SKS Rennkompressor som inte får upp trycket?

michaelk

Aktiv medlem
Hej Cykelvänner!

Har en SKS Rennkompressor som inte får upp trycket :confused:

Några tips på vad man ska kolla? eller vilka packningar man ska byta?

Tack på förhand!
SKS_Rennkompressor.jpg

Låter konstigt med tanke på att den ser helt ny ut. Jag hittade en sliten Rennkompressor från 80-talet på en loppis som garanterat aldrig fått en service, och den går som en klocka helt utan åtgärd. Har en till som jag haft och använt i 5-7 år och den är tokfräsch än. Tror inte din pump fått utsliten packning så fort..

Som föregående skribent säger så ska det vara lite fett på packningen!

Låter konstigt med tanke på att den ser helt ny ut. Jag hittade en sliten Rennkompressor från 80-talet på en loppis som garanterat aldrig fått en service, och den går som en klocka helt utan åtgärd. Har en till som jag haft och använt i 5-7 år och den är tokfräsch än. Tror inte din pump fått utsliten packning så fort..

Som föregående skribent säger så ska det vara lite fett på packningen!
Fett löser problemet temporärt om pumpen redan har slutat fungera.

Jag köpte min Rennkompressor på tidigt 90-tal och har bytt 3234:an 2 ggr.

Reservdelarna är billiga.

Något speciellt fett man ska använda?eller bara ta vanlig "grease"

Noterade att det oranga röret snurrar runt "basen" också...den ska väl sitta fast?

Något speciellt fett man ska använda?eller bara ta vanlig "grease"

Noterade att det oranga röret snurrar runt "basen" också...den ska väl sitta fast?
På min SKS Rennkompressor sitter "röret" helt fast. Jag misstänker att det kan vara ett luftläckage där. Börja i den ändan innan du köper reservdelar.

Senast ändrad:
Fettade klumpen på mitt gamla härke. Märkte genast en förbättring jmf de senaste ca 2 årens pumpande som krävt liksom lite uppvärmning innan flödet kommit igång. Om det idoga tokpumpandet vid några plågsamma tubelessförsök har med saken att göra, i form av exponentiellt accelerande slitage, är jag ganska säker på.

På min SKS Rennkompressor sitter "röret" helt fast. Jag misstänker att det kan vara ett luftläckage där. Börja i den ändan innan du köper reservdelar.
Medhåll. Tror röret är gängat ner i basen och att om det gängats löst lär man inte få upp något tryck. Har aldrig skruvat isär men gissar att det är gängat och att det är gängtätat på något lämpligt vis. Om röret skruvats loss är tätningen ur funktion så att säga.

Är själv ägare till en "Rennkomressor". Köpte den pga det höga tryck den kan lev, utan problem 10Bar. Använder den dock ytterst sällan. Detta pga bekvämlighets skäl. Kopplar man förbi säkerhetsspärren på en vanlig kompressor, kan man utan problem, blåsa upp till 10Bar. Men då måste man vara vaksam! Passerar trycket 13 bar, riskerar säkerhetsventilen sprängas. Nåja! Det är inte så farligt som det låter. Ventilerna är normalt riktade lodrätt, försedda med plomber och skjuter då rakt upp som 1 raket. Kanske ett tips inför "Nyårsafton".

Skämt åsido! Har den liggande någonstans. Tror den är använd ca 3ggr. Kan sälja den billigt. Men tyvärr tillkommer då fraktkostnad. Annars tror jag inte det finns en mer tillförlitlig pump på marknaden. Framför allt inte med 1 större luftkammare. Säger inte detta för att göra reklam, utan för att tillgången till billiga reservdelar är så god!
Ps glöm inte nyårstipset!
Ds Någon kanske undrar vad i h:e man skall ha lufttryck över 8Bar? Mkt enkelt svar. Vill man ha minimalt aero och för viktens skull kör på 23mm fälgar. Är detta max. Men detta grundar sig på mina egna erfarenheter och är inte hugget i sten!

Efter lite kvällspyssel så tog jag lossa allt och smörjde in med lite shimano-lager-fett.

sks-2.jpg

Pumpen verkar funka bra nu(y) dock så har jag även även problem med mitt munstycke då det bara blåser genom "scharder" hålet så det får bli att beställa ett nytt munstycke.

Vilken av dessa rekommenderas? (Har i dagsläget den andra från vänster dvs med MV-huvud)

Screenshot from 2024-10-21 09-19-20.png

Är själv ägare till en "Rennkomressor". Köpte den pga det höga tryck den kan lev, utan problem 10Bar. Använder den dock ytterst sällan. Detta pga bekvämlighets skäl. Kopplar man förbi säkerhetsspärren på en vanlig kompressor, kan man utan problem, blåsa upp till 10Bar. Men då måste man vara vaksam! Passerar trycket 13 bar, riskerar säkerhetsventilen sprängas. Nåja! Det är inte så farligt som det låter. Ventilerna är normalt riktade lodrätt, försedda med plomber och skjuter då rakt upp som 1 raket. Kanske ett tips inför "Nyårsafton".

Skämt åsido! Har den liggande någonstans. Tror den är använd ca 3ggr. Kan sälja den billigt. Men tyvärr tillkommer då fraktkostnad. Annars tror jag inte det finns en mer tillförlitlig pump på marknaden. Framför allt inte med 1 större luftkammare. Säger inte detta för att göra reklam, utan för att tillgången till billiga reservdelar är så god!
Ps glöm inte nyårstipset!
Ds Någon kanske undrar vad i h:e man skall ha lufttryck över 8Bar? Mkt enkelt svar. Vill man ha minimalt aero och för viktens skull kör på 23mm fälgar. Är detta max. Men detta grundar sig på mina egna erfarenheter och är inte hugget i sten!
Jag har också en sk. "booster" för att "poppa" tubeless-däck (istället för kompressor). Den kräver att man pumpar upp till 11-bar 💪🥵

Efter lite kvällspyssel så tog jag lossa allt och smörjde in med lite shimano-lager-fett.

Visa bilaga 733480

Pumpen verkar funka bra nu(y) dock så har jag även även problem med mitt munstycke då det bara blåser genom "scharder" hålet så det får bli att beställa ett nytt munstycke.

Vilken av dessa rekommenderas? (Har i dagsläget den andra från vänster dvs med MV-huvud)

Visa bilaga 733481
Jag har också den andra från vänster. Min pump kom med den 3:e från vänster, och den fick jag aldrig att fungera. Så jag bytte till den andra från vänster. Någon packning verkade dock slitas ut efter några år, så jag köpte en till fråm Amazon. Jag är nöjd med funktionen, men som sagt det verkar som om den slits. Andra tycker tvärtom, den jag har är kass, den jag inte fick att fungera är toppen.
En del av munstuckena finns till lägre prsier på Amazon, ex den jag har för 95 kronor, gratis leverans på första köp fram till 24/10. Länken är väldigt lång, så du får försöka googla fram informationen.

Senast ändrad:

Visa bilaga 733480

Visa bilaga 733481

Jag har haft några olika. Gillar mässingplugg bäst. Ser till att ha några packningar redo, för de behövs bytas när man minst vill det.

Min SKS hade svårt att behålla trycket, så jag blev lite inspirerad och gick ut i garaget och skruvade isär den, fick massa fett på fingrarna, ångrade mig och skruvade ihop den igen.

Så nu håller den tätt.
🤷

Någon som vet om det går att nollställa tryckklockan på en Rennkompressor? Min visar 1 bar istället för 0 i trycklöst läge.

Har en likadan. Hur gammal är din pump? Det händer att nålen fastnar om det kommit in fukt i mätarhuset. Pröva att knacka på mätaren...

Trycket vid havsytan är ju ungefär 1 bar, så 0 bar betyder ju att det är ett undertryck.

Men, pumpens klocka mäter ju övertryck så 0 bar är ju att det är samma tryck som omgivningen (typ 1 bar).

Testa pumpen enkelt: Fyll däcket till 7Bar med pumpen. Mät sedan lufttrycket. Om detta visar 6Bar, är det bara att lägga till 1bar,för rätt resultat!

Fan! Nu tappade jag allt hopp om mänskligheten och ingenjörskonsten. En Rennkompressor ska inte paja eller ens trassla.

Senast ändrad:
Allt människan uppfunnit genom historien, pajar alltid för eller senare...

Rennkompressorns teknik, har varit med mycket länge. Förmodar att det är den mest seglivade pumpen, som finns på marknaden, som dessutom kan lev 9BAR+. Men misströsta inte för det att nålen fastnat. Det var även ett bekymmer under ångmaskinernas tid.

Tips: hör av dig till Rennkompressor och förklara problemet. Komplettera med att ett Svenskt cykelforum, fn diskuterar pumparnas kvalitet! Kanske kan detta leda till lev av en ny tryckmätare?

rensa i verkstans mörka djupa skrymslen o fann denna... nån som behöver reservdelar? slangen har tydligen fått fötter redan men mätaren verkar hel iaf
hämtas i sthlm västerort väger som ett halvt ånglok så lär bli dyrt o skicka alt om nån bara vill ha mätaren kan den skruvas lös o skickas
wquKncp5.webp

Tillbaka
Topp