Senaste blodtrycket på 126 / 73 med 83 i puls. Något slarvigt utförd mätning då jag inte vilade i exakt 5 minuter innan, men trenden har börjat vända mina blodtrycksbröder! Cykling är fantastiskt.
Edit: För att förlänga inlägget litegrann med annan viktig information om vad jag tror anledningen kan vara.. Cyklingen har absolut haft en positiv påverkan på blodtrycket i sig genom att det har fått öva upp sig. Jag märker inte av samma känningar i hjärtat i uppförsbackar med mera som innan. Det kan iofs också bero på att jag införskaffat kraftmätare och bättre kan reglera min ”effort” så jag inte når maxpulsen utan ligger stadigt ca 20 slag under den. Så, cykling har definitivt gjort mitt hjärta starkare, men jag har tyvärr haft ett litet uppehåll. Har bara kunnat cykla utomhus nu sedan solen tittat fram. Kanske några veckor nu.
Dock har jag gjort observationen att jag fått snabbare förbättring på kortare tid att cykla utomhus än min intervallträning inomhus gav mig förra sommaren/hösten, där jag knappt såg någon förbättring alls. Jag tror det kan vara kopplat till hur kul och avslappnande det också är för sinnet att ta sig ut.
Jag har även förbättrat kosten och äter i princip bara hemlagad mat. Inget speciellt utöver att jag försöker få i mig ganska goda mängder grönsaker och fibrer samt håller mig under/på strecket för min dagliga energiförbrukning, plus lite mindre salt. Lägger inte till några mineraler eller någon vätskeersättning (läs: SALT) i vattnet när jag tränar heller.
Har räknat ut min basic metabolic rate genom kalkylatorer online, håller sedan koll på mina aktiva kalorier via steg men räknar inte in dessa som ”detta är kalorier jag kan äta”, bara om jag tränat med kraftmätare på cykeln kan jag räkna in kalorierna jag aktivt förbränt som extra kalorier att äta. Vill inte riskera att ligga på ett för stort underskott. Kraftmätare på cykeln ger en jättefin säkerhet när det kommer till kaloriförbrukning men jag ser att det inte skilde så mycket mellan vad jag nu VET att jag bränner vid cykling och vad Garmin tidigare uppskattade att jag brände.
Jag har minskat ca 10 pannor i vikt sedan i december tack vare dessa förbättringar och en större nedgång ska det fortsatt bli. Ligger på stabila 94-95 ungefär på bra dagar. Sakta men säkert rör sig trenden nedåt även där. Kommer gå snabbare nu när jag börjar bli mer konsekvent i cyklandet också.
Det är framförallt vikten i sig som jag sett kunna påverka (läs: sänka) blodtrycket permanent, och det är det jag har flest vetenskapliga belägg för. Men som ni kanske vet är farfar lite experimentell av sig och glider gärna ut på internet i sitt sökande efter (vetenskapligt) oupptäckta åtgärder. Många läkare och patienter rapporterar via forum som Reddit osv att träning i sig också har en positiv effekt, men också kosten. Vissa som tränat hårt innan utan framgång med sitt blodtryck skär ned på gluten eller kolhydrater och lyckas sänka trycket för första gången i livet tack vare det, medan andra rapporterar att fibrer har god effekt. Jag själv känner att socker är min fiende. Kan nästan känna hur både puls och blodtryck går upp när jag stoppat i mig kopiösa mängder med snacks och godis.
Så, kort och sammanfattat. Mina framgångsfaktorer (ej säkerställda, men troligen det som gjort det):
- Cykla utomhus! Variation med backar, tempo, men framförallt avslappnande för sinnet. Att stirra in i en vägg på en trainer kan aldrig mäta sig med att möta soluppgången en disig morgon med fågelkvitter som bakgrundsljud.
- Droppa vikten
- Stressa mindre (se: byte av jobb, cykla utomhus)
- Ät mer fibrer, mindre socker
Dricker i princip ingen alkohol heller (inte heller förut) och har inte ändrat min dosering av ADHD-medicinen. Jag är absolut inte nykterist, men dricker sällan. Kanske en gång i månaden och då ca 2-3 enheter max. Oftast 0-1.
Obs! Jag är inte BOTAD. Det här är en mätning som gjorde mig glad, och jag behöver mäta oftare nu för att se om det här är permanent eller en vanlig statistisk variation. Ser fram emot att fortsätta droppa och hamna på optimalt tryck (under 120/80) mer regelbundet framöver.