Barncykling

Barncykling
Sonen börjar växa ur sin merida Mats 20”. Så nu börjar jag leta 24” Lite osäker på vad en sådan ska väga dock. Dämpad framgaffel ska det vara denna gången.
Har en kompis som en Vitus med dämpare fram men den känns väldigt tung med sina närmare 12kg. Men det kanske är normalt för en cykel under 8000:-?

Barncykling
Jag vet inte vad Laufey väger, det ska väl vara en av de bättre pris/prestanda? Tvivlar på under 12 men vet inte

Vitus går inte att köpa + att de spretade som fan under covid => kk. Vår 26a vägde hur mycket som helst och jag har lagt en förmögenhet. (Satt bla på på en boost vev på runt 800 gram om jag minns rätt)

Barncykling
Fortsätter med en dåres envishet hävda att en lättare cykel , däck med stor volym och stel framgaffel är bättre en än tung med fjädrande gaffel om man inte hittar nån typ RockShox sid sl 26a i bra skick .
IMG_1490.webp

10.3 kg med långa stänkskärmar,
lång sadelstolpe ,mekaniska skivbromsar, budgethjul .

Senast ändrad:
Barncykling
Ett riktigt "föräldrar-moment" idag (som jag missade när jag köpte sonens första cykel och han "bara" cyklade iväg när han frågade om han kunde prova den två kvarter från butiken). Vi köpte en midjeväska för att hålla mobilen, en pumpa, multitool, salami, plåster och flera cornies när han ska cykla själva (med kompisar). Tur att vi hittade en idag när vi behövde en hos en trevlig LBS som hade precis en midjeväska som också passade bra och hade rätt färg. Det blev första stigtur utan vuxen idag.

2025-05-03-18-54-45-792.webp

Barncykling
Håller på att lära grabben på nyss fyllda 4 att växla på sin Cannondale Cujo 20"
Det underlättar verkligen att ha en växelväljaren med synliga siffror, samt att barnet kan räkna till åtminstonde 7.
Sedan vet jag att man ska titta framåt när man cyklar, men att "känna" vilken växel man har i tar nog ett tag att lära sig.

Dottern på 8 blir lätt arg när jag ropar åt henne vilken växel jag tycker att hon skall lägga i 😂

En annan sak jag tjatar på 8-åringen är att inte stanna med en för tung växel i. Speciellt inte i en uppförsbacke

Nu när båda ungarna kör cyklar som klarar av skogsstigar (vilket man inte kan räkna Frog 48 till som grabben nyss övergav) så hoppas jag på många härliga mil i både skog och grusväg tillsammans.

Barncykling
Visa bilaga 771702Visa bilaga 771703
Han hade svårt de första tre vändorna i liften men sen gick det bra uppför ,
en lättare krasch nerför men han åkte vidare iallafall 😜
Nån tog helikoptern till värdshuset för en
fika !?

Visa bilaga 771702Visa bilaga 771735Visa bilaga 771736Visa bilaga 771737Visa bilaga 771738

Ah, samma som jag rapporterade förs hösten. Då fick ett barn ett lätt hjärnskakning, men med barn som kraschar är proceduren att helikoptern alltid kommer. Jag minns inte om barnet åkte helikopter då.

Barncykling
torsdags, fick jaga 4,5 åringen på fuktigt trä efter att de hade regnat hela dagen och såklart var de dagens favoritstig, sur var han i bilen på väg dit över att ha 16 tummarn och inte nya (storebrors gamla) 20 tum, väl på plats så var cykelglädjen större än surheten över fel cykel

Storebror hade en dålig dag med först trasigt grepp som provisoriskt fick tejpas fast innan träningen och sen totalt soppatorsk på slutet

Bilagor

• IMG_6209.webp
    IMG_6209.webp
    415.6 KB · Besök: 49
Barncykling
IMG_2019.webp
IMG_2008.webp
IMG_1996.webp
IMG_1998.webp
IMG_2005.webp

En vecka på Gotland och det finns massor av ställen att cykla till men deras favoritrunda var 13km terrängspåret i Fårösund som skulle cyklas igen och igen, jag fick cykla ut till Ar och Bläse själv medans de körde runt i spåren .
Grymt blåsigt i början på veckan vilket jag tror bidrog till deras avighet att lämna skogen å då såg ändå till att vi alltid cyklade motvind först så att man får medvind ”hem”.

IMG_1991.webp

Bilagor

• IMG_2003.webp
    IMG_2003.webp
    1.4 MB · Besök: 39
  • IMG_2017.webp
    IMG_2017.webp
    690.4 KB · Besök: 35
Barncykling
Vi fortsätter på samma tema för femte dagen .
Dra tidigt till bmxbanan hem eller nån annanstans å käka sen tillbaka igen .
Hela tiden en skön blandning av folk från hjälmfotingar till tävlingsåkare å jag själv då
(52 -åring som har så ont kroppen av träningsvärk men inte vill göra grabbarna ledsna så jag säger inget😜)
IMG_2086.webp

IMG_2080.webp
IMG_2072.webp

Bilagor

• IMG_2084.webp
    IMG_2084.webp
    354.6 KB · Besök: 32
Barncykling
Högbo funkade bra för lilleman. Fördel mot Järvsö var färre höjdmeter och en lagom lång slinga för att enkelt kunna köra fler varv och växla med pumptrack, ta godispaus, m.m. Lite mindre hjärtat i halsgropen när det inte finns några direkta nedförsbackar heller.

IMG_0827.webp

Annars funkar båda ställena, liksom Sigtuna, med 14” hjul.

Barncykling
Blev nåt hopkok av gröna gula å snöflingan med grabbarna idag de ville upp till nackamasterna och det kan man göra jättelätt om man cyklar efter bilvägen upp men det ville de inte…

Grön upp till mastrarna är ju roligt menj ust biten på bilden är (nästan) ocyklingsbart. Min son sade för året att han vill prova men det har ännu inte hänt. Vi brukar att köra runt den genom att cykla uppför fältet vid stranden. Sen finns det tre olika val för att komma till mastrarna.

Vi fick dock kommentar att "vi inte hade valt lättaste stigen" när vi körde där när sonen var 6 år.

Senast ändrad:
Barncykling
Grön upp till mastrarna är ju roligt men biten på bilden är just (nästan) ocyklingsbart. Min son sade för året att han vill prova men det har ännu inte hänt. Vi brukar att köra runt den genom att. Cykla uppför fältet vid stranden. Sen finns det tre olika val för att komma till mastrarna.

Vi fick dock kommentar att "vi inte hade valt lättaste stigen" när vi körde där när sonen var 6 år.
Vi fick möte där och nerför gick det bättre 😜

Barncykling
Bjuder även jag på lite bilder från dagens häng i Stallarholmens pumptrack
Min 4-åring vägrade cykla i denna pumptrack förra sommaren då han var van med Lindvallen pumptrack. Men nu släppte det då vi hade några kompisar till barnen med.
Vi fick avrunda då det blev alldeles för varmt för han med ff hjälm.

DSC_2759.webp
DSC_2757.webp
DSC_2758.webp
DSC_2756.webp

Barncykling
Igår bestämde vi oss för att tar en bad på (andra sidan av) Lidingö på kvällen. Det blev en lång och fin cykeltur i kvällssolen.

Sonen tog sin stigcykel för att prova hinder här och där. Den var klart för stor för (barn)pumptracken:

2025-07-26-09-27-28-899.webp

Men på andra sidan fanns det en rolig häll med hoppmöjlighet:

2025-07-26-09-33-08-048.webp

Vi tog några stigar till stranden. Fin sol på vägen tillbaka och såklart wheelies när det gick (lite) uppför:

2025-07-26-09-33-57-466.webp

2025-07-25-22-24-08-835.webp

På vägen till stranden upptäckte vi en lång trappa som sonen såklart behövde köra nedför på vägen tillbaka:

2025-07-26-09-34-27-941.webp

Dessutom såg sonen en "utförsloppa", så upp igen och cykla ner:

2025-07-26-09-35-28-139.webp

En otroligt fin kväll!

Senast ändrad:
Barncykling
Ni "gick" åt fel håll! Det är en av de roligaste utförslöpor i Hellas. IOFS också en rolig utmaning som klättring, men riktigt tuff. Tror att min son klarade den för första gången i år.

Barncykling
I morse hade lillkillen oturen att få lite ”kärlek ” av en nån insekt (broms eller geting , tror inte att det var ett bi ) på insidan låret så han fick ta en ”grogg” å vila lite innan vi fortsatte trampa, en glass senare så kunde vi fortsätta , lämnade hellas å trampade in till Södermalm och årstaberg för att va lite närmare SÖS om han skulle få en reaktion, kråkparkens trappor var roliga så de skulle köras flera gånger .
Hem äta å nu är vi ”hemmaskogen” ovanför Gubbängens ip.

IMG_2139.webp
IMG_2137.webp
IMG_2140.webp

Bilagor

• IMG_2140.webp
    IMG_2140.webp
    765.3 KB · Besök: 29
Barncykling
1753720532145.webp

Förmiddagstramp med fika till hellas .
Efter lunch blev det pumptracken för hela slanten….
Tog mig tid idag och mosade i högt tryck i däcken å då blir det lite roligare i pumpen även för mig👍

Tillbaka
Topp