Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Inte heller landsvägar är rena som middagstallrikar så lite grus i maskineriet få du nog räkna med i synnerhet om du kör i regn.
Så man kan säga att det är grus på skivorna alltså? Även om jag inte ser det med blotta ögat? Får testa att tvätta cykeln men det regnar även idag, så problemet kommer väl tillbaka ändå.

Varför börjar alltid mina skivbromsar skrapa efter blöta rundor, och vad kan jag göra åt det?
Om inte böjd skiva eller snettsittande ok kan detta orsakas av "lazy piston", alltså en bromskolv som inte drar sig hela vägen tillbaka. Ett tunt lager damm räcker till att något börjar skrapa.

På ett QR-hjul kan även själva hjulnavet röra sig mikroskopiskt mellan dropouts. Detta är dock mindre sannolikt med moderna genomgående axlar.

Senast ändrad:
Det brukar försvinna efter ett tag. Speciellt med organiska pads o bra skivor.

Grabbens skolcykel skrapar också nu när det regnat. Kan säkert vara kolvarna som behöver motioneras lite.

Annars är det vanliga att de skriker men även det bättre med organiska

Är något specat 50 Nm så är det momentet precis lika viktigt som något specat 5 Nm.
Visst är det så, det var jag som uttryckte mig slarvigt.
De cykeldelar jag skruvar fast med högt moment brukar ha ett angivet spann, tex vevpartier 35-50Nm (om jag kommer ihåg rätt.
Medan de delar med låga moment som jag upplever som känsliga , tex styre och styrstam brukar vara begränsade till 6-8 Nm.

Min personliga teori ang vatten och gnissel med skivbromsar är att utöver damm så gör även vatten runt beläggen/inne i bromsen att de inte åker tillbaka helt, utan ligger emot lite lätt. Därav att problemet försvinner när det torkar upp igen.

Min personliga teori ang vatten och gnissel med skivbromsar är att utöver damm så gör även vatten runt beläggen/inne i bromsen att de inte åker tillbaka helt, utan ligger emot lite lätt. Därav att problemet försvinner när det torkar upp igen.
Torka + lite motion av kolv. Kan säkert vara så.

Det finns ju verktyg för att centrera mer exakt. Kanske dags för det

Min personliga teori är att skivorna kan slå sig när de blir riktigt varma, åtminstone Shimanos laminerade skivor (Ice Tech). Efter en låång nedförsbacke med mkt bromsning kan det tjing-tjinga lite om framskivan men det brukar försvinna efter några minuter.
Shimanos första gen lvgskivbromsok hade dessutom mindre toleranser/frigång jmf med nuvarande. Även om jag fortf tycker att mina lvgbromsok är känsligare att justera jmf med MTB, men det kanske säger mer om mina mekkunskaper än om delarna....

Det finns ju verktyg för att centrera mer exakt. Kanske dags för det
Jag har en sådan här
98-23972_1080x.jpg

Onödigt dyr, men den har gjort bromsjusterandet en hel del lättare för åtminstone mig.

Jag kanske inte kan skilja på 6 och 10Nm men jag KAN skilja på att grejorna på styret sitter fast och att skruven inte är sönder.
Över 20 har jag ingen aning om var jag är. Så jag "känner" också ett störe behov på höga moment om jag vill göra det ordentligt.
Å andra sidan skulle jag inte få för mig att spänna en kassett med moment. Lagom funkar bra,

Detta på ALU inte kol.
Så är det. Jag tar inte fram momentnyckeln för att dra fast allting heller, men tror många som drar på känn fokuserar för mycket på hur hårt de drar istället för att fokusera på hur det känns att dra. Du känner när en skruv sträcks.

Det brukar försvinna efter ett tag. Speciellt med organiska pads o bra skivor.

Grabbens skolcykel skrapar också nu när det regnat. Kan säkert vara kolvarna som behöver motioneras lite.

Annars är det vanliga att de skriker men även det bättre med organiska
Skönt att det verkar vara ganska ofarligt och vanligt iaf. Ja något trumpetljud har jag inte fått, som tur är.

Min personliga teori är att skivorna kan slå sig när de blir riktigt varma, åtminstone Shimanos laminerade skivor (Ice Tech). Efter en låång nedförsbacke med mkt bromsning kan det tjing-tjinga lite om framskivan men det brukar försvinna efter några minuter.
Shimanos första gen lvgskivbromsok hade dessutom mindre toleranser/frigång jmf med nuvarande. Även om jag fortf tycker att mina lvgbromsok är känsligare att justera jmf med MTB, men det kanske säger mer om mina mekkunskaper än om delarna....

Jag har en sådan här
98-23972_1080x.jpg

Onödigt dyr, men den har gjort bromsjusterandet en hel del lättare för åtminstone mig.
Så att köpa Galfer-skivor hade kanske hjälpt? Har varit inne på det förut ändå pga upplever att bromsarna inte tar ordentligt, men alltid trott att det berott på min övervikt. Kan inte låsa hjulen trots att jag tar i för kung och fosterland. Bara bakhjulet en millisekund innan stopp om jag verkligen verkligen tar i. Dock kunde jag låsa hjulen med Shimano 105 fälgbromsar på min gamla Miyata om jag ville..

Jag tror inte man behöver köpa Galfer. Bara man undviker billig skit som RT10 eller vad det heter.
Rengöra skivor
Rengöra eller nya pads om man inte "tror" på att rengöra pads
kör in enligt instruktion.

Övervikt eller inte. Det ska funka.

Jag rengör pads med gasol, smärgelduk och IPA

Jag tror inte man behöver köpa Galfer. Bara man undviker billig skit som RT10 eller vad det heter.
Rengöra skivor
Rengöra eller nya pads om man inte "tror" på att rengöra pads
kör in enligt instruktion.

Övervikt eller inte. Det ska funka.

Jag rengör pads med gasol, smärgelduk och IPA
Har standard RT54 (Shimano 105). Har testat att byta pads och beddat in dom, servat bromsarna med blödning osv och masserat kolvarna tillbaka till ursprungsläge vid byte av pads. Har även rengjort skivorna med IPA som tar bort mycket svart skit. Är försiktig med kontaminering också.

Alltså bromsarna funkar helt brukligt. Jag kan absolut stanna när jag vill det, även om det kanske är på en lite längre sträcka än vad jag hade velat ibland. Och jag vågar bara absolut krypa ned för branta backar med rödljus/övergångsställen i slutet. Men känner inte alls av samma ”bett” som mina fälgbromsar gav (förutom i regn då dom tackade för sig och slutade funka typ).

Det är inte av största vikt att kunna nypa frambromsen så hårt att jag kan stegra med cykeln framåt vid rödljus, det blir även farligt utför när jag nu är van sämre bett, men det är lite tråkigt bara.

Så om Shimanos skivor är känsliga för värme och warpas lätt kanske ändå Galfer ger lite mer bett och mindre problem med skrap framöver?

Just det, upplever ändå vibrationer i bromsarna när jag bromsar hårt. Är inte det tecken på warpade skivor? Galfer verkar inte vara resistenta mot värmeskador (warping) heller när jag googlar.. Vill bara ha problemfria bromsar känner jag nu.

Har standard RT54 (Shimano 105). Har testat att byta pads och beddat in dom, servat bromsarna med blödning osv och masserat kolvarna tillbaka till ursprungsläge vid byte av pads. Har även rengjort skivorna med IPA som tar bort mycket svart skit. Är försiktig med kontaminering också.

Alltså bromsarna funkar helt brukligt. Jag kan absolut stanna när jag vill det, även om det kanske är på en lite längre sträcka än vad jag hade velat ibland. Och jag vågar bara absolut krypa ned för branta backar med rödljus/övergångsställen i slutet. Men känner inte alls av samma ”bett” som mina fälgbromsar gav (förutom i regn då dom tackade för sig och slutade funka typ).

Det är inte av största vikt att kunna nypa frambromsen så hårt att jag kan stegra med cykeln framåt vid rödljus, det blir även farligt utför när jag nu är van sämre bett, men det är lite tråkigt bara.

Så om Shimanos skivor är känsliga för värme och warpas lätt kanske ändå Galfer ger lite mer bett och mindre problem med skrap framöver?

Jag tycker shimano icetech fungerar mycket bra, Däremot är inte rt56 icetech och ska bara köras med organic.

EDIT. 54 menar jag

Senast ändrad:
Jag tycker shimano icetech fungerar mycket bra, Däremot är inte rt56 icetech och ska bara köras med organic.
Har definitivt varit inne på dyrare skivor från Shimano, typ Ultegra eller Dura Ace-skivorna. Dom har Ice Tech om jag minns rätt. Och det ska funka med mina bromsok också (tydligen kan man blanda skivor lite fritt från olika ”grupper”, även mellan märken typ SRAM?).

Så det skulle få bukt på mina problem med skrap (minska warping) och därmed vibrationer också? Får testa det när köputrymme finns helt enkelt.

Har definitivt varit inne på dyrare skivor från Shimano, typ Ultegra eller Dura Ace-skivorna. Dom har Ice Tech om jag minns rätt. Och det ska funka med mina bromsok också (tydligen kan man blanda skivor lite fritt från olika ”grupper”, även mellan märken typ SRAM?).

Så det skulle få bukt på mina problem med skrap (minska warping) och därmed vibrationer också? Får testa det när köputrymme finns helt enkelt.

EDIT. Kör du med metal så är det inte ok på 54 som sagt. Funkar gör det, jag har själv kört det men det kan säkert vara värmekänsligt. BTW. De flesta har nog inte problem med värme.

Det vet jag inte. Jag tror 90% är underhåll men jag undviker själv billiga skivor.

Kollade snabbt på 105 och de ska stödja ice och samma nivå verka vara SM-RT70, SM-RT64.

Shimano specar det inte

men det bör betyda att 105 har narrow pads och kan köra på shimano narrow rotor eller random skiva med rätt tjocklek.

Bromsar med wide/normal ska inte köras på narrow rotor. Så har man lagt en förmögenhet på icetec narrow så är man fast i narrow träsket.

Baserat på barnens cyklar så är wide organic mindre känsligt än narrow metal. Narrow organic är väl kanske i mitten. Jag har det fram på enduron.

På min gruscykel köra jag Shimanos absolut billigaste skivor, brukade kosta runt hundralappen (är väl det dubbla idag), håller i evigheter, slår sig inte och jag får stopp på ekipaget ( med Sram Force kolvar och nästintill gratis Ali-klossar)

Jag tror som sagt det är 90% att ordning på grejorna och Max 10% material. Få har kommit tillbaka till gnälltråd nöjda efter upgrade.

RT10 tror jag kostar/kostade 100 spänn. De ser ut att vara stansade men de stannar säkert en gryscykel de med. Väger väl dubbelt mot 800 som jag kör.

EDIT. så om det är metall som körs på RT54 så borde det billigaste vara rengörning, nya organic & inkörning enligt boken. Det ska helt klart vara cyklingsbart

Har hört att vissa skivor värmebehandlas och att det är därför man kan köra både metall och resin på dyrare Shimano-skivor men bara resin på deras billiga skivor (iaf RT54/56). Värmebehandlingen är tydligen en riktigt dyr process som då påverkar priset såklart.

Vill också förtydliga att jag bara har kört resin pads enligt instruktion från Shimano.

Har hört att vissa skivor värmebehandlas och att det är därför man kan köra både metall och resin på dyrare Shimano-skivor men bara resin på deras billiga skivor (iaf RT54/56). Värmebehandlingen är tydligen en riktigt dyr process som då påverkar priset såklart.

Vill också förtydliga att jag bara har kört resin pads enligt instruktion från Shimano.
då så. Jag vill påstå att 105 med resin och RT54 ska fungera. Sen är det känsligt. Absolut.

Jag har inga 105 men antar att de fungerar. Bra. RT54 har jag men kör framför allt 800.

Så att köpa Galfer-skivor hade kanske hjälpt?
Det är inte alls säkert

Har varit inne på det förut ändå pga upplever att bromsarna inte tar ordentligt, men alltid trott att det berott på min övervikt. Kan inte låsa hjulen trots att jag tar i för kung och fosterland.
Som andra redan har skrivit låter det snarare som att dina skivor och belägg behöver göras rent. Det borde gå att låsa åtminstone bakhjulet utan problem.
Men visst är det skillnad mellan olika skivor och belägg. Som jag har skrivit här tidigare testade tidningen Tour skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
bremsbelaege-bremsscheiben-im-test

De skivor i testet som bromsade kraftigare än RT-MT800 var
1200x1186.jpg

Contec Rotor CDR-CLE

och
PHO_BKDSH18JN0000S_XXX_ZZZ_001~-~media--d98c6261--query@2x.webp

Trickstuff Dächle Disc HD

Men i det sammanlagda testbetyget, som innehåller mer än endast bromskraft, var de skivorna likvärdiga med RT-MT800.
Läs gärna hela testet själv i länken ovan

Även bromsbeläggen är viktiga förstås och de som fick bäst i Tour-testet var
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power

Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Det är inte alls säkert

Som andra redan har skrivit låter det snarare som att dina skivor och belägg behöver göras rent. Det borde gå att låsa åtminstone bakhjulet utan problem.
Men visst är det skillnad mellan olika skivor och belägg. Som jag har skrivit här tidigare testade tidningen Tour skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
bremsbelaege-bremsscheiben-im-test

De skivor i testet som bromsade kraftigare än RT-MT800 var
1200x1186.jpg

Contec Rotor CDR-CLE

och
PHO_BKDSH18JN0000S_XXX_ZZZ_001~-~media--d98c6261--query@2x.webp

Trickstuff Dächle Disc HD

Men i det sammanlagda testbetyget, som innehåller mer än endast bromskraft, var de skivorna likvärdiga med RT-MT800.
Läs gärna hela testet själv i länken ovan

Även bromsbeläggen är viktiga förstås och de som fick bäst i Tour-testet var
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power

Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"
Grymt! Tack Håkan!

Gjorde förövrigt lite diagnostik förut och visst verkar det som att iallafall framskivan har böjt sig. Det går nog att hålla på och böja tillbaka och ha sig, men varför inte byta skivan när man ändå är igång.

Gjorde förövrigt lite diagnostik förut och visst verkar det som att iallafall framskivan har böjt sig. Det går nog att hålla på och böja tillbaka och ha sig, men varför inte byta skivan när man ändå är igång.
Sedan Tour testade skivor har ju Shimano kommit med nya skivor för CL och lvg

Kolla tex på priset för RT-CL800 här

Är den där cykeln ↓↓↓ mullet eller inte? Vilka hjul har den? Väldigt svårt att svara trots den "perfekta" bilden tagen från sidan.
Rätta svaret är att be om närmare och mindre suddiga bilder på däcken.

Visa bilaga 776527
Yes, bett om mer info. Tänkte någon satt på kunskap som, är en camber och med tanke på ramen verkar vara runt 20XX så var det bara 29 eller 27.5 som fanns 26 var från 20XX men då var ramen Z

Har en fråga man inte riktigt vågar ställa. Har köpt en fälgbroms, frambroms, som jag nu använder som bakbroms. Det medföljde bromsklossar som redan satt på. Behöver jag byta plats/riktning på bromsklossarna? Nu sitter de ju på andra sidan jämfört med hur de satt när den var frambroms.

Har en fråga man inte riktigt vågar ställa. Har köpt en fälgbroms, frambroms, som jag nu använder som bakbroms. Det medföljde bromsklossar som redan satt på. Behöver jag byta plats/riktning på bromsklossarna? Nu sitter de ju på andra sidan jämfört med hur de satt när den var frambroms.

Det berör några är kortare fram och längre bak eller/och har diagonala kanaler för att rense bort vatten. Vid såna måste man byta plats. Om klossarna är helt symmetriska finns, såklart, ingen skillnad.

Det berör några är kortare fram och längre bak eller/och har diagonala kanaler för att rense bort vatten. Vid såna måste man byta plats. Om klossarna är helt symmetriska finns, såklart, ingen skillnad.
Låter helt rimligt såklart. Jag ska kolla närmare när jag kommer hem.

Jag är sugen på att köpa ett par landsvägshjul till min gravelhoj. Cykeln är en Scott Speedster Gravel 30 årsmodell 2020. Den har skivbromsar och QR-axlar, vilket verkar vara en ovanlig kombo. Jag har bara lyckats hitta två modeller på hjul som har den kombon samt body för 10-delad Shimanokassett (i min prisklass), och det är Shimano WH-RX010 och Mavic Aksium Disc. Vet ni om det finns andra varianter?

Mina befintliga hjul har centerlock-infästning för bromsskivorna. Måste de nya också ha det eller kan de ha 6-håls?

Dom två skruvarna till vänster, är den översta L-skruven?Visa bilaga 776574
Jag försöker inte ens minnas vilken skruv gör vad, för de ofta sitter annorlunda på olika växlare. Jag tittar alltid in i växlaren för att se vilken av dem skruvarna har bottnat eller nära till att bottna vid det nuvarande yttersta läget (växeln på antingen högsta eller minsta drevet.) Den andra skruven har alltid sin spets långt ifrån någonting, vilket betyder att vrida den vid just det här läget inte kommer att påverka någonting.

Sedan är det bara vrida den valda skruven halvvarv fram och tillbaka och notera om det orsakar liten rörelse på trissorna. Om detta är fallet då har jag "gissat" rätt; dock det var inte gissning och är rätt 100%.

Senast ändrad:
Hej, hur bär jag mig åt för att korta slangen några dm? Måste jag köpa en ny banjokoppling eller går den gamla att återanvända?

Formula Oro.

DSC_2680.webp

Den har skivbromsar och QR-axlar, vilket verkar vara en ovanlig kombo.
Dagens billiga cyklar kan enkelt ha QR-hjul. Entusiastcyklar kommer numera uteslutningen med genomgående axlar såklart. I 2020 var QR-hjulen kanske fortfarande populära även på lite dyrare cyklar.

Jag har bara lyckats hitta två modeller på hjul som har den kombon samt body för 10-delad Shimanokassett (i min prisklass), och det är Shimano WH-RX010 och Mavic Aksium Disc.
Om navbredden är 135 mm passar även hjul med 11-delade Hyperglide-frihjul med en extra distans under 10-delad kassett.
Två hjulmodeller till salu är bättre än noll i vilket fall. Man kan alltid gå med custom, det finns företag som kan bygga dig hjul av valfria nav och fälgar.

Mina befintliga hjul har centerlock-infästning för bromsskivorna. Måste de nya också ha det eller kan de ha 6-håls?
Nej, såvitt du skaffar dig skivor med 6-bult.

Hej, hur bär jag mig åt för att korta slangen några dm? Måste jag köpa en ny banjokoppling eller går den gamla att återanvända?

Formula Oro.

Visa bilaga 776583
Eftersom banjokopplingara är pressade (och inte med klämring) får du köpa nytt.
Finns banjo för klämring? Annars får du nog söka hjälp hos nån som kan pressa.

Eftersom banjokopplingara är pressade (och inte med klämring) får du köpa nytt.
Finns banjo för klämring? Annars får du nog söka hjälp hos nån som kan pressa.
För Shimano finns det med klämring från "tredjepart" men Shimano gör inga egna vilket är lite märkligt. Men denna ser ju inte ut att vara pressad enligt instruktionen ovan. Men bilden från TS ser ut som pressad som Shimano, och liknar inte skissen. 🤷

För Shimano finns det med klämring från "tredjepart" men Shimano gör inga egna vilket är lite märkligt. Men denna ser ju inte ut att vara pressad enligt instruktionen ovan. Men bilden från TS ser ut som pressad som Shimano, och liknar inte skissen. 🤷
Jag tycker de ser väldigt pressade ut men kan förstås ha fel. Otroligt nog. 😎

Tillbaka
Topp