Försökt söka upp en generell hjultråd men hittar bara denna, ursäkta om OT.
Jag har just nu ett standardhjul som kom med cykeln. Förvisso bra fälgar tydligen (DT Swiss, aluminium, 23 mm djupa, 20 mm intern bredd 23.5 mm extern bredd?) men baknavet är ett Formula RXC-400 och motsvarande fram. Det är tydligen cup and cone? Vad det nu betyder. Men folk rapporterar att det börjar kärva efter runt 500 - 1000 km för de flesta. Jag är strax uppe i 1000 km i år och har lagt ca 800 km innan dess.. det är inte bara lite kärv heller utan hela hjulet låser sig och det ska kännas som att dom kört över ett gupp. Vill inte att det ska hända i en brant nedförsbacke direkt..
Sen är jag lite besviken över ljudet. Jag vill gärna ha ett baknav som låter fräckt. Fräckt för mig är högt och ”tjockt”, alltså mer ”WWRRRRRR” när man dundrar ner för en backe i terminal velocity än ett tyst ”tick-tick-tick”. Dels tycker jag att det är fräckt men det funkar ju också avskräckande på fotgängare och andra hinder (sarkasm?) på cykelbanan. Bara frihjula lite i förtid, trampa bakåt om dom ändå inte flyttar sig. Bättre än ringklocka då ingen förväntar sig ett tyskt dykbombarplan bakom dom.
Jag kan verkligen inget om hjul förutom att kolfiber är lättare, styva, (ofta) djupare fälgar och har en stor inverkan på känsla pga detta. Det är dock riktigt dyrt. Kan heller inget om nav direkt förutom att DT Swiss låter coolt, är hållbara och lätta att serva. ”Your mechanics favorite hub”? Iallafall min kedja låste sig en gång helt och hållet, jag vet inte om det är navet som orsakade det eller om det var chain suck? Men nu är jag orolig och nojar över hjulen.
Så, min fråga är helt enkelt är detta bra ersättare till mina nuvarande hjul i förebyggande syfte? Som jag har förstått det är detta liksom ”fina” aluhjul som dessutom har lite aero profil och riktiga DT Swiss 350-nav så jag får fräckt ljud på köpet? Eller är det lika bra att lägga 10 000 kr mer på ett par entry level i kolfiber? De flesta kolhjulen jag kikat på (Roval och Bontragers billigaste samt Hollowgram, vägrar strängt Kinahjul) verkar vara riktigt tysta trots att dom iallafall har en DT Swiss ratchet body (men egna nav som jag fattat det)? Kan som sagt inget om nav alls.
För mig är skillnaden mellan dessa aluhjul och kolfiber även att casha dom utan bekymmer vs lägga upp delbetalning, och det känns inte värt att göra för entry level kolhjul eller? Vill ju helst ha dom innan säsongen är slut också, för både säkerhetsaspekten och för att det är kul.
Dessa har jag kikat på, både relativt svinbilliga jämfört med kolfiber och bra nav (fräckt ljud, hållbara) va? Eller har ni andra förslag? Blir det billigare att be någon bygga två hela hjul inklusive arbetstid och materialkostnader?
www.dtswiss.com
Och kanske viktigast av allt. Passar dom min cykel? Har en CAAD13 disc. Det jag kunnat läsa mig till är att fälgen är djupare bara men har samma interna/externa bredd som min nuvarande, Shimano body 10-11 spd (kör 105 11spd), centerlock och thru-axle. Allt det har min cykel. Cannondale slutade även göra någon konstig vinkel på sina hjul/ekrar för ett tag sedan så jag behöver inte riva ner dom och bygga upp hos mekaniker igen?
Tack för att ni läste min novell och lyssnade på mitt TED Talk.. ber ödmjukast om expertishjälp. Som sagt rikta mig gärna rätt (no pun intended) om jag postat i fel tråd.