Den officiella Canyon-tråden

Tack, Tänker kanske den blir lättare att sälja med en bättre gaffel. Armeringsjärn o silvertejp har jag annars på lager. Min poäng är bara att Canyon säger olika och om jag nu efter tre års ägande hade haft behov av en gaffel så vägrar Canyon sälja en till mig, trots att de har den på lager. Här är ju andra märken mycket lättare att ha att göra med.

Tack, Tänker kanske den blir lättare att sälja med en bättre gaffel. Armeringsjärn o silvertejp har jag annars på lager. Min poäng är bara att Canyon säger olika och om jag nu efter tre års ägande hade haft behov av en gaffel så vägrar Canyon sälja en till mig, trots att de har den på lager. Här är ju andra märken mycket lättare att ha att göra med.
Tyskar bjuder sällan på någon goodwill. Står det 3 års crash replacement garanti får man nog tyvärr räkna med att det är vad som gäller.
Har du försökt köpa en gaffel till fullpris?

Tyskar bjuder sällan på någon goodwill. Står det 3 års crash replacement garanti får man nog tyvärr räkna med att det är vad som gäller.
Har du försökt köpa en gaffel till fullpris?
Ja, men inte ens till fullpris vill de sälja. Crash replacement är ju en grej där du kan få köpa till rabatterat pris. Det har jag ju aldrig förväntat mig. Canyon trycker dock gärna upp i ansiktet på mig att de finns på lager men jag får inte köpa. Den internationella säljavdelningen är lite mer service-vänliga och säger att den ursprungliga köparen kan beställa dem till fullpris upp till sex år men inte en andrahandsägare. Policyn finns för att göra det svårare för tjuvar säger de. Aldrig mer Canyon för mig, särskilt inte andra hand. Synd för det är ju bra hojjar.

Ja, men inte ens till fullpris vill de sälja. Crash replacement är ju en grej där du kan få köpa till rabatterat pris. Det har jag ju aldrig förväntat mig. Canyon trycker dock gärna upp i ansiktet på mig att de finns på lager men jag får inte köpa. Den internationella säljavdelningen är lite mer service-vänliga och säger att den ursprungliga köparen kan beställa dem till fullpris upp till sex år men inte en andrahandsägare. Policyn finns för att göra det svårare för tjuvar säger de. Aldrig mer Canyon för mig, särskilt inte andra hand. Synd för det är ju bra hojjar.
Verkligen en konstig inställning. Kanske att de säljer fler nya cyklar då istället för att folk kan laga dom som redan finns?

Sen att dom använder UPS är ☠️

Låter ju helt absurt. 👎

Sitter med en Canyon Torque Ram, den äldre modellen 2018-2021 och håller på att bygga ihop den så smått för att vara klar i mars/april.

Jag är i kontakt med Canyon för att köpa lite delar, kabelskydd m.m. men då mitt kabelskydd är väck och det är där serienumret står så är de krångliga att ha att göra med då jag inte kan ge dem ett nummer fastän jag visuellt visat cykel m.m.

Vet någon ifall man kan få tag på kabelskydd någonstans? Annars får man lösa det med något hemmabygge.

Styrlager/headset. Någon som kan peka mig i rätt riktning där, vad rekommenderar ni att köra med? Hört att Canyons egna ska vara lite sisådär med kvalitén plus att jag får väl inte köpa det av dem då jag inte har serienumret...

Kommer köra en 180mm Lyrik gaffel på cykeln med 1 1/8" tapered fit.

Alternativt om någon med en Canyon Torque AL, från 2018..den blågröna modellen. Har ett serienummer jag kan "låna" så att jag kan få mina delar.

Senast ändrad:
Strive eller Torque?

Tänkte köpa en cykel för primärt Kungsberget och Järvsö, men även kanske lite användning på stigarna runt Uppsala. Vilken av Strive eller Torque kommer jag bli nöjdast med för de förutsättningarna? Luft eller Spiralfjäder? Vill lära mig hoppa och roosta berms och bara ha roligt :) Kommer bli en Canyon då jag har en voucher på ett par tusenlappar från dem.

Ni som funderar på att köpa en Canyon, har ni inte läst den här tråden?
Så länge du är första ägare är min erfarenhet att det går lätt att få ersättningsram vid problem. Alla tillverkare har reklamationer, Canyon har sålt många cyklar genom åren i Sverige så rimligtvis kommer en del av dem ha problem.

Eftersom de är relativt billiga och deras cyklar får bra recensioner är det väl rimligt att folk köper dem?

Strive eller Torque?

Tänkte köpa en cykel för primärt Kungsberget och Järvsö, men även kanske lite användning på stigarna runt Uppsala. Vilken av Strive eller Torque kommer jag bli nöjdast med för de förutsättningarna? Luft eller Spiralfjäder? Vill lära mig hoppa och roosta berms och bara ha roligt :) Kommer bli en Canyon då jag har en voucher på ett par tusenlappar från dem.
Strive med luftdämpare!

Men jag gissar att Uppsalaslätten egentligen helst vill ha en lätt rapp cykel.
Men jag har cyklat mycket med Stive på stig och det funkar fint det också.

Så som vanligt, du behöver n+1 cyklar 😀
(Men strive med shapeshifter är OK)

Strive med luftdämpare!

Men jag gissar att Uppsalaslätten egentligen helst vill ha en lätt rapp cykel.
Men jag har cyklat mycket med Stive på stig och det funkar fint det också.

Så som vanligt, du behöver n+1 cyklar 😀
(Men strive med shapeshifter är OK)
Ska tillägga att det gäller den "gamla" Strive med 150mm dämpning bak.
(och den funkar fint i alla leder i Järvsö och Kungsberget också)

Disclaimer : Den nyare strajven, från 2023? med ca 10mm? med dämpnlng har jag bara cyklat utförs på, dvs inga halvdagars XC-turer.

Disclaimer 2: Den här måste du också jämföra mot Strive. Dottern kör en sån (alu) och det är en fin-fin hoj.

Någon som vet var man kommer kunna testa hojjar till våren/sommaren? Rycker i köpknappen men det är kanske bara för att jag är cykelsugen.

Lite sen på det antar jag, men har du kollat Giant-gafflar? Canyon har ju en lite speciell dimension på styrröret (på räser iaf), som de bara delar med Giant. Det kan vara så att du hittar en Giant-gaffel som passar bra.

Hur har det gått för er som kört på nya Spectral, har någon cf ram pajat? Några problem med de nya ramarna eller håller dem nu?

Hörde om en baktriangel som pajade på ett förserieexemplar som någon journalist provade, men det var uppenbart fabrikationsfel så förmodligen åtgärdat.

Exakt 1000 bättre!

Skämt åsido så är alu krångligt och kan bestå av en jäkla massa grejer. Svårlagat och svårt att få att hålla (eftersom det nästan garanterat är en spräckt Canyonram frågan handlar om...).
Brukar canyons aluramar spricka ofta? Har mest hört om kolramar som går sönder.

Jag vet att @Valhalla_ s Torque sprack, en väldigt liten spricka iofs. Men jag vet att deras kolversioner har haft problem med sprickor runt bb osv.
Det var limmet mellan BB och ramen i kolfiber som släppte på en del. Men hos Canyon var det inget snack. Räckte att man tog kort så fick man ny ram snabbt. Så där var dom faktiskt grymma!
Jag fick en ny ram trots att det inte ens släppt bara för säkerhets skull 👍

Tillbaka
Topp