Bra bok om träning som studentpresent?

Bele

Aktiv medlem
Tar tacksam emot tips på en bra och prisvärd bok. Gärna under 300, helst under 200. Hyfsat snabb leverans. Gärna om träning i allmänhet, annars är inriktning mot styrketräning viktigare än kondition.

En tisha med texten: "Min farsa tycker jag är spinkig" är ett alternativ.

Edit: Förlåt, dålig humor. Jag tycker det är en bra ide i allmänhet men har inga konkreta förslag.

Den jag återvänder till för råd och inspiration är Norstedts "Styrketräning, den stora steg-för-steg-guiden...". Mitt ex. är från 2011, men en välsorterad bokhandel har säkert den eller dess släktingar.
Verkar slut on-line. Här en dess släkting: https://www.adlibris.com/se/bok/sty...MIucff0dzajQMVLQuiAx0mYRfSEAQYBCABEgJPFvD_BwE

En tisha med texten: "Min farsa tycker jag är spinkig" är ett alternativ.

Edit: Förlåt, dålig humor. Jag tycker det är en bra ide i allmänhet men har inga konkreta förslag.

Den är tänkt till en väns son. Skämtet blir riktigt kul när man känner de verkliga förhållandena. Eftersom jag är noga med min och andras integritet så får du förklaringen via PM.

Den jag återvänder till för råd och inspiration är Norstedts "Styrketräning, den stora steg-för-steg-guiden...". Mitt ex. är från 2011, men en välsorterad bokhandel har säkert den eller dess släktingar.
Verkar slut on-line. Här en dess släkting: https://www.adlibris.com/se/bok/styrketrana-hemma-delaviermetoden-en-anatomisk-guide-9789173630375?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR:+BOK+-+pMAX+Shopping+-+Generic+-+Böcker&gad_source=1&gad_campaignid=17340209662&gclid=EAIaIQobChMIucff0dzajQMVLQuiAx0mYRfSEAQYBCABEgJPFvD_BwE

Den har jag faktisk också :)

Kan rekommendera denna, tyvärr kostar den mer än 300kr.

Den tycker jag är mycket intressant. Tyvärr i dyraste laget och lite för lång leveranstid (den kan jag ev leva med).

En bra bok, men över budget och kanske inte passande beroende på var i intresset ligger.

En bra bok, men över budget och kanske inte passande beroende på var i intresset ligger.

Intressant, men för långt över budget.

Edit: Verkar inte som att länken funkar när jag klickar på den här i tråden men den funkar när jag klistrar in den manuellt. Om den inte funkar så sök på Amazon.se bara.

IMG_8668.webp

Finns på Adlibris och Bokus också såklart med längre leveranstider och högre pris.

Edit2: Läste tydligen inte alls inlägget särskilt bra och trodde att kondition var viktigare än styrketräning. Sorry!

Då skulle jag istället rekommendera denna
IMG_8670.webp

Senast ändrad:
Söker fortfarande efter ett något billigare alternativ för studenten.

Eftersom jag är fantasilös så kan det bli aktuellt med en bok även som bröllopsgåva. Då är budgeten större.

Någon som har läst flera av de alternativ som rekommenderas i tråden och kan säga vilken bok som är bäst?

www.amazon.se Bigger-Leaner-Stronger-Building-Ultimate av Michael Matthews

Om man vill förmedla en sund inställning så tycker jag att den här var bra. Verkar bara finnas beggad dock... https://www.bokus.com/bok/978918544...6Jho3PmAmap_65Zpzs6_SQS235mCjSFg1cqLWs0wLVCOO Visa bilaga 773765

Colting (tillsammans med "Fett-Lisa"(?)) och Gudiol hade väl för flera år sen en ganska infekterad diskussion om kost?

Colting må ha varit en duktig triathlet, men jag har inget större förtroende för honom. Anekdotiskt - jag hörde ett radioprogram med honom där han tvärsäkert pratade om pungskav. Enligt honom var det något som alla cyklister kunde relatera till. Då, trots att jag hade cyklat massor innan, hade jag aldrig fått det. Sen fick jag det faktiskt en gång några år senare. Undrar om det är min eller Coltings pung som är olämpligt utformad för cykling...

Senast ändrad:
Jag skulle kanske åtminstone först hmmm "ifrågasätta" en Gudiol bok om det handlar om konditionsträning (cykling/löpning etc) men däremot för styrketräning som det kanske var i detta fall, absolut (y) Men det är lite förvirrande med allt Gudiol dyrkande på ett cykelforum. :unsure:

Du får gärna utveckla vad du menar.

Är det inte så att Gudiol har avsevärt mer erfarenhet inom styrkebyggande/bodybuilding samt kost etc jämfört med konditionsidrottande specifikt för cyklister? Vi är på happyride nu, ett forum för cyklister? Sedan är det väl också frågan om vad Gudiol har kommit med för nya egna teorier/slutsatser genom årens lopp vs oändligt med forskningsreferenser.

(Jag väntar på att bli sågad.)

Colting (tillsammans med "Fett-Lisa"(?)) och Gudiol hade väl för flera år sen en ganska infekterad diskussion om kost?

Colting må ha varit en duktig triathlet, men jag har inget större förtroende för honom. Anekdotiskt - jag hörde ett radioprogram med honom där han tvärsäkert pratade om pungskav. Enligt honom var det något som alla cyklister kunde relatera till. Då, trots att jag hade cyklat massor innan, hade jag aldrig fått det. Sen fick jag det faktiskt en gång några år senare. Undrar om det är min eller Coltings pung som är olämpligt utformad för cykling...
Kost har väl rent generellt varit en knäpp diskussion från många håll rätt länge (ät bra vanlig mat, hallå!)... tror också Colting är lite av en skojare, som Björn Ferry. Om man gillar kissobajshumor och lite tränande så är Ferrys Ferrytales ett annat tips :)
1749558397306.webp

Är det inte så att Gudiol har avsevärt mer erfarenhet inom styrkebyggande/bodybuilding samt kost etc jämfört med konditionsidrottande specifikt för cyklister? Vi är på happyride nu, ett forum för cyklister? Sedan är det väl också frågan om vad Gudiol har kommit med för nya egna teorier/slutsatser genom årens lopp vs oändligt med forskningsreferenser.
Jag som lekman läser hellre något som summerar, destillerar och förenklar vad vetenskapen säger just nu. Att komma med egna teorier är inte en fördel i fallet, snarare en riskfaktor. Gör hen djup, bra forskning som ligger bakom de teorierna, absolut, tack för bidraget, men då har man nog svårare att hinna med, och ha talang för, det första.

Jag som lekman läser hellre något som summerar, destillerar och förenklar vad vetenskapen säger just nu. Att komma med egna teorier är inte en fördel i fallet, snarare en riskfaktor. Gör hen djup, bra forskning som ligger bakom de teorierna, absolut, tack för bidraget, men då har man nog svårare att hinna med, och ha talang för, det första.
Ja, jo, så är det nog, du har rätt, hur som helst, jag har absolut bra förtroende för Gudiol gällande tex kost och styrketräning, mera ett frågetecken för hans kompetens/erfarenhet inom konditionsidrottande som tex cykling även om det självfallet finns gemensamma nämnare. Å andra sidan börjar happyride forumet spreta ganska mycket 🙂 ett namnbyte till "Happy" skulle egentligen vara mer relevant. (y)

En lite annan vinkling på det hela, men jag tycker att "Maten - ditt bästa träningsredskap" av David Ek är läsvärd

Lite sen på bollen men kan varmt rekommendera denna:

En kortare recension av boken finns här:

Tillbaka
Topp