Maurten/Enervit/Umara släng er i väggen! Här kommer Eldorados Müslibar!

Forskningen har väl slagit fast att det inte finns luftburen nötallergi. Ändå kan bekanta nötallergiker vittna till att det fortfarande kan ge mindre symptom om någon äter nötter i närheten. Så vem vet, men kanske bäst att ta det säkra före det osäkra när det gäller barn. Även en kliande hals kan vara obehagligt nog som liten knodd även om det skulle vara placebo.
Om det stämde skulle det inte säljas nötter i lösvikt nära kassorna på butiker

Team Sky’s à la Henrik Orre tillagade riskakor slår ju det mesta. Extremt lättuggat och gott. Risottoris, kokosolja, kokossocker, philadelphiaost, agavesirap, kanel. Tha shit!

IMG_7870.webp

300g socker, 1.5 dl vatten, 3 krm salt. Totalvolym blir nästan 350 ml, hade alltså fått plats med ~450g socker i en 500ml-mjukflaska, men så länge skall jag inte vara ute idag.

~80 g kolhydrater per krona.

Team Sky’s à la Henrik Orre tillagade riskakor slår ju det mesta. Extremt lättuggat och gott. Risottoris, kokosolja, kokossocker, philadelphiaost, agavesirap, kanel. Tha shit!

De är bra, men svåra att förpacka på nåt bra sätt. Går ju inte få tag i sånt där papper som är bakplåtspapper på ena sidan och alufolie på andra, som de alltid kör med till teamen. Kostar multum dessutom om man ska onlinehandla.

300g socker, 1.5 dl vatten, 3 krm salt. Totalvolym blir nästan 350 ml, hade alltså fått plats med ~450g socker i en 500ml-mjukflaska, men så länge skall jag inte vara ute idag.

~80 g kolhydrater per krona.
Nu glömde jag bild, men mixade 500g strösocker med 100g dextros till polaren idag.
300ml vatten och det löste sig fint!

Nu glömde jag bild, men mixade 500g strösocker med 100g dextros till polaren idag.
300ml vatten och det löste sig fint!
Örrk!
Klarar ni av så mkt sockersmak i längden? Saltet hjälper väl lite, men ändå?
Vitargos pulver utan smak tycker jag är betydligt lättare att få i sig. Men såklart dyrare...

Örrk!
Klarar ni av så mkt sockersmak i längden? Saltet hjälper väl lite, men ändå?
Vitargos pulver utan smak tycker jag är betydligt lättare att få i sig. Men såklart dyrare...
Det är vidrigt, men jag shotar det från mjuk flaska.
Gör inte sportdryck av det, skulle nästan säga att jag föredrar starkare blandning, gör slut på lidandet snabbare.

Fördelen med maltodextrin i stället för glukospulver eller strösocker är att smaken är nästan helt neutral.

På tal om vanligt strösocker så lyssnade jag nyss på en pod om näring på cykeln där någon food scientist var med och snackade. Dom sa då att strösocker är svårlöst (det vet vi ju sedan innan) men att det lätt blir kvar skit i flaskan och att man kan bli torr i munnen efteråt. Att man blir torr i munnen beror tydligen på att det är svårlöst så låter man det stå över natten är det kanske inga problem ändå. Kan även påverka magen dåligt men det är ju individuellt.

Ska man gå över 30 g kolhydrater per timme var också tipset att man skulle ha två olika typer av socker, så typ maltodextrin och fruktos tex. Detta pga kroppen bara kan ta upp typ 60 g (med träning, annars 30?) per timme från en och samma källa så mer socker bara innebär inte mer upptag i praktiken, utan det blir då en slags flaskhals ändå.

Det var även rekommenderat att använda malto/fruktos då det är mer raffinerat/processerat och därmed också mer lättlösligt och orsakar därför inte samma torrhet i munnen vid konsumtion. Jobbigt att bli torr i munnen och ha samma mix i båda flaskorna utan att ha någon flaska med rent vatten haha.

Tänkte direkt på er i tråden när jag hörde detta så ville bara dela med mig!

Edit: Det här är från minnet nu så ta med en rejäl nypa salt, men ligger man och trycker på sin FTP-nivå rinner det tydligen iväg typ 0,4-2 gram (beroende på hur tränad du är) kolhydrater per sekund. Så en gel eller dryck gör inte så mycket. Det är mycket viktigare att ladda lagret dagen innan + innan avgång. Sen kan man toppa upp med kolhydrater precis innan och under träning.

Senast ändrad:
Ben och mage klagar inte på mitt val av sportdryck. Inte heller i höga koncentrationer. Dock blir jag jäkla torr i munnen, till den grad att jag knappt kan ropa ”sist”.

Brukar skölja med vatten vilket hjälper lite. Vd annat finns att göra?

På tal om vanligt strösocker så lyssnade jag nyss på en pod om näring på cykeln där någon food scientist var med och snackade. Dom sa då att strösocker är svårlöst (det vet vi ju sedan innan) men att det lätt blir kvar skit i flaskan och att man kan bli torr i munnen efteråt. Att man blir torr i munnen beror tydligen på att det är svårlöst så låter man det stå över natten är det kanske inga problem ändå. Kan även påverka magen dåligt men det är ju individuellt.

Ska man gå över 30 g kolhydrater per timme var också tipset att man skulle ha två olika typer av socker, så typ maltodextrin och fruktos tex. Detta pga kroppen bara kan ta upp typ 60 g (med träning, annars 30?) per timme från en och samma källa så mer socker bara innebär inte mer upptag i praktiken, utan det blir då en slags flaskhals ändå.

Det var även rekommenderat att använda malto/fruktos då det är mer raffinerat/processerat och därmed också mer lättlösligt och orsakar därför inte samma torrhet i munnen vid konsumtion. Jobbigt att bli torr i munnen och ha samma mix i båda flaskorna utan att ha någon flaska med rent vatten haha.

Tänkte direkt på er i tråden när jag hörde detta så ville bara dela med mig!

Edit: Det här är från minnet nu så ta med en rejäl nypa salt, men ligger man och trycker på sin FTP-nivå rinner det tydligen iväg typ 0,4-2 gram (beroende på hur tränad du är) kolhydrater per sekund. Så en gel eller dryck gör inte så mycket. Det är mycket viktigare att ladda lagret dagen innan + innan avgång. Sen kan man toppa upp med kolhydrater precis innan och under träning.

Du vill du veta en hemlis? strösocker består av glukos och fruktos 50/50.
Under 60 g / h finns ingen större fördel med att blanda då glukos transportören för de flesta klarar 1g/ minut fint och för vissa mer än så. Anledningen till att man blandar in fruktos är att det går via en annan transportör via levern och man på så sätt kan trycka mer kolisar. Sen exakt hur mycket man tolererar är individuellt, likaså hur mycket som sen faktiskt används och oxideras. Energibehovet och förmågan att tillgodogöra sig energi ser rätt olika ut mellan en motionär som snittar säg 200 watt på en timme respektive en elitcyklist som trycket det dubbla.

Du vill du veta en hemlis? strösocker består av glukos och fruktos 50/50.
Men det är väl kemiskt ihopsatt på något sätt? Som kroppen då måste lägga energi på att dela upp först. Så strösocker består av glukos och fruktos lika mycket som vatten består av väte och syre? Tekniskt sant, men inte så enkelt.

Vanligt socker duger fint upp till 80-90gr per timme om man bara ser till upptagningen, men för magens skull ska man gärna få ner andelen fruktos till 0,7-0.8:1

Men det är väl kemiskt ihopsatt på något sätt? Som kroppen då måste lägga energi på att dela upp först. Så strösocker består av glukos och fruktos lika mycket som vatten består av väte och syre? Tekniskt sant, men inte så enkelt.
Det är enzymer som delar på sackarosen, kostar ingen energi.

Vanligt socker duger fint upp till 80-90gr per timme om man bara ser till upptagningen, men för magens skull ska man gärna få ner andelen fruktos till 0,7-0.8:1
Också rätt debatterat och finns evidens som visar på noll fördelar vs 1:1, och ratiot som marknadsförs som optimalt är 1:0.8
Fundera sen själv hur det funkar i praktiken. Allt hamnar i magsäck och tarmar och tömningen därifrån är inte direkt omedelbar - så i slutändan ligger allt och gottar sig för vidarebearbetning som går i den takten som kroppen vill för stunden beroende på vad den mer är upptagen med, som t.ex. att skapa energi och muskelkontraktioner = det optimala ratiot i förpackningen hinner ändras långt innan det kommer ut i blodomloppet:)

Man behöver inte alltid krångla till det så.

Tillbaka
Topp