Dubbelklinga eller singelklinga fram

Moots

Medlem
Någon som gått från dubbelklinga till singelklinga på gravelhoj, och ångrat sig o bytt tillbaka? Fördelar/nackdelar med singelklinga? Är fundersam på vad välja till ny cykel, kör dubbel idag.

Den dagen jag får tummen ur och skaffar friktionsreglage för framväxeln går jag tillbaka. Mest för att slippa jättesned kedjelinje. Känns bara fel i magen när man tittar på det.

Felet med framväxlar är enl mig indexerade reglage. Friktion tror jag löser allt. Eller elektroniska växlar men det har jag inget intresse av.

Jag hade 1x på min första gravel som blev stulen men gick på 2x för ersättaren, båda 10-delade. Med 12 eller 13 växlar bak så går det ju att få samma omfång och nästan lika täta steg, men slitdelarna blir dyrare. Jag gillar att ha 2x men skulle kunna leva med 1x också om det bara fanns på den cykel jag skulle vilja ha.

1x funkar utomordentligt på mtb, med på både grus och äventyrshojen kör jag 2x.

Kan inte tänka mig något annat.

Hänger väl på vad man cyklar, finns ju dom som använder sina gravels som XC mtb på skogsstigar, då kan jag förstå att man tycker 1x fungerar bra.

Men för grusväg blandat med landsväg tycker jag 2x är helt överlägset.

Sånär som på slitage (wirebrott) har jag aldrig haft problem med framväxeln.
Bakväxeln har däremot viss tendens att strula vintertid.

Jag kör med 1×12 på min gravel och är nöjd med det. Men har gjort lite iakttagelser på att det är många man cyklat med dom senaste åren som kör 2 tvådelat fram som kedjan hoppat på

Ni har jag inte gjort bytet men har ju förr kört med framväxel på MTB. På pappret tycker jag att 2x verkar absolut bäst men när jag kör med min gravel med 1x så saknar jag aldrig framväxeln, tycker det funkar grymt bra.

Sen beror den nog på hur det ser ut där man bor. Jag bor på Västmanländska slätten, cyklar sällan under 15 km/h och aldrig över 40 km/h; jag skulle klara mig bra med fem växlar. Kör 11-delat med 11/42 bak och 42 fram. Skulle gärna ha 44 eller kanske 46 fram.

Senast ändrad:
Sen beror den nog på hur det ser ut där man bor. Jag bor på Västmanländska slätten, cyklar sällan under 15 km/h och aldrig över 40 km/h; jag skulle klara mig bra med fem växlar. Kör 11-delat med 11/42 bak och 42 fram. Skulle gärna ha 44 eller kanske 46 fram.

Håller med att det berör på var man bor. På min lvgcykel vill jag kunna växla med en tand skillnad mellan alla växlar förutom de lättaste. Jag trodde att jag också ville har det på min gruscykel med 1x som jag köpte för ett år sen. Jag bytte kassetten till en 11-28 men lättaste växeln räckte inte. Också upptäckte jag att allt vad jag körde kring Stockholm på min gruscykel var mycket mer kuperad än vad jag körde på min lvgcykel. Bytte till en 11-32 kassett och 42t fram och nu en det (nästan) perfekt. Skillnaden av två tänder mellan växlarna är faktiskt bättre för mig när jag kör upp och ner hela tiden.

Jag kör 42 x 11-36. Uteslutande grus kring Stockholm. Dvs mest korta bryt. Funkar bra till allt utom hårdkörning på asfaltstransport. Då trampar jag ur i snabba utför. Pga den bakväxel (Rival 1) som sitter på kan jag inte ha större kassetter. Skulle jag kunna flänga på en 11-42 typ skulle jag köra 44 eller möjligen 46 fram. Då skulle jag slippa bli frånåkt mellan grussträckorna.😀

Finns redan en tråd kring detta ämne:

Obs, med glimten i ögat. Tråden spårade ur snabbt till att istället avhandla enkel eller dubbelklinga.

Kör 2x. Något som i princip är ett krav då jag är redigt tung. Med 48/31 och 11-36T på 11-delad kassett blir det drägligt och hyfsat jämna steg. Blir bra både uppför på grus och med vinden i ryggen på asfalt.

Sambon envisas med att köra 1x och 11-42T på 11-delad kassett och säger att det är jättebra. Jag tvivlar, men vem är jag att säga emot. Men hon är starkare och mycket lättare.

Frågan har varit uppe förut - t.ex
där jag jämförde lite hur 2x vs 1x fungerade för mig (på gravel).

Skulle jag bygga äventyrscykel att korsa kontinenter med skulle jag köra tvådelat. Inte för mellansvenskt grus. Det har jag testat, man ligger nästan alltid lite fel.

Jag kör 1x 44T fram och 12-delat 10-50 bak. 44T är lite overkill (började med det när minsta drevet bak var 11T), 42 hade räckt nu, men tycker att klätterväxeln är tillräcklig så har inte bytt. 44->10 spinner jag inte ur på ofta, det ger 52 km/h med 90 kadens. Som amatör i kortare efforts tycker jag det är enklare att krafttrampa med lägre kadens så jag använder ändå tyngsta växeln nu och då. På grusväg brukar min hastighet maxa ut på 60 km/h, sen börjar jag känna att det börja gå lite farligt fort...

Jag tycker inte det är fantastiskt att dribbla med två växlar när det är stökigt (man hamnar in på nån MTB-stig och sånt), men "alla" kör ju elektroniskt nu så man behöver inte tänka på det. Själv kör jag mekaniskt och det är nice med bara en växel att bry sig om, dels i fråga om växling och även för att det är betydligt mer service på en gruscykel än en landsvägscykel.

Större steg mellan växlarna tycker jag är noll problem för egen del, däremot är ju växelomfånget en viss kompromiss, men jag märker nästan aldrig av den. När det är så brant att jag inte orkar cykla på lättaste växeln är det ofta så brant så det känns som jag ska välta med cykeln ändå och det är svårt få grepp etc, så kan stiga av och gå den biten. Nu när jag börjat köra lite bikepacking kan det nog hända att jag ändå går ned till 42 eller 40T fram, men troligen inte. Det är inte så gott om branta *långa* backar häromkring där jag cyklar.

Sen rasslar det mer om växlarna än 2x hade gjort, eftersom man kör mer med sneda kedjelinjer i ytterväxlarna.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag definitivt välja 1x ändå, även om jag körde elektroniskt. En del i det är att jag gillar estetiken. Stort däckutrymme känns vikigare än 2x om man vill ha möjlighet att klara "allt" i grusvärlden, men det är klart om man tänker bikepacka mycket och/eller ligga ute en hel del på asfalterad landsväg i Norge eller nåt sådant så är nog 2x att föredra.

Sen kan jag nästan slå vad om att 1x är framtiden. Shimano segade på med 2x för tekniskt sett är det bättre (större omfång, mindre steg mellan växlarna, rakare kedjelinje, man får som tillverkare sälja två växlar istället för en), men marknaden har fått dem att till slut börja satsa mer på 1x. Tror att 1x kommer dominera gruscykelmarknaden om några år.

Jag vill hävda att 2x sliter mer med sämre kedjelinje i praktiken. 95% av tiden på grannyn över hela kassetten är ju inte allra bäst heller. Undantaget då nya elväxlar som kör linjärt och flyttar mellan framdreven automagiskt.

Oj, låter som det är 3x ni behöver. Har aldrig kört 2x men 3x fungerar bra .
Har 3x10 på vår tandem, moddad till 24T på minsta drevet fram så omfånget är inte mindre än 630% trots bara 10-delat 11-32 bak. Att ställa in framväxeln och att växla med den är rätt så meckigt dock. Kedjan har en tendens att hoppa om man fulväxlar fram. Det är emellertid väldigt dyrt att byta grupp till något modernare, och 630% omfång är svårt att få, så det får vara. Anledningen till att ha så stort omfång på den är att den ibland används som landsvägscykel med aerohjul (I wish, var inte ute en enda gång i den konfigurationen förra säsongen :cry:), och ibland som gruscykel med 650Bx47, samt att man inte kan stå upp och trampa på en tandem om man inte är ett väldigt samspelt team, så man måste ta sig upp för backarna sittandes ned. Det blir drygt oavsett om det lutar mer än ~15%.

På grusväg brukar min hastighet maxa ut på 60 km/h, sen börjar jag känna att det börja gå lite farligt fort...

Det är inte så gott om branta *långa* backar häromkring där jag cyklar.

Wow, du måste ha brutalt starka ben för 60 km/h på grusväg? Nu känner jag mig extremt långsam.

Iaf, har 2x för jag behöver det. Går som mest i 47 km/h utför på asfalt och ibland väldigt långsamt brant uppför på skogsstigar.

Någon som gått från dubbelklinga till singelklinga på gravelhoj, och ångrat sig o bytt tillbaka? Fördelar/nackdelar med singelklinga? Är fundersam på vad välja till ny cykel, kör dubbel idag.
Jag tror att svaret på din fråga beror väldigt mycket på vilken typ av gravel du kommer köra. Jag baserar mitt svar på att jag bara testade lite trainer och 2 mil landsväg innan jag bytte bort 1x11 (42T - 11-36) mot 2x11 (50/34 - 11-36). Jag har uppenbarligen låg kadens (70-90 rpm) och det kändes som jag bara låg på minsta 1/3 av kassetten på 1x11 i låg fart.

Mestadels flack grusväg / asfalt:
Kör 2x<nånting bra>

Grus och skogsstigar, med brantare partier:
1x<nånting> kan nog funka för dig.

Jag vill ändra mitt svar till att det hela kokar ner till din vanligaste hastighetsvariation och vilken kombination av framklinga och kassett som du väljer.

Jag tror att jag hade varit nöjd om jag valt en större framklinga (44T el ev 46T) och en tightare kassett typ 11-28. Jag har inget behov av superlätta växlar eller högfartsväxel (50km/h är en utopi för mig) till mitt cyklande, så en 1x med mer fokus på asfaltsutväxling hade funkat. Jag valde 2x11 för att priset var rätt för mig.

Har 3x10 på vår tandem, moddad till 24T på minsta drevet fram så omfånget är inte mindre än 630% trots bara 10-delat 11-32 bak. Att ställa in framväxeln och att växla med den är rätt så meckigt dock. Kedjan har en tendens att hoppa om man fulväxlar fram. Det är emellertid väldigt dyrt att byta grupp till något modernare, och 630% omfång är svårt att få, så det får vara. Anledningen till att ha så stort omfång på den är att den ibland används som landsvägscykel med aerohjul (I wish, var inte ute en enda gång i den konfigurationen förra säsongen :cry:), och ibland som gruscykel med 650Bx47, samt att man inte kan stå upp och trampa på en tandem om man inte är ett väldigt samspelt team, så man måste ta sig upp för backarna sittandes ned. Det blir drygt oavsett om det lutar mer än ~15%.

Ja, jag tycker också att det är meck jämfört med 1x och jag håller till 100% med om att det är snyggare. (så länge den är rund)

Jag reagerar bara på att det är mycket trådar just nu som går ut på att man ska undvika beprövad teknik för att det inte fungerar/jag klarar inte av det/ jag vill inte prova.

Har 40-klinga och 10-44 (10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44) på min Canyon Grizl och det går bra för det mesta. Ganska kuperat här! Men åker man på platt asfalt så saknar jag ibland dubbelklinga. Kör inte så ofta längre med racern, men häromdagen gjorde jag det och det var så härligt med täta steg mellan växlarna! Den har 52/36 och oftast 12-28 (12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28) eller 12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) kassett.

Så för mig hade det optimala varit dubbelklinga på min Canyon Grizl, men det går bra även med enkelklingan på mina träningsrundor.

Wow, du måste ha brutalt starka ben för 60 km/h på grusväg? Nu känner jag mig extremt långsam.

Iaf, har 2x för jag behöver det. Går som mest i 47 km/h utför på asfalt och ibland väldigt långsamt brant uppför på skogsstigar.
Ja alltså inte på platten så klart, i utförsbacke :-). Jag är bara en vanlig motionär.

Tunga växlar gör så man kan trampa på även när det bär utför så man kan få upp rejäl fart. Det kan tyckas vara onödigt, och om man bara rullar i utförsbackarna eller är beredd att spinna på så klar man sig bra med en 38T fram, och har man 10-52 bak (12 speed MTB-kassett) så klättrar man rätt bra. Segar man på med 62 kadens går det då 6,0 km/h i 38->52 växeln, det bör man klara rätt så branta uppförsbackar med, och spinner man på 100 kadens går det 50 km/h 38->10.

Det är ju ganska stor skillnad om man har 11-42 (380%) eller 10-52 (520%) i sin 1x-setup. När jag började hade jag 1x11 11-36 (cyclocross-utväxling), bytte snabbt till 11-42, sen SRAM XD och 10-42, och sen 1x12 10-50, valde inte 10-52-kasetten för jag tyckte det var onödigt och valde hellre att få lite mindre steg till lättaste växeln.

Jag tyckte 1x11 11-42 var helt ok för min cykling, med 10-50 så har jag mer omfång än jag normalt behöver därav kan jag kosta på mig ha lite onödigt tunga växlar, men med nya bikepacking-intresset med ekipagevikt runt 17 kg kan det hända att jag minskar drevet fram nästa säsong.

Jag gillar täta växlar när jag ligger och plågar nära max på lätt böljande landsväg, vilket jag gör med landsvägscykeln ibland. Med gruscykeln cyklar jag inte på det sättet, så därför stör inte de större stegen i 1x.

12x MTB-kasetter är rätt så linjära, kanske inte optimalt spridda växlar för grus. Campagnolo Ekar 1x13 har tätt mellan tunga växlar och glesare mellan lätta som nog är bättre, men som sagt jag stör mig inte på att köra 12x MTB-kassett, plenty good enough for me.

Störde mig på för stora steg i min 11-34 (11sp) kassett igår på grusvägshajk. Vad som var än värre var att jag trampade ur växlarna på ett segment (i medvinden) med min ovala 38-klinga, så det blev inget PB där. Skulle behövt större framklinga eller ännu hellre tvådelat, men jag orkar inte byta tillbaka i år heller. Snart väntar CX-säsongen och då vill jag ha 1x för att lera och gräs inte skall sätta igen drivlinan lika lätt.

Kör 1x även på den sprillans nya landsvägshojen nu, fungerar hur bra som helst med 13-delat 10-46T. Behöver egentligen inte så stort spann hemma runt platta Stockholm men finns inga andra kassetter för SRAM XPLR. För närvarande endast 42T klinga fram vilket är lite i underkant, skall byta till en 46T någon dag när jag orkar.

Behoven är som synes väldigt olika. Det man kan göra är att anteckna vilka växlar man använder och verkligen har behov av under en period och även fundera på hur högt man värderar täta steg. Sen är det bara att räkna på om det går att klämma in på en singelklinga och hur många drev på kassetten man behöver.

Värt att nämna är att typisk fabriksny 2x idag på grus är 46/30 fram och 11-36 bak. Det ger ett omfång på 500%. Jag trodde ärligt det skulle vara mer innan jag kollade upp. Det motsvarar 1x12 42T med 10-50 bak, allså samma kassett som jag har.

Det går bygga unsupported frankenstein-grejer med 2x som är uppåt 700%, men Shimano verkar tycka att man ska nöja sig med 500, och det är nog rätt rimligt ändå.

Sen är det ju så att fabriksny 1x inte levereras med MTB-kassett idag, man får typ 11-44 eller 11-48, 400 - 430%, så för den som inte bygger upp sin egen cykel från lösa komponenter så är den typ av konfiguration jag själv har teoretisk. Inget man köper från hyllan från vanliga märken.

Värt att nämna är att typisk fabriksny 2x idag på grus är 46/30 fram och 11-36 bak. Det ger ett omfång på 500%. Jag trodde ärligt det skulle vara mer innan jag kollade upp. Det motsvarar 1x12 42T med 10-50 bak, allså samma kassett som jag har.

Det går bygga unsupported frankenstein-grejer med 2x som är uppåt 700%, men Shimano verkar tycka att man ska nöja sig med 500, och det är nog rätt rimligt ändå.

Sen är det ju så att fabriksny 1x inte levereras med MTB-kassett idag, man får typ 11-44 eller 11-48, 400 - 430%, så för den som inte bygger upp sin egen cykel från lösa komponenter så är den typ av konfiguration jag själv har teoretisk. Inget man köper från hyllan från vanliga märken.
Jag blev förvånad när nya 1x GRX enbart kommer för 10-51 kassett (SGS). Känns som en gravel inte har samma behov av omfång som en MTB och MTB-varianten även kom med 9-45 (SG) vilket känns mer rimligt tycker jag och kräver inte lika stora framdrev. Men jag bor å andra sidan inte i alperna, tycker dock de borde kommit med båda varianterna på GRX på samma sätt som de har för de mekaniska växlarna. Fast jag ska ju å andra sidan inte köpa nya växlar så det spelar ju egentligen ingen roll.

Gruscykel används nog i större utsträckning som en do-it-all-cykel, både asfalt och grus, och lite singletrack och så kanske en bikepackingtur. Det gör att man kan vilja ha rätt stort omfång ändå.

Att jag själv kör med så stor kassett är inget jag siktat på från början, utan har att göra med att jag uppgraderat och moddat cykeln över flera år.

Jag tyckte det var coolt att man kan bygga om Apex 1x11 till 1x12 med ett kit, så då gjorde jag det, och 12x 10-50-kassetten är som en 11x 10-42 med en extra klätterväxel, och då jag inte stört mig på hoppen mellan växlarna på 11x tänkte jag att bästa användningen av 12x är att öka omfånget ännu mer. Inte så jag direkt saknat det men det är ju bra att hitta om man stöter på nån djävulsbacke när man är trött och har väskor på cykeln.

Jag kör 42T och 11-32 på min gamla cx som numera mest används som grushoj på vår och höst när det är för grisigt i skogen för att cykla mtb. Funkar kanon runt stockholm. Har även provat 11-36 kassett, men det blir ju som att vispa luft på lättaste växeln, så jag bytte tillbaka till 11-32.

Tillbaka
Topp