På tal om vanligt strösocker så lyssnade jag nyss på en pod om näring på cykeln där någon food scientist var med och snackade. Dom sa då att strösocker är svårlöst (det vet vi ju sedan innan) men att det lätt blir kvar skit i flaskan och att man kan bli torr i munnen efteråt. Att man blir torr i munnen beror tydligen på att det är svårlöst så låter man det stå över natten är det kanske inga problem ändå. Kan även påverka magen dåligt men det är ju individuellt.
Ska man gå över 30 g kolhydrater per timme var också tipset att man skulle ha två olika typer av socker, så typ maltodextrin och fruktos tex. Detta pga kroppen bara kan ta upp typ 60 g (med träning, annars 30?) per timme från en och samma källa så mer socker bara innebär inte mer upptag i praktiken, utan det blir då en slags flaskhals ändå.
Det var även rekommenderat att använda malto/fruktos då det är mer raffinerat/processerat och därmed också mer lättlösligt och orsakar därför inte samma torrhet i munnen vid konsumtion. Jobbigt att bli torr i munnen och ha samma mix i båda flaskorna utan att ha någon flaska med rent vatten haha.
Tänkte direkt på er i tråden när jag hörde detta så ville bara dela med mig!
Edit: Det här är från minnet nu så ta med en rejäl nypa salt, men ligger man och trycker på sin FTP-nivå rinner det tydligen iväg typ 0,4-2 gram (beroende på hur tränad du är) kolhydrater per sekund. Så en gel eller dryck gör inte så mycket. Det är mycket viktigare att ladda lagret dagen innan + innan avgång. Sen kan man toppa upp med kolhydrater precis innan och under träning.