[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

På viket sätt är det mer lämpligt att köra för fort för att släppa förbi någon utan blåljus, än en med blåljus?

Edit : förtydligande
Nu bygger du en halmgubbe, så jag får väl förtydliga en gång till?

Båda är otillåtet. Men jag har själv kört för fort för att släppa fram polisbilar som kommer med blåljus ett par gånger. Ena gången fick jag tom ett tackblink. De ansåg det tydligen vara lämpligt.
Jag tycker, under rätt förutsättningar, det är lämpligt att trycka på gasen lite för att släppa fram även om det är otillåtet. Om du inte vill göra det är lösningen enormt enkel: kör inte om förrän du har klart bakåt.

Det enda onödiga i det tänkta fallet är att den som kör om inte håller koll bakåt FÖRST. Har man väl börjat köra om och kör 110 där det är 110, så hindrar man ingen "i onödan". Men om man bara sölar i ytterfil liiiiiite fortare än trafiken i innerfil, eller svänger ut framför nån som kommer uppenbart fortare bakifrån, så är man en onödig idot. Då är det bättre att ge fan i att köra om, alls.
Precis, det här händer väldigt ofta på motorväg. Man börjar komma ikapp nån, slänger ett öga i backspegeln och ser att nån håller på att köra om mig, ligger därför kvar. Men sen händer inget, och man ser att denne bara kommit aningen närmare, nu så att jag måste bromsa in pga den framför och ligga kvar där, tills sölkorven i ytterfilen tagit sig förbi.

Jag fattar liksom inte syftet att göra så, har man noll koll på sin omgivning, eller nån elak livssyn att ”jag ska minsann inte underlätta för nån annan”? Kan ju bara vara de två orsakerna.

Precis, det här händer väldigt ofta på motorväg. Man börjar komma ikapp nån, slänger ett öga i backspegeln och ser att nån håller på att köra om mig, ligger därför kvar. Men sen händer inget, och man ser att denne bara kommit aningen närmare, nu så att jag måste bromsa in pga den framför och ligga kvar där, tills sölkorven i ytterfilen tagit sig förbi.

Jag fattar liksom inte syftet att göra så, har man noll koll på sin omgivning, eller nån elak livssyn att ”jag ska minsann inte underlätta för nån annan”? Kan ju bara vara de två orsakerna.
Fast, det är väl ändå ingen som har argumenterat för rätten att slänga sig ut framför bilen bakom?

Att benhårt hålla på regler och vad som är rätt är typ nivå 2 av ”trafikmognad” eller vad det kallas i körkortsutbildningen. Nästa nivå är att vara hjälpsam och underlätta i trafiken för sina medtrafikanter.
Var någonstans på mognadsskalan befinner sig den som blir upprörd över att andra trafikanter gör en annan bedömning av lämpligheten att köra för fort?

Med tanke på att det inte är tillåtet att köra för fort för att släppa fram blåljus, har jag svårt att tänka mig att det är lämpligt att släppa fram godtycklig trafikant för att denne "har bråttom".

Tjena!

Det finns ju faktiskt dom som har åkt dit för det men risken är väldigt liten. Jag har tagit den risken mer än en gång. Senast så blev jag ikappkörd av en polisbil på en 2-1 väg och han höll markant högre hastighet än mig. Jag tänkte att det är torrt fint väder och 100% sikt så jag drog på till nästa tvåfiliga sträcka, ökade farten så länge jag såg att dom hängde på. Var väl uppe i runt 180-190 när det blev tvåfiligt. Fick en tumme upp när dom blåste förbi.
Undrar vad dom mötande tänkte, visst det var ingen röd lampa i vindrutan på polisbilen, men såg nog ändå ut som att det var mig dom jagade. 😂

Fast, det är väl ändå ingen som har argumenterat för rätten att slänga sig ut framför bilen bakom?
Lite oklart, för när jag hävdade att man antingen skall avvakta eller gasa på för att underlätta innehöll motargumentet följande:
”jag svårt att tänka mig att det är lämpligt att släppa fram godtycklig trafikant för att denne "har bråttom".”
Och jag påstår bara att det är inte bara högst lämpligt, utam ett lagkrav, att släppa fram godtycklig trafikant. Vilket t.ex. innebär att inte påbörja en omkörning om man blir ikapphunnen och kan se det. Oavsett hastighet på ”godtycklig trafikant”.

Tjena!

Det finns ju faktiskt dom som har åkt dit för det men risken är väldigt liten. Jag har tagit den risken mer än en gång. Senast så blev jag ikappkörd av en polisbil på en 2-1 väg och han höll markant högre hastighet än mig. Jag tänkte att det är torrt fint väder och 100% sikt så jag drog på till nästa tvåfiliga sträcka, ökade farten så länge jag såg att dom hängde på. Var väl uppe i runt 180-190 när det blev tvåfiligt. Fick en tumme upp när dom blåste förbi.
Undrar vad dom mötande tänkte, visst det var ingen röd lampa i vindrutan på polisbilen, men såg nog ändå ut som att det var mig dom jagade. 😂
Det finns ju exempel på de som åkt det t för detta. Jag misstänker att man då har gjort något annat fel som gjort att de vill statuera exempel. Tex kört olämpligt fort ifht förutsättningarna.

Var någonstans på mognadsskalan befinner sig den som blir upprörd över att andra trafikanter gör en annan bedömning av lämpligheten att köra för fort?
Ingen här har påstått att någon annan skall köra fortare än vad respektive förare anser lämpligt, det är en självklarhet. Vi påstår bara att om man är den som gör den försiktigare bedömningen skall man hålla sig till höger om det inte är fritt till vänster.

Ingen här har påstått att någon annan skall köra fortare än vad respektive förare anser lämpligt, det är en självklarhet. Vi påstår bara att om man är den som gör den försiktigare bedömningen skall man hålla sig till höger om det inte är fritt till vänster.
Och ingen annan har, som jag tolkar det, påstått något annat. Definitivt inte jag i alla fall.

@Fattiglapp och @Kneecap

Jo, lite skyldig till halmgubbe är jag. Jag reagerade dock på att jag tyckte att det argumenterades för att man i princip SKA öka hastigheten till över tillåten för att släppa fram godtycklig trafikant.
Jag ökar ibland hastigheten för att släppa fram om jag anser det vara lämpligt under omständigheterna. Aldrig behövt göra det för blåljus, däremot har jag "rullat" mot rött för att släppa fram blåljus, det får man egentligen inte heller göra.

En gång när körde jag på motorväg, skulle jag köra om två bilar, och bedömde att jag kunde göra det i 110. När jag kom upp jämsides med den bakre bilen började den öka farten (kanske främre också). Efter en kort stund gasade jag på för att komma förbi de två, och kom väl upp i 120.
Då började den bakre bilen blinka rött 😱, civilpolis. Efter en stunds förvirring förstod jag att det var det främre bilen, inte mig de skulle stoppa 😂

@Fattiglapp och @Kneecap

Jo, lite skyldig till halmgubbe är jag. Jag reagerade dock på att jag tyckte att det argumenterades för att man i princip SKA öka hastigheten till över tillåten för att släppa fram godtycklig trafikant.
Ja jag märker att vi inte tolkar varandra rätt. Tror vi är överens om att man skall hålla undan. Ett sätt att göra det är att gasa på, vilket jag ofta använder. Men aldrig menat att man SKALL göra det.
Jag ökar ibland hastigheten för att släppa fram om jag anser det vara lämpligt under omständigheterna. Aldrig behövt göra det för blåljus, däremot har jag "rullat" mot rött för att släppa fram blåljus, det får man egentligen inte heller göra.
Så länge man gör det klokt tror jag risken att åka fast är minimal. Tror ofatast det uppskattas. Men orsakar du en olycka kommer du åka dit. Precis som polisen om de kör mot rött, blåljus eller ej.
Men lagar som tillåter överträdelser i detta läge hade garanterat misstolkats och orsakat både olyckor och oklarheter.

En gång när körde jag på motorväg, skulle jag köra om två bilar, och bedömde att jag kunde göra det i 110. När jag kom upp jämsides med den bakre bilen började den öka farten (kanske främre också). Efter en kort stund gasade jag på för att komma förbi de två, och kom väl upp i 120.
Då började den bakre bilen blinka rött 😱, civilpolis. Efter en stunds förvirring förstod jag att det var det främre bilen, inte mig de skulle stoppa 😂
Folk som accelererar när de blir omkörda kan vi nog också skriva några trådsidor om... Och folk som accelererar när man kommer till 2-delen av en 2+1-väg.

En sån där är väl helt okej som arbetsfordon. En sån här däremot. Fattar inte vad det är för människor som kör runt med dylika. Ofta extremt aggressivt dessutom.

Edit: Aldrig nånsin sett nåt på flaket heller.

Visa bilaga 767201
Utanför city ser man ofta pickups med skotrar på sleddecket vintertid. Jag mötte ett sånt här ekipage idag fast treaxlat släp. Och utan skotrar..

Dessa pickups kommer ju försvinna mer och mer nu när skattefusket med E85 försvinner. Kostar ju mindre än en caddy i skatt idag, helt otroligt.

Bilagor

• IMG_3423.webp
    IMG_3423.webp
    16.7 KB · Besök: 90
Folk som accelererar när de blir omkörda kan vi nog också skriva några trådsidor om... Och folk som accelererar när man kommer till 2-delen av en 2+1-väg.

Tjena!

Dom två typerna är dom som gjort att mina barn kan alla fula ord som existerar. Stör mig också på folk som bevisligen inte använder farthållare och konstant ligger och pendlar +-7 km/h. Säger inte att man måste ha farthållare på, men då får man fasiken se till att hålla jämn hastighet själv. Sjukt frustrerande när man har en bil utan adaptiv, när man har adaptiv så spelar det ju ingen roll.

Jag gasar på och håller undan om den bakomvarande upplevs köra "artigt".
Om bakomvarande blinkar med helljus och upplevs vara en röv så håller jag också undan, men då släpper jag på gasen istället och går in bakom bilen bredvid.
Men oftast slipper jag något av det för jag kollar ibland i backspegeln.
#duktig😇

Jag gasar på och håller undan om den bakomvarande upplevs köra "artigt".
Om bakomvarande blinkar med helljus och upplevs vara en röv så håller jag också undan, men då släpper jag på gasen istället och går in bakom bilen bredvid.
Men oftast slipper jag något av det för jag kollar ibland i backspegeln.
#duktig😇

Vi är alla människor, och jag har mer än en gång agerat så mot rövar...
Men egentligen skall vi släppa fram även rövar. Kanske särskilt dem, eftersom irriterade rövar/stresspellar i trafiken ökar olycksrisken märkbart.

Jag har inte koll på det, men gå tillbaka till din trafikutbildningslitteratur och kolla om du verkligen undrar, det finns nog något om det där.

Tjena!

Dom två typerna är dom som gjort att mina barn kan alla fula ord som existerar. Stör mig också på folk som bevisligen inte använder farthållare och konstant ligger och pendlar +-7 km/h. Säger inte att man måste ha farthållare på, men då får man fasiken se till att hålla jämn hastighet själv. Sjukt frustrerande när man har en bil utan adaptiv, när man har adaptiv så spelar det ju ingen roll.
Jo, även med adaptiv. Man ligger i 100 på 110-väg med farthållaren på "110" (självklart). Klart bakåt så man går ut för att köra om, bilen accelererar till 110. Men fortfarande är avståndet till framförvarande konstant eller lätt ökande. Då kommer någon farande bakom, så man går in till höger. För att se att man nu kör i 93. Då går man ut igen, trycker på gasen till 120, för att se att man saaaaakta kör om bilen som precis låg i 93. Då blir man irriterad, trycker på gasen och det visar sig att man helt plötsigt måste riskera körkortet för att komma om rimligt.

Ja, och eftersom du kör om med så liten skillnad hindrar du trafiken i onödan. Antingen skiter du i omkörningen, vilket är det mest rimliga. Eller så kör du om som folk. Om du absolut inte vill passera hastighetsgränsen och bilen framför ligger i 109 på 110- väg skall du inte köra om.
Det var ju ungefär det jag skrev. Skillnaden mellan oss är att jag tycker det är helt rimligt att fortsätta ligga i 110 om nån kommer ifatt, ifall du före omkörningen inte såg att den skulle komma ifatt (vilket oftast beror på att den som kommer ifatt kör väldigt mycket fortare).

Vad som händer sen beror helt på situationen. Folk som lägger sig två billängder bakom och/eller blinkar med helljuset kan glömma att jag tänker gasa för deras skull. Snarare släpper jag på gasen i så fall för att de äventyrar min säkerhet. Finns alldeles för många såna jubelidioter som borde sitta inlåsta för gott.

Edit: För övrigt undrar jag hur mycket av dessa problem som skulle upphöra om lastbilar fick hålla samma hastighet som övriga. Känns som det bara uppstår massa risker när de håller mycket lägre hastighet och tvingar fram filbyten och omkörningar hela tiden.

Jag ligger i 90 med släp på motorväg och 2:1 så man följer lastbilarnas tempo. Ibland går det inte och man sänker ju Sveriges konjuktur så mycket som man är i vägen.

Lastbilar i 120 får lite annan bromssträcka så då behöver folk i bilar förstå mycket mer än de gör idag så det är nog tyvärr svårt.

Motorvägarna borde ha fri fart.

Man ska nog fundera på bilens totala lastvikt med, där ska ju taklast och vikt på kroken räknas in (tror dock inte att kulvikten från ett släp räknas in??).
Kulvikt/kultryck räknas in i bilens totalvikt
Dvs har du 50kg på kulan kan du lasta 50kg mindre i bilen.
Men det räknas inte av från totalvikt på ett släp. Dvs släpet vägs frånkopplat från bilen

Det var ju ungefär det jag skrev. Skillnaden mellan oss är att jag tycker det är helt rimligt att fortsätta ligga i 110 om nån kommer ifatt, ifall du före omkörningen inte såg att den skulle komma ifatt (vilket oftast beror på att den som kommer ifatt kör väldigt mycket fortare).

Vad som händer sen beror helt på situationen. Folk som lägger sig två billängder bakom och/eller blinkar med helljuset kan glömma att jag tänker gasa för deras skull. Snarare släpper jag på gasen i så fall för att de äventyrar min säkerhet. Finns alldeles för många såna jubelidioter som borde sitta inlåsta för gott.

Edit: För övrigt undrar jag hur mycket av dessa problem som skulle upphöra om lastbilar fick hålla samma hastighet som övriga. Känns som det bara uppstår massa risker när de håller mycket lägre hastighet och tvingar fram filbyten och omkörningar hela tiden.
Ja i mina sämre stunder kör jag också med principen ”om inte du kan anpassa avståndet efter hastigheten, får jag anpassa hastigheten efter avståndet”. Men det behöver inte nödvändigtvis vara rätt bara för att jag gör det 😂

Jag ligger i 90 med släp på motorväg och 2:1 så man följer lastbilarnas tempo. Ibland går det inte och man sänker ju Sveriges konjuktur så mycket som man är i vägen.

Lastbilar i 120 får lite annan bromssträcka så då behöver folk i bilar förstå mycket mer än de gör idag så det är nog tyvärr svårt.

Motorvägarna borde ha fri fart.
Liten faktaruta: Man får med släp bara köra i 80 och lastbilar max 80 om det inte är motorväg/motortafikled där de får köra i 90.

Mitt båtsläp är godkänt för 100 i Danmark och Tyskland. Oftast glömmer jag bort att jag är i Sverige när jag kör med det.

Kulvikt/kultryck räknas in i bilens totalvikt
Dvs har du 50kg på kulan kan du lasta 50kg mindre i bilen.
Men det räknas inte av från totalvikt på ett släp. Dvs släpet vägs frånkopplat från bilen

Man ska hålla nere kulvikten om man drar släp och har mycket i bilen alltså! Eller lägga det på släpet, så länge inte max lastvikt där överskrids.

Det är ju rätt hypotetiskt det här med lastvikt för de flesta, det är inte så vanligt att kunna kontrollera själv.

Släpvagsvikter skiljer sig också åt i många länder, ett obromsat oreggat "efterfordons"-båtsläp jag hade förut är godkänt för 30 km/h i Sverige men var tydligt märkt med 40km/h.

I många länder får man väl köra 100 km/h med släp, ibland med krav på nån speciell handske.

Senast ändrad:
Ja i mina sämre stunder kör jag också med principen ”om inte du kan anpassa avståndet efter hastigheten, får jag anpassa hastigheten efter avståndet”. Men det behöver inte nödvändigtvis vara rätt bara för att jag gör det 😂
Jag och en lastbil samåkte ner i 30 på en 70-väg för många år sen innan luckan växte

Summarum: Alla Ska åka Trabant utan säkerthetsfunktioner, för det är ju bara för idioter ändå. Åker alla likadana bilmodeller så är det också optimerat, för alla har samma krav.

Summarum: Alla Ska åka Trabant utan säkerthetsfunktioner, för det är ju bara för idioter ändå. Åker alla likadana bilmodeller så är det också optimerat, för alla har samma krav.
Om alla kör Trabant behöver vi inte heller diskutera omkörningsetikett för ingen kan köra speciellt mycket fortare än långtradarna ändå.

Man ska hålla nere kulvikten om man drar släp och har mycket i bilen alltså! Eller lägga det på släpet, så länge inte max lastvikt där överskrids.

Det är ju rätt hypotetiskt det här med lastvikt för de flesta, det är inte så vanligt att kunna kontrollera själv.

Det är ju bara att köra en badrumsvåg på stödhjulet. Testade alltid vilka grejer vi skulle ha var i husvagnen så när jag var liten. Sen visste man var allt skulle packas så blev det rätt.

Låter som en dum idé. Om släpet har stort vindfång är det säkrare att hålla kulvikten nära max. För att undvika att släpet börjar pendla.

Här om året cyklade jag förbi 3-4 nya svenskar som hängde i nosen på en alldeles för stor båt som stod med fören i luften och drevet i backen på ett släp, de försökte få ner den för att kroka på en V70 som de tänkt skulle dra det hela. Jag ringde polisen som sa vi vet, fler har ringt, vi är på väg...

Här om året cyklade jag förbi 3-4 nya svenskar som hängde i nosen på en alldeles för stor båt som stod med fören i luften och drevet i backen på ett släp, de försökte få ner den för att kroka på en V70 som de tänkt skulle dra det hela. Jag ringde polisen som sa vi vet, fler har ringt, vi är på väg...
Ja, det var länge sen det var hetsiga diskussioner i denna tråd så det är bra att du försöker spruta in lite tändvätska.

Då får dom vara snabba och sätta på LGF skylten 😉

Möjligen en click bait artikel?
Oavsett är jag glad att jag avyttrade min dieselgatebil när jag förstod att Skoda inte tänkte ersätta mig för att de hade lurat mig, trots att de betalde ägare i andra länder.

Möjligen en click bait artikel?
Oavsett är jag glad att jag avyttrade min dieselgatebil när jag förstod att Skoda inte tänkte ersätta mig för att de hade lurat mig, trots att de betalde ägare i andra länder.

När jag jhade dinosauriegamla bilar så åtgärdades detta på en verkstad. Jag könde varken skillnad innan eller efter.

Tillbaka
Topp