Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Mycket finmeck i tråden nu. Kan ingen slänga in något riktigt rackligt?
Lite OT, men jag hade lite att bevisa efter att ha ögnat igenom "bruksanvisningen".
1000010855.webp

Det fixar jag lätt. Några pinnar och 15 minuter senare:
1000010850.webp

Tada!
1000010856.webp

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Ur tomma intet fick jag en ~4cm reva i däcksidan.
Många mil kvar i mönstret…

Visa bilaga 770659
Dubbeltvinnad björntråd med överdimensionerad lagningslapp på insidan som nu ligger och torkar i press.

Djupt vatten? Kanske det.
Går det så går det.
Monterade däcket idag igen och upptäckte att det är massor av likadana revor längs BÅDA däcksidorna. Vissa stora, andra små.

IMG_2209.webp

Kollade noggrannt att ram, skärmar och bromsklossar snurrade helt fritt.

IMG_2210.webp

Även på insidan finns spår.

Har aldrig varit nära de 5,5 bar som de ska klara av.
Däcket har suttit på min pendlarcykel, så ingen hård körning eller slitsamt underlag.
Cyklade hela vintern men parkerar alltid inomhus.

Framdäcket har inga tecken på liknande skador.

IMG_2211.webp

Mönstret må vara slitet, men inte slut. Eller?
Vad är det som händer här?

Däcket är ett billy bonkers 2.1

Dagens fulmek-tråden
Monterade däcket idag igen och upptäckte att det är massor av likadana revor längs BÅDA däcksidorna. Vissa stora, andra små.

Visa bilaga 771602

Visa bilaga 771603

Däcket har suttit på min pendlarcykel, så ingen hård körning eller slitsamt underlag.

Visa bilaga 771604

Diagonaldäck. Cordens kanter där de överlappar varandra. Lär väl inte hända nånting där. Det borde vara ett par-tre lager minst som korsar varandra.

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 771602

Visa bilaga 771603

Visa bilaga 771604

priset för "rätt" (lågt) däcktryck skulle jag säga. som jag förstår det deformerar däcket i diagonala veck och tenderar att vika sig på samma ställe hela tiden så att det till slut går sönder. men preliminärt tycker jag att problemet upphört när jag skaffat bredare fälgar, men vet inte varför riktigt.

pingar in @kais01 i hopp om förklaring :)

Dagens fulmek-tråden
Lite akut moppemek, men så fult att jag måste bikta mig. Tidigare ägare har gjort en riktigt usel svetsning av baksvingen på grabbens moppe så avståndet stämmer inte. En 12 mm distans för bakaxeln behövde således uppbådas för att kunna monteras ihop inför morgondagens transport. Ett gammalt skevt styre fick fräsas upp för att passa över axeln.

IMG_3651.webp

IMG_3652.webp

IMG_3654.webp

IMG_3656.webp

Sådärja. 22.2 mm styre utfräst med 16-ish mm, så 3 mm tjockt gods. Borde väl hålla den rullande en stund tills vi får tag på en gjord i stål. Svetsa om baksvingen blir ett senare projekt...

Dagens fulmek-tråden
Lite akut moppemek, men så fult att jag måste bikta mig. Tidigare ägare har gjort en riktigt usel svetsning av baksvingen på grabbens moppe så avståndet stämmer inte. En 12 mm distans för bakaxeln behövde således uppbådas för att kunna monteras ihop inför morgondagens transport. Ett gammalt skevt styre fick fräsas upp för att passa över axeln.
va hände med originaldistansen?

Dagens fulmek-tråden
Funkade inte på Siljan Runt, fick stanna i bilen. Funkar nu. Eventuellt tar jag Liquisole och drar runt kanten mellan dator och lapp. Men hade ingen öppnad tub just nu.

20250610_080758.webp

Standardproblem med hårdnat, sprucket gummi. Går inte att aktivera knappen med fingret. Garanterat haveri om det kommer in vatten.

20250611_105821.webp

Rensat med kniv.

20250611_111921.webp

Tillverkat en knapp av en sulbit från ett sullock utanpå spd-fäste. Format till och anpassat höjd.

20250611_114524.webp
20250611_115106.webp

Tillverkat ett lock av cykelslang. Vulkat fast med solution. Bilden nedanför är lite tryckapplikation med gladpack när det torkar. Skulle inte skada med lite typ Liquisole eller liknande runt.

20250611_115327.webp
20250611_125134.webp

Fult som fan men funkar bra rent praktiskt. Syns ju inte under hölje.

20250611_125537.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Om man kör med fincykeln på trainer och svettas mycket kan det mesta rosta sönder..
Mina Look Keo blade började strula och ville inte låsa fast klossen ordentligt.

Metallpinnen som håller samman lås funktionen kan tydligen rosta så pass att allt fastnar.
IMG_0415.webp

Egentligen skall det bara vara att trycka ut pinnen med den metallfärgade pinnen men icke.
IMG_0414.webp

Med visst våld lyckades jag banka ut pinnen på ena pedalen men inte på andra.
IMG_0416.webp

Borrade bort huvudet på pinnen för att testa från fel håll.. Lyckades få loss pinnen ett par millimeter men sedan var det kört.
IMG_0417.webp

Ett skruvstäd och diverse bits och annat blev en press som till slut fick ut pinnen.
IMG_0418.webp

En hel del låsolja och annat har även brukats.

Jag gav egentligen upp förra helgen, så nya pedaler är på väg..

Bilagor

• IMG_0419.webp
    IMG_0419.webp
    428.1 KB · Besök: 51
Dagens fulmek-tråden
Årets fulmek rullade precis förbi. Hann inte fota. Tänk er en hoj med påhängd lastkärra av en-hjulstyp. Typ sådan "extra wheel". MEN, detta var ingen lastkärra utan en motor som drev hela hojen. Lät som en gräsklippare. Ett brett hjul hade han. Typ scooter. Allt hembyggt. Det var nog det värsta jag sett på länge 😂

Dagens fulmek-tråden
Årets fulmek rullade precis förbi. Hann inte fota. Tänk er en hoj med påhängd lastkärra av en-hjulstyp. Typ sådan "extra wheel". MEN, detta var ingen lastkärra utan en motor som drev hela hojen. Lät som en gräsklippare. Ett brett hjul hade han. Typ scooter. Allt hembyggt. Det var nog det värsta jag sett på länge 😂
Låter otroligt opraktiskt att ha puttande motor på ledad vagn ;)

Tillbaka
Topp