Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För de har indexerat växelreglage! Helt sämst. Lovar att det är enda förklaringen!Jag kör med 1×12 på min gravel och är nöjd med det. Men har gjort lite iakttagelser på att det är många man cyklat med dom senaste åren som kör 2 tvådelat fram som kedjan hoppat på
Varför skulle indexerade reglage få kedjan att hoppa. Det har ju 99,9% av alla landsvägscyklar.För de har indexerat växelreglage! Helt sämst. Lovar att det är enda förklaringen!
Sen beror den nog på hur det ser ut där man bor. Jag bor på Västmanländska slätten, cyklar sällan under 15 km/h och aldrig över 40 km/h; jag skulle klara mig bra med fem växlar. Kör 11-delat med 11/42 bak och 42 fram. Skulle gärna ha 44 eller kanske 46 fram.
Det var skämtsamt menat.Varför skulle indexerade reglage få kedjan att hoppa. Det har ju 99,9% av alla landsvägscyklar.
MähhhN.B
Det där bytet till 48/34 fram blev aldrig av, kör fortfarande med 44Tx11-36 så här ett år senare
Har 3x10 på vår tandem, moddad till 24T på minsta drevet fram så omfånget är inte mindre än 630% trots bara 10-delat 11-32 bak. Att ställa in framväxeln och att växla med den är rätt så meckigt dock. Kedjan har en tendens att hoppa om man fulväxlar fram. Det är emellertid väldigt dyrt att byta grupp till något modernare, och 630% omfång är svårt att få, så det får vara. Anledningen till att ha så stort omfång på den är att den ibland används som landsvägscykel med aerohjul (I wish, var inte ute en enda gång i den konfigurationen förra säsongenOj, låter som det är 3x ni behöver. Har aldrig kört 2x men 3x fungerar bra .
På grusväg brukar min hastighet maxa ut på 60 km/h, sen börjar jag känna att det börja gå lite farligt fort...
Det är inte så gott om branta *långa* backar häromkring där jag cyklar.
Jag tror att svaret på din fråga beror väldigt mycket på vilken typ av gravel du kommer köra. Jag baserar mitt svar på att jag bara testade lite trainer och 2 mil landsväg innan jag bytte bort 1x11 (42T - 11-36) mot 2x11 (50/34 - 11-36). Jag har uppenbarligen låg kadens (70-90 rpm) och det kändes som jag bara låg på minsta 1/3 av kassetten på 1x11 i låg fart.Någon som gått från dubbelklinga till singelklinga på gravelhoj, och ångrat sig o bytt tillbaka? Fördelar/nackdelar med singelklinga? Är fundersam på vad välja till ny cykel, kör dubbel idag.
Har 3x10 på vår tandem, moddad till 24T på minsta drevet fram så omfånget är inte mindre än 630% trots bara 10-delat 11-32 bak. Att ställa in framväxeln och att växla med den är rätt så meckigt dock. Kedjan har en tendens att hoppa om man fulväxlar fram. Det är emellertid väldigt dyrt att byta grupp till något modernare, och 630% omfång är svårt att få, så det får vara. Anledningen till att ha så stort omfång på den är att den ibland används som landsvägscykel med aerohjul (I wish, var inte ute en enda gång i den konfigurationen förra säsongen), och ibland som gruscykel med 650Bx47, samt att man inte kan stå upp och trampa på en tandem om man inte är ett väldigt samspelt team, så man måste ta sig upp för backarna sittandes ned. Det blir drygt oavsett om det lutar mer än ~15%.
Ja alltså inte på platten så klart, i utförsbacke :-). Jag är bara en vanlig motionär.Wow, du måste ha brutalt starka ben för 60 km/h på grusväg? Nu känner jag mig extremt långsam.
Iaf, har 2x för jag behöver det. Går som mest i 47 km/h utför på asfalt och ibland väldigt långsamt brant uppför på skogsstigar.
Jag blev förvånad när nya 1x GRX enbart kommer för 10-51 kassett (SGS). Känns som en gravel inte har samma behov av omfång som en MTB och MTB-varianten även kom med 9-45 (SG) vilket känns mer rimligt tycker jag och kräver inte lika stora framdrev. Men jag bor å andra sidan inte i alperna, tycker dock de borde kommit med båda varianterna på GRX på samma sätt som de har för de mekaniska växlarna. Fast jag ska ju å andra sidan inte köpa nya växlar så det spelar ju egentligen ingen roll.Värt att nämna är att typisk fabriksny 2x idag på grus är 46/30 fram och 11-36 bak. Det ger ett omfång på 500%. Jag trodde ärligt det skulle vara mer innan jag kollade upp. Det motsvarar 1x12 42T med 10-50 bak, allså samma kassett som jag har.
Det går bygga unsupported frankenstein-grejer med 2x som är uppåt 700%, men Shimano verkar tycka att man ska nöja sig med 500, och det är nog rätt rimligt ändå.
Sen är det ju så att fabriksny 1x inte levereras med MTB-kassett idag, man får typ 11-44 eller 11-48, 400 - 430%, så för den som inte bygger upp sin egen cykel från lösa komponenter så är den typ av konfiguration jag själv har teoretisk. Inget man köper från hyllan från vanliga märken.
HårtJag kör 42T och 11-32 på min gamla cx som numera mest används som grushoj på vår och höst när det är för grisigt i skogen för att cykla mtb. Funkar kanon runt stockholm. Har även provat 11-36 kassett, men det blir ju som att vispa luft på lättaste växeln, så jag bytte tillbaka till 11-32.