Hjälm för stigcykling

Tommi87

Aktiv medlem
Hjälm för stigcykling
Hej!
Jag spanar efter ny hjälm och har titta runt en del.
Söker en hjälm (ej fullface) som täcker huvudet så mycket som möjligt.
Tycker att många hjälmar täcker bakhuvudet dåligt.
Hittills har jag provat Fox Speedframe Pro, Poc Kortal, Poc Tectal, Troy Lee Designs A3 och Oakley DRT 5.

Bäst tycker jag Troy Lee Designs A3 och Poc Tectal har varit (sitter bra och täcker bakhuvudet bra).

Innan jag slår till på någon utav dessa tänkte jag att jag frågar här vad ni kör för hjälmar?

Är det någon annan man borde titta på och prova?

🙂

Hjälm för stigcykling
Hej!
Jag spanar efter ny hjälm och har titta runt en del.
Söker en hjälm (ej fullface) som täcker huvudet så mycket som möjligt.
Tycker att många hjälmar täcker bakhuvudet dåligt.
Hittills har jag provat Fox Speedframe Pro, Poc Kortal, Poc Tectal, Troy Lee Designs A3 och Oakley DRT 5.

Bäst tycker jag Troy Lee Designs A3 och Poc Tectal har varit (sitter bra och täcker bakhuvudet bra).

Innan jag slår till på någon utav dessa tänkte jag att jag frågar här vad ni kör för hjälmar?

Är det någon annan man borde titta på och prova?

🙂
Jag kör med en Fox dropframe
sen jag spräckte en trumhinna mot ett träd.
Den har en loop ner runt öronen, men går också ner långt i nacken.
Tack vare att "öron-bågarna" är öppna så är den inte så mycket varmare än en helt öppen hjälm som man kunde tro.
Den är inte heller överdrivet (FF-) tung.
Jag har ganska smalt huvud och tycker de flesta hjälmar är för breda, men dropframe'n sitter bra, jag tror pga att öronlooparna klämmer åt (på ett bra sätt).
Det finns andra tillverkares varianter av öron skyddade hjälmar, och antagligen har de också bättre nackskydd än genomsnittet av öppna mtb-hjälmar.

Hjälm för stigcykling
Sen jag skaffade min A3 ser jag ingen poäng med att testa nån annan, mitt huvud gillar den.
Enda nackdelen är att jag en gång fått stanna i en utförslöpa för att jag fick för mig att jag glömt hjälmen hemma..

Annars är ju Dropframe given om man verkligen vi ha maximalt skydd

Tillbaka
Topp