[RR] Jotunheimen, Mjølkevegen - en turberättelse i bilder

Fint! Jag funderade på mjölkevegen för nästa vecka men jag tror att vi sparar den till nästa år då jag får sällskap.

Väldigt fin RR med fina bilder!
Önskar bara en liten rättelse, bron mellan Norge och Sverige heter Svinesundsbron (inte med ö) Både den gamla och den nya.

Härlig läsning och fina bilder! Vilken timing att jag planerat cykla i just de delarna av Norge under semestern! Har du lust/möjlighet att dela med dig av rutten kring Jotunheimen, givet att du är nöjd med vägval och annat? Har för avsikt att ta mig till Norge med tåg och sen cykla så mycket som möjligt innan samma sorts resa hem. Ruttplanering är ju roligt, men alltid fint att få lite goda tips!

Gällande utesovande. Hur gör du med de vilda blodsugande djuren om du saknar tält? Jag har just nu ungefär 200 myggbett, minst, på ryggen sedan jag la typ 10-20 minuter på att sätta upp tält och packa ta loss väskor från cyklar i en halvsumpig skog i Ängelholm. Jag har sovit en del under tarp men då alltid i ett myggnät hängandes från en åslina eller vad man ska kalla det som tarpen hänger över. Under bar himmel på allt annat än kalfjäll känns det som man blir uppäten på fem sekunder ungefär! Bivy har jag aldrig provat men är det varmt lär man bli helstekt - speciellt om man cyklat sig svettig först..

Det är inte tillåtet att cykla över nya bron nej. Så du valde rätt.
Fast ändå mer rätt hade det varit att cykla genom Halden och ta väg 22 söderut.
Den är helt magiskt vacker med helt perfekt asfalt.

Det är inte tillåtet att cykla över nya bron nej. Så du valde rätt.
Fast ändå mer rätt hade det varit att cykla genom Halden och ta väg 22 söderut.
Den är helt magiskt vacker med helt perfekt asfalt.
Tänker du på väg 220 mellan Halden och Vassbotten? Har cyklat del av den innan, men ville passa på och ta en sväng ut till Kosterhavets nationalpark när jag kom förbi.

Senast ändrad:
Tänker du på väg 220 mellan Halden och Vassbotten? Har cyklat del av den innan, men ville passa på och ta en sväng ut till Kosterhavets nationalpark när jag kom förbi. Helst med båt såklart men cykel fick duga.
Just de ja. 220 har de ändrat siffrorna till. Ja det stämmer. 👍

Epilog
Det händer då och då att packningen jag har på cykeln uppmärksammas. En av de vanligare och kanske trevligaste kommentarerna, oftast sagt av barn, är:

- Vad mycket du har på cykeln, du måste cykla väldigt långt!

Sen kan även A-laget på bänken utanför torget in närheten av systemet vara ganska roliga ibland:

- Hörru, se upp så inte polisen tar dig för överlast!

Fast jag har inte särskilt mycket egentligen, sovsäck, liggunderlag, extra kläder, lite utrustning och verktyg och sen resten mat och vatten. Inte ens ett tält. Och vikten, runt 20-25 kg beroende på om jag precis handlat, är nog ganska medel. Lite i jämförelse med en engelska jag träffade som cyklat runt några månader i Sverige, hennes cykel plus packning vägde mer än henne själv vilket för mig skulle motsvara mer än tre gånger vad jag hade!

Ytterligare en anekdot från färden: Hade ställt cykel och packning en bit från vägen för att ge mig upp på ett berg intill, fin liten topptur och när jag kom ned upptäckte jag att någon satt fast ett litet hjärta på min cykel :)

EuCfUn2.jpeg

Senast ändrad:
Tänker du på väg 220 mellan Halden och Vassbotten? Har cyklat del av den innan, men ville passa på och ta en sväng ut till Kosterhavets nationalpark när jag kom förbi.

För mig är det rätt olika hur svårt jag har att förstå norska beroende på dialekt. Dialekter från Sogn och Stavangertrakten är nog de jag haft marigast med medan jag t.ex. upplever en del från långt norrut är väldigt lätta att förstå. Kan säkert variera både beroende på person och varifrån i Sverige man kommer. Har dock aldrig varit så illa att jag gått över till engelska vad jag kan påminna mig.

Kul att du har positiva upplevelser av bilister i Norge.
Lite annat än det gänget som kommer hit till Åre för att storhandla på Bolaget/Coop.
Alltså dom mestadels (lite stora) som står och röker på parkeringen utanför.
Vill du uppleva spänning i livet, cykla Skalstugevägen norrut en Lördag em när dom ska hem till Norge igen.
Blir bara en gång, jag lovar!

Det finns såklart de som kör vårdslöst, men för mig var det en klar positiv skillnad mot i Sverige och man arbetar målinriktat för att öka förståelsen för cyklister på vägen som med skyltarna "Del veien". Vi skulle behöva göra samma.

Nynorsk%2Bvegskilt%2B008.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp