Cykla för att sänka puls och högt blodtryck

Så kort bit behöver du ingen extra energi för. Ät vanlig mat när du kommer hem.
Det kommer bli jobbigt när du känner dig hungrig hela tiden. Lätt att vräka i sig mat då.
Men när kroppen blivit van att cykla den sträckan är du inte alls lika hungrig efter några veckor.

Druvsocker behöver du bara om du har diabetes o blir för låg. Under 4,0 i blodsocker.
Jag har/hade förhöjd blodsocker så ligger i riskzonen. Så därför har jag läst på, och vill påpeka det.
Min mamma fick diabetes när hon var gravid med mig så jag har fått prova att sticka mig själv, gjorde även detta under en period när jag testade periodisk fasta med mera och mitt socker är alltid stabilt. Det är också därifrån jag har fått nys om druvsockret på tablett. Tar jag en bit druvsocker så hanterar min kropp det som det ser ut idag. Är ingen överdriven konsument av det, men tycker det funkar bra när det behövs som sagt. Det är värre att slänga i sig en solbulle. Större mängd socker även om det tar ett något längre tag att komma ut i blodet.

Senaste blodtrycket på 126 / 73 med 83 i puls. Något slarvigt utförd mätning då jag inte vilade i exakt 5 minuter innan, men trenden har börjat vända mina blodtrycksbröder! Cykling är fantastiskt.

Edit: För att förlänga inlägget litegrann med annan viktig information om vad jag tror anledningen kan vara.. Cyklingen har absolut haft en positiv påverkan på blodtrycket i sig genom att det har fått öva upp sig. Jag märker inte av samma känningar i hjärtat i uppförsbackar med mera som innan. Det kan iofs också bero på att jag införskaffat kraftmätare och bättre kan reglera min ”effort” så jag inte når maxpulsen utan ligger stadigt ca 20 slag under den. Så, cykling har definitivt gjort mitt hjärta starkare, men jag har tyvärr haft ett litet uppehåll. Har bara kunnat cykla utomhus nu sedan solen tittat fram. Kanske några veckor nu.

Dock har jag gjort observationen att jag fått snabbare förbättring på kortare tid att cykla utomhus än min intervallträning inomhus gav mig förra sommaren/hösten, där jag knappt såg någon förbättring alls. Jag tror det kan vara kopplat till hur kul och avslappnande det också är för sinnet att ta sig ut.

Jag har även förbättrat kosten och äter i princip bara hemlagad mat. Inget speciellt utöver att jag försöker få i mig ganska goda mängder grönsaker och fibrer samt håller mig under/på strecket för min dagliga energiförbrukning, plus lite mindre salt. Lägger inte till några mineraler eller någon vätskeersättning (läs: SALT) i vattnet när jag tränar heller.

Har räknat ut min basic metabolic rate genom kalkylatorer online, håller sedan koll på mina aktiva kalorier via steg men räknar inte in dessa som ”detta är kalorier jag kan äta”, bara om jag tränat med kraftmätare på cykeln kan jag räkna in kalorierna jag aktivt förbränt som extra kalorier att äta. Vill inte riskera att ligga på ett för stort underskott. Kraftmätare på cykeln ger en jättefin säkerhet när det kommer till kaloriförbrukning men jag ser att det inte skilde så mycket mellan vad jag nu VET att jag bränner vid cykling och vad Garmin tidigare uppskattade att jag brände.

Jag har minskat ca 10 pannor i vikt sedan i december tack vare dessa förbättringar och en större nedgång ska det fortsatt bli. Ligger på stabila 94-95 ungefär på bra dagar. Sakta men säkert rör sig trenden nedåt även där. Kommer gå snabbare nu när jag börjar bli mer konsekvent i cyklandet också.

Det är framförallt vikten i sig som jag sett kunna påverka (läs: sänka) blodtrycket permanent, och det är det jag har flest vetenskapliga belägg för. Men som ni kanske vet är farfar lite experimentell av sig och glider gärna ut på internet i sitt sökande efter (vetenskapligt) oupptäckta åtgärder. Många läkare och patienter rapporterar via forum som Reddit osv att träning i sig också har en positiv effekt, men också kosten. Vissa som tränat hårt innan utan framgång med sitt blodtryck skär ned på gluten eller kolhydrater och lyckas sänka trycket för första gången i livet tack vare det, medan andra rapporterar att fibrer har god effekt. Jag själv känner att socker är min fiende. Kan nästan känna hur både puls och blodtryck går upp när jag stoppat i mig kopiösa mängder med snacks och godis.

Så, kort och sammanfattat. Mina framgångsfaktorer (ej säkerställda, men troligen det som gjort det):
- Cykla utomhus! Variation med backar, tempo, men framförallt avslappnande för sinnet. Att stirra in i en vägg på en trainer kan aldrig mäta sig med att möta soluppgången en disig morgon med fågelkvitter som bakgrundsljud.
- Droppa vikten
- Stressa mindre (se: byte av jobb, cykla utomhus)
- Ät mer fibrer, mindre socker

Dricker i princip ingen alkohol heller (inte heller förut) och har inte ändrat min dosering av ADHD-medicinen. Jag är absolut inte nykterist, men dricker sällan. Kanske en gång i månaden och då ca 2-3 enheter max. Oftast 0-1.

Obs! Jag är inte BOTAD. Det här är en mätning som gjorde mig glad, och jag behöver mäta oftare nu för att se om det här är permanent eller en vanlig statistisk variation. Ser fram emot att fortsätta droppa och hamna på optimalt tryck (under 120/80) mer regelbundet framöver.

Senast ändrad:
Senaste blodtrycket på 126 / 73 med 83 i puls. Något slarvigt utförd mätning då jag inte vilade i exakt 5 minuter innan, men trenden har börjat vända mina blodtrycksbröder! Cykling är fantastiskt.

Edit: För att förlänga inlägget litegrann med annan viktig information om vad jag tror anledningen kan vara.. Cyklingen har absolut haft en positiv påverkan på blodtrycket i sig genom att det har fått öva upp sig. Jag märker inte av samma känningar i hjärtat i uppförsbackar med mera som innan. Det kan iofs också bero på att jag införskaffat kraftmätare och bättre kan reglera min ”effort” så jag inte når maxpulsen utan ligger stadigt ca 20 slag under den. Så, cykling har definitivt gjort mitt hjärta starkare, men jag har tyvärr haft ett litet uppehåll. Har bara kunnat cykla utomhus nu sedan solen tittat fram. Kanske några veckor nu.

Dock har jag gjort observationen att jag fått snabbare förbättring på kortare tid att cykla utomhus än min intervallträning inomhus gav mig förra sommaren/hösten, där jag knappt såg någon förbättring alls. Jag tror det kan vara kopplat till hur kul och avslappnande det också är för sinnet att ta sig ut.

Jag har även förbättrat kosten och äter i princip bara hemlagad mat. Inget speciellt utöver att jag försöker få i mig ganska goda mängder grönsaker och fibrer samt håller mig under/på strecket för min dagliga energiförbrukning, plus lite mindre salt. Lägger inte till några mineraler eller någon vätskeersättning (läs: SALT) i vattnet när jag tränar heller.

Har räknat ut min basic metabolic rate genom kalkylatorer online, håller sedan koll på mina aktiva kalorier via steg men räknar inte in dessa som ”detta är kalorier jag kan äta”, bara om jag tränat med kraftmätare på cykeln kan jag räkna in kalorierna jag aktivt förbränt som extra kalorier att äta. Vill inte riskera att ligga på ett för stort underskott. Kraftmätare på cykeln ger en jättefin säkerhet när det kommer till kaloriförbrukning men jag ser att det inte skilde så mycket mellan vad jag nu VET att jag bränner vid cykling och vad Garmin tidigare uppskattade att jag brände.

Jag har minskat ca 10 pannor i vikt sedan i december tack vare dessa förbättringar och en större nedgång ska det fortsatt bli. Ligger på stabila 94-95 ungefär på bra dagar. Sakta men säkert rör sig trenden nedåt även där. Kommer gå snabbare nu när jag börjar bli mer konsekvent i cyklandet också.

Det är framförallt vikten i sig som jag sett kunna påverka (läs: sänka) blodtrycket permanent, och det är det jag har flest vetenskapliga belägg för. Men som ni kanske vet är farfar lite experimentell av sig och glider gärna ut på internet i sitt sökande efter (vetenskapligt) oupptäckta åtgärder. Många läkare och patienter rapporterar via forum som Reddit osv att träning i sig också har en positiv effekt, men också kosten. Vissa som tränat hårt innan utan framgång med sitt blodtryck skär ned på gluten eller kolhydrater och lyckas sänka trycket för första gången i livet tack vare det, medan andra rapporterar att fibrer har god effekt. Jag själv känner att socker är min fiende. Kan nästan känna hur både puls och blodtryck går upp när jag stoppat i mig kopiösa mängder med snacks och godis.

Så, kort och sammanfattat. Mina framgångsfaktorer (ej säkerställda, men troligen det som gjort det):
- Cykla utomhus! Variation med backar, tempo, men framförallt avslappnande för sinnet. Att stirra in i en vägg på en trainer kan aldrig mäta sig med att möta soluppgången en disig morgon med fågelkvitter som bakgrundsljud.
- Droppa vikten
- Stressa mindre (se: byte av jobb, cykla utomhus)
- Ät mer fibrer, mindre socker

Dricker i princip ingen alkohol heller (inte heller förut) och har inte ändrat min dosering av ADHD-medicinen. Jag är absolut inte nykterist, men dricker sällan. Kanske en gång i månaden och då ca 2-3 enheter max. Oftast 0-1.

Obs! Jag är inte BOTAD. Det här är en mätning som gjorde mig glad, och jag behöver mäta oftare nu för att se om det här är permanent eller en vanlig statistisk variation. Ser fram emot att fortsätta droppa och hamna på optimalt tryck (under 120/80) mer regelbundet framöver.
80/130 var mitt blodtryck idag när jag lämnade blod. Känns bra.
Håller på att tappa i vikt.
Kör spinning.
Vill cykla ute.
Det kommer att bli snart.

Var till läkaren för 2 veckor sedan, dom tog då blodtrycket, som visade sig vara lite högt 140/95 så dom bad mig hålla lite koll.
Har köpt en egen mätare, den visar 165/100 .... hur kan det ändras så fort?
Den visar rätt på frugan, så jag tror inte det är ett mätarfel.

Nu har jag iofs ingen egen mätare, men jag har fått det berättat att blodtrycket kan ändras en hel del utifrån vad man gör och när på dagen man mäter.
Så prova att mät några ggr till vid olika tidpunkter och om trycket fortf är mkt högre bör du i första hand kontakta vården inte söka hälsoråd på ett cykelforum.

Var till läkaren för 2 veckor sedan, dom tog då blodtrycket, som visade sig vara lite högt 140/95 så dom bad mig hålla lite koll.
Mäter du rätt? Kolla på YouTube. Ha ungefär två fingrar på bredden mellan manschetten från armvecket. Ha slangen typ i mitten av armen, eller lite lätt vriden in mot kroppen. Ha armarna villande på ett bord framför eller på ett soffhörn/armstöd på kontorsstol tex. Fötterna i golvet, ryggen mot stödet. Du ska sitta och vila/koppla av i fem minuter, sen innan du börjar mäta tar du två djupa andetag och medan den mäter ska du inte prata eller röra på dig.

Men mitt tryck varierar också kraftigt. Man får bara en ögonblicksbild egentligen. Så mät ungefär samma tider varje dag. Gärna flera gånger per dag så får du någon slags snitt. Humör och stress/ångest kan påverka trycket fort. Likaså avkoppling.

Mät över tid, kolla du mäter på rätt sätt.

Jag tror inte att det är något ovanligt att det varierar kraftigt. Jag mätte mitt blodtryck varje morgon under nästan ett halvårs tid. Jag försökte få till samma förhållanden varje gång, dvs. jag mätte blodtrycket liggande direkt efter uppvaknande och morgontoalett, samt minst 10 min vila i liggande ställning efter toabesöket. Max för systole, dvs det första värdet, var 44% mer än minimum för samma värde och för diastole (andra värdet) var motsvarande skillnad 29%.

Om man ser till dina två mättillfällen så är 165 bara bara 18% mer än 140, och 100 är bara 5% mer än 95.

var till HC och mätte blodtrycket idag igen, 150/95 hade även med mig min egen mätare och den visade ungefär samma..:-(
Så vi får se om det blir några mediciner, men det verkar ju gå att cykla fort som fan ändå om man får tro vissa här i tråden:-)

var till HC och mätte blodtrycket idag igen, 150/95 hade även med mig min egen mätare och den visade ungefär samma..:-(
Så vi får se om det blir några mediciner, men det verkar ju gå att cykla fort som fan ändå om man får tro vissa här i tråden:-)
Det låter livsfarligt, och håller det sig såhär borde du nog gå på mediciner. Sen kan du kliva av medicinerna om du lyckas sänka det med kost och cykling! Uppdatera gärna hur det går.

Jag ska också bli bättre på att uppdatera här i tråden men är dålig på att komma ihåg att mäta. Brukar tyvärr ligga på ”normalhögt” ca 130-135/80-85, så min resa är inte över än heller. Har dock endast cyklat några gånger per vecka hittills och tror att det kommer bli bättre med tiden.

165/100 är ju högt och bör följas upp.

Det gäller ju att mäta rätt som andra påpekar. Vissa får förhöjda värden när man mäter på vårdcentralen, sk "white coat syndrom". Jag mäter betydligt lägre ca 12 timmar efter träning men nästa morgon är det tillbaka på normala nivåer igen.

Variationen mellan enskilda mätningar kan vara ganska stor men om man gör 2-3 mätningar varje morgon och kväll (med samma förutsättning som beskrivet ovan) så ser man ju rätt snart vart man snittar.

Vad jag förstår så har blodtrycket inget med puls eller prestation att göra.

Regelbunden konditionsträning sänker blodtrycket över tid med som mest 5–10 enheter enligt de siffror jag sett, det betyder att om man ligger på gränsen så kan det göra att man "slipper" medicin (men man kommer fortfarande att ligga på "högt normalt". De flesta med problem behöver troligen en kombination av åtgärder. Det gäller återigen att man inte går till läkaren direkt efter ett träningspass så man mäter lägre än man borde. Det borde ju vara dygnssnittet över tid som är intressant. Fråga om 24-timmarsmätning om inte läkaren tar upp det.

165/100 är ju högt och bör följas upp.

Det gäller ju att mäta rätt som andra påpekar. Vissa får förhöjda värden när man mäter på vårdcentralen, sk "white coat syndrom". Jag mäter betydligt lägre ca 12 timmar efter träning men nästa morgon är det tillbaka på normala nivåer igen.

Variationen mellan enskilda mätningar kan vara ganska stor men om man gör 2-3 mätningar varje morgon och kväll (med samma förutsättning som beskrivet ovan) så ser man ju rätt snart vart man snittar.

Vad jag förstår så har blodtrycket inget med puls eller prestation att göra.

Regelbunden konditionsträning sänker blodtrycket över tid med som mest 5–10 enheter enligt de siffror jag sett, det betyder att om man ligger på gränsen så kan det göra att man "slipper" medicin (men man kommer fortfarande att ligga på "högt normalt". De flesta med problem behöver troligen en kombination av åtgärder. Det gäller återigen att man inte går till läkaren direkt efter ett träningspass så man mäter lägre än man borde. Det borde ju vara dygnssnittet över tid som är intressant. Fråga om 24-timmarsmätning om inte läkaren tar upp det.
Fast det går väl att sänka mer genom träning om man också har några extra kilon att gå ned? Det är så jag tänker iaf. Minns inte men det var några enheter per kilo ungefär som man kan sänka genom viktnedgång. Så kombon sänkning pga träning + sänkning pga viktnedgång kan mycket väl sänka trycket till normala nivåer.

Blodtryck har ingen påverkan på prestation eller puls, men vet att blodtrycksmedicin definitivt sänker prestationen. Iallafall maxpulsen man kan uppnå. Men det är det ju värt om det räddar livet på en.

Har lyssnat mycket på Andrew Huberman och Peter Attia som i princip alltid sätter in medicin på sina klienter så fort dom ligger över 120/80 och refererar till en studie där dom hade två olika grupper dom följde där ena fick medicin och den andra inte, typ. Men dom insåg att det var oetiskt att inte ge den andra gruppen medicin och var tvungna att avbryta studien pga detta eftersom skillnaden i dödlighet var så signifikant. Minns inte exakt men rekommenderar att söka på dom + ”blood pressure” på Spotify och lyssna på några avsnitt för den intresserade.

Jag skulle vara lite försiktig i att lyssna (och tro) alltför mycket på vad herrarna Andrew Huberman och Peter Attia säger då de verkar ha en förkärlek till att blanda bra med bajs.

Hehe hade 170/100 idag innan träning.
Efter träningen låg den på 129/93
Och ja, jag mätte flera gånger.
Så jag får nog skaffa en sån där kontorscykel🤣🤣

Som inlägg 158
Enklare medicin vidgar eller mjukar upp ådror eller kanske både och.
Betablockerare är ngt annat.
Syftar det på att vidga blodkärlen för att kunna pusha större mängder blod enklare tro? Mer blod -> mer syre -> högre Vo2max? Proffsen tar ju ”rödbetsjuice” i mängder för att få samma effekt.
Är det ett teoretiskt resonemang eller har man studerat det här? Vore ju fel att dopa sig med medicin då.. Diuretika och beta-blockerade är med på dopinglistan (https://www.antidoping.se/dispens-laekemedelssoek/dopinglistan/) men inte andra blodtryckssänkande mediciner vad jag förstå?

Jag är inte van att läsa medicinska studier så är lite svårt att tolka för mig. Hittar t ex denna för candesartan men de vo2max de anger är ju inte relevanta för personer som konditionstränar?

Röbetsjuice har man väl kommit fram till fungerar för motionärer (med någon procent skillnad) men fungerar inte för eliten.

Hehe hade 170/100 idag innan träning.
Efter träningen låg den på 129/93
Och ja, jag mätte flera gånger.
Så jag får nog skaffa en sån där kontorscykel🤣🤣
Det jag oroar mig över är att du ligger så högt på det diastoliska värdet alltså /** -siffran. Det är tydligen den mer allvarliga av dom två. Båda är allvarliga om det ligger högt men min läkare sa någon gång att han såg att mitt blodtryck var högt en gång pga stress eftersom det var den systoliska som låg högt då ( ***/ ). Bra att du lyckades påverka siffrorna ändå! Men prata med läkaren och hitta en plan, så du inte kör ihjäl dig med träningen heller. Blodtrycket höjs ju tyvärr akut under träning och sänks först efteråt. Är ingen läkare själv men bra att ta det försiktigt. Får du OK från läkaren att konditionsträna är det ju bara att köra på sen!

Är det ett teoretiskt resonemang eller har man studerat det här? Vore ju fel att dopa sig med medicin då.. Diuretika och beta-blockerade är med på dopinglistan (https://www.antidoping.se/dispens-laekemedelssoek/dopinglistan/) men inte andra blodtryckssänkande mediciner vad jag förstå?

Jag är inte van att läsa medicinska studier så är lite svårt att tolka för mig. Hittar t ex denna för candesartan men de vo2max de anger är ju inte relevanta för personer som konditionstränar?

Röbetsjuice har man väl kommit fram till fungerar för motionärer (med någon procent skillnad) men fungerar inte för eliten.
Nä jag har ingen aning. Har inte heller hört talas om blodtrycksmedicin inom sport som prestationshöjare. Bara ett antagande om hur det var tänkt att fungera, kanske har en helt annan effekt egentligen.

Rödbetsjuice inom citationstecken. Viktig distinktion! Går ej att köpa på ICA om man säger så.

Helt utan forskning bakom utan i mitt fall ren spekulation

Bara för att jag inte vet hur man lätt citerar flera inlägg samtidigt på mobilen så gör jag tyvärr ibland en massa inlägg på raken. Ber om ursäkt för det.

Men uppdaterar lite hur det går för mig och min resa. Låg på högt-normalt imorse innan jobbet. Vilade ej 5 minuter innan utan i princip upp ur sängen, sätta sig i stolen och trycka start. Hade inte heller tömt blåsan och var lite stressad. Kanske inte helt representativt men ungefär i linje med vad jag brukar mäta.

Efter jobbet som var lite stressigt och rörigt idag mätte jag på grad 1. Helvete. Men det svingar som sagt mellan bra/utmärkta siffror till grad 1/högt-normalt. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser? Finns det någon människa som jobbar och stressar med vardagspussel som ligger på normalt/bra hela tiden?

Jag har slarvat som bara den med träningen och inte kommit ut så mycket som jag hoppats på alls. Kanske ska sätta upp trainern i väntan på varmare och mindre blåsigt väder så man tar tag i det lite oftare. Ska försöka ligga i från och med näst-nästa vecka så uppdaterar jag kontinuerligt här då så blir det kanske tydligare om/hur mycket träningen påverkar mitt blodtryck. Fortsätter det ligga på högt-normalt efter att ha droppat några kilon och konditionstränat under sommaren kommer jag att kontakta vården för att få hjälp. Då är det nog något annat som gör det än år av lathet, dålig kost och mycket stillasittande. Men skulle gissa på att det är just det som gjort det ändå. Vi får se! Jag vill verkligen inte dö i förtid iallafall så det här ska jag ta på allvar.

IMG_8160.webp

IMG_8161.webp

Det jag är lite fundersam över är att jag känner ju inte av att jag har högt blodtryck hade ingen aning om att jag hade det.
Uppdagades då jag var till HC efter problem med njursten.

Det jag är lite fundersam över är att jag känner ju inte av att jag har högt blodtryck hade ingen aning om att jag hade det.
Välkommen i klubben.
Har inga riskfaktorer men har från att tidigare ha "godkännts" efter liggvila på hälsokoll på jobbet sista kanske 10 åren fått medicinera.

Bara för att jag inte vet hur man lätt citerar flera inlägg samtidigt på mobilen så gör jag tyvärr ibland en massa inlägg på raken. Ber om ursäkt för det.

Men uppdaterar lite hur det går för mig och min resa. Låg på högt-normalt imorse innan jobbet. Vilade ej 5 minuter innan utan i princip upp ur sängen, sätta sig i stolen och trycka start. Hade inte heller tömt blåsan och var lite stressad. Kanske inte helt representativt men ungefär i linje med vad jag brukar mäta.

Efter jobbet som var lite stressigt och rörigt idag mätte jag på grad 1. Helvete. Men det svingar som sagt mellan bra/utmärkta siffror till grad 1/högt-normalt. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser? Finns det någon människa som jobbar och stressar med vardagspussel som ligger på normalt/bra hela tiden?

Jag har slarvat som bara den med träningen och inte kommit ut så mycket som jag hoppats på alls. Kanske ska sätta upp trainern i väntan på varmare och mindre blåsigt väder så man tar tag i det lite oftare. Ska försöka ligga i från och med näst-nästa vecka så uppdaterar jag kontinuerligt här då så blir det kanske tydligare om/hur mycket träningen påverkar mitt blodtryck. Fortsätter det ligga på högt-normalt efter att ha droppat några kilon och konditionstränat under sommaren kommer jag att kontakta vården för att få hjälp. Då är det nog något annat som gör det än år av lathet, dålig kost och mycket stillasittande. Men skulle gissa på att det är just det som gjort det ändå. Vi får se! Jag vill verkligen inte dö i förtid iallafall så det här ska jag ta på allvar.

Visa bilaga 767691
Visa bilaga 767692
Ska mätningarna kunna följa variationer över tid så är det nog bra att se till att förutsättningarna är desamma. Är man stressad efter jobbet så hoppa över att mäta den gången.

Jag brukar mäta morgon och eftermiddag men funderar på att endast köra mätning på morgonen då eftermiddagsmätningen påverkas mycket om jag konditionstränar. Snittet för dagen dras ner och då blir det svårare att följa utveckling över tid.

Man känner oftast inte av högt blodtryck. Men finns ju också "white coat symdrom" så inte säkert att mätningen på HC representerar verkligheten. Får man göra en 24-timmarsmätning så får man ju en ganska bra bild över hur det ser ut över dygnet. En blodtrycksmätare är ganska billig så det är en bra grej att ha hemma.

I mitt fall så mättes också blodtrycket av en helt annan anledning (skulle bli blodgivare) och det uppdagades ett bakomliggande problem som skulle kunnat vara allvarligt. Och högt blodtryck är ju en riskfaktor på lång sikt så det är bra att göra en grundlig utredning. Men vad jag förstår så tar man i princip bort riskerna om man får ner blodtrycket och det finns effektiva och billiga mediciner som för de flesta inte har några större biverkningar.

Visa bilaga 767691
Visa bilaga 767692
Och dagens mätning:
127 / 79
67 i puls

@miyatafarfar Är 44 år. Tränar ganska mycket, fyra pass i veckan, och har ingen övervikt. "Stressar normalt" eller hur man nu ska uttrycka det. Står på Venlafaxin i hög dos på grund av att jag är ultrasnabb metaboliserare, och detta kan orsaka förhöjt blodtryck. Har också en genetisk disposition för problemet. Utreddes under hösten för ett ganska ordentligt högt tryck. Står för tillfället på två blodtryckssänkande, losartan och amlodipin, båda i relativt hög dos. Mår bra på dem.

Gå till doktorn, det kommer att på något sätt lösa både oron och problemet.

Blodtryck har ingen påverkan på prestation eller puls, men vet att blodtrycksmedicin definitivt sänker prestationen. Iallafall maxpulsen man kan uppnå. Men det är det ju värt om det räddar livet på en.

Det beror på vilken typ av medicin, prata med läkaren om att du är aktiv och inte vill ha medicin som påverkar din maxpuls. Betablockerare ska du förstås undvika, jag äter en kombination av amlodipin och kandesartan och ingen av dem påverkar maxpulsen. Kandesartan däremot kan ha positiva effekter på syreupptagningsförmågan :-)

Har själv varit en "saltknarkare" . Saltat på innan jag ens smakat på maten.
Har bytt till saltin och dragit ner ordentligt på mängden.
För ett år sedan snittade jag ungefär 140/86, nu 128/78. Äter mediciner.
Men, har ändrat det mesta sedan ett antal år i "förfall".
Återupptagit träning/cykling, gått ner dryga 20kg och, vilket troligen är det viktigaste, slutat jobba!
Att vara pensionär ger mycket tid till en själv att spendera över.
Ölkonsumtionen har också minskat även om Socialstyrelsen säger ajabaja ännu.
Då, när allt har börjat se ljust ut fick jag ett besked vid den årliga kontrollbesiktningen (pga blodtrycksmedicinen) att mitt blodvärde (hb) var alldeles för lågt, 121.
Skall fortsatt utredas, hoppas det beror på ensidigare kost vid viktnedgången.
Aldrig får man vara riktigt glad.

Men men

Trevlig Helg!

Är det inte intelligente och påläste Lars Bern som brukar tala om vikten av att inte bry sig om allt för mycket om blodtrycksnivåer på nivåer som diskuteras i tråden. Blodkärlen slaggar igen med tiden men hjärnan och andra organ kräver syre för att fungera och då måste trycket ökas. Har man svår huvudvärk ofta kan medicinering vara vettig.

Jag tycker att data och information är intressant. Jag mäter en del när jag tränar. Det blir de vanliga siffrorna för ett pass. Effekt mäter jag bara på spinningen på F&S. Ligger på ganska låga effekter jämfört med andra här. Tur att jag jämför mig med mig själv.
Nog om det.

Jag håller på att gå ned i vikt, tar det lite piano och får mina ryck ibland och då händer det mer på vågen. Ska dock ha kommit en bra bit mot målvikten till den 6 juni.

Med det sagt så kommer jag att "kolla mina värden och data" när jag är i mitt målvktstillstånd...och jämföra med när jag hade en övervikt.

Data att kolla:
Blodtryck på morgonen
Vikt
Vilopuls

Vilopulsen har jag inte koll på faktiskt, men den hoppas jag få bättre koll på när jag börjar mäta den.

Vilopulsen har jag inte koll på faktiskt, men den hoppas jag få bättre koll på när jag börjar mäta den.
Om du inte redan har ngn (Garmin GPS) löparklocka så kan du med en sådan på handleden under natten få koll på både vilopuls + mkt mer (modellberoende). Kolla skillnaden mellan de olika modellerna här

OBS
Garmins beräkning för vilopuls kan skilja sig från vad du förväntar dig, läs mer här

Tillbaka
Topp