Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Nån som har nån rekommendation på billiga nav med maskinlager? Jag cyklar inte så att jag märker nån skillnad på nav. Men jag gillar maskinlager. Både qr och genomgående axel boost är intressant.
Glott lite på aliexpress, men eftersom jag inte kan nåt om detta, så stör jag mig mest på massa färger.
Som sagt innan, Shimano har lanserat (minst) en serie billiga nav med maskinlager. Googla lite efter Shimano TC500
Pris runt 300 kr för framnav 12x100 och ca 450 kr för baknav 12x142 med HG-body. Centerlock för bromsskiva på de jag köpte iaf:

Hjulbyggartråden
Som sagt innan, Shimano har lanserat (minst) en serie billiga nav med maskinlager. Googla lite efter Shimano TC500
Pris runt 300 kr för framnav 12x100 och ca 450 kr för baknav 12x142 med HG-body. Centerlock för bromsskiva på de jag köpte iaf:
Hittade baknav i samma serie fast för QR, då heter de tydligen Shimano QC500

Edit:
Framnavet HB-QC400 ser ut att ha maskinlager och qr:

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag körde trekors, mässingsnipplar och 2,0 mm hela vägen på ekrarna. Lämpliga brickor fann jag inte hos bike24 utan köps nog separat, har aldrig byggt hjul med dem innan men har varit nyfiken på att testa.
Fan, fick fel ekerlängd ändå.. Det va nog inte samma Ryde fälg som va lagrad i ekerkalkylatorn. Kanske ska möta ERTO själv istället o se om det blir bättre.
Tror ekrarna bör vara ca 4 - 6 mm kortare än nu.

Hjulbyggartråden
Fan, fick fel ekerlängd ändå..
Trist
Kanske ska möta ERTO själv istället o se om det blir bättre.
+1
Tror ekrarna bör vara ca 4 - 6 mm kortare än nu.
Oj
Då går det väl inte ens att "rädda" med längre nipplar och/eller nippelbrickor
Typ som den röda
Bra_alunippel.webp

och med bricka
Nippel_bricka.webp

Men med 4-6mm för långa ekrar är det tveksamt.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ne nu är jag trött på nya hjul, speciellt om man vill ha lite kvalité och mer innerbred i alu samt fälgbroms kostar flera tusen kr mer än cyklarna dom ska på.

Så, vad behöver man egentligen för verktyg för att bygga hjul, och framförallt, vilka aliexpress/Kinaverktyg är bra för ändamålet?

Chatgpt tycker:
* Truing stand - låter smidigt då jag kan bygga i lägenheten och inte behöva använda cykeln för ändamålet. Funkar typ denna?

* spoke pension meter - känns mer dom en nice to have?
* spoke wrenches - självklarhet
* dishing tool - nice to havet?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ne nu är jag trött på nya hjul, speciellt om man vill ha lite kvalité och mer innerbred i alu samt fälgbroms kostar flera tusen kr mer än cyklarna dom ska på.

Så, vad behöver man egentligen för verktyg för att bygga hjul, och framförallt, vilka aliexpress/Kinaverktyg är bra för ändamålet?

Chatgpt tycker:
* Truing stand - låter smidigt då jag kan bygga i lägenheten och inte behöva använda cykeln för ändamålet
Jag trycker nog du definitivt vill ha en tension meter, kostar inte mycket heller. Det är bara ta random från AliX.

Jag har detta stand "typ". Jag är väl ok nöjd, men det är inte fullt centrerat, vilket är en kvalitetsmiss :S https://www.aliexpress.com/item/1005001868960511.html

Dishing tool behövs inte direkt, det är bara vända på hjulet i standet.

Hjulbyggartråden

Chatgpt tycker:
* Truing stand - låter smidigt då jag kan bygga i lägenheten och inte behöva använda cykeln för ändamålet
Jag skaffade tensiometer, nycklar och centreringsbåge från PT och ett sånt här riktstativ när jag byggde mina första hjul. Innan man är så pass van att man på känsla kan bedöma bra ekerspänning så tycker jag tensiometer var väldigt skönt att ha. Centreringsbåge är väl kanske inte nödvändigt, men det går definitivt inte att lita på centreringen i billigare riktstativ, liknande det jag köpte.

Hjulbyggartråden
Trist

+1

Oj
Då går det väl inte ens att "rädda" med längre nipplar och/eller nippelbrickor
Typ som den röda
Visa bilaga 776371
och med bricka
Visa bilaga 776377
Men med 4-6mm för långa ekrar är det tveksamt.
Intressant. Men jag tror jag kör på nytt set med ekrar. Det blir ju nästan att de når slangen, trots att fälgen är dubbelbottnad.

Men tack

Hjulbyggartråden

Detta använder jag. Sen har jag en framgaffel resp en gammal bakdel i skruvstäd + buntband. Byggt ca 5hjul så. Dom funkar.

Hjulbyggartråden
Jag har en hjulbyggarverktygsfråga, mer specifikt bits för den initiala nippelskruvningen

När jag, som den hjulbyggaramatör jag är, bygger hjul saknar jag en bits för att enkelt kunna spänna alla nipplar lika mycket i början av hjulbygget, innan jag börjar spänna upp med en vanlig ekernyckel
E53E009B28194939E7B08DCB9C51D069.png

För vanliga ekernipplar har jag hittat
720158_2201.jpg

Cyclus 720158
Men den är dyr, nästan 367 SEK

Men jag vill ha en bits för de förlängda nipplarna, utan spårskruvfäste, men med fyrkantfäste
Sapim Double square
sapim-polyax-messing-nippel-doppel-4-kant-1403603.jpg

(DT säljer en likn nippel med torx-fäste, men jag bygger oftast med Sapim Double square)

Handverktyg utan stopp har jag redan
nippelspanner3_2.jpg

Finns det ngn som känner till passande bits till Sapim Double square med justerbart stopp som hos Cyclus 720158?

Hjulbyggartråden
Jag har en hjulbyggarverktygsfråga, mer specifikt bits för den initiala nippelskruvningen

När jag, som den hjulbyggaramatör jag är, bygger hjul saknar jag en bits för att enkelt kunna spänna alla nipplar lika mycket i början av hjulbygget, innan jag börjar spänna upp med en vanlig ekernyckel

720158_2201.jpg

Cyclus 720158

Men jag vill ha en bits för de förlängda nipplarna, utan spårskruvfäste, men med fyrkantfäste
Sapim Double square

(DT säljer en likn nippel med torx-fäste, men jag bygger oftast med Sapim Double square)

nippelspanner3_2.jpg

Finns det ngn som känner till passande bits till Sapim Double square med justerbart stopp som hos Cyclus 720158?
Följer.......

Hjulbyggartråden

720158_2201.jpg

Cyclus 720158

Sapim Double square

nippelspanner3_2.jpg

Du var inte intresserad av DT's fasta verktyg då? Den passar Sapim double square.
Det gäller ju att ytterdiametern inte är större än hålet i fälgbanan.
Kostar 150 spänn typ hos r2.
Screenshot 2025-07-04 18.31.13.webp

1751646906283.webp

Hjulbyggartråden

720158_2201.jpg

Cyclus 720158

Sapim Double square

nippelspanner3_2.jpg

Bsc tools i england

Hjulbyggartråden
Tack!
Jag har även efter att ha googlat hittat en försäljare inom EU
Men det står att den skall vara på hela 3,45mm och fyrkantdelen på Sapim Double square skall vara 3,25mm

Det handverktyg jag har skall vara på 3,3 mm och det passar bra på nipplarna
nippelspanner3_2.jpg

BSC-bitsen kostar dessutom en hel del...

Men tack för att du hittade och länkade till dem, nu återstår bara att kravla sig över min inbyggda snåljåp.

Hjulbyggartråden
Försökt söka upp en generell hjultråd men hittar bara denna, ursäkta om OT.

Jag har just nu ett standardhjul som kom med cykeln. Förvisso bra fälgar tydligen (DT Swiss, aluminium, 23 mm djupa, 20 mm intern bredd 23.5 mm extern bredd?) men baknavet är ett Formula RXC-400 och motsvarande fram. Det är tydligen cup and cone? Vad det nu betyder. Men folk rapporterar att det börjar kärva efter runt 500 - 1000 km för de flesta. Jag är strax uppe i 1000 km i år och har lagt ca 800 km innan dess.. det är inte bara lite kärv heller utan hela hjulet låser sig och det ska kännas som att dom kört över ett gupp. Vill inte att det ska hända i en brant nedförsbacke direkt..

Sen är jag lite besviken över ljudet. Jag vill gärna ha ett baknav som låter fräckt. Fräckt för mig är högt och ”tjockt”, alltså mer ”WWRRRRRR” när man dundrar ner för en backe i terminal velocity än ett tyst ”tick-tick-tick”. Dels tycker jag att det är fräckt men det funkar ju också avskräckande på fotgängare och andra hinder (sarkasm?) på cykelbanan. Bara frihjula lite i förtid, trampa bakåt om dom ändå inte flyttar sig. Bättre än ringklocka då ingen förväntar sig ett tyskt dykbombarplan bakom dom.

Jag kan verkligen inget om hjul förutom att kolfiber är lättare, styva, (ofta) djupare fälgar och har en stor inverkan på känsla pga detta. Det är dock riktigt dyrt. Kan heller inget om nav direkt förutom att DT Swiss låter coolt, är hållbara och lätta att serva. ”Your mechanics favorite hub”? Iallafall min kedja låste sig en gång helt och hållet, jag vet inte om det är navet som orsakade det eller om det var chain suck? Men nu är jag orolig och nojar över hjulen.

Så, min fråga är helt enkelt är detta bra ersättare till mina nuvarande hjul i förebyggande syfte? Som jag har förstått det är detta liksom ”fina” aluhjul som dessutom har lite aero profil och riktiga DT Swiss 350-nav så jag får fräckt ljud på köpet? Eller är det lika bra att lägga 10 000 kr mer på ett par entry level i kolfiber? De flesta kolhjulen jag kikat på (Roval och Bontragers billigaste samt Hollowgram, vägrar strängt Kinahjul) verkar vara riktigt tysta trots att dom iallafall har en DT Swiss ratchet body (men egna nav som jag fattat det)? Kan som sagt inget om nav alls.

För mig är skillnaden mellan dessa aluhjul och kolfiber även att casha dom utan bekymmer vs lägga upp delbetalning, och det känns inte värt att göra för entry level kolhjul eller? Vill ju helst ha dom innan säsongen är slut också, för både säkerhetsaspekten och för att det är kul.

Dessa har jag kikat på, både relativt svinbilliga jämfört med kolfiber och bra nav (fräckt ljud, hållbara) va? Eller har ni andra förslag? Blir det billigare att be någon bygga två hela hjul inklusive arbetstid och materialkostnader?

Och kanske viktigast av allt. Passar dom min cykel? Har en CAAD13 disc. Det jag kunnat läsa mig till är att fälgen är djupare bara men har samma interna/externa bredd som min nuvarande, Shimano body 10-11 spd (kör 105 11spd), centerlock och thru-axle. Allt det har min cykel. Cannondale slutade även göra någon konstig vinkel på sina hjul/ekrar för ett tag sedan så jag behöver inte riva ner dom och bygga upp hos mekaniker igen?

Tack för att ni läste min novell och lyssnade på mitt TED Talk.. ber ödmjukast om expertishjälp. Som sagt rikta mig gärna rätt (no pun intended) om jag postat i fel tråd.

Hjulbyggartråden
Det är tydligen cup and cone? Vad det nu betyder.
Koniska lager:
1752132354584.webp

Lösa kulor ligger i en lagerskål och en konformad del spänns mot. Rätt justerade och underhållna är de rätt bombsäkra och håller i årtionden, men akilleshälen är just att de sällan är korrekt justerade från fabrik. Feljusterade så slits de väldigt fort och det verkar vara vad du råkat ut för.

Maskinlager håller kanske inte lika bra på pappret, men fördelen är att om de är slitna så är de bara att ploppa ut och sätta dit nya.

Hjulbyggartråden
Försökt söka upp en generell hjultråd men hittar bara denna, ursäkta om OT.

Jag har just nu ett standardhjul som kom med cykeln. Förvisso bra fälgar tydligen (DT Swiss, aluminium, 23 mm djupa, 20 mm intern bredd 23.5 mm extern bredd?) men baknavet är ett Formula RXC-400 och motsvarande fram. Det är tydligen cup and cone? Vad det nu betyder. Men folk rapporterar att det börjar kärva efter runt 500 - 1000 km för de flesta. Jag är strax uppe i 1000 km i år och har lagt ca 800 km innan dess.. det är inte bara lite kärv heller utan hela hjulet låser sig och det ska kännas som att dom kört över ett gupp. Vill inte att det ska hända i en brant nedförsbacke direkt..

Sen är jag lite besviken över ljudet. Jag vill gärna ha ett baknav som låter fräckt. Fräckt för mig är högt och ”tjockt”, alltså mer ”WWRRRRRR” när man dundrar ner för en backe i terminal velocity än ett tyst ”tick-tick-tick”. Dels tycker jag att det är fräckt men det funkar ju också avskräckande på fotgängare och andra hinder (sarkasm?) på cykelbanan. Bara frihjula lite i förtid, trampa bakåt om dom ändå inte flyttar sig. Bättre än ringklocka då ingen förväntar sig ett tyskt dykbombarplan bakom dom.

Jag kan verkligen inget om hjul förutom att kolfiber är lättare, styva, (ofta) djupare fälgar och har en stor inverkan på känsla pga detta. Det är dock riktigt dyrt. Kan heller inget om nav direkt förutom att DT Swiss låter coolt, är hållbara och lätta att serva. ”Your mechanics favorite hub”? Iallafall min kedja låste sig en gång helt och hållet, jag vet inte om det är navet som orsakade det eller om det var chain suck? Men nu är jag orolig och nojar över hjulen.

Så, min fråga är helt enkelt är detta bra ersättare till mina nuvarande hjul i förebyggande syfte? Som jag har förstått det är detta liksom ”fina” aluhjul som dessutom har lite aero profil och riktiga DT Swiss 350-nav så jag får fräckt ljud på köpet? Eller är det lika bra att lägga 10 000 kr mer på ett par entry level i kolfiber? De flesta kolhjulen jag kikat på (Roval och Bontragers billigaste samt Hollowgram, vägrar strängt Kinahjul) verkar vara riktigt tysta trots att dom iallafall har en DT Swiss ratchet body (men egna nav som jag fattat det)? Kan som sagt inget om nav alls.

För mig är skillnaden mellan dessa aluhjul och kolfiber även att casha dom utan bekymmer vs lägga upp delbetalning, och det känns inte värt att göra för entry level kolhjul eller? Vill ju helst ha dom innan säsongen är slut också, för både säkerhetsaspekten och för att det är kul.

Dessa har jag kikat på, både relativt svinbilliga jämfört med kolfiber och bra nav (fräckt ljud, hållbara) va? Eller har ni andra förslag? Blir det billigare att be någon bygga två hela hjul inklusive arbetstid och materialkostnader?

Och kanske viktigast av allt. Passar dom min cykel? Har en CAAD13 disc. Det jag kunnat läsa mig till är att fälgen är djupare bara men har samma interna/externa bredd som min nuvarande, Shimano body 10-11 spd (kör 105 11spd), centerlock och thru-axle. Allt det har min cykel. Cannondale slutade även göra någon konstig vinkel på sina hjul/ekrar för ett tag sedan så jag behöver inte riva ner dom och bygga upp hos mekaniker igen?

Tack för att ni läste min novell och lyssnade på mitt TED Talk.. ber ödmjukast om expertishjälp. Som sagt rikta mig gärna rätt (no pun intended) om jag postat i fel tråd.
Mavic allroad 622x23. Svårt att hitta bättre hjul i denna prisklass. Bild visar med Schwalbe Kojak 35mm slicks som även funkar på bättre grusväg. 30mm GP5000 kan också användas med dessa hjul.
.
Min erfarenhet av livslängd på kullager: Dåliga eller slitna tätningar är nästan alltid orsak till kullager haveri. OM det inte förekommer väldigt höga laster, vilket är mindre troligt på cykel...
B4_250513 (1).webp

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
baknavet är ett Formula RXC-400 och motsvarande fram. Det är tydligen cup and cone? Vad det nu betyder.
Förutom den utmärkta bilden som @MagerValp postade som svar på din fråga tycker jag att du gärna kan tillbringa lite tid hos Sheldon, det finns mkt bra grundläggande info om cyklar och cykeldelar där, inte minst om hjul och hjulbyggande

Jag kan verkligen inget om hjul förutom att kolfiber är lättare, styva, (ofta) djupare fälgar och har en stor inverkan på känsla pga detta. Det är dock riktigt dyrt.
Det är endast sista meningen som stämmer. Svaret på dina tidigare påståenden är, som mer eller mindre alltid: "Det beror på"

Som jag har förstått det är detta liksom ”fina” aluhjul som dessutom har lite aero profil och riktiga DT Swiss 350-nav så jag får fräckt ljud på köpet?
Jag har några hjul med DT350-nav och jag har aldrig reagerat på att de skulle ha ngt särskilt högt ljud. Andra kan säkert dementera/bekräfta. Men om jag vore du skulle jag inte köpa nav för ljudets skull utan att först ha provat själv.
Cyklar du fortf enbart ensam?
Jag har ju tidigare tipsat dig om att du borde söka dig till cykelklubbarnas öppna för alla träningar, dels får du då prova på att cykla i grupp med andra, en häftig upplevelse.
Dels kan du kolla in de andra cyklisterna, cyklarna, deras delar och "fråga ut" de andra cyklisterna om det du undrar över.

Hjulbyggartråden
Förutom den utmärkta bilden som @MagerValp postade som svar på din fråga tycker jag att du gärna kan tillbringa lite tid hos Sheldon, det finns mkt bra grundläggande info om cyklar och cykeldelar där, inte minst om hjul och hjulbyggande

Det är endast sista meningen som stämmer. Svaret på dina tidigare påståenden är, som mer eller mindre alltid: "Det beror på"

Jag har några hjul med DT350-nav och jag har aldrig reagerat på att de skulle ha ngt särskilt högt ljud. Andra kan säkert dementera/bekräfta. Men om jag vore du skulle jag inte köpa nav för ljudets skull utan att först ha provat själv.
Cyklar du fortf enbart ensam?
Jag har ju tidigare tipsat dig om att du borde söka dig till cykelklubbarnas öppna för alla träningar, dels får du då prova på att cykla i grupp med andra, en häftig upplevelse.
Dels kan du kolla in de andra cyklisterna, cyklarna, deras delar och "fråga ut" de andra cyklisterna om det du undrar över.
Tack! Bra inlägg! (Ska besvara resterande också, när jobbet tillåter)

Ska absolut läsa på mer men just Sheldon’s hemsida är så otroligt svårförstådd ibland när man inte kan grunderna, eller så används termer eller refereras till saker som inte varit relevant sedan senast 1990. Blir svårtytt ibland för mig som mest lärt mig om moderna grejer. Men ska helt klart försöka och även kolla på lite instruktioner på YouTube. Hjulbygge är dock inget jag kommer ge mig på själv, inte nu iallafall. Men ja, bra att lära sig om komponenterna såklart!

Jag har gått med i klubbar och kör inte bara själv längre. Det har också bidragit till en ännu större navundsjuka hehe. Speciellt Trek och Scott-cyklar verkar skeppas med fräcka hjul/nav som låter ”gött” (inget annat ord kan beskriva det bättre).

Hjulbyggartråden
Jag har gått med i klubbar och kör inte bara själv längre. Det har också bidragit till en ännu större navundsjuka hehe. Speciellt Trek och Scott-cyklar verkar skeppas med fräcka hjul/nav som låter ”gött” (inget annat ord kan beskriva det bättre).
Bra!
Då ska jag inte "tjata" mer om det.
På träningarna borde du kunna få om inte bättre eller fler åtminstone snabbare svar på dina frågor och undringar.

Hjulbyggartråden
Koniska lager:
Visa bilaga 779263
Lösa kulor ligger i en lagerskål och en konformad del spänns mot. Rätt justerade och underhållna är de rätt bombsäkra och håller i årtionden, men akilleshälen är just att de sällan är korrekt justerade från fabrik. Feljusterade så slits de väldigt fort och det verkar vara vad du råkat ut för.

Maskinlager håller kanske inte lika bra på pappret, men fördelen är att om de är slitna så är de bara att ploppa ut och sätta dit nya.
Så med andra ord blir mitt nav slut pga felinställt från fabrik så är det kört, bara slänga och köpa helt nytt? Medan maskinlager (ex DT Swiss 350 som i hjulen jag är sugen på?) går att ersätta i oändlighet om det skulle slitas?

Det är ju också en fördel isåfall.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Är ju tyvärr inte ovanligt om man inte justerar CoC när hjulen är nya. Men visst 200 mil brukar man ju få ut oavsett.
Då börjar det bli dags även om det kanske inte är akut just denna vecka/månad. Andra kör ju 200 mil över 7 dagar känns det som.

Är det svårt/jobbigt att serva cup & cone? Det är ingen mekaniker som varit där och rört dom vid service ännu vad jag förstått även om jag varit villig att betala för navsmörj. Fått svaret att det inte behövs, eller frågor om jag haft problem med navet. Problemet är ju att jag inte vetat hur ett dåligt nav beter sig. Sen kom denna chain suck (?) ganska nyligen.

Dock har jag haft detta ljud sedan dag 1 (”DUNK”-ljudet när man börjar trampa, 0:13 in i videon):

Och jag har trott att det ska vara så?

Hjulbyggartråden
Så med andra ord blir mitt nav slut pga felinställt från fabrik så är det kört, bara slänga och köpa helt nytt? Medan maskinlager (ex DT Swiss 350 som i hjulen jag är sugen på?) går att ersätta i oändlighet om det skulle slitas?

Det är ju också en fördel isåfall.
Du har alltså sett på internet att någon haft ett nav som gått sönder, och är därför rädd att ditt ska göra det också? Annars inga problem förutom ljudet på ditt nav?

Saker är generellt hela ända tills de går sönder. Är du orolig är det helt okej att smörja och justera navet, så lär det hålla ett bra tag till. Att det helt plötsligt nyper på ett "farligt" sätt är närapå helt osannolikt.

Den första nivån på hjul är random OEM-hjul som kommer med cyklar och som inte kommer vara något att förlita sig på. Nästa är välbyggda hjul med dugliga komponenter som är funkis men som ingen blir jätteupphetsad över. Därefter kommer hjul med specifikt utvalda komponenter där varje enskild har ett specifikt syfte för användaren. Sen finns det också såklart en massa lull-lull i form av extremt lätta grejer eller nav som låter massor eller är helt tysta eller godtycklig annan specialegenskap.

Jag gissar att hjul du kommer bli nöjd med på riktigt kostar i häraden 7-15 000 kr. Hjul för några tusenlappar kommer inte göra varken till eller från i förhållande till de du har idag tror jag.

Hjulbyggartråden
Den första nivån på hjul är random OEM-hjul som kommer med cyklar och som inte kommer vara något att förlita sig på. Nästa är välbyggda hjul med dugliga komponenter som är funkis men som ingen blir jätteupphetsad över. Därefter kommer hjul med specifikt utvalda komponenter där varje enskild har ett specifikt syfte för användaren. Sen finns det också såklart en massa lull-lull i form av extremt lätta grejer eller nav som låter massor eller är helt tysta eller godtycklig annan specialegenskap.

Jag gissar att hjul du kommer bli nöjd med på riktigt kostar i häraden 7-15 000 kr. Hjul för några tusenlappar kommer inte göra varken till eller från i förhållande till de du har idag tror jag.
Dom jag kollar på är inte det lite finare aluhjul med bra komponenter? Ja, det är alu så inga finhjul det vet jag. Och inte heller är det några creme de la creme boutique-hjul från en italiensk farbror i bergen som bara tar emot beställningar via brev efter 15 års väntlista och en utmaning i kung fu. Det vet jag.

Dom kostar som ett helt set med bak- och framhjul ca 7000 kr. Kolhjul, entry level då, kostar minst 10 som par och ofta 17-27 minst för dom jag med mitt amatöröga ser har likadana nav jag skulle få i mitt aluhjul. Men är det värt det? För dom hjulen väger ungefär samma som aluhjulen ändå +/- 100 gram, har samma/liknande nav mina otränade fötter inte kommer känna skillnad på, och är säkerligen inte lika styva eller nån annan fördel som ännu dyrare kolhjul är?

Jag vet inte, jag kanske försöker övertyga mig själv nu bara, men jag vet genuint inte så det är därför jag frågar. Hade nog varit nöjd med hjulen jag har nu så länge jag vet att navet inte kommer vara farligt och om det hade gjort lite mer ljud ifrån sig vid frihjulande. Om jag hade köpt kolhjul för 15 papp och dom varit lika tysta som mina nuvarande då hade jag nog känt att det var riktigt ovärda pengar.

Hjulbyggartråden
Allvarligt, vad i h-e spelar det för roll hur mycket eller lite frihjulet låter?! Om du överhuvudtaget hör frihjulet så gör du fel, du trampar inte…
På sociala medier är det det ENDA som spelar roll, vet inte hur många klipp man bläddrar förbi där dom jämför olika nav-ljud. :cautious:
Det och hur lite studs det är i DH-cykeln när dom slänger ner hjulet i asfalten...

Hjulbyggartråden
Allvarligt, vad i h-e spelar det för roll hur mycket eller lite frihjulet låter?! Om du överhuvudtaget hör frihjulet så gör du fel, du trampar inte…
Lugn nu, du behöver inte bli arg över att jag vill ha det? Det kommer inte få mig att ändra mig ändå. Tycker det är ballt. Vet att det är kontroversiellt men är knappast ensam om det och inget att bli upprörd över att folk efterfrågar.

Ett plus är som sagt att man lättare får uppmärksamhet från folk som går på cykelbanan i bredd utan att behöva plinga eller skrika. Har ibland räckt med att växla upp/ned på min gamla hoj så vänder dom sig om men inte alltid det hörs, speciellt inte på min nya. En arg bikupa eller Stuka-siren är inget folk förväntar sig och vänder sig om för att kolla. TPU-slang har lite samma effekt har jag märkt men krävs betydligt högre fart då vilket inte alltid är praktiskt eller möjligt.

Hjulbyggartråden
För under 10 lax borde man väl kunna få ett par handbyggda hjul med Chris King-nav och fina alu-fälgar med lite aero-ambitioner? Bling, konnässör-aura och ljud för inte jättemycket pengar.

Hjulbyggartråden
För under 10 lax borde man väl kunna få ett par handbyggda hjul med Chris King-nav och fina alu-fälgar med lite aero-ambitioner? Bling, konnässör-aura och ljud för inte jättemycket pengar.
Chris King är väl lite svårservat (specialverktyg?) och inte lika lätt att alltid hitta reserver till om jag skulle lämna in den på verkstad någon gång?

Skulle nog se lite konstigt ut på min cykel, en vanlig/billig aluhoj.

Hjulbyggartråden
Chris King är väl lite svårservat (specialverktyg?) och inte lika lätt att alltid hitta reserver till om jag skulle lämna in den på verkstad någon gång?

Skulle nog se lite konstigt ut på min cykel, en vanlig/billig aluhoj.
Du kan cykla väldigt många mil innan det krävs en service med eventuella specialverktyg, och reservdelar är lättillgängliga. Behöver inte heller nödvändigtvis köpa bling-silver eller neon-rosa, finns tråk-svart också.

Hjulbyggartråden
Du kan cykla väldigt många mil innan det krävs en service med eventuella specialverktyg, och reservdelar är lättillgängliga. Behöver inte heller nödvändigtvis köpa bling-silver eller neon-rosa, finns tråk-svart också.
Oranget hade varit snyggt iofs.. 🤔 Det kan kanske bli aktuellt vid nästa hjuluppgradering isåfall. Antar bara nu att många tagit semester eller har mycket att göra under högsommaren. Hjulen jag köper nu får nog vara kompletta direkt från ett lager.

Anekdot: Hörde nåt om att Chris King själv föredrar tysta nav (som marginellt faktiskt är mer effektiva och därmed ”bättre”) och försökte göra sina lite tystare men att ljudet blev en så uppskattad och för stor säljande faktor och därför gör dom sina nav lite extra högljudda nu i fabriken.

Tillbaka
Topp