Dubbelklinga eller singelklinga fram

Kör 1x även på den sprillans nya landsvägshojen nu, fungerar hur bra som helst med 13-delat 10-46T. Behöver egentligen inte så stort spann hemma runt platta Stockholm men finns inga andra kassetter för SRAM XPLR. För närvarande endast 42T klinga fram vilket är lite i underkant, skall byta till en 46T någon dag när jag orkar.
Vilken cykel använder du?

Vilken cykel använder du?
Jag har en Ari Suncrest. Amerikanskt märke typ Canyon som endast säljer direkt till konsument. Såg denna modell på BikeRumor när den släpptes i augusti och blev direkt intresserad just pga UDH som inte finns på så många landsvägsramar ännu. Blev ett ramset på black friday med leverans till kompis i USA som ändå skulle flyga hem till Sverige över jul och kunde frakta hit den.

Enda andra alternativet jag hade då var nya Trek Madone gen 8, men redan SL-ramen skulle blivit lite dyrare (och tyngre, och i bästa fall fulsnygg) och SLR ska vi inte tala om. Ritte Esprit hittade jag senare och den ser rätt trevlig ut också. Kineserna börjar väl komma med UDH så smått de med tror jag…

Jag har en Ari Suncrest. Amerikanskt märke typ Canyon som endast säljer direkt till konsument. Såg denna modell på BikeRumor när den släpptes i augusti och blev direkt intresserad just pga UDH som inte finns på så många landsvägsramar ännu. Blev ett ramset på black friday med leverans till kompis i USA som ändå skulle flyga hem till Sverige över jul och kunde frakta hit den.

Enda andra alternativet jag hade då var nya Trek Madone gen 8, men redan SL-ramen skulle blivit lite dyrare (och tyngre, och i bästa fall fulsnygg) och SLR ska vi inte tala om. Ritte Esprit hittade jag senare och den ser rätt trevlig ut också. Kineserna börjar väl komma med UDH så smått de med tror jag…
Aldrig sett den cykeln tidigare. Kul att du hittar vad du önskar dig.

Någon som gått från dubbelklinga till singelklinga på gravelhoj, och ångrat sig o bytt tillbaka? Fördelar/nackdelar med singelklinga? Är fundersam på vad välja till ny cykel, kör dubbel idag.

Jag ångrade mig aldrig.

Jag cyklar långsamt och det är oftast asjobbigt. Om inte konstant så minst en gång under varje tur och det är skönt att ha singelklinga att skylla på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp