Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

IMG_8455.webp

IMG_8454.webp

Är min alufälg sprucken eller ska den vara så? Har tyvärr glömt om det varit såhär innan eller inte. Är lite tveksam att det skulle vara spricka då det ser lite för cleant ut. Men samtidigt förstår jag inte varför den skulle vara ”delad” på något sätt från fabrik?

Kan inte hitta motsvarande spricka/delning på framhjulets fälg. Men det kan ju vara så att det är dolt under någon dekal och att dom slarvade lite med dekalerna på bakhjulet om jag ska leka djävulens advokat..

Visa bilaga 770709
Visa bilaga 770710

Är min alufälg sprucken eller ska den vara så? Har tyvärr glömt om det varit såhär innan eller inte. Är lite tveksam att det skulle vara spricka då det ser lite för cleant ut. Men samtidigt förstår jag inte varför den skulle vara ”delad” på något sätt från fabrik?

Kan inte hitta motsvarande spricka/delning på framhjulets fälg. Men det kan ju vara så att det är dolt under någon dekal och att dom slarvade lite med dekalerna på bakhjulet om jag ska leka djävulens advokat..
Alla fälgar har en skarv. På fälgar som inte är svetsade ser den oftast ut ungefär så.

Visa bilaga 770709
Visa bilaga 770710

Detta är skarv där fälgen träffar sig själv under tillverkningen. Den bör sitta rakt mittemot ventilhålet.

På dyrare hjul kan den där skarven poleras bort och bli nästan osynlig. Men i praktiken påverkar den inte funktionen, särskilt på skivbromshjul då några bromsbelägg passerar inte skarven vid varje hjulvarv.

Klarar man sig med samma kedja vid byte från 40-42t chainring?
Kommer såklart märka det när den ska på plats men har inte 42:an hemma än.

Finns det lättviktsslangar i TPU lr latex som passar 29x3.0" hjul? Hur mkt väger en sådan?

Vilka MTB-skor för plattpedaler ska man köpa sommaren 2025?

Jag är osäker om jag förstår det rätt, men när man pratar om att en bakdämpare har en specifik ”tuning” för en ram, innebär det då att det gjorts andra anpassningar än dom justermöjligheter som finns på exv. Super deluxe bakdämpare som man kan pilla på själv?

Jag är osäker om jag förstår det rätt, men när man pratar om att en bakdämpare har en specifik ”tuning” för en ram, innebär det då att det gjorts andra anpassningar än dom justermöjligheter som finns på exv. Super deluxe bakdämpare som man kan pilla på själv?
Det måste det vara. Antar att det är shims-stackarna

Mo94 användningsområde ??
på flaskans beskrivning läser jag in att det går att smörja allt /skydda allt

Vad använder ni det till ?
Vi använder det inte men det har samma användningsområde som 5-56 och WD40.
Innehållet skiljer sig lite mellan dom. Tyska Ballistol är ytterligare ett fuktutdrivande och lätt smörjande medel. Ballistol är fö till skillnad från de övriga baserad på vegetabilska oljor.

Bytte kedja och drev men missade kolla beläggen.
Fram är ok bak ser ut enligt bild
Kl 5 imorn ska jag cykla 160km...
Hur spännande blir det?
20250527_204735.webp

Om allt som man ser sticka ut är bromsmaterial så finns det många mil kvar. På mina Trickstuff belägg är dock kring 1 mm av det som sticker ut stål och inte bromsmaterial (som jag upptäckte av avskräckande ljudet).

På tal om bromsar. Känner att jag har lite dålig verkan med mina resinbromsar. Har vanliga hydrauliska 105. Använder racern även som pendlare vilket betyder blött väder ibland. Är lite överviktig också. Är det värt att byta till metallbromsar då istället? Vet att det kommer skrika lite mer osv men saknar det nyp i bromsarna jag hade med 105 rim brakes. Kunde låsa hjulen till och med vilket är omöjligt nu typ, och det känns lite konstigt när skivbromsar ska vara så mycket kraftigare.

På tal om bromsar. Känner att jag har lite dålig verkan med mina resinbromsar. Har vanliga hydrauliska 105. Använder racern även som pendlare vilket betyder blött väder ibland. Är lite överviktig också. Är det värt att byta till metallbromsar då istället? Vet att det kommer skrika lite mer osv men saknar det nyp i bromsarna jag hade med 105 rim brakes. Kunde låsa hjulen till och med vilket är omöjligt nu typ, och det känns lite konstigt när skivbromsar ska vara så mycket kraftigare.
Det är förmodligen något som är fel. Antingen är beläggen kontaminerade eller så behöver bromsarna luftas. Du bör kunna låsa utan några som helst problem, iaf. bak. (Skulle gissa att du kanske har lite andra däck än vad du hade på din fälgbromsade cykel dock.)

Fördelen med sintrade belägg är vid längre inbromsningar där bromsarna blir varma, mer jämn prestanda oavsett väder samt att de håller längre. Den inledande bromsverkan bör vara bättre med resin. Ganska vanligt att man kör resin fram och sintrade bak. Problemet är alltså förmodligen inte just att det är resinbelägg.

Tillägg: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/disc-brake-pads

Det är förmodligen något som är fel. Antingen är beläggen kontaminerade eller så behöver bromsarna luftas. Du bör kunna låsa utan några som helst problem, iaf. bak. (Skulle gissa att du kanske har lite andra däck än vad du hade på din fälgbromsade cykel dock.)

Fördelen med sintrade belägg är vid längre inbromsningar där bromsarna blir varma, mer jämn prestanda oavsett väder samt att de håller längre. Den inledande bromsverkan bör vara bättre med resin. Ganska vanligt att man kör resin fram och sintrade bak. Problemet är alltså förmodligen inte just att det är resinbelägg.

Tillägg: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/disc-brake-pads
Tack! Det är nog luftning som behövs som du säger och det står på schemat. Får se om det hjälper!

Tack! Det är nog luftning som behövs som du säger och det står på schemat. Får se om det hjälper!
Jag håller med om att det är värt att försöka klämma ut så mycket prestanda ur det befintliga systemet. Förutom bromsluftningen kan jag föreslå att bädda in de befintliga bromsbeläggen på rätt sätt.

Alltså rengöra med alkohol och skrubba med sandpapper både dem befintliga beläggen och skivorna, sedan följa rigoröst tillverkarens inbäddningsinstruktioner (kan variera mellan Shimano, SRAM, Magura o.s.v.).

Jag har span på en gammal crescent som har ett problem. Det är inget motstånd när man trampar, men bromsarna fungerar. Är det vevlagret som är knas och behöver bytas?

Beställde en grej från bike-components och fick 24 stycken identiska Rohloff-drev "på köpet" som jag gissar skulle in på deras eget lager men som hamnade hos mig av okänd anledning. Mejlade dom om det inträffade för över en vecka sedan utan att få svar.

Vad göra?

Beställde en grej från bike-components och fick 24 stycken identiska Rohloff-drev "på köpet" som jag gissar skulle in på deras eget lager men som hamnade hos mig av okänd anledning. Mejlade dom om det inträffade för över en vecka sedan utan att få svar.

Vad göra?
Sälj dem onödiga dreven billigt.

Jag misstänker att bike-components handelsmjukvara stödjer knappast scenarion "att returnera felskickade varor som saknar någon faktura kopplad till (obefintlig) transaktion". Alltså även om du skickar alla drev tillbaka till dem skulle det bli huvudvärk för butiken att genomföra en halvtransaktion; det lär vara enklare, snabbare och billigare för dem att helt enkelt slänga grejerna.

Jag har varit med i en liknande situation fast med datorkomponenter. En butik skickade mig av misstag en fel vara, upptäckte felet och sedan skickade rätt vara kort därefter. Jag returnerade den första varan, och sedan fick förfrågan vart man skulle kunna återbetala pengar till mig. Pengarna för varan jag inte hade beställt och inte hade betalat för. En månad senare fick jag även ett betalningskrav på den felskickade varan som jag aldrig beställt och hade redan skickat tillbaka till dem! Jag misstänker att deras varuhussystem blev helt förvirrat av vem är skyldig till vem och för vad.

Sälj dem onödiga dreven billigt.

Jag misstänker att bike-components handelsmjukvara stödjer knappast scenarion "att returnera felskickade varor som saknar någon faktura kopplad till (obefintlig) transaktion". Alltså även om du skickar alla drev tillbaka till dem skulle det bli huvudvärk för butiken att genomföra en halvtransaktion; det lär vara enklare, snabbare och billigare för dem att helt enkelt slänga grejerna.

Jag har varit med i en liknande situation fast med datorkomponenter. En butik skickade mig av misstag en fel vara, upptäckte felet och sedan skickade rätt vara kort därefter. Jag returnerade den första varan, och sedan fick förfrågan vart man skulle kunna återbetala pengar till mig. Pengarna för varan jag inte hade beställt och inte hade betalat för. En månad senare fick jag även ett betalningskrav på den felskickade varan som jag aldrig beställt och hade redan skickat tillbaka till dem! Jag misstänker att deras varuhussystem blev helt förvirrat av vem är skyldig till vem och för vad.
Det rimliga är väl att skicka ett par påminnelser för det mail du redan skickat. Om ingen respons så är det väl säkrast att lägga grejerna i en låda något år innan de slängs eller säljs.

Är det stor skillnad på en ”riktig” chamois creme och idominsalva? Håller det bättre eller mer lättvättat tex?
Just idomin innehåller väl onödigt mycket zink (skulle jag tro) som gör det svårtvättat. Helosan i 300 g tub räcker länge😁
Specialbyxsalvor är säkert också bra men som allt "special" får man huvudvärk i portmonnän utan att få något mervärde. Uppgiften är att göra huden smidig. Det gör de flesta salvorna.

Just idomin innehåller väl onödigt mycket zink (skulle jag tro) som gör det svårtvättat. Helosan i 300 g tub räcker länge😁
Specialbyxsalvor är säkert också bra men som allt "special" får man huvudvärk i portmonnän utan att få något mervärde. Uppgiften är att göra huden smidig. Det gör de flesta salvorna.
De innehåller också vax, som blir en skyddande hinna. Inte bara mjukgörande salva. Men det finns säkert nån ordinär salva som gör samma sak.

De innehåller också vax, som blir en skyddande hinna. Inte bara mjukgörande salva. Men det finns säkert nån ordinär salva som gör samma sak.
Tack till er båda! Då var min intuition rätt ute. Ett bra sätt att smörja för att undvika friktionsbölder och skavsår men med nackdelen att man lämnar en pinsam vit rand i byxan när man ska ta av sig i omklädningsrummet..

Var lite orolig att idomin/helosan etc skulle typ försvinna för snabbt och att det var vedertaget att det aldrig ska användas vid cykling men då kör jag på det tills tuben tar slut och testar sen en dyr vaxinnehållande sak från Assos eller Morgan nästa gång.

Har nu fått loss den trasiga ekern samt en hel. Har två frågor.
Först, är detta verkligen DT Competition? Mina ekrar är tillplattade (utom ändarna) och jag ser inget sånt när jag söker på DT Comp eller Race.

IMG_6040.webp
IMG_6041.webp

Sen, hur mäter jag längden rätt?
Såhär?
IMG_6042.webp

Eller såhär?
IMG_6043.webp

Edit:
Det finns nån logga på änden.

IMG_6044.webp

Senast ändrad:
Har nu fått loss den trasiga ekern samt en hel. Har två frågor.
Först, är detta verkligen DT Competition? Mina ekrar är tillplattade (utom ändarna) och jag ser inget sånt när jag söker på DT Comp eller Race.

Visa bilaga 771696
Visa bilaga 771697

Sen, hur mäter jag längden rätt?
Såhär?
Visa bilaga 771698

Eller såhär?
Visa bilaga 771699

Edit:
Det finns nån logga på änden.

Visa bilaga 771701
Bra fråga gällande hur man mäter. Hittade lite info här (såklart) som kanske kan vara till hjälp:

Hur trögt ska ett hjul med navdynamo rulla egentligen? Håller på att bygga hjul med shimano-dynamo och slås över hur trögrullat det är, går typ inte att sätta snurr på om jag håller det i händerna. Känns som ett lager som är alldeles för hårt utdraget. Ska det vara så?

Hur trögt ska ett hjul med navdynamo rulla egentligen? Håller på att bygga hjul med shimano-dynamo och slås över hur trögrullat det är, går typ inte att sätta snurr på om jag håller det i händerna. Känns som ett lager som är alldeles för hårt utdraget. Ska det vara så?
Ja, det ska det (tyvärr). Väl på cykeln brukar det dock inte märkas särskilt mycket.

Lite ska det eviga ljuset ändå få kosta...

Ja, det ska det (tyvärr). Väl på cykeln brukar det dock inte märkas särskilt mycket.

Lite ska det eviga ljuset ändå få kosta...
Ja, jag har ju dynamo på andra cyklar utan att ha märkt det särskilt mycket ska jag erkänna. Blev dock så väldigt påtagligt när jag försökte rikta hjul igår, därav en visas frustration. Men tack!

Lätta lite på lagerförspänningen och känn efter om det gör nån skillnad?
En obelastad dynamo skall inte dra mycket effekt.

Tillbaka
Topp