Monark + Wahoo Kickr = billig "Zwift Ride"

landen

Aktiv medlem
Ville åt smartness från en Whaoo trainer, men inställningsmöjligheterna från en Monark. Då vi är två i hemmet som nyttjar trainern blir det lätt att man drar sig för att byta cykel eller ens bara montera sin egen. Ju kortare tid till att komma igång desto bättre. Hade såklart gått att köpa en Zwift Ride, men är en del pengar och hade två Monarker i källaren. Vinkelslip och ett stycke 3mm cortenplåt fick bli bakstag och sen en kedjespännare och 1x kit till bodyn, total kostnad omkring 300-400kr. (plåten fick jag av en kompis). Wahoo sa att virtuell växling skulle komma till Kickr 5 (som detta är) men har nu dragit tillbaka detta. Så kanske byter till en Core eller Kickr 6 på sikt. Just nu funkar dock Wahoos egna app SYSTM toppen för strukturerade pass eller bara köra ERG.

Kvar att lösa!

- Lacka (får bli någon gång i vinter)
- 3D printa ett stöd till framgaffeln
- Kapa bort svänghjulshållarna på framgaffeln
- Få inspiration till att träna
- Lösa så alla justerskruvar är samma modell så det blir lätt att ställa om

1745605387464.webp

2.webp

Så jäkla gött!😍

Har du pensionerat din gamla Monark med elstyrt motstånd och sånt nu då?

Jag är några nivåer längre ner i ambitionsnivå, men tycker det är så satans gött att sätta sig på Monarken (jag kör bara vanlig Monark med effektvev). Orimligt hur lite jag kör i förhållande till hur mycket jag gillar det...

Så jäkla gött!😍

Har du pensionerat din gamla Monark med elstyrt motstånd och sånt nu då?

Jag är några nivåer längre ner i ambitionsnivå, men tycker det är så satans gött att sätta sig på Monarken (jag kör bara vanlig Monark med effektvev). Orimligt hur lite jag kör i förhållande till hur mycket jag gillar det...
Ja eller den står hemma hos en löparkompis som blev skadad och behövde den bättre än jag :) Ja detta blev lite bästa av två världar även om jag saknar svänghjulets swoshande en aning.

Efter inspiration från "landen" här tidigare snickrade jag ihop en egen lösning i samma anda.
En standard spinnincykel hopparad med min Suito trainer. Styr virtuella växlar via Zwift click, monterade även Zwift cog då den kom med i samma paket.

Stabil och enkel att anpassa mellan olika användare.

Nu återstår bara den jobbiga delen, träningen!

Bilagor

• 20250929_194403.webp
    20250929_194403.webp
    412.6 KB · Besök: 273
  • 20250929_194429.webp
    20250929_194429.webp
    339.3 KB · Besök: 274
Inte alls många timmars fix för att få till den där. Jag breddade bara gaffeln lite för att passa standard infästning mot trainern. Virutal shift funkade hur smidigt som helst, enkelt och bra!

Efter inspiration från "landen" här tidigare snickrade jag ihop en egen lösning i samma anda.
En standard spinnincykel hopparad med min Suito trainer. Styr virtuella växlar via Zwift click, monterade även Zwift cog då den kom med i samma paket.

Stabil och enkel att anpassa mellan olika användare.

Nu återstår bara den jobbiga delen, träningen!
Smart! Jag har också en sån Merida och effektpedaler men det hade vart kul att kunna köra Zwift mer interaktivt. Exakt vad är det du har gjort för att få in en trainer där svänghjulet satt?

Det enda jag gjort för att få det att passa var att sära på "framgaffeln" lite samt att flytta fästena till svänghjulet framåt istället för bakåt då min trainer inte rymdes annars.

På bilden syns var jag kapade lite i stålrören för att kunna bredda. Sedan lappade jag ihop det med svetsen igen.

Klart värt besväret, funkar hur fint som helst med zwift click sen!

Bilagor

• 20250923_000503.webp
    20250923_000503.webp
    588.1 KB · Besök: 99
Går nog lika bra med vilken spinningcykel som helst, eller Monark oxå för den delen. Modifieringarna kanske varierar något, men bör vara lika enkla att göra!

Går nog lika bra med vilken spinningcykel som helst, eller Monark oxå för den delen. Modifieringarna kanske varierar något, men bör vara lika enkla att göra!

Brukar de ha en vanlig kedja? Jag trodde begränsningen var att ett vanligt vevparti måste passa?
Länge sen jag var på spinning men jag trodde det brukade vara rem

Verkar vara lite blandat, vissa med rem andra med kedja.
Vanligt BSA vevlagerhus på denna iaf, så valfritt vevparti passar.
Hade gärna haft rem för ännu tystare drift men inte hittat nått som passar utan att kosta flera tusen för dyra "märkes" -prylar

Verkar vara lite blandat, vissa med rem andra med kedja.
Vanligt BSA vevlagerhus på denna iaf, så valfritt vevparti passar.
Hade gärna haft rem för ännu tystare drift men inte hittat nått som passar utan att kosta flera tusen för dyra "märkes" -prylar

Ja, och det var så långt jag kom. Att om jag köper random på marketplats så vet jag inte hur det ser ut.
Gissar att billigt skit inte har bsa.

Ja, och det var så långt jag kom. Att om jag köper random på marketplats så vet jag inte hur det ser ut.
Gissar att billigt skit inte har bsa.
Fast alla dumma träningscyklar är väl numera billigt skit?
Tycker mig ha sett flera träningscyklar som har en väldigt kraftig kedja, så även med kedja kanske det inte passar...?

Kör man med Zwift cog, bör det vara rätt så tolerant mot olika kedjor. Möjligen kan det bli ett problem att få till rätt längd på kedjan om det inte är standard kedja. Svårare att få tag på några extra länkar till en sådan än till en "vanlig" 12-delad, iaf i mitt garage.

Finns många, väldigt billiga dumma träningscyklar att hitta runt om i landet. Det kostsamma är nästan om de måste fraktas, så värt att lägga lite tid på att hitta en man kan åka och hämta i sin närhet.

Fast alla dumma träningscyklar är väl numera billigt skit?
Tycker mig ha sett flera träningscyklar som har en väldigt kraftig kedja, så även med kedja kanske det inte passar...?
När jag kollade lite snabbt så utgick jag ifrån att det måste vara vanligt bb och konstaterade att jag aldrig kan veta det på nån random spinningcykel på marketplace

Tillbaka
Topp