Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Killen som fått en Sentier 27.5 klagar inte. Det bör vara 170 eller i värsta fall 175 på den och han är under 150. Å andra sidan klagar han inte på nåt. Han hoppade min Marino när han var mycket kortare än så.

Det enda jag relativt säkert kan säga att det för min dotter blev väldigt kass rundtramp med 165mm vev när hon var 140 nåt. Om det i sin tur spelar roll i verkligheten är inte min avdelning. Det som märktes var att det var väldigt ryckigt i Zwift.

Barncyklar samlingstråd
Måste måste man inte, men vi som sitter här inne o skriver gillar att nörda ner oss :-)
Barnen märker inte vad vi bytt mellan gångerna ens 🙃

Nej jag förstår det och gillar tankegången. Skönt att få reda ut det och att det då är främst ännu mindre cyklister som har mest att vinna på det. Så har jag uppfattat det :)

Jag drog öronen åt mig när någon påpekade om att man ska värna om deras knän. Det har jag respekt för, vill dock heller inte börja skruva i en ny cykel och ställa till med något om det inte är 100% befogat.

Barncyklar samlingstråd
Nej jag förstår det och gillar tankegången. Skönt att få reda ut det och att det då är främst ännu mindre cyklister som har mest att vinna på det. Så har jag uppfattat det :)

Jag drog öronen åt mig när någon påpekade om att man ska värna om deras knän. Det har jag respekt för, vill dock heller inte börja skruva i en ny cykel och ställa till med något om det inte är 100% befogat.
Samtidigt, om man lägger enormt med pengar på en ny cykel, håller på lättar/optimerar den och dessutom tävlar så hade jag personligen inte låtit nån på 130-140 köra på 170mm.

Om nån får en beggad vitus och är glad för det och intresse/pengar saknas så är det lite annorlunda i min bok,

Å andra sidan duger kanske inte kina vev om man tävlar så då är det nästan hope som finns att tillgå under 160. Om min dotter sliter ut kina veven så är hon nog lång nog nu för 165mm och vi tävlar absolut inte. Byggde dock från ram och veven är det billigaste på den hojen.

Barncyklar samlingstråd
Samtidigt, om man lägger enormt med pengar på en ny cykel, håller på lättar/optimerar den och dessutom tävlar så hade jag personligen inte låtit nån på 130-140 köra på 170mm.

Om nån får en beggad vitus och är glad för det och intresse/pengar saknas så är det lite annorlunda i min bok,

Å andra sidan duger kanske inte kina vev om man tävlar så då är det nästan hope som finns att tillgå under 160. Om min dotter sliter ut kina veven så är hon nog lång nog nu för 165mm och vi tävlar absolut inte. Byggde dock från ram och veven är det billigaste på den hojen.
Jag skulle kunna tänka mig att byta till kortare vevparti för 24mm.
Men just nu prioriterar jag vikt för pengarna :)
Hon vet inte hur kortare vevar skulle kännas.
Det största problemet man märker är när de sopar i marken med pedalerna :)

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle kunna tänka mig att byta till kortare vevparti för 24mm.
Men just nu prioriterar jag vikt för pengarna :)
Hon vet inte hur kortare vevar skulle kännas.
Det största problemet man märker är när de sopar i marken med pedalerna :)
Kinaveven har 24mm och sram 3 bolt klingor. Väger som ett NX ungefär. 550g cirka.
Hope väger väl där någonstans också.

Sen finns numera transmission 90 men det verkar väga bly

Barncyklar samlingstråd
Jag har tänkt tanken att köpa en lös spindel och fräsa egna vevarmar. Men infästningen är inte lätt att mäta av, och köper man en lös spindel av känt märke lär de inte vilja ge bort ritningen på spindeln tyvärr.
Det känns som det ganska enkelt skulle gå att komma ner i vikt speciellt till barn som väger mycket mindre än oss.

Barncyklar samlingstråd
Jag har tänkt tanken att köpa en lös spindel och fräsa egna vevarmar. Men infästningen är inte lätt att mäta av, och köper man en lös spindel av känt märke lär de inte vilja ge bort ritningen på spindeln tyvärr.
Det känns som det ganska enkelt skulle gå att komma ner i vikt speciellt till barn som väger mycket mindre än oss.
Fräs ut ordentliga hål

1747851019979.webp

Barncyklar samlingstråd
Jag trodde du menade fästet. Du menar axel? Shimano borde vara enklare än sram? FSA sitter med insex på båda sidor.
Typ köpa en sån här, och fräsa egna vevarmar.
Men interfacet mellan vevarm och spindeln är klurigt eftersom det ska vara helt glappfritt och stanna på hyffsat rätt djup. Sen justerar man ju, men den stora torx-liknande infästningen är konisk. Svår att malla av.

Barncyklar samlingstråd
Hur dyra cyklar kör era barn till skolan? Jag funderar på en ny 24 tum till grabben i 6 års present för ca 8k men sambon tycker cykeln blir dyr till skolan osv.. Medans jag tycker det är lugnt. Är förövrigt en liten skola i lugnt område klass F till 5. Dottern cyklar dit sen ett par år, visst liten billigare cykel. Kör bara vanligt kabellås.

Dom flesta barn som cyklar dit har väl mest bara nåt gammal billigt så den skulle väl sticka ut. Hur resonerar ni?

Barncyklar samlingstråd
Ja det är ju ett alternativt att köpa nått billigt ”den här får du ta till skolan” tycker det mest blir så trångt i garaget bara. Man har ju själv 4 cyklar 😁

Det är inte säkert han går med på det heller, får klura på det ett tag.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Barnens riktiga cyklar används bara för "cykling" så att säga.
Till skolan får de gå, eller ta Biltema-cykeln när det är aktuellt.
De står inlåsta i huset övrig tid. Litar inte ens på att ha dem i garaget. Skulle aldrig ställa dem utanför en skola.

Barncyklar samlingstråd
Hur dyra cyklar kör era barn till skolan? Jag funderar på en ny 24 tum till grabben i 6 års present för ca 8k men sambon tycker cykeln blir dyr till skolan osv.. Medans jag tycker det är lugnt. Är förövrigt en liten skola i lugnt område klass F till 5. Dottern cyklar dit sen ett par år, visst liten billigare cykel. Kör bara vanligt kabellås.

Dom flesta barn som cyklar dit har väl mest bara nåt gammal billigt så den skulle väl sticka ut. Hur resonerar ni?
Jag hade nog satsat på 2 cyklar. Den "dyra" cykeln är för aktiviteter, och en billig för vad som motsvarar vuxnas pendling. Gärna begagnad, finns massor av billiga cyklar på Blocket som har typ punktering. Vill du hotta upp den kan du byta handtag och pedaler mot roligare.

Men den största skillnaden är att även om du köper en billig cykel, satsa på ett par bra däck. Skillnaden i pris mellan kinaskräp och t.ex ett par Schwalbe/Conti är några hundralappar, och det gör stor skillnad på hur cykeln upplevs. Min dotter kör en begagnad Merida Crossway till skolan som jag betalade 300(!) för i höstas. Och då hade den ett par Conti Contact II 42mm på. Helt fantastisk för de 90% asfalt hon cyklar till skolan, och den lilla grusväg hon genar över.

Barncyklar samlingstråd
Ja det är sant sen har dom bara 5-600 meter till skolan med så jag tror jag köper en kickbike för en 500 istället som dom kan sparka sig dit med, slipper man riskera nåt med en dyrare cykel.

Barncyklar samlingstråd
Känner ni till nåt bra ställe för icke klubb-cykelkläder till barn?

Allebike har en del har jag sett, men annars är det ganska skralt eller?

Saknar en långärmad cykeltröja med ryggficka för de kyligare kvällarna till dottern 144cm lång.

Trimtex har även icke klubbkläder, hittade denna:

Barncyklar samlingstråd

Det beror på....

Pojken kör sin nya dyra mtb till skolan (åk 1-6) och låser fast den. Det har hittills gått bra för den cykeln.

Förra mtbn (vitus nucleus) blev stulen av en klasskompis, när sonen glömt låsa den. (Glömde låset hemma)
Kompisen/tjuven tog en cykel (sonens cykel) efter fått utbrott på något under dagen och stack hem från skolan.
Min son hittade cykeln i ett dike halvvägs på vägen hem samma dag.
Dagen efter bröt tjuven ihop totalt när han insåg att han snott sonens cykel. Många tårar och föräldrar som ringde och allt slutade bra tillslut.

Men summa summarum. Nu kommer sonen ihåg låset, är noga med att låsa och förstår varför.
Bara barnen låser cykeln ordentligt är det lugnt tycker jag. Men vi bor inte vid Mariatorget längre, utan i en lugn en småstad där det inte stryker runt pundare med vinkelslip.

Barncyklar samlingstråd
Grabben har en 16 tummare med fälgbromsar, den börjar att se liten ut nu. Slött med fälgbromsar också. Han fick den för 2 månader sen. Nu är han 105 cm och är 4 år gammal. Cykeln ska passa längder mellan 95 till 110... Det är en Crescent Team Jr 16

Frugan tjatar på att han ska ha skivbromsar igen (hade det på 14 tummaren) och gå upp till 20 redan nu. De två cyklar vi tittar på har lägsta längd från 110 cm. Funkar det ändå eller blir det för stort? (Orbea MX Disc 20 eller Commencal Ramones 20.)

Barncyklar samlingstråd
För en 4 åring funkar fälgbromsar jag lovar.. 20 tummarna kan nog vara ett par cm för stor men inte mer än så. Min grabb har orbean, var nog runt 110-112 kanske när han fick den ifjol på våren. Nu är han typ 125 och växt ur den :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag har läst mycket i tråden och jag har fått en del svar men tänkte ändå ställa frågan för att få råd om min situation.

Min son är 9,5 år och 146 cm lång. Innerbensmåttet är 73cm om jag nu mäter korrekt. Han har en White 24" utan dämpning och den har varit kanon verkligen. Han tycker MTB är kul och cyklar rätt mycket men han skulle behöva dämpning och kanske även större cykel för att kunna utvecklas mer. Jag har förstått att 140-150cm är klurigt och han har en lillebror som kan ärva cykeln men jag vill ändå att cykeln kanske kan hålla i ett par år i alla fall.

Fokus är stigar och teknisk terräng men han har börjat köra lite i Isaberg och testat några mindre hopp men här begränsar en helstel 24" honom ganska mycket. Jag tänkte ett tag om han skulle må bra av en heldämpad men jag tänker att de blir rätt mycket tyngre och ännu svårare för hans längd så jag har landat i att det blir framdämpad först och sen heldämpad när han är 160cm+ eller nåt sånt.

Jag själv gillar min Canyon Neuron och såg att Grand Canyon Young Hero 27,5" är uppdaterad för 2025. Den kostar 8500 och finns i 2XS som passar honom. Enligt spec väger den 13,4 kg och dämparen är 120mm (SR Suntour X1 AIR). Den är specad med Shimano Cues 1x10 som jag inte testat men jag gillar konceptet i teorin. Ingen dropper men eftersom han är så kort så kommer sadeln vara längst ner i början tänker jag och så får jag komplettera med dropper senare.

Ett alternativ är Allebike. Här kanske Discovery heldämpad hade varit ett alternativ men jag såg att den modellen tyvärr utgått och att det kommer en ny i höst. Att vänta på den är kanske smart även om det alltid går att vänta på något nyare :) MB31 Rescue finns i lager och storlek S är specad från 154cm men med lite rise och byta styrstam går det säkert bra och något att växa i?
Finns säkert flera fördelar med Rescue (som är 5k dyrare än Canyonen) men gissar att den har bättre dämpare, dropper följer med. Sen är den större, har 29" och Deore istället för Cues - där jag inte är säker på vilket är att föredra.

Begagnad hade varit bra men dels tycker jag de är ganska dyra i relation till nya cyklar och sen tycker jag det svårt att hitta rätt storlek. Cykeln kommer ärvas till lillebror så jag tror att en ny och modernare cykel håller bättre att ärvas också.

Skulle behöva råd:
1. Canyon Young Hero 27,5" och låta honom köra den i typ 2 år innan han får en fulldämpad efterföljare till Allebike Discovery
2. Rescue och låta honom köra den i typ 3 år innan han får fulldämpad efterföljare till Allebike Discovery
3. Nöta på med stel 24" under sommaren och gå direkt på en heldämpad efterföljare till Discovery i höst
4. Någon helt annan cykel? Kikat lite på Orbea, Trek Marlin osv men ser inte riktigt att de är lika prisvärda som Canyon och Rescue.

Barncyklar samlingstråd
Kolla så att dämparen går att köra med så lågt tryck som krävs för hans vikt, och inte har för mycket stiction. Upplevde att det verkligen inte var någon nytta med dämpare när barnen var för små.

Nu har äldste en vikt på runt 40 kg och har en SR Raidon luftgaffel som jag var skeptisk till men som faktiskt fungerar hyggligt för honom.

Barncyklar samlingstråd
Tycker det funkar hjälpligt med rebound på max snabb på de vi testat. Troligen är det nog ändå för långsamt. Vet inte hur man ska ta reda på vilka som funkar bäst.

24'' låter väldigt lite men rescue kan vara i största läget beroende på hur duktig han är. Kommer att behöva kortare vevar för att klara 125mm dropper.
Min dotter var nog 149-150 cm men då var det helt problemfritt. Kusinen som är mer motiverad lånade den när han var kortare

Barncyklar samlingstråd
Någon som bytt grepp på White XC240 lite den sorten som kom förra året) och har koll på vad som passar?
Ja, för ett tag sen bytte jag handtag. Nu är cykeln såld.
Styret är litet smalare än "standard" just där styrstammen sitter, annars är det inga konstigheter.
Bara att köpa det som känns rätt för barn-händer. Styret har standarddiameter där handtagen och reglagen sitter.
Jag rekommenderar handtag man skruvar fast med rejäla ändpluggar. Barn sliter ju mycket just på ändpluggarna när cykeln "parkeras". Och det är lättsre att skruva fast än att trä på /av handtag tycker jag.

XXL säljer kanske handtagen separat?
Jag minns att de var helt OK

Barncyklar samlingstråd
Lite annan frågeställning..

Min stora tös säger att hon vill cykla tjejvättern nästa år. Hon fyller 12 nästa år och det är första året man får cykla. Givetvis vill jag uppmuntra!

Hon är ca 135cm lång just nu. Tror inte hon kommer skjuta iväg i längd direkt. Just nu cyklar hon på en White XC260. Men vad finns det för alternativ i lvg/cx/gravel? Ska hon har 26" där med? Eller kanske 24"? Jag läser begagnatannonser men det är lite skralt utbud.

Barncyklar samlingstråd
Det är väl @Berk som har koll på det. Har sett en del annonser. Även white men verkar inte finnas på xxl nu.

Från 135 både kan och borde det skjuta i höjden vilken sekund som helst?
Fast 26'' mtb borde räcka ett tag. Lvg vet jag inte.

Barncyklar samlingstråd
Det är väl @Berk som har koll på det. Har sett en del annonser. Även white men verkar inte finnas på xxl nu.

Både jag och frun är korta. Men visst ska hon växa en bit till.
Hon klev upp på 26" i år och jag tror den kommer räcka ett par år till.

Barncyklar samlingstråd
Både jag och frun är korta. Men visst ska hon växa en bit till.
Hon klev upp på 26" i år och jag tror den kommer räcka ett par år till.
Min flicka var längre när hon gick till 26 och sen gick hon väldigt snabbt till 29'' vid 149/150 nåt. Så 15cm borde ni ha på den. Så klart vill hon kanske tidigt till 29 om hon gick tidigt till 26. Mina barn har varit försiktiga..

Edit. Min flicka är också kort men det finns lite andra parametrar för flickor vad gäller när och hur de växer.

Barncyklar samlingstråd

Jag har tyvärr inte mycket att komma med. Min son hade en Trek Emonda 650 som var perfekt (förutom för långa vevarmar), men den säljs inte längre. Det verkar inte längre tillverkas nånting. Något begagnad, som länkades ovan, är bra.

Tillbaka
Topp