exydo
Aktiv medlem
Hjälp med geometri på ny cykel.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visa bilaga 777255
Ritar man upp dem i Bike insights ser det ju ut som den nya är kortare om man tänker sig en rimligt lång sadelstolpe. Cykeln säljs ju med 60 mm stam så jag tror den kommer kännas kort.
Visst kan den vara 7mm kortare eller vad menar ni? 1.1 grader är rätt mycket (och ett osäkert mått)
Är inte helt med. Du tänkte loda in så sadeln sitter lika långt bakom vevpartiet på den nya som på den gamla? Gör du så så är det enbart reaach som är intressant. Då kommer du behöva 12 mm kortare styrstam för att ha samma sittposition.Jag sitter på 81.7 idag och har provat mig fram mellan 85mm och 95mm styrstam -6 grader.
Lodar in så sadeln via knäet så den är samma som tidigare och sen tänkte jag bygga framåt med styrstam.
Jag lodar in sadeln över knäet så lodet hamnar på samma ställe på skon som förra cykeln. Var nog otydlig när jag skrev.
Hur mycket gör skillnaden -6 85mm vs -17 80mm om man tänker på längden fram till styret?Jag har nu tittat och räknat lite på geometritabellerna. För 2023 modellen verkar allt stämma. För 2019 modellen fåf jag inte ihop för långa och front-center med 465 reach och brantare gaffelrörvinkel. Både har en gaffel med 44 mm offset. Så jag tror att något är fel i tabellen för 2019 modellen.
Jag gissar att 465 mm reach är korrekt för 2019
Då står jag vid mitt svar i #3.
Hur mycket gör skillnaden -6 85mm vs -17 80mm om man tänker på längden fram till styret?
Jag har redan cykeln och försöker tänka innan jag beställer ny styrstam. Som några har skrivit så kan jag säkert ha XL men jag tycker den känns för hög fram. Är 186 med långa ben men med en L och lite längre stam så känns det ok.3 mm längre. Men höjden av styret blir klart mer, så för att får samma höjd skulle du behöva sänka stammen 18 mm. Om du har utrymme att sänka kommer styret 10 mm fram.
Jag skulle rekommendera att mäta reach, hjulbas och front-center på din nuvarande cykel för veta hur mycket det skiljer sig med 2023 modellen, där jag tror geometritabellerän är pålitlig.
Sen håller jag med flera som har skrivit att en 80 mm stam är för lång. Kan du inte går upp en storlek?
Jag har redan cykeln och försöker tänka innan jag beställer ny styrstam. Som några har skrivit så kan jag säkert ha XL men jag tycker den känns för hög fram. Är 186 med långa ben men med en L och lite längre stam så känns det ok.
Tack för all hjälp
Du har ju redan fått bra svar av Berk men om du vill laborera själv kan jag rekommendera den här kalkylatorn:Hur mycket gör skillnaden -6 85mm vs -17 80mm om man tänker på längden fram till styret?