Jag har läst mycket i tråden och jag har fått en del svar men tänkte ändå ställa frågan för att få råd om min situation.
Min son är 9,5 år och 146 cm lång. Innerbensmåttet är 73cm om jag nu mäter korrekt. Han har en White 24" utan dämpning och den har varit kanon verkligen. Han tycker MTB är kul och cyklar rätt mycket men han skulle behöva dämpning och kanske även större cykel för att kunna utvecklas mer. Jag har förstått att 140-150cm är klurigt och han har en lillebror som kan ärva cykeln men jag vill ändå att cykeln kanske kan hålla i ett par år i alla fall.
Fokus är stigar och teknisk terräng men han har börjat köra lite i Isaberg och testat några mindre hopp men här begränsar en helstel 24" honom ganska mycket. Jag tänkte ett tag om han skulle må bra av en heldämpad men jag tänker att de blir rätt mycket tyngre och ännu svårare för hans längd så jag har landat i att det blir framdämpad först och sen heldämpad när han är 160cm+ eller nåt sånt.
Jag själv gillar min Canyon Neuron och såg att
Grand Canyon Young Hero 27,5" är uppdaterad för 2025. Den kostar 8500 och finns i 2XS som passar honom. Enligt spec väger den 13,4 kg och dämparen är 120mm (SR Suntour X1 AIR). Den är specad med Shimano Cues 1x10 som jag inte testat men jag gillar konceptet i teorin. Ingen dropper men eftersom han är så kort så kommer sadeln vara längst ner i början tänker jag och så får jag komplettera med dropper senare.
Ett alternativ är Allebike. Här kanske Discovery heldämpad hade varit ett alternativ men jag såg att den modellen tyvärr utgått och att det kommer en ny i höst. Att vänta på den är kanske smart även om det alltid går att vänta på något nyare :) MB31 Rescue finns i lager och storlek S är specad från 154cm men med lite rise och byta styrstam går det säkert bra och något att växa i?
Finns säkert flera fördelar med Rescue (som är 5k dyrare än Canyonen) men gissar att den har bättre dämpare, dropper följer med. Sen är den större, har 29" och Deore istället för Cues - där jag inte är säker på vilket är att föredra.
Begagnad hade varit bra men dels tycker jag de är ganska dyra i relation till nya cyklar och sen tycker jag det svårt att hitta rätt storlek. Cykeln kommer ärvas till lillebror så jag tror att en ny och modernare cykel håller bättre att ärvas också.
Skulle behöva råd:
1.
Canyon Young Hero 27,5" och låta honom köra den i typ 2 år innan han får en fulldämpad efterföljare till Allebike Discovery
2.
Rescue och låta honom köra den i typ 3 år innan han får fulldämpad efterföljare till Allebike Discovery
3. Nöta på med stel 24" under sommaren och gå direkt på en heldämpad efterföljare till Discovery i höst
4. Någon helt annan cykel? Kikat lite på Orbea, Trek Marlin osv men ser inte riktigt att de är lika prisvärda som Canyon och Rescue.