Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rotade fram min gamla Amiga 500 häromdagen.
Jäklar, den funkar!
Spelar Pinnball Dreams nu, vilket bra spel det var på Amiga.
Är det nån annan som använder datorer från den eran?
Var tvungen att googla lite och det som kom till PC hette Pinball Illusions, kom några år efter. Men de lyckades få det att kännas väldigt likt Amiga-versionen.Nä det var grymt bra känsla i dem, kom aldrig något bättre!
Alla tre, Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, kodades så vitt jag vet till Amigan först och portades till DOS. Demokodare hela bunten (The Silents + Space Pigs) så inte oväntat blev det tekniskt perfekt.Var tvungen att googla lite och det som kom till PC hette Pinball Illusions, kom några år efter. Men de lyckades få det att kännas väldigt likt Amiga-versionen.
Alla tre, Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, kodades så vitt jag vet till Amigan först och portades till DOS. Demokodare hela bunten (The Silents + Space Pigs) så inte oväntat blev det tekniskt perfekt.
Ja jag har tydliga minnen av att ha spelat de tidigare på PC också, wikipedia är nog inte uppdaterat där.
det finns ju PCMCIA > CF-kort - adaptrar att köpa från Spanien så det är bara att byta disken till en utan rörliga delar.Jag har en 1200 som förmodligen funkar - det var många år sedan senast jag provade - men tyvärr har hårddisken lagt av p.g.a. att min idiot till far tyckte att kallvinden var ett bra ställe att förvara komplicerad elektronik på.
Någon gång ska jag lyfta på skalet för att kolla om det möjligen bara är en glapp kabel.
I ärlighetens namn är det nog inget program eller spel jag är intresserad av att köra som inte lika gärna kan köras på en modern Windowsmaskin.
Är det verkligen OK att ha en egen man-cave som inte innehåller en enda cykelpryl? Har du två?
Såna där gamla skräp-cyklar behövs inte längre. Man kommer fram mycket snabbare på två hjul med motorcykel. Googla tex Hayabusa, Harley Davidson el liknande.Sån där gammal skräp-HW behövs inte längre. Man kan spela en massa gamla spel online från PC, googla tex amiga online games el liknande.
Håller inte med dig. Ingen emulator kommer i närheten av original HW.Sån där gammal skräp-HW behövs inte längre. Man kan spela en massa gamla spel online från PC, googla tex amiga online games el liknande.
Mina fav. i Pinball Dreams är Steel Wheel och Graveyard.Stones-n-Bones i Fantasies var min favorit. Har för mig att den påminde inte så lite om ett riktigt flipper, kan ha varit Terminator men är inte säker.
Ska rota upp min låda med disketter, tror jag har Fantasies där nånstans också!Stones-n-Bones i Fantasies var min favorit. Har för mig att den påminde inte så lite om ett riktigt flipper, kan ha varit Terminator men är inte säker.
Håller inte med dig. Ingen emulator kommer i närheten av original HW.
Iallafall inte när det gäller Amiga, testat flera stycken.
Se'n är det ju väldigt ickecharmigt att köra en emulator, tycker jag.
Jag tror du missar poängen här...Ja, Facit skrivmaskiner var ju väldigt bra !
Visa bilaga 774333
Kan vara kul att samla på gamla datorer av nostalgiska skäl, men kom inte och påstå att dom är bättre.![]()
Det finns ett par fb-grupper för köp och sälj av retrodatorer, en för PC/Mac/Unix/o dyl, en för CBM/Atari/Spectrum o dyl. Annars är Tradera smidigast tror jag, det är gott om folk som bevakar annonser där.Jag har också en atari st liggande. Vet inte om den funkar längre men inser dock att jag aldrig kommer göra något med den. Funderar därför på om det är dags att göra mig av med den men vet inte riktigt vad som är rätt forum. Någon som har någon input? Prio är alltså att den hamnar hos någon som tycker det är kul snarare än att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt.
Om du menar till övers så nej, har ett par stycken så jag klarar mig självDagens fynd
@MagerValp du råkar inte ha transformator till burken och 1541-an?
Garaget är delat i två halvor med cyklar på ena sidan och datorer på andraÄr det verkligen OK att ha en egen man-cave som inte innehåller en enda cykelpryl? Har du två?
Och aldrig skola mötas de tu!Garaget är delat i två halvor med cyklar på ena sidan och datorer på andra![]()
Har sett många bygga med Meanwells switchade till Amiga.Observera att man skall vara väldigt försiktig med att använda de klassiska linjära (tunga) C64-transformatorerna. De fallerar tyvärr genom att spänningen sticker iväg och rostar chipen i datorn.
Antingen skaffar man ett överspänningsskydd (C64 saver) eller så köper man ett nybyggt switchat nätagg.
Jag har en Spectrum från den tiden, men när jag hittade den igen så lever den inte längre..Fick tillbaka min ZX Spectrum förra året, efter att den varit på vift inom släkten. Har funderat på att dra igång den, men har inte riktigt orkat lösa bandspelararrangemanget nära en TV... :-)
Men lite Attic Attack eller Bruce Lee vore ju inte fel :-)
Det finns lite grejer på hårddisken som jag hade velat komma åt av rent nostalgiska skäl.det finns ju PCMCIA > CF-kort - adaptrar att köpa från Spanien så det är bara att byta disken till en utan rörliga delar.
Amiga and Retro Computers shop - AMIGAstore.eu
Amiga and Retro Computers shop - We Ship Worldwide!amigastore.eu
Det var väl standard IDE disk på Amiga 600/1200.Det finns lite grejer på hårddisken som jag hade velat komma åt av rent nostalgiska skäl.
Nej, inte rakt av, C64 vill ha 9 V växelström och 5 V likström.Har sett många bygga med Meanwells switchade till Amiga.
Borde vara/funka samma till C64?
Aha, bra, då går inte det mao.Nej, inte rakt av, C64 vill ha 9 V växelström och 5 V likström.
Inte samma grej att köra sitt Sega Mega Drive med RGB scart på 55" LCD tv.Sån där gammal skräp-HW behövs inte längre. Man kan spela en massa gamla spel online från PC, googla tex amiga online games el liknande.