Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat

Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat
Om citatet från första inlägget i tråden ("Inte ens om man tränar sansat är det bra") är korrekt återgivet är det dock inte bara maxanstränging han uttalar sig kring.
Just frasen "Inte ens om man tränar sansat är det bra" är dock inte ett citat från honom utan från Tv4:s journalist

Han blandar korten ordentligt

Först är det kass med 5km om man tar i som fan. Det blir hjärtskador.

Sen har han själv precid sprungit marathon å de va jettejobbigt. Knappt hjärtat klarade sig

Till sist har han sett höjd insulinresistens även vid sansad träning. Om det har med ämnet att göra framgår ej.

Just frasen "Inte ens om man tränar sansat är det bra" är dock inte ett citat från honom utan från Tv4:s journalist
Precis. Det han säger om 5km är om man ”tar i allt vad man kan”. Sedan har antagligen journalisten tolkat detta som ”sansat” i förhållande till långlopp…

Edit. Fel av mig. Det är journalisten som lyssnar eller läser slarvigt

Precis, det handlar om tolkningar och nyanser. I mina ögon finns det mellanting mellan att springa Stockholm maraton och att vara soffpotatis. Promenader ex.vis. Men idag är allt svart eller vitt. Antingen springer man maran och intervalltränar, eller så är man soffpotatis.

Visst. Det finns väldigt många mellanting. Men "Jag tror kort och gott inte det är särkilt nyttigt" säger han om "långlopp" i största allmänhet. Promenader kan ju förvissa vara hög eller medelhög ansträgning för vissa men för de allra flesta är det nog inte det. Sen fattar jag inte varför ex det skulle vara dåligt med intervaller för man inte är så tränad.

Som sagt, han spetsar till det ordentligt i sina formuleringar. Men att man faktiskt får mätbart förhöjda nivåer av hjärtskademarkörer (samma som mäts vid en hjärtinfarkt) efter hårda och/eller långa ansträngningar är troligen inte ett positivt tecken. Det har han ju en poäng i. Att det faktiskt är vanligare med förmaksflimmer för vissa typer av idrottare är ju inte heller något positivt.

Om Nyström hade varit balanserad hade han ju sen följt upp med typ ”men det positiva med träning överväger och den sammanlagda forskningen är ändå tydlig med att det är betydligt bättre att motionera än att inte göra det. Men jag tror att man kanske går över tröskeln till vad som är nyttigt om man springer ett maraton eller liknande eller ofta kör hårda intervaller, speciellt om man gör det i slutet av ett hårdare träningspass eller tävling.” Men då hade det ju inte blivit några rubriker…

Visst. Det finns väldigt många mellanting. Men "Jag tror kort och gott inte det är särkilt nyttigt" säger han om "långlopp" i största allmänhet. Promenader kan ju förvissa vara hög eller medelhög ansträgning för vissa men för de allra flesta är det nog inte det. Sen fattar jag inte varför ex det skulle vara dåligt med intervaller för man inte är så tränad.
Även om jag själv har drygt 30 ”långlopp” i olika sporter bakom mig så är jag inte övertygad om att det är nyttigt för alla. Om man har en bra träningsgrund och är väl förberedd, ja.
Men, man får komma ihåg att ca hälften av de som startar i olika långlopp är förstagångsdeltagare. Dvs de gör det en gång, sen kommer de inte tillbaka. Många av dessa är inte heller särskilt väl förberedda. Jag ser själv många som inte borde vara där. Och det är ju nån/några som kolar vippen varje år.
Det är ju det ”extrema” han vänder sig mot, inte motion och träning i allmänhet. Är min tolkning iaf.

"Säkrast är att hålla sig till promenader och långsam joggning när det inte är för varmt" är hans slutkläm. Jag tycker det är väl försiktigt och stämmer inte med några andra råd jag känner till. Agnes Wold håller säkert med iofs.

Även om jag själv har drygt 30 ”långlopp” i olika sporter bakom mig så är jag inte övertygad om att det är nyttigt för alla. Om man har en bra träningsgrund och är väl förberedd, ja.
Men, man får komma ihåg att ca hälften av de som startar i olika långlopp är förstagångsdeltagare. Dvs de gör det en gång, sen kommer de inte tillbaka. Många av dessa är inte heller särskilt väl förberedda. Jag ser själv många som inte borde vara där. Och det är ju nån/några som kolar vippen varje år.
Det är ju det ”extrema” han vänder sig mot, inte motion och träning i allmänhet. Är min tolkning iaf.
I min värld är en förstagångsdeltagare en person som genomför loppet för första gången, inte någon som genomför det för första och nödvändigtvis enda gången.

I min värld är en förstagångsdeltagare en person som genomför loppet för första gången, inte någon som genomför det för första och nödvändigtvis enda gången.
Du har rätt, det är väl gissningsvis 10% av den som återkommer och fyller på de 10% av flergångsdeltagarna som försvinner (tröttnar eller dör undan). Poängen var att iom att andelen förstagångsdeltagare ganska stadigt ligger kring 50% så är det en ganska stor andel av dem som inte återkommer.
Rent anekdotiskt om jag tittar i min bekantskapskrets så är det väl ca 15 som genomfört en svensk klassiker, men bara jag och ett par till som fortsatt med långlopp i någon form. Det betyder inte att övriga är soffpotatisar, men att de motionerar på andra sätt.

Jo, visst är det många som gör det "en gång och aldrig mer".

Rent teoretiskt skulle man kunna ha 50 % förstagångsdeltagare men ändå inte ha någon som bara gör det en gång. Om alla som gör det för första gången ett år genomför det även påföljande år och sedan aldrig igen får man det. Fast det är förstås långt ifrån så det är i verkligheten.

Fast det är ju inte hans poäng, han försöker ju framställa det som riskabelt och farligt att springa 5 km.

Jag hittade denna artikel i ämnet av Nyström. Noterar att det i det fallet i alla fall inte handlade om personer som i alla fall tränade löpning speciellt seriöst ("Run times averaged 25.1 ± 4.3 minutes" på 5 km).

Skulle man kunna tänka sig att maxinsatser är skadligare om man är otränad? Om så är fallet skulle resultaten i studien inte nödvändigtvis vara indikativa för påverkan på en vältränad person.

Jag hittade denna artikel i ämnet av Nyström. Noterar att det i det fallet i alla fall inte handlade om personer som i alla fall tränade löpning speciellt seriöst ("Run times averaged 25.1 ± 4.3 minutes" på 5 km).

Skulle man kunna tänka sig att maxinsatser är skadligare om man är otränad? Om så är fallet skulle resultaten i studien inte nödvändigtvis vara indikativa för påverkan på en vältränad person.
Det är precis så jag tolkar det han säger.

Han lägger ju till ”det gäller även för friska 20-åringar”. Jag vet inte vad han lägger för vikt i ordet ”frisk” eller ”20-åring” men jag tolkar det som att han iallafall hintar om att även tränade personer skadas vid just långlopp som inslaget på tv4 handlade om. Har dock inte satt mig in i varken hans bok eller övriga forskning. Kanske blir ännu galnare där (eller nyanserat för den delen).

Ja, hon e bra. Hon tycker att "träningsindustrin" kan sticka o brinna, och att man inte kan dra slutsatser på att om livslängd och träning. Kroppen är mer komplicerad.

Sen beror det ju på vad man vill uppnå med träningen. Även om träning inte ökar förväntad livslängd får jag säga att jag tycker det är skönt att kunna knata på uppför en backe utan att behöva sänka farten alltför mkt eller att behöva stanna. Och om man vidgar det till att inte bara handla om kondition är styrka rätt användbart och kan väl dessutom göra att man undviker en del smärta som kan komma av att man är klen i vissa muskler.

Sedan finns det som sagt många mellanting mellan ytterligheterna att inte träna alls och att delta fullt ut i träningsindustrin.

Vem har sagt att elitidrott ska vara hälsosamt? Vad innebär det då att vara elitmotionär?
Jag håller delvis med, det vore ju inte direkt en chock/överraskning om knallhård träning för medelålders samt äldre kan innebära "vissa risker" (om man har otur åtminstone). Ganska logiskt i min hjärna? För yngre är väl möjligen inte elitidrott på sin yttersta nivå i konditionsdiscipliner totalt riskfritt heller (inte vet jag) men gissningsvis bör det vara lite mer riskabelt för äldre. Men det är ju bra att man är medveten om det. 🙂 Blir intressant att följa forskningen. Sedan kan man ju ställa till det för sig sjäv, att man tränar knallhårt när inte kroppen mår bra eller om man har otur med medfödda problem som visar sig sent i livet etc.

Själv är det sällan jag harvar runt maxpuls men inte pga att jag är försiktig med min hälsa utan för att jag är ganska vek runt sådan hysterisk puls/ansträngning. 🙃

Senast ändrad:
Jag håller delvis med, det vore ju inte direkt en chock/överraskning om knallhård träning för medelålders samt äldre innebär "vissa risker". Ganska logiskt i min hjärna? För yngre också så klart men gissningsvis kan det vara lite mer riskabelt för äldre. Men det är ju bra att man är medveten om det. 🙂 Blir intressant att följa forskningen. Sedan kan man ju ställa till det för sig sjäv, att man tränar knallhårt när inte kroppen mår bra eller om man har otur med medfödda problem som visar sig sent i livet etc.

Själv är det sällan jag harvar runt maxpuls men inte pga att jag är försiktig med min hälsa utan för att jag är ganska vek runt sådan hysterisk puls/ansträngning. 🙃
Jag, snart 54, har inte direkt märkt några negativa effekter av att köra HIIT-pass eller andra intervaller som tar min puls till 95%+ av maxpuls. Antar att jag lever på utmätt tid men jag mår bra av att ha bra kondition och styrka. Pga andra kroppsliga brister får jag ransonera träningen. Det mår jag inte lika bra av.

Jag, snart 54, har inte direkt märkt några negativa effekter av att köra HIIT-pass eller andra intervaller som tar min puls till 95%+ av maxpuls. Antar att jag lever på utmätt tid men jag mår bra av att ha bra kondition och styrka. Pga andra kroppsliga brister får jag ransonera träningen. Det mår jag inte lika bra av.

Själv finner jag en viss trygghet i de numera årliga hälsokontroller som görs på Sophiahemmet. Så länge som de visar bra kör jag på utan att bekymra mig. (y) 🙂

Ja, precis, även om nu det kanske eventuellt kan innebära vissa risker med hård träning på "äldre dar" (strax 55) så tror jag nog att de positiva effekterna vida överstiger de eventuellt negativa men vi är många människor här på jorden och allt kan väl hända om man har osis.

Självklart har han rätt. Träning är farligt. Det finns faktiskt bara en enda sak som är ännu farligare, det är att inte träna.

Någon läkare eller insatt som kan förklara detta för mig:
* fakta (tror jag?): träning av vanliga muskler bryter ner dem, för att sedan kunna återställas av kroppen till ett starkare skick.
* Fakta (vet jag): hjärtat är en muskel
Fråga: Är det då konstigt att träning ger markörer av små skador i hjärtat? Det är ju just små skador i muskler som gör dem starkare?

Tour de France-cyklister har hög medellivslängd och de tränar ju väldigt hårt, åtminstone i yngre ålder. Då tänker jag ändå att all doping de höll på med borde ha varit negativ. Även riskerna när de far ner på bergsvägar i 100 blås borde ha en inverkan. Sen är de ju genetiska freaks så man ska ju vara lite försiktig med att applicera det på mer normala människor. Men så farligt kan inte hård träning vara så länge man inte har några underliggande problem och lyssnar på sin kropp.

Elitidrott sliter men att kuta 5km nån gång i veckan har garanterat mer plus än minus.
Det var nån annan forskare för några år sen som menade att de första adam och evorna i själva verket slappade ganska mycket men blev ändå riktigt gamla. Korta ruscher blandat med lågintesiv träning.
Tävlingstempo ska man nog minimera till ett fåtal dagar per månad.
Siktar man på att bli äldst så ska man även minska födointaget eller möjligtvis lägga matintaget på 6-8tim per dygn och fasta resterande tid

Självklart har han rätt. Träning är farligt. Det finns faktiskt bara en enda sak som är ännu farligare, det är att inte träna.

Någon läkare eller insatt som kan förklara detta för mig:
* fakta (tror jag?): träning av vanliga muskler bryter ner dem, för att sedan kunna återställas av kroppen till ett starkare skick.
* Fakta (vet jag): hjärtat är en muskel
Fråga: Är det då konstigt att träning ger markörer av små skador i hjärtat? Det är ju just små skador i muskler som gör dem starkare?
Han säger ju att delar av hjärtat dör. Det är heller inte bra att ha ett förstorat hjärta. Men ett starkt hjärta är bra, och det får man av träning.

Tour de France-cyklister har hög medellivslängd och de tränar ju väldigt hårt, åtminstone i yngre ålder. Då tänker jag ändå att all doping de höll på med borde ha varit negativ. Även riskerna när de far ner på bergsvägar i 100 blås borde ha en inverkan. Sen är de ju genetiska freaks så man ska ju vara lite försiktig med att applicera det på mer normala människor. Men så farligt kan inte hård träning vara så länge man inte har några underliggande problem och lyssnar på sin kropp.
Vi har väl dock inte sett den riktiga doping-generationen bli så gamla ännu. Men många (relativt iallafall) från den värsta eran har redan trillat pinn.

Vi har väl dock inte sett den riktiga doping-generationen bli så gamla ännu. Men många (relativt iallafall) från den värsta eran har redan trillat pinn.
Om man med dopning menar intag av preparat som idag är dopningsklassade snarare än sådana som vid tillfället ifråga var dopningsklassade har cyklister dopat sig i stort sett sedan cykelsportens tillkomst. Vad som varit populäraste dopningsmedlen har varierat över tid men redan på 1800-talet tryckte cyklister (och andra idrottare) i sig t.ex. stryknin.

Ja, hon e bra. Hon tycker att "träningsindustrin" kan sticka o brinna, och att man inte kan dra slutsatser på att om livslängd och träning. Kroppen är mer komplicerad.
Bra avsnitt. Vi får bland annat höra hur äppelcidervinäger botar fattigdom. 👌

Fast det handlar väl också om varför man tränar, jag landsvägscyklar och springer för att orka köra MTB på det sättet som jag tycker är kul, Möjligtvis kan jag uppnå samma fartkänsla på stig med en ellcykel men jag skulle inte känna mig så nöjd som jag gör nu men att klara svåra tekniska grejer själv.. Jag tror att den psykiska tillfredställelse och de positiva fördelar det har på kognition, koordination balans och styrka är större en möjliga hög belastning på hjärta. Sen är det nog så att man måste titta på vilka genetiska förutsättningar man har, alla skall nog inte syssla med uthållighetsträning, det kan vara så att de som inte skall göra detta baserat på gener som inte passar förskjuter resultat så mycket att de blir en effekt på medlet som drar ned detta. Men det finns ingen forskning som kopplar träning till minskad livslängd och sämre livskvalitet, med tanke på mängden forskning som görs angående detta borde det finnas sådan om träning i sig själv hade en negativ effekt. https://www.svd.se/a/onamQ0/gener-paverkar-hur-bra-kroppen-svarar-pa-olika-former-av-traning

Att träna på högsta elitnivå i uthållighetssporter tror jag få tycker är riktigt hälsosamt. Det handlar ju om att ligga så nära gränsen för vad som går som möjligt. Men det finns ju mellanvägar.. och huvudet mår bra av att träna och vara aktiv också.

Tillbaka
Topp