborgare, hade cykelverkstad i Stockholm. I
början av 1980-talet åkte han hem till Kalifornien och såg där människor
som trampade på konstiga cyklar med tjocka däck. Han köpte en till sig
själv och en till sin kompanjon. Därefter testade dom cyklarna, först i
Sverige och därefter på Island. Jag såg Stompern utanför verkstaden och
frågade vad det var för märklig cykel. Det är en MTB svarade han. Är du
intresserad kan du få köpa den. Det gjorde jag och jag har sedan 1986
använt den främst i Stockholm, men 1988 åkte jag ett par hundra mil i
Grekland på den.
Egentligen hör den hemma på ett
museum som MTB modell nummer ett i vårt land.

En bekant
Grekland på den.
Kul! Du får ta lite bilder och berätta vad du gör med den.

En bekant
Grekland på den.
Jag och min hustru köpte varsin Jaco Stomper 1985. Hon en blå av samma modell som på bilden, min hette Stomper DLX och var gul (med bl a Roller-Cam broms bakom vevlagret om någon minns).
Styret är Nitto Bullmoose som tillverkas igen och pedalerna är SunTour Bear Trap (MKS gör likadana nu).
Min gula blev stulen typ -93 men dottern ärvde den blåa och använde den tills för två månader sedan då den också blev stulen. Men då hade den använts i 40 år!

Jag och min hustru köpte varsin Jaco Stomper 1985. Hon en blå av samma modell som på bilden, min hette Stomper DLX och var gul (med bl a Roller-Cam broms bakom vevlagret om någon minns).
Styret är Nitto Bullmoose som tillverkas igen och pedalerna är SunTour Bear Trap (MKS gör likadana nu).
Min gula blev stulen typ -93 men dottern ärvde den blåa och använde den tills för två månader sedan då den också blev stulen. Men då hade den använts i 40 år!
Ah, vilken osis att båda blev stulna till slut! Det vore kul om du hade några gamla kort kvar.

Absolut. Först ska jag putsa upp den och starta en ”visa din Jaco ” tråd.
Sedan hoppas jag att ramen är tillräckligt stor för mig, då kommer jag använda den. Den långa hjulbasen lovar fina tur-egenskaper.
80- och 90-tals mtb är ofta väldigt snygga i "naket" tillstånd, men vardagsanvändning och praktiska behov leder till en massa påhängda tillbehör. Jag skulle rensat bort allt löst för att se hur den ser ut i sig själv.
Sen sätter man på eventuella tillbehör efter behov -men kanske på ett snyggare sätt.

Sålde nyligen iväg denna Crescent Imagine MTB. Är dock osäker vilket år den släpptes men de va en väldigt skön pendlar cykel.

Bilagor

• IMG_20250429_171742.webp
    IMG_20250429_171742.webp
    705.3 KB · Besök: 80
Hoppsan, jag som verkligen inte behövde fler cyklar. Det här börjar bli ett problem

Visa bilaga 768526
Visa bilaga 768527
Visa bilaga 768528
Visa bilaga 768529
Den var fin. Många spännande delar. Tioga T-Bone. XT Kedjestags-skydd. DX / XT-blandning. Och en tidstypisk lack. Den kommer bli fin med ganska lite jobb. Bort med skärmar och pakethållare. Byt sadel, och kanske styre. Ett par trevliga däck och lite jobb med drivlinan. Ny kedja, kassett, och så slipa klingor enligt den mytomspunna tråden.

Den var fin. Många spännande delar. Tioga T-Bone. XT Kedjestags-skydd. DX / XT-blandning. Och en tidstypisk lack. Den kommer bli fin med ganska lite jobb. Bort med skärmar och pakethållare. Byt sadel, och kanske styre. Ett par trevliga däck och lite jobb med drivlinan. Ny kedja, kassett, och så slipa klingor enligt den mytomspunna tråden.
Galen 90-tals lack och DX är som sagt aldrig fel. Den verkar ändå inte så dålig, nytt fett i lagerna, en massa puts, på med crosstyre och feta mackor så tror jag det kan bli nåt.

Denna styggelse till skapelse dök upp på en lokal annons i vintras och jag kunde bara inte motstå den. Skicket på den visade sig vara bedrövligt när jag hade fått hem den men de mesta gick att rädda och fixa upp. Premiärturen blev ikväll och vilken hoj alltså!

Bilagor

• IMG_20250512_200243.webp
    IMG_20250512_200243.webp
    1.6 MB · Besök: 157
  • IMG_20250512_200248.webp
    IMG_20250512_200248.webp
    1.5 MB · Besök: 163
För några år sedan slängde jag två cyklar som jag hållit fast i länge av nostalgiska skäl, men med fastrostat vevlager på den ena och sprickor i aluminiumet på den andre fick de landa på återvinningen,
RIP en Rocky Mountain Hammer och en Rocky Mountain Cirrus.
Men jag måste erkänna att moderna cyklar är faktiskt bättre på i stort sett allt.

Såg denna stiliga hoj utanför en paddelhall. Inte så creddigt märke men såg ganska påkostad ut. Pinewood från Nordic Bike. Det är väl Sportson eller gamla Cykelringen som sålde dem?
IMG_7814.webp
IMG_7815.webp

Bra fynd! Den där skulle man vilja hitta en stel framgaffel till. Varför inte en med skivbromsfäste?
För att en blandning av skiva och canti inte ser bra ut 😉
Men ja, håller med om att stel gaffel inte skulle vara dumt. I övrigt är min erfarenhet att diamondback gjort en del riktigt schyssta cyklar!
Edit. Det där lät hårdare än jag tänkte. Självklart gör en som en vill!

För att en blandning av skiva och canti inte ser bra ut 😉
Men ja, håller med om att stel gaffel inte skulle vara dumt. I övrigt är min erfarenhet att diamondback gjort en del riktigt schyssta cyklar!
Edit. Det där lät hårdare än jag tänkte. Självklart gör en som en vill!
Nä förvisso men klämmer man dit en stor jäkla dork disc i bakhjulet så ser det på håll ganska balanserat ut :)

Edit: en Kona P2 kanske skulle passa bra på DB´n ovan.

Tillbaka
Topp