Tankar kring 1 by 3 utväxling?

Rove-Man

Aktiv medlem
Jag tänkte helt på egenhand ut den kanske rent ut tokiga idén att köra ett drev bak och tre klingor i fram. (1by3, 1x3)

Kan det finnas några fördelar med detta?
Inte kan det finnas nackdelar?
Vad hade man valt för storlek på dreven?
Görs det cyklar med den konfigurationen?
Vilken cykel hade dragit nytta av detta?

Med tanke på hur svårt folk verkar tycka att det är att växla fram, samt hur mycket mek det tydligen är, så verkar det vara en dålig idé. Sedan skulle jag nog namnge det 3x1 istället.

By?

Happyswengelskan drämmer till igen?

Du får antagligen rätt stora språng mellan växlarna. Och behöver en kedjesträckare.

fördel är att det går blixtsnabbt att vid sådant önskemål få en lättare växel. t ex ett oväntat stopp från fart.

nackdel är att det går motsvarande långsamt växla till snabbare växel. och du måste ha en kedjespännare bak som lika gärna kan vara växelförare.

det har historiskt funnits även navväxlar fram, redan kring förra sekelskiftet. då vad jag tror treväxlade. någon gång 70-80-tal fanns i japan en femväxlad variant.

senare decennier såldes hammerschmidt, fanns tvåväxlad, men möjligen även tre?

själv har jag sedan över tio år tillbaka pendlat med en brompton med schlumpf planetväxel i vevpartiet. direktväxel och x1,65. men just den har tio växlar bak.

möjlighet till starkare bakhjul, kanske.

lite synd att du ändå åker på en kedjespännare bak.

hursom så kan du väl gå på fyra drev fram i så fall: https://www.ebay.co.uk/itm/175326937426
s-l1600.webp

Jag tänkte helt på egenhand ut den kanske rent ut tokiga idén att köra ett drev bak och tre klingor i fram. (1by3, 1x3)

Inte kan det finnas nackdelar?
Vad hade man valt för storlek på dreven?
Görs det cyklar med den konfigurationen?
Vilken cykel hade dragit nytta av detta?
Vad ska du göra med all kedjeslack som uppstår vid växling på stor klinga fram till liten? Jo, en kedjesträckare såklart.

Men det finns ju redan i bakväxeln så den konstruktionen har försprång med att vara beprövad.

Fördelarna skulle kanske kunna vara att @miyatafarfar skulle kunna köra gravel med en sån?

- Tänderna skulle slitas mer (pga få tänder bak som allt slitaget hamnar på). Och då skulle hans övertänkande tankar om hur hemskt det är med slitage när man kör grus släppa lite. Eftersom man ändå skulle kunna köra över 100 mil med en sån utan att göra annat än smörja kedjan normalt.
- Och det skulle generera en episk tråd om utväxling på det här forumet, eftersom ingen vettig cyklist skulle kunna hitta en bra tradeoff på utväxling på hans fina gravel, så det skulle diskuteras i all evighet.

Annars ser jag inga fördelar (om man inte råkade ha bara just de reservdelarna hemma att bygga ihop).

Fördelarna skulle kanske kunna vara att @miyatafarfar skulle kunna köra gravel med en sån?

- Tänderna skulle slitas mer (pga få tänder bak som allt slitaget hamnar på). Och då skulle hans övertänkande tankar om hur hemskt det är med slitage när man kör grus släppa lite. Eftersom man ändå skulle kunna köra över 100 mil med en sån utan att göra annat än smörja kedjan normalt.
- Och det skulle generera en episk tråd om utväxling på det här forumet, eftersom ingen vettig cyklist skulle kunna hitta en bra tradeoff på utväxling på hans fina gravel, så det skulle diskuteras i all evighet.

Annars ser jag inga fördelar (om man inte råkade ha bara just de reservdelarna hemma att bygga ihop).
Fast de skulle ju inte hindra honom från att halka omkull på gruset, eller köra sönder hjul och ram i någon av alla gömda hål eller rötter på vägen.

Funkar fint. Eller jag körde 2x1 för herrans massa år sen på min on-one inbred. Om jag inte missminner så kör det jag 32/38 fram med 18t bak. Funkar fint med tex en zee bakväxel . Men tror även det idag skulle funka med en modern spännare med 2 trissor. Men vill man köra tex 22/32/38 fram med sen typ 16 el 18 bak så lär ju valfri modern tex deore backväxel funka fint.

”Får gratulera till god fantasi”

By?

Happyswengelskan drämmer till igen?

Du får antagligen rätt stora språng mellan växlarna. Och behöver en kedjesträckare.

Skrev faktiskt 1x3 så även du skulle förstå. Försöker vara så inkluderande som möjligt i mina formuleringar. Vissa kanske tror att det är någon matteformel jag försöker lösa genom att skriva 1x3, men eftersom dem glor på amerikanska cykelvideor hela dagen så är dem kanske mer bekanta med de engelska termerna än något annat.
*med glimten i ögat*

Tycker det vore värt ett test. Att hitta en lagom krans bak...

Jag är så gammal, och tänkte på tempo-tävlingar, där de byter cykel när backarna i början byter till slätåkning, eller tvärtom. Tänker också på den gamla modellen, där man vände på bakhjulet för att få en annan utväxling.

Jag bor faktiskt i en by, inget konstigt med det. ;-)

Vad ska du göra med all kedjeslack som uppstår vid växling på stor klinga fram till liten? Jo, en kedjesträckare såklart.

Men det finns ju redan i bakväxeln så den konstruktionen har försprång med att vara beprövad.

Tänk om man gav upp på enbart framväxel för snabbt. Det kanske fanns en större potential än vad någon skulle kunna föreställa sig.

Slippa ha massa drev och grejer på bakhjulet som redan är en stor ”rörlig massa”. Ha ett drev på bakhjulet utan body och tio i fram och helt plötsligt vänds världen upp och ner. Säkert väldigt fördelaktigt att samla dreven nära där kraften från benen överförs.

Senast ändrad:
Tänk om man gav upp på enbart framväxel för snabbt. Det kanske fanns en större potential än vad någon skulle kunna föreställa sig.

Slippa ha massa drev och grejer på bakhjulet som redan är en stor ”rörlig massa”. Ha ett drev på bakhjulet utan body och tio i fram och helt plötsligt vänds världen upp och ner. Säkert väldigt fördelaktigt att samla dreven nära där kraften från benen överförs.
det är argumentet för växellådor i vevpartiet, typ pinion. men det saknas en öppen lösning med kedja och spännare där fram, utan förlusterna som de där växellådorna har.

Dock risk för väldigt hög q-factor om alla drev skall placeras fram, samtidigt som vevpartiet skall vara styvt.

Eftersom dreven i fram är ca 1-5 ggr större än i bak så bör det bli en längre kedjespännare. Men om man kör 10-50 bak och 50 fram eller 10-50 fram och 10 bak går ju på ett ut. Förutom att 10 fram blir trångt om den är innerst men det måste den inte vara om det är ett drev bak.

Hm, kan det vara nåt att ha "tomma" kransar bak, för att hålla kedjelinjen rak och snygg?
Jo om man råkar sitta i verkstaden och titta på en kedjelinje så känns det inte optimalt att ligga nära centrum bak och tre till fem drev ut fram. Men smal bakgaffel skulle man kunna ha. Aerodynamiskt där det spelar minst roll.

Menar du fram eller bak? Båda gör nog att trampandet skapar mer energi i sidled än i färdled.

På min brukscykel är det inga problem att ha samma bak men tre fram, om än det blir litet knöligt att få i och raspigt - som bekant - i ytterlägena.

Denna 3×1 (samt 2×1) utväxling brukar heta "dinglespeed". Ibland överger man framväxel helt med den och flyttar kedjan mellan framdreven för hand. Eller med foten under färden utan att stanna, om man känner sig äventyrlig.

Angående att ha färre drev bak: https://nsmb.com/articles/does-future-have-fewer-gears/
Inget fel att ha endast de få drev man verkligen behöver. Tre växlar 1×3 kan vara optimala: ena för uppförsklättring, andra för plattrullning och tredje för utförsbombning.

Denna 3×1 (samt 2×1) utväxling brukar heta "dinglespeed". Ibland överger man framväxel helt med den och flyttar kedjan mellan framdreven för hand. Eller med foten under färden utan att stanna, om man känner sig äventyrlig.

Angående att ha färre drev bak: https://nsmb.com/articles/does-future-have-fewer-gears/
Inget fel att ha endast de få drev man verkligen behöver. Tre växlar 1×3 kan vara optimala: ena för uppförsklättring, andra för plattrullning och tredje för utförsbombning.
Nja, en dingle är som namnet antyder en dubbel singlespeed - två framdrev och två bakdrev där man flyttar kedjan för hand.

Så kördes min Brompton S1E under en 20-milatur som bl.a. innehöll ”Lotta”

Häl in för att växla ner, lyfta kedjan med handen för att växla upp

Det låter som du redan provat…
Eller bara har väldigt god kunskap om cyklar allmänt
Nja, mest en reflektion om att ha typ en kassett fram. För bäst verkningsgrad borde pedalerna vara på samma bredd som höftlederna. Med stor Q-faktor kommer kraften riktas något utåt, vilket inte känns optimalt. Kompenseras bredden på drevpaketet med ett smalt vevlagerhus, så förlorar man i styvhet. (Obs, är inte biodynamiker så allt kan vara galenskap. )

Ett ”flytande” drev som glider fram och tillbaka på en ”body” och där med säkerställer en rak kedjelinje. Sen ska ju bara det flytande drevet kunna driva också.
Jag tror att Shimano redan har säkerställt sig patent på denna idé. Den har inte förverkligats i en fysisk produkt dock.

Jag tror att Shimano redan har säkerställt sig patent på denna idé. Den har inte förverkligats i en fysisk produkt dock.
A bicycle crank assembly includes a sprocket having a rotational center axis, a crank, a crank axle and a slide mechanism. The crank axle is attached to the crank and includes an internal space. The slide mechanism is configured to displace the sprocket relatively to the crank in an axial direction parallel to the rotational center axis. At least part of the slide mechanism is disposed in the internal space of the crank axle.

ezgif-79a03ce1fd543f.gif

A bicycle crank assembly includes a sprocket having a rotational center axis, a crank, a crank axle and a slide mechanism. The crank axle is attached to the crank and includes an internal space. The slide mechanism is configured to displace the sprocket relatively to the crank in an axial direction parallel to the rotational center axis. At least part of the slide mechanism is disposed in the internal space of the crank axle.

Visa bilaga 777769

men nu var det väl flytande bakdrev som det talades om

Hör här nu!!!

Ett ”flytande” drev som glider fram och tillbaka på en ”body” och där med säkerställer en rak kedjelinje. Sen ska ju bara det flytande drevet kunna driva också.
säkert för dålig passning, men du kan ju testa en "wide foot sprocket" på en vanlig hg-body och se om den rätar upp kedjelinjen https://custom-junkies.com/single-speed-wide-foot-sprocket-for-cassette-hubs-shimano-hg-12t-17t

om det är för smal "fot" går det ju att skruva ihop två liksom rygg mot rygg, och slipa bort tänderna på det ena drevet.

finns även denna pryl https://problemsolversbike.com/products/cog-carrier

Intressant med den här typen av funderingar.

Lite i samma anda vill jag minnas att nåt här från happy för läääänge sen där nån byggt en 3-växlad cykel med bakväxel och på nåt sätt knö in 3 drev på ett single-speed nav. Kan tyvärr inte hitta den tråden.

Intressant med den här typen av funderingar.

Lite i samma anda vill jag minnas att nåt här från happy för läääänge sen där nån byggt en 3-växlad cykel med bakväxel och på nåt sätt knö in 3 drev på ett single-speed nav. Kan tyvärr inte hitta den tråden.
jag har ska vi säga knött in upp till 6 drev bak på ett nav tänkt för enkeldrev..

Tillbaka
Topp