[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Inte för att det spelar nån roll men det står mer på wiki. Jag tror faktiskt den uppdaterats sen sist definitionen av SUV var uppe på Happy(!)

Some definitions claim that an SUV must be built on a light truck chassis

American dictionary definitions for SUVs include:

Jag nämnde utstick, inte hjulbas. Och jag har inte dyngkoll på gamla dyngbilar, men sedanen ser ut att sticka ut mer. Kanske en synvilla.

Tjena!

Du missade nog ett "och" i mitt inlägg. Dom är lika i totallängd och har samma hjulbas vilket automatiskt betyder att dom har samma utstick. Så ja, det är en synvilla.

Tjena!

Du missade nog ett "och" i mitt inlägg. Dom är lika i totallängd och har samma hjulbas vilket automatiskt betyder att dom har samma utstick. Så ja, det är en synvilla.
Jaja, poängen var ju i alla fall att den och många andra äldre bilar har ett utstick som lär hindra hjulsprut ganska ordentligt, med eller utan stänklappar. Särskilt jämfört med en modern SUV som dessutom ofta har skitbreda däck som därmed har större möjlighet att samla upp grus.

Kan väl även vara så att moderna däck ofta har bredare spår, som då tar med sig större stenar, som orsakar värre stenskott. Gäller då såklart alla bilar i någon mån.

Nu går ju lagstiftningen åt andra hållet. Pratas väl om att utvidga reglerna för B-kort så man får köra tyngre fordon på B-kort.
Sverige är i vanlig ordning lite efter. I både Frankrike och Tyskland har man börjat prata om fordonens storlekar och om det ska begränsas eller hur man ska komma åt det. Inte minst har det fått fart efter att de använts som vapen vid marknader.

Sverige är i vanlig ordning lite efter. I både Frankrike och Tyskland har man börjat prata om fordonens storlekar och om det ska begränsas eller hur man ska komma åt det. Inte minst har det fått fart efter att de använts som vapen vid marknader.
Svensk lagstiftning ska väl i vanlig ordning anpassas efter Volvos modellutbud. Och när man knappt kan ställa en matkasse i sin EX90 utan att gå över 3.5 ton så måste väl politikerna agera.

Ni gnäller om SUV:ar? Hold my Skatteverkets helt avdragbara moms:
IMG_1092.webp

Momsen är väl bara 100% avdragbar om det finns luftspalt framför lastutrymmet med? Det är verkligen en extremt konstig regel.

En sån där är väl helt okej som arbetsfordon. En sån här däremot. Fattar inte vad det är för människor som kör runt med dylika. Ofta extremt aggressivt dessutom.

Edit: Aldrig nånsin sett nåt på flaket heller.

Visa bilaga 767201
Vissa såna där får du knappt ha nåt på flaket med B-kort. Så kanske därför 😉

Jag kollade nån gång i registret på en som stod på jobbet och det var 200-nånting kg i lastvikt. Hälften av min V70 och långt mindre än den vad jag vet klassledande på temat 5-serie som i vissa utföranden fått lasta nästan 700 kg i en kombi.

Senast ändrad:
Idag körde jag en sån där fossilbil för första gången på jag vet inte när.

Man var tvungen att trycka på en knapp på nyckeln för att komma in i bilen. Sen var man tvungen att passa in nyckeln i ett litet hål och vrida om. Sen när man körde fanns det en massa pedaler nere på golvet, och man var tvungen att använda alla. Det fanns en pinne mellan sätena också som man var tvungen att flytta på ibland. Koordinerat med de där pedalerna på golvet.
Det fanns en pytteliten pekskärm, men den verkade bara styra radion. Sen var det ett jytter av olika stora knappar runt omkring.
Inget av detta gick att stänga av.
Jättekonstigt!

Man var tvungen att trycka på en knapp på nyckeln för att komma in i bilen. Sen var man tvungen att passa in nyckeln i ett litet hål och vrida om. Sen när man körde fanns det en massa pedaler nere på golvet, och man var tvungen att använda alla. Det fanns en pinne mellan sätena också som man var tvungen att flytta på ibland. Koordinerat med de där pedalerna på golvet.
Det fanns en pytteliten pekskärm, men den verkade bara styra radion. Sen var det ett jytter av olika stora knappar runt omkring.
Jättekonstigt!
Det måste ha varit en jättegammal bil, dra i spaken slutade man väl ändå med när 90-talet tog slut?
Resten känns igen..

Momsen är väl bara 100% avdragbar om det finns luftspalt framför lastutrymmet med? Det är verkligen en extremt konstig regel.
Ja, så vanliga hantverkarskåp med en halv-ok förarstol och icke justerbar 1,5-personers passagerarsoffa som uteslutande används just för transporter och tjänsteärenden får man inte dra hela momsen på. En monstertruck med rejäla sittplatser för 5 och ett avskilt flak får man dra momsen på ja.

Någon som kan bakgrunden till regeln? Har något i bakhuvudet om att det dök upp när US-vans blev vanliga som firmabilar på 80-90-talet?

En skaplig sågning får man säga. Men en del intressanta punkter, t.ex. att marknaden är mättad, att rasade andrahandsvärden gör att ägarna behåller bilarna längre, etc.

Ynnor-Ronny är väl inte min favorit, men jag tror han har en poäng. De har haft mycket större andel privatköpare i Sverige än många andra och de byter inte bil var tredje år som företagen. Det är ju egentligen alltid extremt dålig ekonomi i att bara behålla en bil i tre år.

Jättekonstigt!
Inget av det där har med fossilbil att göra, om du jämför lika gamla bilar. VIsst, det finns väl ingen elbil med växelspak vad jag vet, men det är ju som att säga att elcyklar är bra för de rostar mindre än min Crescent från 1973. Det är svårt att hitta en ny manuell bil...

Ang stora bilar, det här är ju en rätt konstig utveckling:

Längre – men betydligt trängre​

Bland de bilmodeller som får plats med betydligt färre läskbackar i dag jämfört med förra generationen finns Kia Niro, Mercedes E-klass och Peugeot 308. Det gäller även Volvo V90 när vi jämför den med företrädaren V70.

De senaste generationerna av dessa modeller lastar sex färre läskbackar än sina föregångare – trots att bilarnas längd ökat med mellan 4 och 14 centimeter.

Ford Focus är en annan ”syndare” som lastar mindre i dag än förr, trots 13 centimeter längre kaross. Detsamma gäller Toyota Corolla (som jämförs med föregångaren Auris) och Volkswagen Passat.

Den lastar tillsammans med BMW 5-serie – som numera är över fem meter lång och därmed lika lång som en några år gammal förlängd 7-serie – faktiskt tre färre läskbackar jämfört med föregångarna.

Bland de bilmodeller som får plats med betydligt färre läskbackar i dag jämfört med förra generationen finns Kia Niro, Mercedes E-klass och Peugeot 308. Det gäller även Volvo V90 när vi jämför den med företrädaren V70.

De senaste generationerna av dessa modeller lastar sex färre läskbackar än sina föregångare – trots att bilarnas längd ökat med mellan 4 och 14 centimeter.

Ford Focus är en annan ”syndare” som lastar mindre i dag än förr, trots 13 centimeter längre kaross. Detsamma gäller Toyota Corolla (som jämförs med föregångaren Auris) och Volkswagen Passat.

Den lastar tillsammans med BMW 5-serie – som numera är över fem meter lång och därmed lika lång som en några år gammal förlängd 7-serie – faktiskt tre färre läskbackar jämfört med föregångarna.

Anledningen till att bilarna lastar sämre och sämre måste väl vara att man har anpassat benutrymmet bak till den kinesiska marknaden? Alltså att man anpassar det benutrymmet till den som väljer bilen enligt resonemanget mer utrymme = bättre bil. För EU/US har det ju framförallt varit familjens barn som suttit där = de har inget att säga till om angående valet av bil.

Samma anledning till att tidrapporteringssystem alltid suger - det är inte vi stackare som rapporterar tid som väljer systemet; det är finans- eller HR-avdelningen som väljer. ;)

Sluttande baklucka är inte bra för lastutrymmet, det existerar väl knappt personbilar med lika upprätt bakruta som V70 längre. Det är väl både design och aerodynamik som drivit den utvecklingen. Sen har väl lastgolvet blivit högre på många bilar för att få plats med batterier.

Anledningen till att bilarna lastar sämre och sämre måste väl vara att man har anpassat benutrymmet bak till den kinesiska marknaden? Alltså att man anpassar det benutrymmet till den som väljer bilen enligt resonemanget mer utrymme = bättre bil. För EU/US har det ju framförallt varit familjens barn som suttit där = de har inget att säga till om angående valet av bil.

Samma anledning till att tidrapporteringssystem alltid suger - det är inte vi stackare som rapporterar tid som väljer systemet; det är finans- eller HR-avdelningen som väljer. ;)
Borde antagligen vara kopplat till högre säkerhetskrav också.

Fast läskbackar går väl inte ens att köpa längre så det är ju en ganska konstig måttenhet.
Svenska läskbackar borde vara en SI-enhet.
Många bilar får nog inte viktmässigt lasta fullt med fulla läskflaskor i backarna. Kanske får köra med tomma flaskor eller tomma backar.
Backen på bild är ju för övrigt helt värdelös, eftersom man inte kan förvara sina LP-skivor i den.

Det finns väl fortfarande ramlösa och sånt att köpa på 33cl-flaska? Men jag håller med om att det kan slå tokigt. Och det beror till viss del på testarens tetriskompetens också.

Hämtade ut min Superb idag. Den är bra stor bak faktiskt.

Tyvärr tre saker man måste ändra varje gång man startar så verkar bli en extra sak för varje gång man byter bil.

Haha, vad olika man är. Det första jag gör typ 29 gånger av 30 är att växla över från hybridläge till helel-läge.

Tycker det är kass att köra slut batteriet och sen köra på bensin. Får bättre förbrukning när jag använder batteriet över hela dagen.
Men kör man väldigt lite så blir det klart annorlunda.
I båda fallen kunde man väl fått välja det själv.

Tycker det är kass att köra slut batteriet och sen köra på bensin. Får bättre förbrukning när jag använder batteriet över hela dagen.
Men kör man väldigt lite så blir det klart annorlunda.
Ja, i mitt fall handlar det ju om att undvika att bensinmotorn hostar igåräng för jag vet att den inte kommer bevövas på hela dagen.

I båda fallen kunde man väl fått välja det själv.
helt sant. Och om jag minns rätt handlade det om certifiering. Bilen ska tydligen starta i det läge som den är certad. Men kan kan ju ändå tycka att det borde finnas smidiga sätt att konfigurera.

Värdelöst att alltid starta på enbart el.
Att alltid starta på el är ju en av de stora fördelarna med att köra hybrid
Att inte behöva förgifta sig själv + närmaste omgivningen genom att vid varje start spy ut ett stort helt orenat avgasmoln är ju en hälsovinst och även (i vissa lägen) en miljövinst man omöjligt kan få med enbart förbränningsmotor.
Kallstart i garage, backa ut från en parkeringsplats, alla typer av långsam körning är ju bara några av de tillfällen det är bra att kunna välja att släppa ut giftiga avgaser.

Får bättre förbrukning när jag använder batteriet över hela dagen.
Visst är det så.
Men även då måste man ju manuellt skifta till det bästa läget för stunden

Tillbaka
Topp