Skillnad på olika typer av pedaler?

SkateBlind

Medlem
Hej,

Jag har en spinningcykel i garaget och på den sitter denna typ av pedaler och samma modell verkar det som på min gravelhoj. Båda är köpta med pedalerna på, men som jag har uppfattat det så det detta för "mountainbike" snarare än landsväg.
Men vad är den stora skillnaden egentligen och vad har jag för vinning med att köra med landsvägskor kontra skor för mountainbike?

Hittade ett par skor som satt som en smäck, upptäckte sedan att det stod MTB på dem och då började jag fundera.

Hej,

Jag har en spinningcykel i garaget och på den sitter denna typ av pedaler och samma modell verkar det som på min gravelhoj. Båda är köpta med pedalerna på, men som jag har uppfattat det så det detta för "mountainbike" snarare än landsväg.
Men vad är den stora skillnaden egentligen och vad har jag för vinning med att köra med landsvägskor kontra skor för mountainbike?

Hittade ett par skor som satt som en smäck, upptäckte sedan att det stod MTB på dem och då började jag fundera.
Det finns ett oändligt antal trådar och ännu fler uppfattningar om vilka klossystem (och -pedal) som är "bäst" om du söker.

Senast ändrad:
Det finns ett oändligt antal trådar och ännu fler uppfattningar om vilka klossystem (och -pedal) som är "bäst" om du söker.
Jag får kolla mer, men det är svårt när man inte riktigt vet vad det är man läser ens 😂 Därav min frågeställning. För jag har läst lite sen innan, men känner att det är grekiska för mig.

Jag får kolla mer, men det är svårt när man inte riktigt vet vad det är man läser ens 😂 Därav min frågeställning. För jag har läst lite sen innan, men känner att det är grekiska för mig.
Utöver de redan nämnda finns ju plattformspedaler, look, Crank Brothers, Speedplay osv. Och så gammaldags korg och clipspedaler såklart.
Skillnaden på pedalerna är hur man sitter fast i dom, hur mycket man kan röra foten i pedalen, hur stort stödet för skon är osv.
För skornas del handlar det om styvhet, om man kan gå i dom eller om det behövs nån form av överdrag för att hjälpligt ta sig fram till fots osv osv.
Jo, det är en marknad.
SPD som du har används ofta till MTB - om man inte kör med plattisar - och även av många landsvägscyklister. De har åtminstone fördelen av att de flesta skorna (med två hål i sulan) går att gå längre än ett par meter i. Men som skrivs ovan, vilken sko man väljer har nog större inverkan än sättet man sitter fast i pedalen.
Själv kör jag enbart SPD på alla cyklar, landsväg, touring, MTB - dock inte på pendelcykeln - mest för att kunna välja vilken sko som passar bäst för dagen och klimatet utan att ta hänsyn till vilka pedaler och klossar som passar ihop.
Men vi är alla olika.
Utom jag som är mest lika av alla. 🙄

Jag kör LVG, har SPD, aldrig testat SPD-SL men ger mig ändå på en liten bedömning.

Som jag förstått det så sitter man fast lite tajtare med SPD-SL, om inte annat så är känslan bättre, SPD kan nog kännas lite sladdrigt om man har haft SPD-SL. Jag har lite artros i ena knät, så att foten kan vrida sig lite (med betoning på lite) känns bra för mig.
EDIT: alltså att om jag känner av artrosen så lättar det om jag vrider foten lite, yttepytte lite, åt ena eller andra hållet.

Att man kan lossa skon genom att dra foten uppåt med SPD uppskattar jag, har undvikit några pinsamma SPD-vurpor (vurpa från stillastående) tack vare det. Tror iofs att det även beror på typ av klossar till SPD om man kan lossa uppåt.

För vanliga cyklister tror jag inte det spelar någon roll för prestationen, möjligen vid skyltspurter då, och det ska man ju inte förringa. Tror framförallt att det är känslan som gör att vissa föredrar SPD-SL, att man blir ett med pedalen - typ.

Jag har som sagt SPD för LVG, kan hävda mig bra med andra som har SPD-SL, när jag inte kan så beror det inte på pedalerna. Men som @MarkLund skrev, (MTB)skorna skall ha riktigt styv sula. Och för min del så det jag inte vet har jag inte ont av, av den anledningen kommer jag (nog) inte att testa SPD-SL.

Fika är en stor och viktig del av cyklandet, och då funkar det hel klart bäst med SPD.

Senast ändrad:
Jag har SPD-SL på lvg för att det satt på när jag köpte cykeln.
Plattform på MTB för att jag tycker det verkar läskigt att sitta fast i skogen.

Har ett gäng SPD-pedaler i lådorna, men inga skor. Kanske ska köpa ett par skor till och testa skillnaden 🙂

Det verkar som att de flesta som kör gravel har spd eller nåt annan mtb-system, förmodligen för att kunna hike-a-bike'a om de råkar på ocyklingsbar terräng, eftersom mtb-skor går att gå i, i motsats till de flesta lvg-skor.
Rakt upp-utlösning av skorna som @me.I.am skriver om funkar bara med speciella cleats, jag kan inte se någon fördel med risken att dra loss skorna när poängen med clipless är att sitta fast tills man gör den speciella vridningen.
Lvg-system har mycket större yta mot skon och minskar risken för trycksmärta i foten jämfört med spd/mtb-system om man har för mjuka skor/trampar hårt/länge eller är allmänt mjäkig, en del förnekar att det problemet kan uppstå eftersom de själva inte haft det.
Spd är mest praktiskt pga skorna, så det finns ingen anledning att byta bort det bara för att.

Vilket underbart forum detta är, så många bra och värdefulla svar ni har till en rookie som jag. Jag har nu läst alla era inlägg, så nu kan jag nog känna att jag kan gå vidare med det systemet som redan sitter på.

Det var någon som nämnde fika och jag är något av en expert i den grenen, så det ska man inte förringa och om skorna då underlättar även den upplevelsen så låter det rimligt.

Jag skall även läsa in mig i den länken som någon var vänlig nog att länka mig till.

Jag provade ett par skor idag, skall kolla in hårdhet på dessa, då de satt som en smäck på foten, jag har hela tiden trott att jag kommer få problem då jag inom löpning har altra, ja faktiskt även till vardags.

SPD är bättre för skogen och kanske stadspendling, när det är viktigt att skorna är lätt att lossa från och litet rörliga på pedalklossen.
SPD-SL är oftast styvare och liksom mer enkelriktad. Fart över långa avstånd och stabilt fäste är prioriteringar. Ringa glapp och sidorörelse mellan sko och kloss är bra för att få fart på landsvägen.

För egen del är det framför allt känslan som skiljer sig åt. Båda fungerar, men känslan är väldigt olika. Jag trivs bäst med SPD-SL då jag tycker de ger avsevärt mycket bättre och skönare kontakt med pedalen. SPD tycker jag är obehagliga då de känns väldigt sladdrig jämfört med SPD-SL + att de löser ut lite för lätt och kräver återkommande justeringar i takt med att klotsarna slits.

Den enda fördelarna med SPD för min del är att det fungerar bättre att klicka i pedalerna om de är lite lera eller snö under skon + att skorna ofta är lite enklare att gå i om man ska gå lite längre sträckor eller på ojämnt underlag (skogen). Jag har inte problem att gå kortare sträckor med SPD-SL (typ 100m), men det går lite långsammare än med SPD.

Det verkar som att de flesta som kör gravel har spd eller nåt annan mtb-system, förmodligen för att kunna hike-a-bike'a om de råkar på ocyklingsbar terräng, eftersom mtb-skor går att gå i, i motsats till de flesta lvg-skor.
Rakt upp-utlösning av skorna som @me.I.am skriver om funkar bara med speciella cleats, jag kan inte se någon fördel med risken att dra loss skorna när poängen med clipless är att sitta fast tills man gör den speciella vridningen.
Lvg-system har mycket större yta mot skon och minskar risken för trycksmärta i foten jämfört med spd/mtb-system om man har för mjuka skor/trampar hårt/länge eller är allmänt mjäkig, en del förnekar att det problemet kan uppstå eftersom de själva inte haft det.
Spd är mest praktiskt pga skorna, så det finns ingen anledning att byta bort det bara för att.

Uppenbarligen finns det en fördel med att kunna dra loss uppåt, och ändå sitta fast tillräckligt. Eller du menar att jag bara hittar på?

Vet inte hur du cyklar men skulle gissa på att väldigt få drar foten rakt upp ens vid spurter.

EDIT: Tror faktiskt satt det är cleats som kan lösa ut uppåt som levereras med skorna som standard. Så var det iaf när jag köpte skor en del år sedan.

Senast ändrad:
Tja, det beror ju på val av sko och pedal.
1749234839989.webp

Det går säkert att hitta en dålig sko för -SL också.

På landsvägsmodellen, SPD-SL, kan vara värt att nämna, är pedalerna/klossarna ofta justerbara i hur mycket de rör sig och hur lätt de lossnar från skorna, eller tvärtom. Det kan vara något att ha i åtanke om man känner sig blyg inför det där med att "klicka ur". Om du ska långt och fort är det inte en fördel att vara blyg, hihi!

På landsvägsmodellen, SPD-SL, kan vara värt att nämna, är pedalerna/klossarna ofta justerbara i hur mycket de rör sig och hur lätt de lossnar från skorna, eller tvärtom. Det kan vara något att ha i åtanke om man känner sig blyg inför det där med att "klicka ur". Om du ska långt och fort är det inte en fördel att vara blyg, hihi!
Ja fast det går att justera på båda sorterna har jag läst mig till nu, eller det är vad jag har uppfattat i alla fall. Men däremot verkar det som att SPD-SL har mer justeringsmån i vinkel.

Ja fast det går att justera på båda sorterna har jag läst mig till nu, eller det är vad jag har uppfattat i alla fall. Men däremot verkar det som att SPD-SL har mer justeringsmån i vinkel.
Är det justerbarhet i horisontalplanet man vill ha är kanske Speedplay ett bättre val än Shimano.

Uppenbarligen finns det en fördel med att kunna dra loss uppåt, och ändå sitta fast tillräckligt. Eller du menar att jag bara hittar på?

Vet inte hur du cyklar men skulle gissa på att väldigt få drar foten rakt upp ens vid spurter.

EDIT: Tror faktiskt satt det är cleats som kan lösa ut uppåt som levereras med skorna som standard. Så var det iaf när jag köpte skor en del år sedan.
Läs vad jag skrev istället för att explodera som en orange taco.
Och nej, shimanos pedaler levereras med mh-51, inte mh-56.
Tja, det beror ju på val av sko och pedal.
Visa bilaga 773152

Det går säkert att hitta en dålig sko för -SL också.
Och där kom första förnekaren som ett brev på posten.
Spd-cleats har alltid en mindre yta mot skon, och de pedaler som har en korg runt ger bara stöd mot en sko som är så mjuk att den sviktar, annars skulle man inte kunna få på och av skon från pedalen, man kan aldrig få så stor kraftöverföring som på 3bults-system (lvg-system).
Om det är ett problem är, som jag skrev, individuellt.

Förutom för ur-klickning - klockverkstad?! - går det att justera hur mycket så att säga glapp det är, hur mycket skon kan röra sig på klossen. Ju mindre rörelse desto högre hastighet i princip, men många fötter och ben gillar inte att sitta fastspikade.
"Röd kloss" hos tillverkaren Look kan, till exempel, röra sig 7 grader, "Grå" 4,5 och "Svart" inte.
Eftersom jag har det själv, och är det enda SPD-SL-system jag använt, vill jag rekommendera Look Kéo. :-)
Jag började karriären med SPD, men tänker inte återvända dit. Sålde skorna här f. ö.

Läs vad jag skrev istället för att explodera som en orange taco.
Och nej, shimanos pedaler levereras med mh-51, inte mh-56.

Och där kom första förnekaren som ett brev på posten.
Spd-cleats har alltid en mindre yta mot skon, och de pedaler som har en korg runt ger bara stöd mot en sko som är så mjuk att den sviktar, annars skulle man inte kunna få på och av skon från pedalen, man kan aldrig få så stor kraftöverföring som på 3bults-system (lvg-system).

Ja jag läste vad du skrev, tyckte det var lite smådrygt, men i relation till detta svar från dig så var det ju inte så farligt.

Du kan inte förstå varför man vill kunna dra loss uppåt "när poängen med clipless är att sitta fast tills man gör den speciella vridningen." som du skrev. Då har du uppenbarligen inte förstått riktigt vad "dra loss uppåt" är. Jag kan som jag skrev ta i när jag spurtar med "rundtramp", men antar att det inte är lönt att förklara på vilket sätt man då drar annorlunda.

Har du själv cyklat med SPD med cleats som går att dra loss uppåt? Får en känsla av att du bara skriver mest för att... tja, varför egentligen.

Som jag skrev så för några år sedan när jag köpte cykelskor och pedaler så var det med cleats som man kan lossa uppåt, kommer dock inte ihåg om dom kom med skorna eller pedalerna. Det var för några år sedan, möjligt att det ändrats. Du verkar rätt pepp på att hitta fel och lite raljerande slå ner på det. Det kanske känns bra för dig?

Nåja, jag har också suttit långa dagar i sadeln. Och det har inte varit fötterna som ömmade pga liten anläggningsyta vill jag lova.
Och det är inget problem, mina bevekelsegrunder har jag beskrivit längre upp.
Kraftöverföringen överlåter jag med nöje till ni stora och starka pojkar.
Puss&gonatt.

Pedaler är en otroligt underlig sak att bråka om, ungefär som att bråka om paprika är gott eller inte. Det är helt och hållet en smaksak, är man nöjd med ett system så finns det ingen mening att byta, och prestandamässigt så kommer de vara likvärdiga. Att kraftöverföringen skulle skilja låter rimligtvis inte som att det stämmer, det enda som skiljer är hur stor area kraftöverföringen sprids på men 500 watt kommer vara 500 watt. Har man redan ett system så finns det ingen mening att börja köpa grejer för andra system innan man ens provat på det man redan har. Sen vilket system det blir i slutändan kommer skilja mellan individer, och det finns inget "fel" val.

Efter att för några år sedan köpt en spinningcykel när den lokala föreningen skulle byta ut sina cyklar så har jag idag för första gången använt den.

Jag tänker att med ovanstående information så kommer jag att använda mina befintliga pedaler och köpa en sko för det ändamålet. Om jag i framtiden bestämmer mig för att bli mer än en motionär så kanske jag överväger att byta pedalsystem, men som glad motionär så nöjer jag mig för närvarande.

Prio ett får i så fall bli att byta ut cykeln istället, snarare än mina pedaler. Jag tror dessutom att jag har mer att vinna på att gå ner mina 10kg i "övervikt" snarare än att jaga gram på pedaler 😂

Jag har som många andra här använt spd även för lvg under lång tid, för att bara ha ett system oavsett cykeltyp, och för att spd upplevs som billigare å mer "allround". För lvg syns jag största nackdelen med spd är den ynkliga kontaktytan mellan kloss och pedal med båda sidor i stål med pedalen som den mjukare "offeranoden", så att bindningen över tid får ett glapp som jag finner så pass störande vid lvg att jag tvingas kassera pedalen på bara ett år (med måttlig körsträcka) tex för min senaste enkelsidiga pedal PD-ES600:
shimanoshimanoultegrapd-es600spdpedaler.png

Samma resultat fick jag f ö med den liknande enkelsidiga modell som länkas i #19. Med dubbelsidigt har man förstås dubbelt så mkt material att slita på, men de modellerna ser ju inte särskilt snygga ut på en lvgcykel, och de är också onödigt tunga och klumpiga. Så som bindning betraktat tycker jag inte spd är nån särskilt snygg ingenjörslösning. Man kan förstås mildra slitaget genom att fetta in kontaktytorna, men fettet stannar aldrig kvar länge där man vill ha det, och det är inte så trevligt att gå inomhus med fett under skorna.

En annan nackdel med spd är att klossen skadar parkettgolv, och att man kan gå omkring ganska länge innan man upptäcker skadorna, om man inte är observant.

Pedaler är en otroligt underlig sak att bråka om, ungefär som att bråka om paprika är gott eller inte. Det är helt och hållet en smaksak, är man nöjd med ett system så finns det ingen mening att byta, och prestandamässigt så kommer de vara likvärdiga. Att kraftöverföringen skulle skilja låter rimligtvis inte som att det stämmer, det enda som skiljer är hur stor area kraftöverföringen sprids på men 500 watt kommer vara 500 watt. Har man redan ett system så finns det ingen mening att börja köpa grejer för andra system innan man ens provat på det man redan har. Sen vilket system det blir i slutändan kommer skilja mellan individer, och det finns inget "fel" val.
Helt sant och fel av mig, 500 w är 500 w, vad jag menade var att belastningen blir på en mindre yta av skon och i förlängningen foten.
Ja jag läste vad du skrev, tyckte det var lite smådrygt, men i relation till detta svar från dig så var det ju inte så farligt.

Du kan inte förstå varför man vill kunna dra loss uppåt "när poängen med clipless är att sitta fast tills man gör den speciella vridningen." som du skrev. Då har du uppenbarligen inte förstått riktigt vad "dra loss uppåt" är. Jag kan som jag skrev ta i när jag spurtar med "rundtramp", men antar att det inte är lönt att förklara på vilket sätt man då drar annorlunda.

Har du själv cyklat med SPD med cleats som går att dra loss uppåt? Får en känsla av att du bara skriver mest för att... tja, varför egentligen.

Som jag skrev så för några år sedan när jag köpte cykelskor och pedaler så var det med cleats som man kan lossa uppåt, kommer dock inte ihåg om dom kom med skorna eller pedalerna. Det var för några år sedan, möjligt att det ändrats. Du verkar rätt pepp på att hitta fel och lite raljerande slå ner på det. Det kanske känns bra för dig?
Det är helt fantastiskt att jag förklarar för och nackdelar med olika pedalststem, säger att problem är individuella, och i slutändan försvarar spd vs 3-hålssystem för TS, t o m säger att *jag*, inte *alla* inte förstår sh-56 men likajävlafullt kommer tunnhudade apelsiner och säger att jag har fel.

kör spd till allt, på landsvägscykeln pedaler med mer lateralt stöd. ungefär som de som ts länkar till. vilket är den effekt man vill uppnå med spd-sl, fast på ett annat sätt.

har något tjugotal par spd-skor, från sidostyva och smala till bredare och mjuka pendlarsneakers. de senare fungerar helt utmärkt för att uppnå runddrag, men är ju inte vad man önskar sig i en stående spurt. de tenderar också ge extra belastning på knänas insida om man kör såpass inspirerat att skorna flexar utåt. man kan iofs kompensera det med en yttre kil i framändan av skon.

men detta problem får ändå ses som huvudsakliga orsaken till att föredra spd-sl. vackert så, problem solved. men man kan som jag ser det lika gärna välja styvt byggda spd-skor, eventuellt tillsammans med en pedal som ger lateralt stöd och därmed ytterligare sidostyvhet

skit samma vilket av uppläggen man väljer. bara det känns bra vid cyklingen:)

dock finns det risk att man får gå mer än säg hundra meter är valet en no-brainer. som t ex på unbound gravel. ett lopp där det till säkert till 99 procent av sträckan skulle vara funkis med spd-sl, men där resten ställer till bekymmer.

längsgående styvheten är beroende av skon oavsett vilket system man föredrar, då båda pedalsystemen stödjer bara en del av skons längd.

Jag har som många andra här använt spd även för lvg under lång tid, för att bara ha ett system oavsett cykeltyp, och för att spd upplevs som billigare å mer "allround". För lvg syns jag största nackdelen med spd är den ynkliga kontaktytan mellan kloss och pedal med båda sidor i stål med pedalen som den mjukare "offeranoden", så att bindningen över tid får ett glapp som jag finner så pass störande vid lvg att jag tvingas kassera pedalen på bara ett år (med måttlig körsträcka) tex för min senaste enkelsidiga pedal PD-ES600:

Samma resultat fick jag f ö med den liknande enkelsidiga modell som länkas i #19. Med dubbelsidigt har man förstås dubbelt så mkt material att slita på, men de modellerna ser ju inte särskilt snygga ut på en lvgcykel, och de är också onödigt tunga och klumpiga. Så som bindning betraktat tycker jag inte spd är nån särskilt snygg ingenjörslösning. Man kan förstås mildra slitaget genom att fetta in kontaktytorna, men fettet stannar aldrig kvar länge där man vill ha det, och det är inte så trevligt att gå inomhus med fett under skorna.

Konstigt. Jag antar att du har provat nya klossarna, de bruka slita ut långt innan pedalarna. Jag använde pedalarna av #19 i mee en 12 år och de funkar som nytt, men då har jag inte cyklade lvg särskilt mycket. En par 20 år gamla M540 funkar också fortfarande som nytt (dessa har lagt på hyllan i 10 år). Ett par M530 har däremot visat upp spel inom några år. Så min erfarenhet är att det har med kvaliteten att göra. Shimano säljer också reserv-"korgar" till SPD pedalar men just hittar jag ingen hos tysken.

En annan nackdel med spd är att klossen skadar parkettgolv, och att man kan gå omkring ganska länge innan man upptäcker skadorna, om man inte är observant.

Sant. Men då tar man av skor vid dörren i Sverige, så ingen problem i praktiken (för mig åtminstone).

jag har på tio års flitig spd-användning inte lyckats slita ut någon varken spd-pedal eller kloss. men man får ju spänna efter när tiden går.

inget konstigt med det. både cleats och pedalinfästningar slits med tiden. det gäller för den delen alla pedalsystem.

det är kanske två av mina tjugotal par spd-skor där klossen får kontakt med ett eventuellt känsligt golv. men jag kan berätta en hemlighet; alla spd-sl-skor har denna egenhet.

typ när man skall köpa fika på klubbrundan:)

Det är för lugnt och snällt här. Det behövs ytterligare en sten i glashuset.
Jag använder "flats" på min landsvägscykel och bra cykelskor för "flats". Jag trivs riktigt bra med det och jag förlorar kanske en minut på en timma cykling. De enda gångerna jag saknar att sitta fast är vid igångdrag och när jag bryter mig uppför riktigt branta backar. Jag sparkar framåt, trycker ned och drar bakåt men jag hinner inte ställa om till att lyfta pedalerna vid högre kadens.
Och jag har cyklat långt med denna uppsättning, UTU 1500 och MSR 1200, helt utan problem med fötterna.

Vad menar du då är en vettig sak att bråka om på ett cykelforum? Kanske du kan ge några enkla exempel så man bättre förstår hur du menar?
Otroligt OT men nu gör jag skillnad på bråka och diskutera, självklart är det ett högst relevant ämne på ett cykelforum, men det började bli riktigt dålig ton.

Jag har SPD, SL, flats och dessa:

Om du köpa en pedal plate, tänker om den 'Q-factor' med landsväg / 3 bultar pedalerna. Jag tror att det är för smal för 'normal' skor (löparskor mestadels för mig).

Efter att för några år sedan köpt en spinningcykel när den lokala föreningen skulle byta ut sina cyklar så har jag idag för första gången använt den.

Jag tänker att med ovanstående information så kommer jag att använda mina befintliga pedaler och köpa en sko för det ändamålet. Om jag i framtiden bestämmer mig för att bli mer än en motionär så kanske jag överväger att byta pedalsystem, men som glad motionär så nöjer jag mig för närvarande.

Prio ett får i så fall bli att byta ut cykeln istället, snarare än mina pedaler. Jag tror dessutom att jag har mer att vinna på att gå ner mina 10kg i "övervikt" snarare än att jaga gram på pedaler 😂
Hm, spinningscykel? Då ska du varken långt eller fort, så ordinära SPD funkar väl då.

Jag cyklar själv alldeles för litet nu, men jag tycker övervikten ännu klär mig.

När vi ändå bara ska bråka om åsikter.
Vilket batteriverktygsmärke är bäst? Makita, Bosch, Milwaukee etc.

1749291450278.webp

Skämt åsido, @SkateBlind Har du hittat 2-hålsskor som passar perfekt, och har SPD-pedaler redan, så kör på SPD. Det är fothälsan som är viktigast i valet av skor och pedalsystem enligt mig. Alla marginella skillnader mellan olika pedalsystem likvideras av komfort. Den som är komfortabel på sin cykel kommer alltid att cykla mer jämfört med den som är okomfortabel och skillnaden i prestation kommer därefter.

Hm, spinningscykel? Då ska du varken långt eller fort, så ordinära SPD funkar väl då.

Jag cyklar själv alldeles för litet nu, men jag tycker övervikten ännu klär mig.

Njae 20 km typ än så länge, men när väl en dröm om att cykla längre än så framgent, men åkte på diskbråck och kämpar med att komma tillbaka till löpning, men inser också att jag nog får tänka om lite och köra mer alternativ träning.

Jag funderar inte på saken kan konstatera att har jag typ tå klipps pedal går det inte ha last korg bak för då klackar jag i korgar bak.

Det blev ett par skor idag med SPD float kloss till. Tänker att åtminstone initialt så kan jag få lov att känna efter var jag vill ha mina fötter.

Jag har provat skorna på spinningcykeln för att känna efter hur det är att sitta fast och hur jag tar loss mig, känns rimligt eftersom det är svårt att ramla där 😂

Bestämde mig dock för att köpa en ren SPD-pedal också eftersom de som satt på cykeln sett sina bästa dagar, rostiga och det hjälpte inget att jag minskade förspänningen på de, det satt fast så att säga.

Så inför morgondagen så har jag skruvat på mina pedaler från spinningcykeln för att ha möjligheten att cykla utan cykelskor. Men såg att det fanns tillbehör så att pedalen fungerar som en vanlig pedal. Är det någon som använt sig av det, eller har ni en annan cykel i det vardagliga livet?

Tillbaka
Topp